Gå til innhold

Ny Ipod Shuffle lansert


Anbefalte innlegg

Clip ser for meg ut til å sløse med strømmen da den har tre ganger så stort batteri som Shuffle 3G, men bare en 1,5 ganger så lang batteritid. Enkel mattematikk.

Jeg har riktignok ikke fordypet meg i hodetelefonforsterkere og hvordan de er oppbygd, men tviler på at de er klasse A/B da det vil være lite energiøkonomisk i en bærbar enhet.

(Her kan de som vet korrigere meg hvis det er feil, selvsagt)

 

Ok da tar jeg det igjen.

Forsterker som er såkalt klasse A/B er de mest vanlige stasjonære forsterkere.

Dette er fordi at en ren klasse B forsterker vil låte mindre bra når du bruker lite effekt.

La oss for enkelhets skyld si at de er klasse A opp til 10% av effekten.

 

En klasse A/B forsterker på 120 watt (2x60) er klasse A opp til 12 watt. Dvs at den lar transistorene stå "åpne" og bruker strøm for 12 watt om du bruker 0,5 watt eller 11,9 watt.

 

En forsterker med 400 watt (2x200)bruker strøm for 40 watt uansett om du bruker 0,5 watt eller 39,9 watt.

 

Derfor vil de to bruke ulike mengder strøm. Men om begge bruker 41 watt vil de bruke like mye strøm da begge vil være klasse B.

 

Merk at de fleste hjemmehøyttalere har en følsomhet på rundt 90db ved 1 watt/meter. Det vil si at de fleste bruker bare noen ganske få watt ved normal lytting, og som regel vil en forsterker holde seg på klasse A.

 

Jeg ble faktisk overrasket over at Shuffle 3G klarte å drive hodetelefonene mine like høyt som MuVoen min. Enten er MuVoen rimelig svak, eller så er Shuffle 3G rimelig sterk.

 

Jeg vil gjerne teste Clip også for å sammenligne, men kjenner ingen som har en slik, desverre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var ikke forsterkerleksjonen din per se jeg ikke forstod, men relevansen i forhold til argumentasjonen din. For å unngå å fylle opp tråden med enda mer off topic kan vi jo i enkelhetens navn bare påpeke at uansett hvordan man vrir og vender på det så har Clip bedre batterikapasitet og bedre forsterkerytelse enn Shuffle.

Lenke til kommentar
Det var ikke forsterkerleksjonen din per se jeg ikke forstod, men relevansen i forhold til argumentasjonen din. For å unngå å fylle opp tråden med enda mer off topic kan vi jo i enkelhetens navn bare påpeke at uansett hvordan man vrir og vender på det så har Clip bedre batterikapasitet og bedre forsterkerytelse enn Shuffle.

 

Okeeei. . . da må jeg nok ta det en gang til ;)

 

Relevansen er at en større forsterker i en mp3spiller ikke nødvendigvis vil føre til redusert batterikapasitet ved bruk av lettdrevne (medfølgende)hodesett ved et gitt lydvolum.

 

Og jeg spør igjen, hva bruker Clip all den ekstra strømmen til?

Husk at batteritiden er under optimale forhold, likevel har den ganske dårlig batteritid i forhold til batterikapasiteten.

Hadde den vært like effektiv som Shuffle 3G ville den hatt 45 timers batteritid, ikke bare 15 :cool:

 

Rart det ikke er montert kjøleribber på den, og vifte :rofl:

 

Edit: Hvor har du det fra at Clip har kraftigere forsterker enn Shuffle 3G? (Eller MuVoen min for den saks skyld) bare nyskjerrig da jeg sliter med å finne effekten Clip faktisk gir ut.

Endret av PL610
Lenke til kommentar

Skulle Clip vært like effektiv som Shuffle så måtte den manglet display. Men la oss nå holde oss til fakta og ikke diskutere hvis ditt og hvis datt. Det blir fort uinteressant. Som hvis jeg skulle si at hvis Shuffle hadde display, krafigere forsterker, lengre batterilevetid, bedre lyd, støttet FLAC og vanlige hodetelefoner, kom i opp til 8 GB versjon, var billigere, ikke så ut som en lighter og ikke var produsert av Apple så skulle jeg faktisk vurdert å kjøpe den.

 

 

 

Edit: Jeg har koblet utallige ipoder via minijack-kabel inn i den Rotel-forsterkeren vi var inne på tidligere, og da har det vært en helt klar trend at man har vært nødt til å dreie opp volumhjulet på forsterkeren en hel del for å få samme volum ut av høytalerne enn tilfellet er når man plugger i Clip.

Endret av 8ruk3rn4vn
Lenke til kommentar

Igjen hvor har du det fra at Clip har kraftigere forsterker?

 

Såvidt jeg kan se er begge optimalisert for 16 Ohm's headset, og Clip sliter også med mer tungdrevne hodetelefoner.

 

Sjekk det ut her.

 

Så det faktum at Clip har skjerm gjør at den sluker strøm? Imponerende. . . .

Lenke til kommentar

Den linken din viste bare til en dude som sa at Clip var optimalisert for 16 Ohms headset, ikke at Clip har problemer med å drive tyngre headset. Jeg har testet med hodetelefoner med sensitivitet på 102 dB/mW @ 1 kHz og en impetanse på 64 ohm og Clip driver de høyt nok i massevis med full kontroll selv i de nederste registrene.

 

Når det er sagt så er det såklart begrenset hva små spillere klarer å drive, og det er en kjensgjerning at det er store forskjeller mellom de enkelte spillerne.

 

Når du spør hvordan jeg vet at Clip har kraftigere forsterker enn Shuffle så forklarte jeg overfor at jeg har førstehånds erfaringsgrunnlag for å kunne påstå at sannsynligheten for at Clip har kraftigere forsterker enn Shuffle er stor.

Endret av 8ruk3rn4vn
Lenke til kommentar

Prøv din Clip på et headset som har 250 Ohm først. Gjerne også med en Shuffle 3G eller en MuVo lik min.

 

Les litt til i forumet jeg linket til. Der må de ha volumet nesten på fullt ved bruk av større hodetelefoner, og blir anbefalt å bruke en ekstra forsterker.

 

Dette er det samme som de aller, aller fleste andre små mp3spillere, er det ikke?

 

Så du har "førstehånds erfaringsgrunnlag for å kunne påstå at sannsynligheten for at Clip har kraftigere forsterker enn Shuffle er stor"?

 

Jeg har isåfall førstehånds erfaringsgrunnlag for å kunne påstå at sannsynligheten for at Clip har like stor forsterker som Shuffle 3G er stor da jeg har testet Shuffle 3G og MuVo med et 250 Ohm hodesett. ;)

 

Jeg vil fortsatt vite hva Clip bruker all den strømmen til.

Lenke til kommentar

De må ha volumet nesten på fullt? Hva gjør vel det? Trenger man en ekstra forsterker fordi man har et par hodetelefoner som ikke er ment for bruk sammen med små bærbare spillere så kjøper man en forsterker, det gjelder i alle tilfeller. Det er et universelt problem og det er en selvfølge. Jeg forklarte også dette i min forrige post, hvorpå du klarer å reformulere det jeg sa og stille det som et spørsmål tilbake til meg.

 

Angående hva Clip "bruker all strømmen til". Med tanke på at Shuffle 3G nettopp ble lansert så kanskje den benytter seg av nyere batteriteknologi som ikke var tilgjengelig da Clip lå på tegnebrettet. Jeg vet ikke. Uansett så kommer vi ikke unna at Clip har bedre batterilevetid, og etter alt å dømme også kraftigere forstererdel. For ikke å nevne alt det andre som allerede er nevnt mange ganger allerede.

 

Du holder fanatisk fast ved en oppfatning som er feil, og du er ikke åpen for andre meninger. Innse det, Clip er bedre enn Shuffle på alle måter, muligens med unntak av størrelse og design, men det er og blir en smaksak.

Lenke til kommentar

Dette begynner å ligne babling for å være ærlig.

 

Det at de må ha volumet på fullt sier litt om hvor kraftig/svak den innebygde forsterkeren er.

 

"nyere batteriteknologi som ikke var tilgjengelig da Clip lå på tegnebrettet"?? Er du seriøs?

Milliamperetimer er milliamperetimer, det er ingen vei utenom det, og nei, de bruker akkurat samme batteriteknologi, bare forskjellige størrelse på cellene.

 

Sansa Clip bruker derfor store mengder strøm på . . ingenting så vidt jeg kan se.

 

Holder jeg på en oppfatning som er feil? Og hvilken er det? At Shuffle 3G er en imponerende spiller på grunn av størrelsen i forhold til kraft og batteritid? Eller at Sansa Clip er en rimelig standard mp3spiller som sløser med strømmen?

Lenke til kommentar
Dette begynner å ligne babling for å være ærlig.

 

Det at de må ha volumet på fullt sier litt om hvor kraftig/svak den innebygde forsterkeren er.

 

"nyere batteriteknologi som ikke var tilgjengelig da Clip lå på tegnebrettet"?? Er du seriøs?

Milliamperetimer er milliamperetimer, det er ingen vei utenom det, og nei, de bruker akkurat samme batteriteknologi, bare forskjellige størrelse på cellene.

 

Sansa Clip bruker derfor store mengder strøm på . . ingenting så vidt jeg kan se.

 

Holder jeg på en oppfatning som er feil? Og hvilken er det? At Shuffle 3G er en imponerende spiller på grunn av størrelsen i forhold til kraft og batteritid? Eller at Sansa Clip er en rimelig standard mp3spiller som sløser med strømmen?

 

Hvor høyt man må ha volumet kommer jo helt an på hvilke headphones det er snakk om. For å vite forskjellen i forsterkerkraft må man sammenligne spillerne mens man holder de andre faktorene konstant, slik som jeg gjorde i Rotel-eksempelet vi var inne på tidligere.

 

Når det gjelder det batteriteknologieksemplet så var det bare nettopp det, et eksempel, og jeg presierte dette med ord som "kanskje" og "jeg vet ikke". Hvis det er tilfelle at Clip "burde hatt" bedre batterilevetid så vet jeg ikke hvorfor den ikke har det, eller hvor det "blir av strømmen". Hva du synes Clip burde klare eller ikke klare blir bare så ufattelig uinteressant og urelevant, når faktum er at spilleren du forsvarer bare har 2/3 av Clips batterilevetid.

 

Clip har vunnet alt av tester jeg har sett den i, og jeg er oppriktig spent på å se hvordan Shuffle klarer seg. Det er tydelig at du begynner å bli irritert, så jeg skal la være å kaste bort mer tid på å diskutere med deg siden det er så tydelig at du ikke er åpen for argumenter som er bedre enn de du har selv.

Endret av 8ruk3rn4vn
Lenke til kommentar

Wow, jeg hadde så lyst på denne når jeg hørta at det kommer en ny shuffle, men så så jeg "trailern" på youtube, og da kom det opp for meg at det er en bit med søppel, som ser nice ut.Og jeg er ikke apple-hater, jeg eelsker faktisk Nano 2G'en min. Og det er noen som sier "med denne nye slipper du å drasse rundt på en stoor annen mediaspiller" haha, kan ikke si at nano-en er så vanvittig svær..

 

Serriøst apple, finn på noe smart med neste shuffle nå. (kansje knapper som ikke er knapper som av og på knappen på PS3?)

Endret av nikolai-n
Lenke til kommentar

Sukk. Det er jo det jeg har sagt hele tiden. Og hvis du tolker det som at jeg begynner å bli irritert, så er det ikke helt riktig. Sjokkert og skuffet over kunnskapsnivået er nok mer riktig.

 

Eksempelet ditt er ikke gyldig grunnet måten stasjonære forsterkere er konstruert på, les hva jeg skrev om dem.

 

Mine 250 Ohm hodetelefoner er en konstant.

De er testet med Shuffle 3G, MuVo og iPhone 3G.

Jeg har desverre ikke testet de med Clip, men siden andre sliter med større hodetelefoner på sine Clip, virker det som den er av samme ulla som alt annet av små spillere når det gjelder forsterkerdelen. Altså et inngått kompromiss mellom størrelse og ytelse.

 

Clip og Shuffle 3G er to forskjellige spillere, og så forskjellige at det å teste de opp mot hverandre blir litt som epler og appelsiner.

Hvor mye vektlegges skjerm, voiceover, knapper på spilleren eller på ledningen, vekt, størrelse osv.

Lenke til kommentar
De fleste normale forsterkere for hjemmebruk er såkalt klasse A/B. Det vil si at de er klasse A opp til ca. 10% av effekten, og klasse B fra der og opp.

Det kommer av at transistorene har et gitt arbeidsområde, og lyder mindre bra under dette.

 

Derfor kjøres de i klasse A opp til en viss effekt for å motvirke dette, og dette vil si at de to forsterkerne du nevner vil dra ulike mengder strøm ved normale volum, men vil de det ved samme effekt når effekten passerer klasse A (som er ca. 2x20watt) inn i en gitt høyttaler?

 

En hodetelefonforsterker er såvidt meg bekjent ikke bygd opp på denne måten, og vil følgelig ikke sende full strøm over transistorene sine opp til en viss prosent av effekten sin, derfor vil en liten forsterker dra like mye strøm ved samme last som en større.

 

Merk at jeg ikke har påstått at alle spillere kan drive hvilke som helst av hodesett, jeg har jo sagt det motsatte hele tiden. Skriver jeg virkelig så uforståelig :)

Forskjellen er som regel at volumet man får ut blir lavere jo mer tungdrevne hodesettene er.

 

En liten merknad angående din påstand om Rotelforsterkeren din.

Alt avhenger av hvor strømsterk den 2x200watts forsterkeren er. Det kan godt hende Rotelforsterkenen har bedre kontroll og kan spille høyere enn f.eks en billig forsterker på 2x200watt med mindre påkostet strømforsyning på høyttalere som er relativt tungdrevne.

Dette som du prater om med klasse A, A/B og sånt er ikke helt i tråd med det vi lærte på elektronikklinja. Dette har med oppbygningen av forsterkertrinnene å gjøre. Ulempen med en klasse b-forsterker er at man vil få en område rundt 0 V der transistorene ikke leder, fordi de vanligvis ikke åpner før rundt 0,6 V. I en klasse A forsterker derimot leder samme trinn både negativ og positiv syklus, slik at man får med hele frekvensområdet. Ulempem med dette er at virkningsgraden er lav og kostnaden er høy. Ved å kombinere disser derimot så får man ei grei kombo. Det er ikke slik at det er to separate deler i forsterkeren der man finner både klasse A og klasse B, og at disse leder etter hvor mye effekt man velger. Det finnes også flere klasser enn A, B og A/B.

 

Dessuten, du sier jo selv at denne er perfekt for de som jogger. Hvorfor dra inn alt dette tullet med øreklokker på langt over det som er normalt da? Hvem i all verden jogger med øreklokker på 80 ohm++?

 

Og til sist, hvorfor er det så viktig å forsvare Shuffle nedenom og hjem?

Lenke til kommentar

Transistorer lyder best når de er innenfor arbeidsområdet sitt. I en klasse A forsterker kjøres full strøm over transistorene for å holde de i det området de låter best. Prisen er at levetiden til transistorene går kraftig ned + varme.

Dette utnyttes ganske bra i klasse A/B forsterkere, og man får en forsterker som lyder bedre ved lave volum enn en ren klasse B.

 

Jada diskusjonen sporet litt av, men det var bare som motargument mot ikoniseringen av Sansa Clip som uten tvil er en bra spiller, men Shuffle 3G er heller ikke søppel.

 

Mange foretrekker å bruke andre hodetelefoner, og hvis de leser enkelte av argumentene i denne tråden, kan de bli lurt til å bytte ut spilleren sin mot en Sansa Clip på feil grunnlag, det er alt.

Lenke til kommentar

Jeg synes Sony sin W-serie Walkman ser ut som et bedre valg enn Shuffle 3G med tanke på jogging. Du har faktisk ingen ledninger, og ørepluggene detter ikke ut så lett med en gang du faktisk beveger deg hurtig. Men du har derimot ikke mulighet i det hele tatt til å bytte ut headset. Sony's medfølgende har alltid vært bedre enn Apple sine, men jeg mener likevel ikke de er bra nok for meg. Kanskje for de som pleier å ta de medfølgende i bruk?

 

Og for å kommentere det med at Clip "sløser" strøm, så kan jeg nevne at Sandisk bruker en eller annen unik egenoppfunnet måte ("magisk" ifølge enkelte forumer) for å få lyden såpass bra. Kanskje det er her batteriet blir borte, altså i selve lydchipen? En annen grunn kan være at den er billigere enn Shuffle 3G, og at Sandisk bevisst ikke laget den med bedre batteritid.

 

@PL610

Jeg er ikke sikker på om jeg presiserte nok... jeg mente at Clip'en min ikke klarer høyere volum enn den andre mp3spillerne mine, men at den høres vanvittig mye bedre ut på volumet som trengs for å gi futt nok til headsettet. Derfor mener jeg at Clip i praksis kan gi høyere volum, selvom den egentlig ikke gjør det.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Tenkte jeg skulle vise alternativer til "Vil bruke mitt eget headsett"-saken:

 

http://www.scosche.com/products/sfID1/210/.../productID/1726

 

http://catalog.belkin.com/IWCatProductPage...oduct_Id=496831

 

Problemet er dog at de er ikke ute enda, og ETA blir forskyvet hver måned.

 

Jeg ble JÆVLIG glad når jeg fikk min shuffle 3gen i gave, og jeg ble JÆVLIGERE irritert på at jeg ikke kunne bruke andre ørepropper enn de som var på (de detter ut av øra mine ved hver minste bevegelse). Så nå sitter jeg med en ubrukbart mp3 spiller som er jævlig fin, men som jeg ikke kan bruke.

 

GJ Apple og deres forbanna "innovative" utvikling. Det er HELT lov å tenke og teste litt før du releaser noe.

Lenke til kommentar
Holder jeg på en oppfatning som er feil? Og hvilken er det? At Shuffle 3G er en imponerende spiller på grunn av størrelsen i forhold til kraft og batteritid? Eller at Sansa Clip er en rimelig standard mp3spiller som sløser med strømmen?

 

Å bruke ordet imponerende i samme setning som shuffle 3g tror jeg du er først ute med utenfor renspikkede macforum.

Den djevelens advokatgreia har aldri vært underholdende for andre enn sosiopater.

Endret av Lilac1
Lenke til kommentar
Tenkte jeg skulle vise alternativer til "Vil bruke mitt eget headsett"-saken:

 

http://www.scosche.com/products/sfID1/210/.../productID/1726

 

http://catalog.belkin.com/IWCatProductPage...oduct_Id=496831

 

Problemet er dog at de er ikke ute enda, og ETA blir forskyvet hver måned.

 

Jeg ble JÆVLIG glad når jeg fikk min shuffle 3gen i gave, og jeg ble JÆVLIGERE irritert på at jeg ikke kunne bruke andre ørepropper enn de som var på (de detter ut av øra mine ved hver minste bevegelse). Så nå sitter jeg med en ubrukbart mp3 spiller som er jævlig fin, men som jeg ikke kan bruke.

 

GJ Apple og deres forbanna "innovative" utvikling. Det er HELT lov å tenke og teste litt før du releaser noe.

 

Budfits fungerer helt fint for meg i allefall. Billige var de også. Kanskje en løsning i mens vi venter?

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...