Gå til innhold

Akam-brukeres bilder misbrukt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"De"? Det er ikke snakk om at Lefdal Norge, eller denne konkrete Lefdal-butikken, har vurdert og tatt stilling til om de skal ulovlig benytte noen bilder for å promotere et produkt de har valgt.

 

Enkelt og greit har en liten pjokk tatt en tur på internett og printet ut noen bilder. Joda, man kan si han er korttenkt og burde visst bedre, men alt dette er er en liten menneskelig glipp, ingenting mer.

Lenke til kommentar
"De"? Det er ikke snakk om at Lefdal Norge, eller denne konkrete Lefdal-butikken, har vurdert og tatt stilling til om de skal ulovlig benytte noen bilder for å promotere et produkt de har valgt.

 

Enkelt og greit har en liten pjokk tatt en tur på internett og printet ut noen bilder. Joda, man kan si han er korttenkt og burde visst bedre, men alt dette er er en liten menneskelig glipp, ingenting mer.

Men da kan man jo spørre seg om hvorfor ikke sjefen eller andre i butikken har reagert på dette? Det hang nemlig veldig tilgjengelig i butikken, rett ved personalinngangen. Så da er det tydeligvis flere korttenkte i butikken. Det har visstnok hengt der et par dager nemlig.

Lenke til kommentar
Iom. at alle tre bildene sannsynligvis er hentet her på akam, er kanskje den ansatte ved Lefdal en forumbruker her også.

 

Kanskje leser du dette akkurat nå, svett og nervøs for din videre karriere?

 

:)

Ha ha.. ja sikkert en av de dem som av og til spør etter større høyere oppløsning til bakgrunnsbilde. :!:

 

Seriøst. Jeg syns det var dårlig gjort av Lefdalbutikken. Det blir spennende å følge med på hvordan kommunikasjonen blir her. Håper dere legger ut alt på forumet fortløpende som det skjer og holder oss oppdatert. Jeg er litt pessimist mtp høye beløp i erstatning. Jeg tror de bare fjerner bildet og deretter spiller på den ansattes uvitenhet, og at kjeden derfor bestrider kravet som urimelig i et eventuelt "rettslig" oppgjør. Men det blir spennende å se.

Lenke til kommentar
Er det ikke litt morsomt å se sine egne bilder hengende på veggen på lefdal, da .. ?

Samme tenkte jeg.

 

Nå driver ikke jeg med foto, men hadde vel følt meg beæret (til tross for omstendighetene) at akuratt mitt bilde falt i smak og ble brukt som eksempel for kvalitet.

 

Det sagt, så unner jeg dog opphavsmennene en økonomisk kompensasjon, det skal vel la seg gjøre nå når saken er fremme i lyset og ved å ta kontakt med ansvarlige. Enten det blir rene penger eller man rusler ut med en vare fra en av kjedens butikker. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
Stygg sak. Synes de bør betale ekstra fordi de ikke spurte om lov først.

Det burde jo nesten være en selvfølge?

 

Men når jeg ser beløpet de kanskje får i erstatning er det nesten så jeg skulle ønske det var mine bilder som ble misbrukt (haha), kunne trengt det til nytt kamerautstyr ;)

Lenke til kommentar

Etter Min mening så har vel ikke noen som har lagt ut bildene sine på et offentlig forum så mye å klage på om andre (låner) bildene,man burde jo heller være glad for at andre synes at bildene er så fine at de vil henge dem opp.Hvis man ikke vil at andre skal (Låne)bildene så bør man vel skrive dette på bildet eller under bilde.rekk opp handa den av dere som ikke har et bilde på maskinen deres som er hentet fra andre folk.

Alle har kopiert,bilder,sanger osv fra andre med eller uten Lov.

Har dere sagt at det er forbudt å kopiere,låne bilder i klartekst så kjønner jeg at dere blir sinte.

Lenke til kommentar
Etter Min mening så har vel ikke noen som har lagt ut bildene sine på et offentlig forum så mye å klage på om andre (låner) bildene,man burde jo heller være glad for at andre synes at bildene er så fine at de vil henge dem opp.Hvis man ikke vil at andre skal (Låne)bildene så bør man vel skrive dette på bildet eller under bilde.rekk opp handa den av dere som ikke har et bilde på maskinen deres som er hentet fra andre folk.

Alle har kopiert,bilder,sanger osv fra andre med eller uten Lov.

Har dere sagt at det er forbudt å kopiere,låne bilder i klartekst så kjønner jeg at dere blir sinte.

Selv om man legger ut bildene sine til offentlig beskuelse så beholder man opphavsretten til dem, og det er ulovlig for andre å benytte dem til kommersielle formål uten opphavsrettshavers samtykke.

 

Hvorvidt man sier eksplisitt fra om det eller ikke når man publiserer bildet er fullstendig, revnende likegyldig i så måte.

Lenke til kommentar
Etter Min mening så har vel ikke noen som har lagt ut bildene sine på et offentlig forum så mye å klage på om andre (låner) bildene,man burde jo heller være glad for at andre synes at bildene er så fine at de vil henge dem opp.Hvis man ikke vil at andre skal (Låne)bildene så bør man vel skrive dette på bildet eller under bilde.rekk opp handa den av dere som ikke har et bilde på maskinen deres som er hentet fra andre folk.

Alle har kopiert,bilder,sanger osv fra andre med eller uten Lov.

Har dere sagt at det er forbudt å kopiere,låne bilder i klartekst så kjønner jeg at dere blir sinte.

 

må hive meg på de andre her: selv om en legger ut bildene sine, beholder en likevel opphavsretten. Selv om fotografene i dagbladet publiserer bildene sine på dagbladet.no, tror jeg de blir litt småsure dersom andre stjeler dem og bruker dem i markedsføringsøyemed.

 

Dette er i mine øyne et overtramp av lefdal, antar de ikke visste hvilke rettigheter en har som fotograf da de gjorde dette...

Lenke til kommentar
Men da kan man jo spørre seg om hvorfor ikke sjefen eller andre i butikken har reagert på dette? Det hang nemlig veldig tilgjengelig i butikken, rett ved personalinngangen. Så da er det tydeligvis flere korttenkte i butikken. Det har visstnok hengt der et par dager nemlig.

Det ville kreve at sjefen og alle overordnede detaljstyrer på et nivå som i praksis er umulig, eller at de må anta at de ansatte er idioter som aldri ville klart å ta gode bilder selv og heller ikke ville klare å grave frem bilder de kunne brukt gratis. Om du rusler forbi personalinngangen kan du like godt tenke at det er reklamemateriell fra Epson eller lignende.

Lenke til kommentar

Først til det med størrelsen på en økonomisk kompensasjonen.

 

De tre fornærmede kan her forlange nesten hva de vil, siden dette etter alt å dømme er et så opplagt overtramp. Lefdal vet og inderlig at en rettssak, og dertil hørende dårlig omtale, vil bli svært kostbart.

 

Det samme ville vært tilfelle om bildene hadde vært helt rævva. Lefdal har uansett alt å tape på ikke løse dette i minnelighet. Ingen grunn til ikke å gi dem en skikkelig smekk over lanken.

Enkelt og greit har en liten pjokk tatt en tur på internett og printet ut noen bilder. Joda, man kan si han er korttenkt og burde visst bedre, men alt dette er er en liten menneskelig glipp, ingenting mer.
Joda mest sannsynlig er det en menneskelig glipp.

Men det samme kan sies om f.eks uaktsom kjøring, som regel er det og glipp. Men det forandrer ingen ting. Dette er tyveri av åndsverk, og det er ulovlig.

 

Er det ikke litt morsomt å se sine egne bilder hengende på veggen på lefdal, da .. ?
Joda. sikkert smigrende på et vis. Men igjen så forandrer ikke det på fakta. Fotografene har blitt snytt for honorar.
Lenke til kommentar
Etter Min mening så har vel ikke noen som har lagt ut bildene sine på et offentlig forum så mye å klage på om andre (låner) bildene,man burde jo heller være glad for at andre synes at bildene er så fine at de vil henge dem opp.Hvis man ikke vil at andre skal (Låne)bildene så bør man vel skrive dette på bildet eller under bilde.rekk opp handa den av dere som ikke har et bilde på maskinen deres som er hentet fra andre folk.

Alle har kopiert,bilder,sanger osv fra andre med eller uten Lov.

Har dere sagt at det er forbudt å kopiere,låne bilder i klartekst så kjønner jeg at dere blir sinte.

Du illustrerer veldig godt hvordan slike ting kan skje når du utviser en så total mangel på forståelse for både privat kontra kommersiell bruk og grunnleggende opphavsrett.

Lenke til kommentar

Litt off-topic, men hva er den rustne greia for noe?

 

Tror nok den ansatte aldri har tenkt på opphavsrett når han har trykka 'høyre museknapp' og 'skriv ut'. Har ikke engang beskjært bildene så de passer i ramma. Det er lite gjenomtenkt fra start til slutt. :)

Endret av olapirat
Lenke til kommentar
Men da kan man jo spørre seg om hvorfor ikke sjefen eller andre i butikken har reagert på dette? Det hang nemlig veldig tilgjengelig i butikken, rett ved personalinngangen. Så da er det tydeligvis flere korttenkte i butikken. Det har visstnok hengt der et par dager nemlig.

I en (hobby)fotografs øyne er det kanskje normalt å tenke på opphavsrett når man ser et bilde. I "vanlige" menneskers øyne er det ikke det man tenker når man ser et bilde. Det sagt, så er det klart at noen _burde_ ha tenkt over dette, men ingen gjorde det desverre.

 

Her snakker vi om en butikk som har hengt opp bilder som de ikke hadde tillatelse til, for å selge en printer.

Det er akkurat slik jeg synes du fremstiller saken i feil lys. Dette er ikke snakk om et planlagt/bevisst lovbrudd fra en butikk eller kjede, men en menneskelig feil hos en selger som for alt vi vet kan være relativt fersk.

 

Jeg ønsker dere selvfølgelig pengene dere har krav på, men det er ikke vits i å krisemaksimere likevel, eller prøve å føre dette videre på Lefdal-kjeden.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke mangel på forståelse.

Men internett er en offentlig plass og alt som er der er offfentlig det kan ingen nekte på,og om en stakkar på lefdal fikk beskjed fra sjefen sin om å leite noen greie bilda på nett,til pynt skal han bli hengt for det?kansje vi skal stikke ut øynene hans og skjære av armene hans:)

Jeg fikk nettopp et kjede brev som viser en gutt på 8 år i iran som hadde stjålet et brød,for det ble armen tatt,jeg har bilder av det hvis ikke noen tror på det,de la armen hans på bakken,en voksen mann holdt armen hans fast mens en lastebil kjørte sakte over armen og knuste den,mens mass voksne sto å så på!

Alle er så jævla opptatt av rettigheter,straff osv,er alle dere som sitter å brøler ut så uskyldige?dere har vel noen svin på skogen som er mye værre en det stakkaren på lefdal gjorde!

jeg tror ikke stakkaren på lefdal tenkte å gjøre noe ulovlig når dette ble gjort.

Jeg har også flere hundre forskjellige bilda i omløp på nett,og om folk vil bruke dem å har glede av dem så flott!Ja jeg tjener også penger på Foto,fotografi.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...