Gå til innhold

Slanking av "Programmering"


Anbefalte innlegg

Jeg orker ikke å lese gjennom kilometer på kilometer med innlegg her på side 2, men jeg ser forslag i tråden om å slå sammen Javascript med Webdesign, HTML og CSS. Flott! En front-end-kategori, rett og slett. Tror ikke det er mange endringer som er så aktuelle og egentlig åpenbare som denne.

 

Når det gjelder .NET, har dette som tidligere nevnt like lite med front-end å gjøre som PHP eller andre programmeringsspråk er. Her håper jeg vi kan klare å holde det adskilt. Samtidig vil det med JS+WDS-kategorien bli aktuelt med AJAX-spørsmål der, og følgelig vil et eller annet programmeringsspråk ofte blandes inn, men vi vil uansett ikke klare å adskille webteknologiene helt. Det er heller ikke ønskelig på noen måte.

 

 

Python og Ruby kan muligvis slåes sammen? Jeg tenker da på de siste årenes oppstand rundt hhv. Django og Ruby on Rails som på en måte har en del fellestrekk slik jeg oppfatter det, uten at jeg har dyptgående kunnskaper om det.

Endret av Haraldson
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
...

Når det gjelder .NET, har dette som tidligere nevnt like lite med front-end å gjøre som PHP eller andre programmeringsspråk er.

...

 

end-vinkling

 

PHP er uløselig kyttet til html. Fjern html fra php, og du sitter igjen med hva?

 

Det blir også litt komisk å tro at man kan brukerstyre ett forum uten å ha en grunnleggende filosofi for hvordan man tolker hva brukerne ønsker og i hvilken retning man vil at miljøet skal utvikle seg.

 

For meg er php og html en side av samme sak, og jeg ville blitt svært aktiv bidragsyter innen php, hvis dere gadd å integrere disse temaene bedre. Hva som er best egnet teknikk, javascript, css, eller sever sided er ett særs aktuelt tema som kommer opp om og om igjen. I webdesign forumet.

 

Brukerstyrt

 

Jo mer jeg tenker på det, jo mer overbevist blir jeg at tagging av tråder egner seg bedre til brukerstyring enn pre-definerte fora. Brukerene har forskjellige måter å mentalt strukturere fagemner og har forskjellige oppfattelser om hva fagene dekker.

 

Det blir mer åpent hvis man kan tagge en tråd med html og php, enn den tvangstrøya som finnes nå. Tro meg, dere vil få mange tråder med akkurat de to taggene.

 

http://stackoverflow.com/questions/tagged/php

http://stackoverflow.com/questions/tagged/html

 

Hvis brukerne skal styre, så er de to lenkene klar tale. Implementer tagging.

 

Svakheter

 

Det er ikke nødvendigvis slik at brukerstyrt grupperinger som med tagging ikke har svakheter. Det blir en utfording å å gi brukere ett felles møtested, da tagging medfører skylapper. Det blir vanskeligere å lede flokken. Litt som De Lillos som synger om magen som "lever av seg selv" (Gravid kone).

 

Det finnes forum som styres for svakt, og som utvikler seg i en underlig retning, som http://www.dpreview.com/forums/ .

 

En gradvis overgang, der dere kan kontrollere de sosiale aspektene og fremdeles ha kontrollen er vel ikke dumt. Hva med en redaktør definert finkornet tag-struktur der hvert språk har en tag, samt en tagg for newbie?

 

Da kan vi som brukere strukturere akkurat slik vi ønsker selv, og dere kan lage statistikk over hva som er mest benyttet struktur, og lage en "forumstruktur" bassert på denne. Ett cross-over forum.

 

Frode

Lenke til kommentar
end-vinkling

 

PHP er uløselig kyttet til html. Fjern html fra php, og du sitter igjen med hva?

 

Det blir også litt komisk å tro at man kan brukerstyre ett forum uten å ha en grunnleggende filosofi for hvordan man tolker hva brukerne ønsker og i hvilken retning man vil at miljøet skal utvikle seg.

 

For meg er php og html en side av samme sak, og jeg ville blitt svært aktiv bidragsyter innen php, hvis dere gadd å integrere disse temaene bedre. Hva som er best egnet teknikk, javascript, css, eller sever sided er ett særs aktuelt tema som kommer opp om og om igjen. I webdesign forumet.

Fjern PHP fra HTML, og du sitter igjen med helt fine, men statiske, sider. Det samme gjelder et hvilket som helst annet programmeringsspråk. Dessuten trenger ikke programmeringsspråkene være knyttet til HTML direkte. For eksempel kan det være at jeg bruker AJAX og returnerer det jeg trenger med JSON, og med JS gjør det jeg trenger i forhold til HTML. Hvordan er da PHP «uløselig» knyttet med HTML? PHP ser ikke noe til HTML i det hele tatt?

 

Poenget er at HTML ikke er programmering. Programmering er logikk, mens HTML er koding, i dette tilfellet oppmarkering av forskjellige elementer. At det finnes så mange forskjellige programmeringsspråk gjør det mer logisk å dele opp det som skjer på serversiden, og det som skjer på klientsiden. At de ofte brukes sammen er ikke et argument som strider mot at det er greit å dele opp for å få et minimum av oversikt.

 

Langt fra alle som driver med HTML/CSS/JS/design er interessert i programmering, og langt fra alle programmerere er interessert i design, eksempelvis. Jeg ser bare ikke hvordan du tenker at mølja skal fungere. Dette er jo for øvrig ikke StackOverflow, men IPB — tagging er i seg selv flott, det, men vil kreve masse arbeid.

Lenke til kommentar
[...]

PHP er uløselig kyttet til html. Fjern html fra php, og du sitter igjen med hva?

[...]

PHP er på ingen måte låst opp mot webdesign og (X)HTML, til tross for at navnet antyder det. HTML har heller ikke noe som helst med programmering å gjøre, og en separasjon av disse to emnene ville derfor være helt logisk og mer oversiktlig.

Lenke til kommentar

Svar på tøv om PHP

 

PHP er uløselig knyttet til html, men html er ikke uløselig knyttet til PHP. PHP er laget spesifikt mot html, og php manualen er stappet med oppskrifter på hvordan man lager html kode og websider, og tilnærmet klinisk rensket for all annen bruk.

 

Hvis det er ett sted PHP hører hjemme så er det i utvikling av nettsider. I all hovedsak til å genrere html kode. Dette er Den oppgaven PHP har. PHP er primært bundet opp mot Apache, MySQL, og HTML. Av disse er HTML soleklart mest sentralt. Det har ingen hensikt å benytte PHP uten å beherske og å ha interesse for HTML.

 

Irrelevant diskusjon

 

Hvis brukerne kan tilpasse kategorier mer selv, så blir ikke denne diskusjonen særlig relevant. Om strukturen skal deles etter front-end og back end, om web og aplikasjoner er ett annet skille, om granularitet er ønskelig osv. er ikke relevant hvis brukeren kan sette opp den visningen han selv ønsker.

 

Brukeren vil, med tilpassede kategorier, trenge litt hjelp til å finne det oppsettet som gjør at forumet får størst mulig verdi for ham. Med en optimal struktur vil han bruke forumet mer.

 

Prosessen videre

 

Jeg regner med at struktur endring vil måtte komme først uansett?

 

Vil forumstyret lufte struktur forslag her?

 

Hvordan kan vi brukere påvirke selve den brukerdrevede prosessen å endre strukturen på forumet?

 

Frode

Lenke til kommentar

Det at php og html brukes sammen er ikke et godt nok argument for at det bør være i samme kategori, om ikke man får et nytt system som ordner dette (f. eks. tagging).

Man kan jobbe med php, og aldri røre html, annet enn det designer/frontend-utvikler vil du skal ha inn i loops osv. Samme går andre veien.

Lenke til kommentar

Hvorfor dette PHP-fokuset, Frode? Det er et dusin andre språk vi har eller har hatt egne kategorier for, som også kan benyttes på web, for å spytte ut HTML eller hva du nå måtte ønske.

 

Å ikke dele opp vil skape et rot av en annen verden. Skillet mellom backend og frontend er ikke et konstruert skille, men det er det som gjelder i praksis veldig mange steder i arbeidslivet.

 

Å slå sammen alt som har med web å gjøre i én kategori, som jeg får inntrykk av at du vil, kan jeg sidestille med at f.eks. en nyhetsside kun hadde én global RSS å by på — jeg er kanskje ikke så interessert i alle sakene om Rihanna og finkultur i Oslo-området, men det er andre kategorier jeg vil følge. La meg slippe å se noe til Rihanna i min feed. På samme måte er det et skille i bransjen, hvor mange har lagt sin elsk på og har sin kompetanse innen enten backend og frontend. Med det nekter jeg selvfølgelig ikke for at mange også behersker begge deler.

 

Vi har i tillegg Webprogramvare-kategorien i dag som fungerer mye som et samleforum for saker hvor frontend og backend er like aktuelle. Det ønsker jeg å videreføre i en eller annen form, men ikke påtving meg én samlekategori for alt som har med web å gjøre, av grunner som at «PHP har HTML i navnet» eller liknende. Det tror jeg vil forringe kvaliteten betraktelig. Folk vil da måtte manuelt sile ut innlegg i tråder som absolutt skal handle om alle aspekter ved webutvikling for å kunne hjelpe til der de har sin forse, og det tror jeg få er interessert i.

 

 

Når det gjelder hva brukere kan påvirke her, vil det nok foregå slik som nå ved at man diskuterer mulige omstruktureringer, og så tas det en beslutning basert på ønskene som framkommer. Jeg tror det gagner diskusjonen mest at man forholder seg til dagens situasjon, framfor at man fokuserer masse på tagging. Oppfordrer dog til å ta opp dette i en egen tråd i tilbakemeldingskategorien, da det er noe som kan gagne forumbrukerne langt utenfor programmeringskategorien.

 

 

Setter ellers pris på diskusjoner der man ikke kaller andres meninger tøv.

Endret av Haraldson
Lenke til kommentar
Hvorfor dette PHP-fokuset, Frode?

...

 

Hvorfor dette back-end front-end fokuset?

 

For ordens skyld så har jeg ikke php-fokus, jeg har bare svart på ditt inlegg.

 

Matsemann:

PHP er mer enn løkker, datastrukturer og logikk. Du argumenterer for at de som er interessert i php er interessert i programering, men det er rett og slett ikke tilfellet. Jeg er interessert i samspillet mellom komponentene samt hva komponentene kan og egner seg til, noe som rene programmerere ikke er.

 

Jeg brenner for php, men php forumet kjeder meg.

 

Ellers så har jeg liten forståelse for å ikke ha ett spesialisert php forum, da dette er ett stort tema med god trafikk. Ved å knytte php opp mot webutvikling så vil andre brukere også komme til. Større brukerbase.

 

Å slå sammen alt om webutvikling i ett gigant-forum har vel ingen foreslått?

 

Frode

Lenke til kommentar
Hvorfor dette PHP-fokuset, Frode?

...

Hvorfor dette back-end front-end fokuset?

Fordi mange kun jobber med én av delene.

 

Matsemann:

PHP er mer enn løkker, datastrukturer og logikk. Du argumenterer for at de som er interessert i php er interessert i programering, men det er rett og slett ikke tilfellet. Jeg er interessert i samspillet mellom komponentene samt hva komponentene kan og egner seg til, noe som rene programmerere ikke er.

Skrev jeg da ikke? (min utheving).

 

Det å slå sammen php og resten vil føles veldig påtvunget, da den eneste fellesfaktoren er at de ofte brukes sammen. Nå er det også flere enn deg som bruker kategoriene, og jeg selv er mer interessert i å gå inn i en enkelt bit.

Lenke til kommentar
Hvorfor dette back-end front-end fokuset?
Fordi det er det de fleste forholder seg til, det er det man oftest opererer med i bransjen.

 

For ordens skyld så har jeg ikke php-fokus, jeg har bare svart på ditt inlegg.
Javel, men jeg har ikke trukket fram PHP spesielt.

 

PHP er mer enn løkker, datastrukturer og logikk. Du argumenterer for at de som er interessert i php er interessert i programering, men det er rett og slett ikke tilfellet. Jeg er interessert i samspillet mellom komponentene samt hva komponentene kan og egner seg til, noe som rene programmerere ikke er.
Her tillegger du meg meninger jeg ikke kjenner meg igjen i, og det tror jeg mange andre vil tenke om dette utsagnet òg.

 

Ellers så har jeg liten forståelse for å ikke ha ett spesialisert php forum, da dette er ett stort tema med god trafikk. Ved å knytte php opp mot webutvikling så vil andre brukere også komme til. Større brukerbase.
Så du vil ikke ikke ha et PHP-spesifikt forum, altså du vil ha et eget PHP-forum. Slik som i dag. Hva går da diskusjonen ut på?

 

PHP er for øvrig godt knyttet opp mot webutvikling.

 

Å slå sammen alt om webutvikling i ett gigant-forum har vel ingen foreslått?
Jeg satt igjen med et slikt inntrykk etter å ha lest dine innlegg, men nå er jeg bare forvirra og veit ikke hva du mener. Å ha en kategori som heter Webutvikling med flere underkategorier tror jeg ingen har vært imot direkte — problemet er bare at mange av programmeringsspråkene har brede bruksområder (internett, applikasjoner, drivere/firmware etc.) og det blir litt kunstig og rigid å sette dem i den ene eller den andre båsen. Det vil også bli nokså redundant, ettersom man da etter hvert måtte opprette erstatningskategorier i de andre paraplykategoriene, fordi Java kun ligger under webutvikling eksempelvis. Og en oppnår ikke en slanking av forumet og antall kategorier.
Lenke til kommentar

Sitering har en plukke fra hverandre og filleriste effekt du burde unngå.

 

Hvorfor dette back-end front-end fokuset?
Fordi det er det de fleste forholder seg til, det er det man oftest opererer med i bransjen.

 

Bransjen?

 

Du mener at dette forumet er for profesjonelle? Back-end har ikke noen betydning for store mengder av brukerne av programerings forumet. Hvem er målgruppen?

 

Man oppererer snarere med en tredeling og ikke en todeling. UI-applikasjon-data. Av dette er nettleseren tradisjonelt UI, samt at mange refererer til front-end som client sided. Det betyr vel ikke at vi skal skille ut datalaget også, da dette er en industistandard?

 

En person som er interessert i grafisk utforming, hvor passer han inn i nåværende forum? Hvor passer en system arkitekt?

 

En teknisk todeling passer ikke på mennesker. Akkurat som vi i fysikken forklarer de samme fenomene med kvantefysikk og bølger. Akkurat som IFI underviser i en endrings filosofi som ikke er forenelig med den BI underviser.

 

For ordens skyld så har jeg ikke php-fokus, jeg har bare svart på ditt inlegg.
Javel, men jeg har ikke trukket fram PHP spesielt.

 

Du har protestert mot å samle web relevante temaer sammen, og heller gruppere etter front-end og back-end. Du trakk da frem PHP som ett eksempel, noe som ikke er ett godt eksempel i så måte. I skrivende stund har en rekke tråder html i tråd temaet. Nivået er rimelig så som så.

 

PHP er mer enn løkker, datastrukturer og logikk. Du argumenterer for at de som er interessert i php er interessert i programering, men det er rett og slett ikke tilfellet. Jeg er interessert i samspillet mellom komponentene samt hva komponentene kan og egner seg til, noe som rene programmerere ikke er.
Her tillegger du meg meninger jeg ikke kjenner meg igjen i, og det tror jeg mange andre vil tenke om dette utsagnet òg.

 

Jeg tillegger deg her null og niks.

 

De som er interessert i oppsett av løkker, effektivisering av kode, osv., men ikke i de system utviklingsrelevante aspektene, er ikke interessert i de systemutviklingsrelevante aspektene. Jeg har stor respekt for denne gruppen av teknikkere. De utfyller meg der jeg har svarte hull.

 

Det er ett skarpt skille mellom systemutvikling og ren programmering. Det er de konstruktive møtene mellom disse grenene som er interessante og fruktbare. Seggregeringen av disse gruppene er en katastrofe av dimensjoner.

 

Ellers så har jeg liten forståelse for å ikke ha ett spesialisert php forum, da dette er ett stort tema med god trafikk. Ved å knytte php opp mot webutvikling så vil andre brukere også komme til. Større brukerbase.
Så du vil ikke ikke ha et PHP-spesifikt forum, altså du vil ha et eget PHP-forum. Slik som i dag. Hva går da diskusjonen ut på?

 

PHP er for øvrig godt knyttet opp mot webutvikling.

 

Se mitt tidligere forslag. Ditt struktur forslag er hva for noe?

 

PHP er ikke knyttet opp mot webutvikling overhode på forumet i nåværende form. Webutvikling er spredd utover ett utalj av fora, og de lite befarte i back-ends finner vanskelig frem.

 

Å slå sammen alt om webutvikling i ett gigant-forum har vel ingen foreslått?
Jeg satt igjen med et slikt inntrykk etter å ha lest dine innlegg, men nå er jeg bare forvirra og veit ikke hva du mener. Å ha en kategori som heter Webutvikling med flere underkategorier tror jeg ingen har vært imot direkte — problemet er bare at mange av programmeringsspråkene har brede bruksområder (internett, applikasjoner, drivere/firmware etc.) og det blir litt kunstig og rigid å sette dem i den ene eller den andre båsen. Det vil også bli nokså redundant, ettersom man da etter hvert måtte opprette erstatningskategorier i de andre paraplykategoriene, fordi Java kun ligger under webutvikling eksempelvis. Og en oppnår ikke en slanking av forumet og antall kategorier.

 

Informasjonsstruktur. Hvis du leser igjennom hele tråden så er det tydelig at brukerbasen har så forskjellige preferanser at en struktur ikke vil passe alle. Noen vil bli ekskludert.

 

Man vil oppnå litt større fleksibilitet med redundans, men oppnår da akkurat redundans.

 

Den strukturen man velger vil ekskludere brukere og temaer, og vil være redaktør styrt, ikke brukerstyrt.

 

Hyggelig motsvar?

 

Denne formen for motsvar er ikke ønskelig hvis vennlighet er ett mål. Det blir vanskelig å bygge opp noe miljø hvis moderatorer skal argumentere slik man gjør på DPReview.

 

Oppstykking

 

Mange problemstillinger rundt html og php henger sammen. Summen er svært mye mer enn bare delene, og for å få diskusjon om delene så må man se sammenhengene.

 

Det vil fremdeles være plass til å diskutere en av delene.

 

Igjen, det finnes flere tråder i php forumet som omhandler html relaterte problemstillinger. Hva er problemet med å ha php som ett subfora under webutvikling?

 

Frode

Lenke til kommentar

Dett begynner å bli usaklig, men jeg har sakset rett fra php.net.

PHP is a widely-used general-purpose scripting language that is especially suited for Web development and can be embedded into HTML.
PHP er på ingen måte bundet til HTML, og jeg er helt enig med Haraldson. Er forøvrig uenig i kritikken Frode retter mot måten han svarer på, slev synes jeg at det var saklig og greit. Dette burde være et ikke-problem, PHP hører hjemme sammen med andre programmeringsspråk.
Lenke til kommentar
Sitering har en plukke fra hverandre og filleriste effekt du burde unngå.
Du gjør nøyaktig det samme.

 

Du mener at dette forumet er for profesjonelle? Back-end har ikke noen betydning for store mengder av brukerne av programerings forumet. Hvem er målgruppen?
Backend er programmering. Altså det som foregår på server og ikke klient. Hva er galt med å modellere forumet etter en «profesjonell» struktur/praksis?

 

Man oppererer snarere med en tredeling og ikke en todeling. UI-applikasjon-data. Av dette er nettleseren tradisjonelt UI, samt at mange refererer til front-end som client sided. Det betyr vel ikke at vi skal skille ut datalaget også, da dette er en industistandard?
Vi har egne kategorier for nettverk/servere/etc.

 

En person som er interessert i grafisk utforming, hvor passer han inn i nåværende forum? Hvor passer en system arkitekt?
Henholdsvis Webdesign, HTML og CSS og <sett inn programmeringsspråket systemarkitekten bruker>. Om du er helt på grunnleggende nivå og snakker om UML og slike ting, kan vel de diskuteres der de passer best, som oftest har man plukket ut et programmeringsspråk tingene skal implementeres i. Ser heller ingenting i veien med å prøve en underkategori dedikert til systemarkitektur, men jeg er litt i tvil hva trafikken i kategorien angår.

 

Du har protestert mot å samle web relevante temaer sammen, og heller gruppere etter front-end og back-end. Du trakk da frem PHP som ett eksempel, noe som ikke er ett godt eksempel i så måte. I skrivende stund har en rekke tråder html i tråd temaet. Nivået er rimelig så som så.
Ser du etter gjør jeg det også klinkende klart at PHP ble brukt som et eksempel, noe du ikke gjorde da du plukket opp tråden. Da blir det vanskelig å få til en konstruktiv diskusjon.

 

De som er interessert i oppsett av løkker, effektivisering av kode, osv., men ikke i de system utviklingsrelevante aspektene, er ikke interessert i de systemutviklingsrelevante aspektene. Jeg har stor respekt for denne gruppen av teknikkere. De utfyller meg der jeg har svarte hull.
Det var ikke det du sa opprinnelig, igjen — dette er vanskelig å forholde seg til. I ditt opprinnelige budskap dro du alle under én kam, og bestemte hva folk likte og ikke.

 

Se mitt tidligere forslag. Ditt struktur forslag er hva for noe?
Alt jeg har skrevet står å lese i denne tråden. Jeg har kommet med delvise innspill, ingen hel struktur.

 

PHP er ikke knyttet opp mot webutvikling overhode på forumet i nåværende form. Webutvikling er spredd utover ett utalj av fora, og de lite befarte i back-ends finner vanskelig frem.
Men forslaget vil gå ut på å lage enda flere nivåer, og jeg undrer meg på om det blir noe enklere å finne fram i?

 

Den strukturen man velger vil ekskludere brukere og temaer, og vil være redaktør styrt, ikke brukerstyrt.
Da forventer du deg nok litt mye makt. Dette fungerer omtrent som et hvilket som helst demokrati, hvor man kommer med innspill — så tas avgjørelsen på grunnlag av alle innspillene, av de «folkevalgte».

 

Denne formen for motsvar er ikke ønskelig hvis vennlighet er ett mål. Det blir vanskelig å bygge opp noe miljø hvis moderatorer skal argumentere slik man gjør på DPReview.
Jeg fokuserer ikke på vennlighet. Det kommer mer eller mindre av seg selv om diskusjonen føres på en saklig og god måte. Noen blander saklighet med uvennlighet, og det er synd. Har du et problem med en moderator eller en annen bruker, kan du klage det inn.

 

Igjen, det finnes flere tråder i php forumet som omhandler html relaterte problemstillinger. Hva er problemet med å ha php som ett subfora under webutvikling?
Det vil ikke nødvendigvis være et problem for PHP som isolert tilfelle. Mange av de andre programmeringsspråkene skal det bli verre å plassere, men jeg er for en mer udefinert struktur som i dag, med bedre annonsering av de andre relevante kategoriene («Passer tråden din kanskje bedre i XX?»)
Lenke til kommentar

Snurre sprett diskusjon

 

Haraldson, for alle andre enn deg og meg vil det å svare på ditt innlegg i samme stil som deg føre til en personkrangel som forsøpler tråden.

 

Det finnes fora på nettet som har en utalt politikk at all diskusjon skal være vennlig og ikke person orientert. dyxum.com er ett glimrende eksempel. Det å gi blaffen i vennlighet da man ikke forstår motpartens argumenter er en dårlig forutsetning for å moderere ett forum. Saklighet har forresten en god dose sosiale rammer bygget inn i seg, så at noe er "saklig" betyr over hodet ikke at noe dermed ikke er uvennlig.

 

Brukere

 

Så langt jeg kan se og har forstått, så er de fleste brukerne under 30. Det er en rekke relativt uerfarne brukere som besøker og bidrar på forumet. Ett flertall av de trådene jeg leser har problemstillinger på amatør nivå, og svært mange brukere lager ting på hobbybasis eller må sette opp noe de ikke har peil på.

 

Jeg synes også å huske at dotten skrev noe i denne tråden om at brukere ofte syntes det var vanskelig å finne frem.

 

For de som er ferske, så er det kun en generell betegnelse på ett forum under programering: Webdesign. Det er den eneste folkelige betegnelsen overhodet. Databaser har vel noen hørt om, men dette er sjelden ett tema man starter med eller forstår hva er for noe uten erfaring, for å si det sånn.

 

Det er rimelig stille fra forumstyret også, hva skjer?

 

Frode

Lenke til kommentar

Forumstyret er sikkert stille fordi det sluttet å eksistere rundt november måned i fjor. Ser det er kommet endel innlegg, jeg skal se å få lest igjennom det.

 

Uten at det er noen konklusjon, så kan jeg si såpass at jeg er svak for å strukturere utifra en virkelighetsmodell (eller "utsnitt av virkeligheten" om man vil). Ha lett forståelige kategorier som går på hva man skal gjøre og ikke "del-spesifisert" (i mangel på bedre ord). Vil man diskutere matlaging så går man til matlaging og ikke til en kategori for oppskrift, en for sukker, en for kjøkkenutstyr osv. Dere tar vel tegninga. I denne sammenheng ville det ganske sikkert bety at enkelte språk vil bli diskutert i forskjellige forum.

 

Men strengt talt vet jeg ikke om det er veien å gå her. Vi skal finne noen som faktisk bruker forumet til å bli med i å lage noen utkast. I tillegg er jo denne tråden stappfull av gode råd, det er en fin fokusgruppe å ha. Det må være mest mulig brukerstyrt, så får vi heller ta noen sjefsavgjørelser der brukerne ikke klarer å enes.

 

Angående "tagging" av tråder som jeg nevnte tidligere og jeg kan se er blitt nevnt igjen så hadde det vært en flott ting men ikke noe som i dag eksisterer i vår virkelige IPB-verden. Vi får bare mase videre på utviklerne :)

Lenke til kommentar

Hyggelig å høre fra deg Dotten! Håper du finner brukere til å sparre med som gir deg gode tilbakemeldinger. Det er jo ikke nødvendigvis så enkelt.

 

Den store dialogen om omstruktureringen kommer jo etter selve omstruktureringen, den gjør jo alltid det.

 

Ett problem med dagens struktur er at brukere som vet hva de vil gjøre, men som ikke vet hva de må bruke for å oppnå dette, ikke lett finner frem i dagens struktur.

 

Dagens struktur er teknisk og språk sentrert og lite oppgave eller aktivitets sentrert.

 

Mulig dere skulle vurdere alternative løsninger til struktur også? Dere kan jo lage gode veiledere for de som er mer aktivitets fokusert (matlaging), slik at de lettere kan finne frem til ett godt forum å starte i (supperådet, sorry, forumet). En god veileder er ofte mer innbydende og inkluderende enn en ett navigeringstre.

 

Mulig dere kan bøte på deler av tag-mangel problemet med å tilrettelegge søk som kan "simmulere tagging"? Hvis brukerne kan lage ett generelt søk til flere forum, og lagre dette søket, så kan de mer avanserte av oss langt på vei lage våre egne kategorier. Med dagens løsning kan man ikke søke med blank søkestreng, noe som gjør en implementasjon enklere. Søk med blank søkestreng returnerer rett og slett bare tråder fra de valgte fora sortert etter når de sist ble oppdatert. (Jeg kjenner ikke detaljene i datastrukturen deres eller søk motorikken, men det er gode muligheter for at dette kan gjøres enkelt) Hvis grensesnittet er godt nok, vil nok en slik løsning brukes av mange.

 

Frode

Endret av FrodeNilsen
Lenke til kommentar

Utfordringen med blankt søk er nok de enorme mengdene med data diskusjon.no etter hvert sitter på, men det er verdt å forhøre seg om det syns jeg.

 

Dotten: Går det an å lage kategorier med underkategorier av «snarveiskategorier»? Altså bare veiledende steg nærmest, i form av lenker til de aktuelle kategoriene. Så kan disse «snarveiskategoriene» få beskrivende, oppgavefokusert navn med introduksjonstekst.

Lenke til kommentar

Har dere mulighet til å lage en egen "kategori" med tråder dere kan kalle "veiledre" eller "Hjelp, jeg finner ikke frem"?

 

På websidekritikk har dere følgende kategorier: Informasjon, Viktige emner, og Forumemner.

 

Dere burde ha noe slikt høyt oppe i hierarkiet, da slikt har mindre verdi lengre ned. Helst helt oppe under "Programmering" og "Forum".

 

Dotten har tydeligvis erfaring med at det må være en viss trafikk for at ett forum skal gi intrykk av at det er ett levende miljø, slik at vi alle bør ønske oss at fora med halvdød trafikk slås sammen med andre halvdøde fisker som lager en stor og innbydende fiskesalat. Når dette nå har sunket litt inn, så tror jeg dette også vil gjelde meg som bruker.

 

Jeg tror ikke dere kan "omorganisere" dere ut av problemene som systemet gir dere, slik at det å kombinere flere grep samtidig er bedre enn å stappe alt inn i strukturen. Å lage en "resepsjon" utenom navigerings-hierarkiet er noe mange vil sette pris på. Det vil også lette trykket på aktivitet kravet til akkurat navigerings-hierarkiet, slik at dere ikke må bevege dere for langt fra det klassiske.

 

En "resepsjon" kan være veiledere, bruker forum, eller begge deler. Klarer man å lage ett treffpunkt mellom alt fra ferskinger til ringrever så oppnår dere akkurat dette.

 

Frode

Lenke til kommentar

PHP på backend kan brukes uten å røre HTML, JS, CSS etc. Har du mange klasser og metoder i PHP, er det like greit å bruke dem istedenfor å lage dem på nytt i et annet språk.

 

Men allikevel, selv om PHP er "tett" knyttet mot disse nevnte språkene, så er ikke disse så knyttet mot PHP. I PHP forumet er det få som skal ha hjelp med HTML, og i HTML forumet er det få ting som trenger et serverside skript som PHP så vidt eg har fått med meg. Som oftest er det eksisterende løsninger som er gratis eller man kan betale for på internett som er bedre for dem enn å lære programmering eller be noen på PHP forumet lage det for dem.

 

Mitt ønske for PHP forumet er at det skal være et sted man kan be om hjelp til spesifikk kode, eller diskutere PHP, ikke et sted man spør om ferdig kode uten at trådstarter har noe ønske om å lære PHP.

 

Ser derfor helst at disse ikke blandes sammen. En grei sticky, wiki side, linker, bedre forklaringer, hjelp til navigering eller lignende høres bedre ut.

Lenke til kommentar
...

Mitt ønske for PHP forumet er at det skal være et sted man kan be om hjelp til spesifikk kode, eller diskutere PHP, ikke et sted man spør om ferdig kode uten at trådstarter har noe ønske om å lære PHP.

...

 

De som trenger hjelp til å sette opp ferdige løsninger basert på php, hvor skal de hendvende seg?

 

Det er en klar vridning blant brukerne på webdesign forumet at mange ønsker å benytte ferdige løsninger til deler av sidene sine eller hele siden sin, og for meg virker det som om dette er en voksende gruppe. Svært mange har generelle spørsmål rundt CMS systemer, så dette er det ett brukerbehov for å diskutere.

 

Frode

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...