Gå til innhold

Norsk veistandard på bunn i Europa i en ny undersøkelse. Er virkelig norske veier SÅ dårlige?


Anbefalte innlegg

Jeg synes virkelig ikke det står så dårlig til her til lands..

Greit, det er endel veistumper som kunne trengt litt utbedring, men jevnt over synes jeg ikke det er så halvgalt.

Vi syter altfor mye over dårlige veier. Er det et hull her og der, så er det vel ikke verre enn å styre unna? Kjøre etter forholdene? Mange tror det er bare å skylde på veien når det går galt, men det er ikke så lett.

 

I tillegg, uten at jeg egentlig vet veldig mye om det, så innbiller jeg meg at det er hakket dyrere å bygge vei i Norge enn feks i Danmark.. Det er fjell og daler og fjorder nesten uansett hvor en snur seg, tunneller, bruer osv.. Klart det blir dyrt.

 

Nei, jeg mener det finnes bedre ting å bruke pengene på enn motorveistandard til hver en fjord..

 

 

Europas nest tregeste trafikk

 

Trafikken på norske veier går saktere enn i neste alle andre land i Europa, viser ny undersøkelse.

 

http://www.nationen.no/nyhet/article398638...e?service=print

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi trenger private veibyggingsfirma som tenker på vei per menneske, altså ikke bruker masse penger på veier til unyttige bygder! Jeg må sitte i 20 minutters kø hver dag på bussen, altså den store boksen som har seter som eg laget for asiatere, pga en alt for dårlig E39 (europavei!!!!) tofelts vei som burde vært firefelts for mange år siden! :mad:

 

Ser du lyskryss, kiosker, rundkjøringer, fotgjengerfelt og unger som leker ute i europaveiene rundt om i europa? Ja.. i norge!

 

Hva synest folket om private veibyggingsfirma?

Endret av ole-c
Lenke til kommentar
Europas nest tregeste trafikk

 

Trafikken på norske veier går saktere enn i neste alle andre land i Europa, viser ny undersøkelse.

 

http://www.nationen.no/nyhet/article398638...e?service=print

 

Vel vel vel... For det første sier linken kun noe om kjøretiden mellom Oslo - Trondheim sammenliknet med Gøteborg - Stockholm. Man skal ikke ha studert mye geografi for å skjønne at det ikke er direkte sammenliknbart. (Samtidig som veistandarden er langt bedre for det svenske alternativet, det skal det ikke legges skjul på).

 

For det andre er OFV (som står bak undersøkelsen) en interesseorganisasjon for hovedsaklig transportindustrien (og andre tilknyttet det) og de har en klar agenda:

 

Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) er en politisk uavhengig medlemsorganisasjon som arbeider for at veitrafikken skal kunne avvikles på en mest mulig effektiv, rasjonell, trafikksikker og miljøeffektiv måte. Vi arbeider for reduserte bilavgifter og bedre standard på veinettet.

 

Våre medlemmer representerer godstransport, kollektivtrafikk, privatbilisme, veibyggere, veitransportens servicebedrifter fra bensinstasjoner, forsikring, finansiering- og verkstedindustrien, til offentlige myndigheter.

 

Det at de kaller seg selv et "opplysningsråd" er i overkant frekt i mine øyne.

Endret av kjeklulf
Lenke til kommentar
Europas nest tregeste trafikk

 

Trafikken på norske veier går saktere enn i neste alle andre land i Europa, viser ny undersøkelse.

 

http://www.nationen.no/nyhet/article398638...e?service=print

 

Vel vel vel... For det første sier linken kun noe om kjøretiden mellom Oslo - Trondheim sammenliknet med Gøteborg - Stockholm. Man skal ikke ha studert mye geografi for å skjønne at det ikke er direkte sammenliknbart. (Samtidig som veistandarden er langt bedre for det svenske alternativet, det skal det ikke legges skjul på).

 

For det andre er OFV (som står bak undersøkelsen) en interesseorganisasjon for hovedsaklig transportindustrien (og andre tilknyttet det) og de har en klar agenda:

 

Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) er en politisk uavhengig medlemsorganisasjon som arbeider for at veitrafikken skal kunne avvikles på en mest mulig effektiv, rasjonell, trafikksikker og miljøeffektiv måte. Vi arbeider for reduserte bilavgifter og bedre standard på veinettet.

 

 

 

Våre medlemmer representerer godstransport, kollektivtrafikk, privatbilisme, veibyggere, veitransportens servicebedrifter fra bensinstasjoner, forsikring, finansiering- og verkstedindustrien, til offentlige myndigheter.

 

Det at de kaller seg selv et "opplysningsråd" er i overkant frekt i mine øyne.

 

 

De har undersøkt andre strekninger også:

Rapporten viser videre at hvis du sammenligner strekningene Oslo – Stavanger og Porto – Faro i Portugal på henholdsvis 558 km og 556 km, vil det ta 2 timer og 48 min lengre å kjøre mellom de norske byene.

 

20090311-gpn54p564yu2tdtjfibrcc6fuq.preview.jpg

Click for full size - Uploaded with plasq's Skitch

 

 

 

 

http://www.ofv.no/Default.asp?id=2053

Endret av Thomas_H
Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789
Vi trenger private veibyggingsfirma som tenker på vei per menneske, altså ikke bruker masse penger på veier til unyttige bygder! Jeg må sitte i 20 minutters kø hver dag på bussen, altså den store boksen som har seter som eg laget for asiatere, pga en alt for dårlig E39 (europavei!!!!) tofelts vei som burde vært firefelts for mange år siden! :mad:

 

Ser du lyskryss, kiosker, rundkjøringer, fotgjengerfelt og unger som leker ute i europaveiene rundt om i europa? Ja.. i norge!

 

Hva synest folket om private veibyggingsfirma?

 

Eg reiser med ein buss på ein strekning, der vegen er 5 m brei, rett innved eit stup, nesten ingen sikkring, der vegen har fult av hompar og øydelakt veg.

Der må vi rygge 100 m per bil vi møtar(ca 30).

 

Isted bygger dei 4 felts motorveg på strekningar som folk faktisk kan kjøre på.

Lenke til kommentar
Du kan le, du! Gråten tar meg!

 

 

noe som tar gråten på meg er at hele tiden har de sagt at de ikke kunne investere oljepenger i veier for at økonominen kunne bli ustabil eler "gå varm" nå sitter vi her uten veier og 680 milliarder av de pengene er borte.

 

det er så mye penger at vi kunne bygd ny vei over allt hvor det trenges og hvær øy hadde fått fastlandsforbindelser om de trengte det eller ikke

Lenke til kommentar
[...]det er så mye penger at vi kunne bygd ny vei over allt hvor det trenges og hvær øy hadde fått fastlandsforbindelser om de trengte det eller ikke

 

Joda, men hadde 'vi' brukt penga på det i oppgangstider så hadde det vel fort bare resultert i at ingen av oss andre hadde hatt råd til å bygge hus, hoteller, skip eller fabrikker, siden staten hadde ansatt alle anleggsarbeidere og entrepenører og leid inn alle gravemaskiner og lastebiler.

Lenke til kommentar
Du kan le, du! Gråten tar meg!

 

 

noe som tar gråten på meg er at hele tiden har de sagt at de ikke kunne investere oljepenger i veier for at økonominen kunne bli ustabil eler "gå varm" nå sitter vi her uten veier og 680 milliarder av de pengene er borte.

 

det er så mye penger at vi kunne bygd ny vei over allt hvor det trenges og hvær øy hadde fått fastlandsforbindelser om de trengte det eller ikke

 

 

De 680. milliarderne er ikke rene penger da, det er verdier innen diverese firma som aksjene er i, men helt enig at vi kunne brukt mere på innfrastruktur :) I stede for at alt er "borte" lissom.

Lenke til kommentar

Jeg er tydeligvis den eneste som opplever at veier er i konstant utbedring for tiden. Her jeg bor i Kristiansand har det ikke vært et tidspunkt uten vei/tunnel-bygging på de siste 10 årene. Det er ikke så enkelt og bare hive opp massive strekninger vei i et slikt langstrakt land.

Lenke til kommentar

Akershus sto ikke på lista en gang... :lol:

 

230km er forøvrig tragisk lite.

 

Bygging av ny tilknytning fra E6 til Alnabruterminalen inngår i det lokale forslaget til Oslopakke 3. Samferdselsdepartementet legger til grunn at prosjektet gjennomføres i perioden 2010-2013. Det foreslås derfor statlige midler til utbygging av atkomsten, som vil bli omklassifisert til riksveg i forbindelse med forvaltningsreformen.

 

Prosjektet E18 Sydhavna inngår i det lokale forslaget til Oslopakke 3. Prosjektet vil gi ny tilknytning til den framtidige nasjonale havnen i Oslo. Prosjektet omfatter bygging av et nytt kryss på E18 Mosseveien. I tillegg utvides Mosseveien for å gi plass til kollektivfelt.

 

Prosjektet riksveg 150 Ulvensplitten - Sinsen. Prosjektet inngår i Oslopakke 3 og er planlagt åpnet for trafikk i 2013.

 

I perioden 2010--2019 er det aktuelt å prioritere statlige midler til å videreutvikle kollektivknutepunktet rundt Oslo sentralstasjon, hvor kapasiteten ved dagens bussterminal er sprengt. Samferdselsdepartementet legger opp til statlig medfinansiering av en eventuell etablering av en ny bussterminal.

 

Så de skal bygge én vei og ett kryss?

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar
23 mil på 10 år? Historisk satsning? Er dette en spøk? :wallbash:

 

 

er det ikkebare E18 sørover som har bruk for 4 felts, + noen småstykker rundt byene?

Nei, det er også et saklig behov for firefelts vei på E6 nordover til Lillehammer, store deler av E18 Oslo-Svenskegrensa og store deler av E6 gjennom Trøndelag. Dette er ikke FrP-tenking, men rene, reelle behov. Les Vegvesenets planer for utbygging på disse veiene om du ikke tror meg.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

23 mil fordelt over en tiårsperiode kan ikke betraktes som noe annet enn en fleip. Ikke klarte de å dra i gang med Ringeriksbanen i denne omgang heller.

 

Jeg gremmes, selv om dette tross alt er et lite skritt i riktig retning i forhold til tidligere år. Den værste regjeringen vi noengang har hatt mht. samferdsel må vel være Bondevik II. Arrester meg dersom dere finner værre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...