Gå til innhold

Slanking av "Programmering"


Anbefalte innlegg

Ref slankekuren vi har på forumet så må vi se hvordan Programmering best kan få kuttet vekk litt overflødig masse.

 

Slik det er i dag er bærer følgende kategorier preg av lite aktivitet:

 

Assembly

ASP.NET / ASP

Delphi/Pascal/Kylix

Javascript

Linux/Unix-programmering

Perl

Python

Ruby

Windows-programmering (DOS, Win16, Win32)

.NET-programmering

 

Spørsmålet er så om det er absolutt nødvendig at noen av dem har en egen kategori?

 

Vi har også muligheten å sette som krav at programmeringsspråk må legges til i topic for å gjøre det hele mer oversiktlig for de av overnevnte som vil bli smeltet sammen med "Generell programmering".

 

Hva syntes brukerne? Hvilken forslag har man? Husk at det primært er brukernes adferd som definerer hvordan strukturen skal være, det er veldig lite poeng med nærmest inaktive kategorier fordi deg har så mange negative faktorer tilknyttet seg. Her må dere brukere rope opp om hvilken ønsker man har :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mine forslag:

1 - Linux/Unix programmering -> Data/"GNU/Linux" (flett gjerne BSD/Unix kategorien inn her også)

2 - Javascript + Asp.net/ASP -> Webdesign,HTML og CSS

3 - Perl + Python + Ruby -> ny kategori: Øvrige scriptspråk

4 - .NET -> Windows programmering

 

Delhpi/Pascal/Kylix og Assembler ser jeg nesten ikke nytten av. Neppe språk som det kommer til å skje så veldig mye rundt i tiden fremover.

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar

Mitt forslag:

 

Assembly

Brukerbidrag

C/C++

Databaser

Delphi/Pascal/Kylix

Java

Linux/Unix-programmering

Perl + Python + Ruby + (Smalltalk)

Windows-programmering (DOS, Win16, Win32) + Visual Basic/Qbasic

Web-design, HTML og CSS + Javascript + ASP.NET(dele den opp i webprogrammering i såfall eller rammeverk?)

.NET-programmering + ASP + C#

 

Men egentlig så ser jeg ikke behovet for å fjerne noen kategoriene, da disse er meget spesialiserte og behovet for å spørre samme spørsmålet oppstår sjeldent og mange velger heller å bruke søkeknappen i stedenfor å opprette nye tråder.

Lenke til kommentar

Forslag til grunnleggendekategorier med underkatorier (i parantes innhol i underkategorier):

 

Webprogrammering:

*HTML og CSS (HTML, XHTML, RSS o.l. og CSS)

*Klientscript

-Scriptteknologier (Javascript, Ajax, E4X, VbScript osv.)

-DOM (HTML DOM og XML DOM)

*Tjenerscript

-PHP

-ASP (Classic ASP, .NET og ADO)

*Database

-MySQL

-Ms SQL

Endret av nesepuling
Lenke til kommentar
Assembly burde virkelig være en kategori for seg selv. Ellers er jeg ganske enig med OIS' forslag.

 

Enig i det, men hvis det må vekk?

Hva med å slå det sammen med c/c++ og kalle det "Lavnivå (assembly c/c++)" ellers enig med deg. Assembly ligner lite på noe annet språk

Jeg tror vi burde gå for forslaget ditt. Mulig jeg blir mer aktiv i assembly-kategorien fremover, men akkurat nå er jeg for lat til å poste noe som helst der.

Lenke til kommentar
1 - Linux/Unix programmering -> Data/"GNU/Linux" (flett gjerne BSD/Unix kategorien inn her også)

 

av det jeg forstår (tar helt sikkert feil) men så vil du flette data GNU/Linux inn i programmering(?)

 

inne på GNU/Linux delen handler det ikke om programmering med feil i programmer, endringer i systemet osv...

og ikke så mye om programmering siden man ofte bruker terminalen til å sende kommandoer/endringer i registrer

Endret av ole_marius
Lenke til kommentar
Jeg menner

.Net der er vel alt enten C# eller VB hvis det er programmering i .net

windows programmering kommer vel enten under en av kategoriene som eksisterer eller generell programmering.

Litt off-topic, men det er ikke bare C# og Visual Basic som støtter .net-plattformen. J#.net, C++.net og alle språkene med (uoffisiell) .net-støtte hører også med.

Lenke til kommentar

Det er flott med alle bidragene. Vil bare minne på hvordan det fungerer når vi skal avgjøre kategorier på et forum: Det er ikke styrt av, i dette tilfellet, hvilken språk som finnes og gi kategorier deretter. Det er kun en fast kategori når det kommer til Programmering og det er "Generell/annen programmering". Alle andre kategorier er midlertidige og lever så lenge brukerne benytter seg av dem. Er det ikke aktivitet, få innlegg og/eller få trådvisninger så er det forferdelig dårlig forumstruktur å la de ha egen kategori. Skulle vi fulgt den malen på forumet her så ville vi endt opp med flere tusen kategorier.

 

Det er derfor viktig at en kategori kan forsvares utifra trafikkhensyn. Ellers blir det et forum av kaos (noe vi allerede lider av, fordi strukturen ikke er lagt opp etter brukernes adferd noe vi nå forsøker å rydde opp i).

 

Det er ikke særlig hensiktsmessig å ha en haug med kategorier, det gjør det vanskeligere å navigere, vanskeligere å kontrollere og det skaper mindre diskusjon fordi tråder kan bli gjemt bort. Ha derfor dette i tankene når man ser på ønsket struktur, se på om det er noe aktivitet i kategorien og stil spørsmålet om det er noe vits i å ha kategorier med liten aktivitet adskilt fra "Generell programmering". :)

Lenke til kommentar
Det er flott med alle bidragene. Vil bare minne på hvordan det fungerer når vi skal avgjøre kategorier på et forum: Det er ikke styrt av, i dette tilfellet, hvilken språk som finnes og gi kategorier deretter. Det er kun en fast kategori når det kommer til Programmering og det er "Generell/annen programmering". Alle andre kategorier er midlertidige og lever så lenge brukerne benytter seg av dem. Er det ikke aktivitet, få innlegg og/eller få trådvisninger så er det forferdelig dårlig forumstruktur å la de ha egen kategori. Skulle vi fulgt den malen på forumet her så ville vi endt opp med flere tusen kategorier.

 

Det er derfor viktig at en kategori kan forsvares utifra trafikkhensyn. Ellers blir det et forum av kaos (noe vi allerede lider av, fordi strukturen ikke er lagt opp etter brukernes adferd noe vi nå forsøker å rydde opp i).

 

Det er ikke særlig hensiktsmessig å ha en haug med kategorier, det gjør det vanskeligere å navigere, vanskeligere å kontrollere og det skaper mindre diskusjon fordi tråder kan bli gjemt bort. Ha derfor dette i tankene når man ser på ønsket struktur, se på om det er noe aktivitet i kategorien og stil spørsmålet om det er noe vits i å ha kategorier med liten aktivitet adskilt fra "Generell programmering". :)

1+

Lenke til kommentar
Litt off-topic, men det er ikke bare C# og Visual Basic som støtter .net-plattformen. J#.net, C++.net og alle språkene med (uoffisiell) .net-støtte hører også med.

Jeg tenkte ikke på C++ men det er allerede en kategori for dem. J# blir så vidt jeg har forstått ikke støttet videre av MS så jeg tviler på at det er så mange topics om det.

Lenke til kommentar
Litt off-topic, men det er ikke bare C# og Visual Basic som støtter .net-plattformen. J#.net, C++.net og alle språkene med (uoffisiell) .net-støtte hører også med.

Jeg tenkte ikke på C++ men det er allerede en kategori for dem. J# blir så vidt jeg har forstått ikke støttet videre av MS så jeg tviler på at det er så mange topics om det.

Jeg ville bare opplyse brukere som ikke var klar over at .net-plattformen støttes av mange språk. :tease:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...