Gå til innhold

Akam-brukeres bilder misbrukt


Anbefalte innlegg

Bra at icefox oppdaget det, men det er egentlig flaks? De fleste stjeler bilder pga de antar at ingen vil legge merke til det.
Og med det kan man begynne å lure på hvor mange andre plasser bilder fra Akams brukere har havnet..

 

Skremmende tanke, men sjansen må vi ta hvis vi vil gi råd&mening til hverandre.

Ja. Jeg mener å huske at det var en bruker her inne som så sitt bilde i forbindelse med en reklame i utlandet? Endret av fargoth
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Såå... kommer noen av opphavsmennene til å gjøre noe med det? :)

Jeg vet ikke om direktøren i Lefdal kommer tilbake med mer informasjon i løpet av dagen eller i morgen. Gjør han det, så tar vi det derfra og da regner jeg med at det blir løst på en rimelig måte. Hvis ikke, så må vi sende et pengekrav til Lefdal.

 

Tom

Får håpe de tar ansvar. Selv så hadde jeg stått sterkt på krava av rent prinsipp.
Lenke til kommentar

Måten bildene er satt i ramme på får meg til å spy! Slike bilder i så stygge og upassende rammene hadde ikke fått plass på dassen min engang...

Nok om det!

 

Egentlig syntes jeg ikke synd på enkeltpersonen som har gjort dette. H*n finner seg nok en ny jobb snart skal dere se ;) Mulig det ikke blir smør på brøskiven i mars månede, men thats life...

 

Forventer at de "berørte" får en fin liten bunke tusenlapper samt en skriftlig beklagelse!

 

EDIT: gud, for noen leifer...

Endret av von-schnellfahrer
Lenke til kommentar
Appropo opphavsrett: Hvor mange her har betalt eller fått tillatelse til å låne andres bilder i sine avaterer ?
Norsk opphavsrettslovgivning er vel egentlig ganske snill når det gjelder bruk av andres verk i ikke-kommersiell sammenheng. Hvis vedkommende lefdal-ansatt hadde printet ut bildene og hengt på sin egen stue eller lagt dem ut på sin egen private, ikke-kommersielle nettside så hadde ikke opphavsrettsholderne hatt så veldig mye de skulle ha sagt.

 

Problemet her er at bildene er brukt kommersielt.

Lenke til kommentar
Egentlig syntes jeg ikke synd på enkeltpersonen som har gjort dette. H*n finner seg nok en ny jobb snart skald dere se ;) Mylig det ikke blir smør på brøskiven i mars månede, men thats life...

Krisemaksimering? Tviler på at han får sparken av dette alene, en advarsel kanskje.

 

 

Tviler på at h*n blir uten jobb pga dette. Fy i ansikt og smekk på lanken kanskje, men ikke foten.

Regner med at Lefdal kompenserer for fadesen med xxxx kroner, samt skriftlig unnskyldning til de tre herrene.

God reklame for de vyrde fotografer er det likevel :thumbup:

 

var vel egentlig litt ironi i innlegge mitt, men...

Lenke til kommentar
Når eg las innleggene om den saken kom eg til å tenke på alle som piratkopierer musikk, film og programvare dagleg utan å ofre det ein tanke, men når ein av "oss" opplever det same blir det stor ståhei. ^^

 

Lefdal har sjølvsagt gjort feil her, men litt artig var det.

Men så ser du også det at folk skiller på privat bruk og kommersiell bruk. ;)

Lenke til kommentar
Når eg las innleggene om den saken kom eg til å tenke på alle som piratkopierer musikk, film og programvare dagleg utan å ofre det ein tanke, men når ein av "oss" opplever det same blir det stor ståhei. ^^

 

Lefdal har sjølvsagt gjort feil her, men litt artig var det.

Tviler på at noen av "oss" selger og tjener penger på andres verk... Er nok en liten forskjell der...

 

Jeg synes rammene var VELDIG stygge.. D:

Lenke til kommentar

Alvor stor sak man lager av, hva, 2 - 3 stk bilder i typ 14x18 / 20x25ish størrelse som står utstilt for å vise hva en printer er god for =)

 

Klart man skal si ifra, men type 2,5k x 3 er nok litt overkill, og frilanssatsene ser jeg ikke helt som relevant her. De er for avisarbeid, og ingen seriøse fotografer bruker de uansett som referanse for verken utstillinger eller kommersielt / reklame arbeid.

Lenke til kommentar

Rammene var faktisk helt jævlig! :)

Men nok om dem! Denne saken er temmelig stygg, helt enig. Tar vel ikke veldig lang tid før den spres overalt, inkludert ITavisen og diverse nettaviser. Noe som igjen kan føre til enda mer PR på det. Noe som ender opp som en særdeles bra ting for de tre som har tatt bildene! :) Dere får penger og gratis PR! Genialt! ;)

Lenke til kommentar
Alvor stor sak man lager av, hva, 2 - 3 stk bilder i typ 14x18 / 20x25ish størrelse som står utstilt for å vise hva en printer er god for =)

 

Klart man skal si ifra, men type 2,5k x 3 er nok litt overkill, og frilanssatsene ser jeg ikke helt som relevant her. De er for avisarbeid, og ingen seriøse fotografer bruker de uansett som referanse for verken utstillinger eller kommersielt / reklame arbeid.

Prisantydningene er hva som har blitt foreslått av andre; frilans-satsene er det man kjenner, så det er derfor de dukker opp. 3x er brukt ettersom det er gjeldene praksis; 100% påslag for ulovlig bruk, 100% påslag for mangel på kreditering. Noen har også nevnt 100% påslag fordi bildet er brukt i en markedsføringsammenheng.

 

Det som jeg mener er viktig i denne sammenhengen er å få statuert et eksempel, samt øke forståelsen om opphavsrett.

 

Tom

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...