Gå til innhold

Norsk veistandard på bunn i Europa i en ny undersøkelse. Er virkelig norske veier SÅ dårlige?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
23 mil på ti år høres utrolig bra ut.

Ikke når man tenker på at vi har bare litt over 200 km motorveg i dag, at det ble anslått et behov for 800 km allerede på 60/70-tallet, og at for eksempel Sverige har 1600 km.

 

Og det er ikke sikkert at disse 230 km er motorveg engang, da ikke alle firefelts veier er motorveg. For eksempel firefelts-veiene som bygges ved Stjørdal og Steinkjer i dag er ikke klassifisert som motorveg.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
Problemet er ikke penger, men hvordan de blir forvaltet. Her i Rogaland driver de å bygger en tunnel ut til en liten øy, med et par tusen innbyggere. Dette prosjektet har kostet milliarder, men en skikkelig motorvei mellom Stavanger og Sandnes har vi nå ventet i 30 år på... Sånn kan det gå...

 

Hvis innbyggerene på denne øya (2790) skulle istedet fått pengene denne tunnelen kostet ville de fått 250 000 kr hver. Nok til å kjøpe en egen bilbåt!

 

Hvorfor bygget de ikke roggfast istedet hvor det er 100 000 mennesker som vil benytte?

Lenke til kommentar
Så fordi vi har lange distanser kan vi ikke bygge veier da eller? Dummeste jeg har hørt.

Tror ikke at det er posten min du har lest.

 

 

Er forresten mye viktigere med lyntog en mer jævla vei.

 

Lyntoget går ikke når jeg vil og det er ingen stasjon utenfor huset mitt så meg inkludert folk flest vil ha vei.

 

Jeg skjønner at ditt politiske ståsted er forbi Rødt og at du hater biler, men det kunne vært fint om du hadde hatt litt sympati for de som hver eneste dag må kjøre på de begredelige veiene vi har her i Norge.

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

Her på østlandet bygges det hvert fall motorveierog som en gang skal forbinde Kristiansand og Oslo. Nordover mot Lillehammer er det planer og vi har i det minste 4 felts motorvei fra Oslo til Sverige. Det som irriterer meg er at de bygger i små strekker av gangen fordi det er uenighet i hver jævla kommune man skal bygge i. Derfor tar det lang tid. Her i Vestfold har f.eks. stokkes ordfører nektet ny e18 fordi han vil ha en 100 meters miljøtunnel, mens vegvesenet bare vil bygge en på 50 meter :wallbash:

Slikt irriterer meg. Skal virkelig en ordfører ha mulighet til å sinke noe som er så viktig for hele vestfold?

 

Også er det vedlikehold hvor det bør bevilges mye mer penger til ny asfaltering.

Lenke til kommentar
Så fordi vi har lange distanser kan vi ikke bygge veier da eller? Dummeste jeg har hørt.

Tror ikke at det er posten min du har lest.

 

 

Er forresten mye viktigere med lyntog en mer jævla vei.

 

Lyntoget går ikke når jeg vil og det er ingen stasjon utenfor huset mitt så meg inkludert folk flest vil ha vei.

 

Jeg skjønner at ditt politiske ståsted er forbi Rødt og at du hater biler, men det kunne vært fint om du hadde hatt litt sympati for de som hver eneste dag må kjøre på de begredelige veiene vi har her i Norge.

Du tar helt feil når det gjelder mitt politiske synspunkt og synspunkt på biler. Jeg synes at de fleste norske veier har god standard, utenom på bygdene.

Lenke til kommentar
Det som irriterer meg er at de bygger i små strekker av gangen fordi det er uenighet i hver jævla kommune man skal bygge i. Derfor tar det lang tid. Her i Vestfold har f.eks. stokkes ordfører nektet ny e18 fordi han vil ha en 100 meters miljøtunnel, mens vegvesenet bare vil bygge en på 50 meter :wallbash:

Slikt irriterer meg. Skal virkelig en ordfører ha mulighet til å sinke noe som er så viktig for hele vestfold?

 

Norsk samferdselspolitikk i et nøtteskall, bare legg til at perifere prestisjeprosjekter som bruer og tunneller som sikrer gjenvalg for fylkesrepresentantene blir prioritret fremfor helhetlig utbygging av stamveier o.l. 

Lenke til kommentar
Folk kan snakke så mye drit om Per Sandberg og FrP de vil, men de er det eneste partiet med en samferdelspolitikk som faktisk ville ganget landet.

 

både og det, de er jo veldig imot bompenger. men slik ting er i dag så skal vi ha et skikkelig løft så er alle nødt til og ta i et tak. ellers blir det mye lapping. og ikke så bra kvalitet på prosjektenesom det burde være

Lenke til kommentar
Beklager å ødelegge med fakta men...:

 

Dødstallene i trafikken halvert

Antall trafikkdrepte på norske veier er halvert siden 1979

 

Det tror jeg heller henger mer sammen med at bilene er blitt MYE sikrere siden den gang, enn at veiene er blitt bedre. I Finnmark har vi veldig mange strekninger med svært dårlig vei, men det finnes eksempler over hele landet. Nå som alt må ut på anbud og det skal brukes masse penger og ressurser på å sette ut prosjektene til private firma i stedet for at Vegvesenet ordner det selv, så er det ikke rart det blir bygget mindre vei og vedlikeholdt mindre enn før. Det går jo så mye bort på administrasjon og ditt og datt...

 

Et annet problem er disse "prestigeprosjektene". Det er "ingen" politikere eller velgere som synes det høres spennende ut om de sier/hører at veiene skal vedlikeholdes, men ingenting skal bygges nytt. Selv om det er det vi skulle ha gjort hele tiden - konstant vedlikehold av hele veinettet - så selger det dårlig som valgflesk.

Endret av TommyNator
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...