Gå til innhold

Compiz 0.8 er ferdig


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En link i ordet Compiz til wikipedia eller prosjektsiden er alt man trenger for de som klager på "manglende forklaring". Jeg synes bildet var veldig forklarende eller hur?

 

Ellers godt å se at det ikke bare er kaos i dette miljøet. Det er slike stadige forgreninger jeg synes blir litt demotiverende. Windows har ellers i mange, mange år hatt "virtual desktop" funksjonalitet via 3. part programmer.

 

Så hvorfor dette skal være så "genialt" i 2009 som enkelte i tråden hevder, forstår jeg ikke.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Compiz har jo i bunn og grunn ikke noe med selve konseptet om "virtual desktops" å gjøre. Dette er funksjonalitet som har vært tilgjengelig i de fleste skrivebordsmiljøer på *nix i mange år allerede (ihvertfall når jeg først begynte å sysle med linux - for 12 år siden snart).

 

Som Theo343 sier - det er 3D-aspektet som er oppsiktsvekkende her. Personlig syns jeg nytteverdien er begrenset, men man blir jo ikke mindre produktiv heller (om man ikke lar seg blende av eye-candy, da :p )

Lenke til kommentar
Windows har ellers i mange, mange år hatt "virtual desktop" funksjonalitet via 3. part programmer.

 

Så hvorfor dette skal være så "genialt" i 2009 som enkelte i tråden hevder, forstår jeg ikke.

Ingen har vel påstått at virtuelle desktoper er state of the art i 2009. Dette var heller ikke funksjonalitet som kom inn med compiz. Faktisk går det lenger tilbake enn både KDE, GNOME og alle moderne skrivebordsmiljø til *nix. Selv satt jeg hyppig og jobbet med virtuelle desktoper i fvwm på Linux- og Solarismaskiner på 90-tallet.

 

Det nye med compiz er hovedsakelig 3d-effektene + litt ekstra funksjonalitet som er kjekt, bl.a. muligheten til å kjapt forminske alle vinduer slik at man lettere finner igjen riktig vindu (utrolig praktisk hvis man har ørten programmer åpne samtidig).

 

I tillegg er jo dette funksjonalitet som er inkludert i distroene, i motsetning til Windows hvor man trenger tredjepartsprogrammer selv om man bare er ute etter helt grunnleggende virtuelle desktoper.

 

Men compiz har også sin pris, og kan føre til drastisk reduksjon i grafikkytelse, avhengig av hva slags gpu og driver en kjører. Derfor bruker jeg ofte ikke compiz, spesielt på svake PCer. Litt på samme måte er det og med Vista og DWM, som også har kompatibilitsproblemer med enkelte programmer, slik at DWM (Aero) må midlertidig deaktiveres.

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
Ellers godt å se at det ikke bare er kaos i dette miljøet. Det er slike stadige forgreninger jeg synes blir litt demotiverende. Windows har ellers i mange, mange år hatt "virtual desktop" funksjonalitet via 3. part programmer.

Jeg har enda til gode å finne et godt alternativ. Nå bruker jeg Vista/XP Virtual Desktop Manager, men man ser tydelig at vinduene "spretter" opp når man bytter skrivebord, det går tregt til vanlig, uholdbart tregt under tung last og hvis programmet kræsjer så er vinduet tapt. Heller ikke alle program er helt enige i hvilket skrivebord de skal bruke når de skal vise en meldingsboks.

Endret av Manuel
Lenke til kommentar

Til dere som sier at apple og windows kommer til å "finne opp" dette ..

 

OSX har da brukt snurre effekten (som virker som det mest fantastiske med Compiz) for å bytte mellom innloggede brukere i flere år..

 

MEN .. jeg skal ikke si at det var apple som var først da..

Lenke til kommentar
Men hva er Compiz? Artikkelen forklarer hva open source er men ikke hva dette programmet går ut på.

 

*klø seg i hodet*

 

Mye rart på artikkelfronten på tiden...

Et par av de bedre klippene jeg har sett for å vise både produktive løsnigner og desktopeffekter er dette klippet, men de er snart et snart et år gamle, så ikke helt oppdaterte:

 

Se filmen hos Youtube

 

Se filmen hos Youtube

 

 

For de som liker cubeeffekten og ha flere skrivebord har Windows noe lignende programvare som kan lastes ned, men ser ut til å først og fremst legge vekt på å ha flere skrivebord og hånteringen av disse, finnes klipp av disse i den liberale screenshot/desktopmod-tråden under desktopeffektvideoerspoileren.

Lenke til kommentar
Men hva er Compiz? Artikkelen forklarer hva open source er men ikke hva dette programmet går ut på.

 

*klø seg i hodet*

 

Mye rart på artikkelfronten på tiden...

 

Helt enig. Kunne vært -veldig- greit å skrevet hva Compiz faktisk er også! Få opp kvaliteten på artiklene igjen hw!

 

Er det virkelig nødvendig at jeg skriver hva compiz er i hver eneste compiz artikkel? :p Skal huske på det i fremtidige artikler :)

 

EDIT: September leif fikset :)

 

Nei, det er ikke nødvendig. Ikke fø dem opp som noen gjøkalver, no får dem jaggu klare å finne ut selv å.

Lenke til kommentar

Joda, artig med masse effekter, men ser ikke helt det brukervennlige eller produktive aspektet i det, utover at det er fancy. Ikke at det er noe galt i at noe er fancy altså, men å påstå at alle disse effektene gir noe særlig bedre produktivitet blir litt søkt. Så vidt jeg kan se i hvert fall, det er i sannferdighetens navn en stund siden jeg lekte med Compiz.

Lenke til kommentar
Joda, artig med masse effekter, men ser ikke helt det brukervennlige eller produktive aspektet i det, utover at det er fancy. Ikke at det er noe galt i at noe er fancy altså, men å påstå at alle disse effektene gir noe særlig bedre produktivitet blir litt søkt. Så vidt jeg kan se i hvert fall, det er i sannferdighetens navn en stund siden jeg lekte med Compiz.

 

Vel, det ser bedre ut og er enklere å bytte mellom vindu, kuben har jeg ikke særlig til overs for når det gjelder effektivitet. Men, når det gjelder muligheten til å "soome tilbake" og få opp alle desktoppene dine (jeg bruker å ha 4 oppe samtidig) for å dra programmer imellom, eventuelt se på programmer, sjekke tekst ol. mens jeg skriver ned ting i andre vindu, så synes jeg dette øker min produktivitet, nå skal jeg ikke si at jeg leker så fryktelig mye med Compiz, jeg har det mest fordi det ser pent ut og er ett greit verktøy for meg som jeg liker å bruke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...