Gå til innhold

Norsk veistandard på bunn i Europa i en ny undersøkelse. Er virkelig norske veier SÅ dårlige?


Anbefalte innlegg

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2953194.ece

 

Ser at land som Brunei, Namibia og Botswana ligger over oss når det gjeler veistandard. Land som Sveits, Frankrike og Tyskland topper listen og nabolandene våre ligger også mye høyere oppe enn oss. Er det virkelig slik at norske veier er så utrolig dårlige i fohold til alle andre land? Eller er dette litt oppskrytt? Burde vi investere mer i veier eller burde vi heller bygge jernbane? Motorvei mellom f.eks Stavanger, Oslo, Bergen og Trondheim hadde vel nesten kostet alle oljepengene våre har jeg hørt. Er det egentlig så rart at vi har dårlige veier når forholdene er så vanskelige her i landet og befolkningen så liten? Er jo også et veldig langstrakt land å bygge veier i. Har nabolandene våre vikerlig en god grunn til å le av oss? Sverige, Danmark og Finland er jo nesten helt flate land med åkere og skog, ikke fjell og fjorder over alt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet er ikke penger, men hvordan de blir forvaltet. Her i Rogaland driver de å bygger en tunnel ut til en liten øy, med et par tusen innbyggere. Dette prosjektet har kostet milliarder, men en skikkelig motorvei mellom Stavanger og Sandnes har vi nå ventet i 30 år på... Sånn kan det gå...

Lenke til kommentar

Jeg synes virkelig ikke det står så dårlig til her til lands..

Greit, det er endel veistumper som kunne trengt litt utbedring, men jevnt over synes jeg ikke det er så halvgalt.

Vi syter altfor mye over dårlige veier. Er det et hull her og der, så er det vel ikke verre enn å styre unna? Kjøre etter forholdene? Mange tror det er bare å skylde på veien når det går galt, men det er ikke så lett.

 

I tillegg, uten at jeg egentlig vet veldig mye om det, så innbiller jeg meg at det er hakket dyrere å bygge vei i Norge enn feks i Danmark.. Det er fjell og daler og fjorder nesten uansett hvor en snur seg, tunneller, bruer osv.. Klart det blir dyrt.

 

Nei, jeg mener det finnes bedre ting å bruke pengene på enn motorveistandard til hver en fjord..

Lenke til kommentar
Jeg synes virkelig ikke det står så dårlig til her til lands..

Greit, det er endel veistumper som kunne trengt litt utbedring, men jevnt over synes jeg ikke det er så halvgalt.

Vi syter altfor mye over dårlige veier. Er det et hull her og der, så er det vel ikke verre enn å styre unna? Kjøre etter forholdene? Mange tror det er bare å skylde på veien når det går galt, men det er ikke så lett.

 

I tillegg, uten at jeg egentlig vet veldig mye om det, så innbiller jeg meg at det er hakket dyrere å bygge vei i Norge enn feks i Danmark.. Det er fjell og daler og fjorder nesten uansett hvor en snur seg, tunneller, bruer osv.. Klart det blir dyrt.

 

Nei, jeg mener det finnes bedre ting å bruke pengene på enn motorveistandard til hver en fjord..

 

Det står dårlig til her på berget ja.

Jeg er i slutten av 40 åra, og synes veistandarden da jeg begynte å kjøre bil var bedre enn den er nå.

Da vedlikeholdt man i alle fall det man hadde av veier, det ble til og med bygget noen nye veier.

Sammenlignet med andre fjell og fjord land er vi noen sidrumpa sosialist nisser som gjør alt på den mest mulig kompliserte måten, byråkratiet er utrolig.

Jeg kjører Europa på kryss og tvers, stamveinettet vårt er en skam, her har vi jernbaneunderganger som har vært uforandret i 73 år (Majavatn), har riksantikvaren vært på ferde? :D

Lenke til kommentar

Leste en avisartikkel i forige uke hvor det blei oppsumert at veibevilgningene de siste 20 årene har blitt gjort etter hva som ville sanke mest stemmer til neste valg, altså politisk strategiske valg istendenfor samferdselnyttige valg.

Det er derfor vi ser dyre veiprosjekter ute i havgapet der det bor noen få tusen innbyggere.

 

Dere får ta denne påstanden for det den er hverdt for jeg har ingen kilde å vise til nå.

Lenke til kommentar
Mye kommer nok an på hvordan vi forvalter pengene. Her i Norge velger regjeringen å pøse ut penger som U-hjelp til utlandet, så da blir det ikke så mye på oss som bor her i landet.

Ja, for det er viktigere å bruke milliarder på veier så reisetiden Stavanger-Oslo blir en halvtime kortere, enn å hjelpe et kontinent hvor den forventa levealderen er knapt 30 år til selvhjelp.

Lenke til kommentar

Pengene som norge har sendt til U-land har på svært liten måte hjulpet landet til selvhjelp.

Joda det har hjulpet folk fra å sulte i hjel men ser ikke på noen måte at det har hjulpet land som helhet.

Hvor lenge skal vi sende penger slik at gerilia eller korupte regjeringer fortsetter å kjøre land i grøfta.

Lenke til kommentar
Mye kommer nok an på hvordan vi forvalter pengene. Her i Norge velger regjeringen å pøse ut penger som U-hjelp til utlandet, så da blir det ikke så mye på oss som bor her i landet.

Ja, for det er viktigere å bruke milliarder på veier så reisetiden Stavanger-Oslo blir en halvtime kortere, enn å hjelpe et kontinent hvor den forventa levealderen er knapt 30 år til selvhjelp.

Hvis de milliardene den norske stat pøser ut virkelig kommer til hjelp til de fattige.

Lenke til kommentar
Mye kommer nok an på hvordan vi forvalter pengene. Her i Norge velger regjeringen å pøse ut penger som U-hjelp til utlandet, så da blir det ikke så mye på oss som bor her i landet.

Ja, for det er viktigere å bruke milliarder på veier så reisetiden Stavanger-Oslo blir en halvtime kortere, enn å hjelpe et kontinent hvor den forventa levealderen er knapt 30 år til selvhjelp.

Penger til utbedrelser av veinettet i Norge kan hindre flere ulykker og dødsfall. Greit Norge hjelper U-land, men det går litt for langt når de ikke har penger til å vedlikeholde sitt eget land(skoler, gamlehjem, veier osv)

Lenke til kommentar

forsjellen skal ikke ligge i veistandaren. norske veier er alt for dårlige og flere folk drepes på grunn av de dårlige veiene. veiene er spesielt dårlig i nordnorge. bare vent til sommer da blir sikkert alle dødstallene slått som de blir kvært år.

Lenke til kommentar

Jeg bare lurer.. jeg har egentlig ikke mye peil på dette, men det er en tanke som slår meg.

Hva er det egentlig denne statistikken sier?

Er det snakk om vedlikehold av eksisterende veier, eller er det snakk om generelt veistandard? Altså hvordan type veier, bredde, kvalitet osv..

 

Det er vel en viss forskjell på veistandard i form av standard på eksisterende vei/vedlikehold, eller om man måler veistandard i form av hvordan type veier man har..

Om dere forstår hva jeg mener.. ;)

 

Det kommer jo så veldig an på hvordan man måler slik standard. Man kan jo bygge 4-felts motorvei a la autobahn til hver eneste lille bygd i dette landet (for å sette det på spissen da..), for å komme bedre ut i en undersøkelse som kun undersøker hvilke type veier man har. Om man så dropper alt vedlikehold og lar veiene forfalle vil fortsatt veitypen være "rett"..

 

Poenget mitt er vel egentlig om vi faktisk har behov for like mye feks motorvei som de har i Tyskland. Det er vesentlig forskjell på folketall og behov for brede, kjappe veier.

 

En helt annen sak er jo om man vedlikeholder de veiene man har..

Lenke til kommentar
Pengene som norge har sendt til U-land har på svært liten måte hjulpet landet til selvhjelp.

Joda det har hjulpet folk fra å sulte i hjel men ser ikke på noen måte at det har hjulpet land som helhet.

Hvor lenge skal vi sende penger slik at gerilia eller korupte regjeringer fortsetter å kjøre land i grøfta.

Hvis de milliardene den norske stat pøser ut virkelig kommer til hjelp til de fattige.

Jeg hadde faktisk planlagt å opprette en tråd rundt Afrika i dag ettersom det er det grusomste verden sliter med i dag. Men jeg gjør det i kveld, så fortsetter vi diskusjonen der. Må stikke. :list_item:

Lenke til kommentar
Men det sier jo egentlig bare at det er blitt bedre. Ikke om det er blitt bra nok.. ;)

 

Det er helt korrekt, men det er tross alt positiv at det har blitt veldig mye bedre. Så lenge noen dør (og mange blir skadet) er det jo ikke bra nok, men dit kommer man aldri. Det betyr jo ikke at man ikke skal prøve. Det er imidlertid viktigere å prioritere sikkerhet framfor kortes mulig kjøretid og best mulig kjørekomfort (ikke at det alltid er noen motsetning).

 

 

jeg velger å påstå at bilene er sikrere nå enn de var før.

 

Det er helt korrekt. Men poenget var at din påstand var direkte feil. Antall drepte er kraftig redusert de siste årene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...