Gå til innhold

Slanking av "Programmering"


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Man har forumet "webprogramvare" (eller noe slikt) for diskusjon rundt CMS.

Ja, Webprogramvare forumet er der man bør spørre etter ferdige løsninger i min mening. Programmeringsforumene burde være der for de som har spørsmål vedrørende programmering.

Lenke til kommentar

Så hvis man har spørsmål om php angående open source programering så hører det plutselig under begrepet "webdesign"? Dette er litt nytt for meg, for alle spørsmål angående php under webdesign sendes til php forumet, der det hører hjemme.

 

"webdesign" er ikke ett søppelbegrep der alt som er ubekvemt, som "plagsomme personer som bare vil få en open source php løsning til å fungere" hører hjemme. Det er det eneste fellesbegrepet på forumet, og selv dere sender det som er vanskelig å plassere dit. Vi trenger velfungerenede temaer som er mer åpne og som dekker mer.

 

Valg av CMS er ett utvikler spørsmål, ikke ett programeringsspørsmål. Webdesign delen av programeringsforumet fremstår ikke som noe systemutvikler forum, men mer som ett html og CSS forum. Heldigvis blir spørsmål rundt utviklerverktøy og CMS problematikk tatt relativt vennlig imot, men kun veldig lett og sjelden i noe særlig dybde. Hjelp til å sette opp ett php basert CMS er php teknisk, ikke utvikler spørsmål. php teknikk hører hjemme under php. Slike spørsmål hendvises til php-forumet.

 

Problemstillingen som fremmes er mer om de som benytter open source er velkomne på forumet, eller om de som kun er interessert i "progremering" er velkomne. Hvis brukerne skal bestemme, så er det vel slik at hvis mange nok har behov for å diskutere open source oppsett, så skal det være lett og mulig. Min erfaring fra forumet er at dette er ett tema brukerne helt ønsker å diskutere.

 

Forøvrig er "webdesign" ett svært lite egnet begrep for utviklningsdelen av en webside. "Design" har så ufattelig mange forskjellige betydninger for brukerne. Så mange betydninger med så stor spennvidde at det ofte fører til krangel.

 

Ett annet problem i denne tråden er hva man mener med "programering". At "back-end" er "programering" holder rett og slett ikke. Man har lag-delings problematikk som er identisk i både back-end og front-end, og at konfigurering plutselig ikke hører hjemme i ett programeringsforum blir litt underlig. Er ikke det å konfigure back-end en del av back-end, som igjen er identisk med programering? (eller var det det at brukere som ikke er interessert i språket php er irriterende, de som bare vil ha hjelp til å sette opp noe?)

 

Frode

Lenke til kommentar

Matseman svarte på 80% av posten din ser det ut til.

 

Backendprogrammering ble nevnt som eksempel på at PHP kan brukes uten dirkte tilknyttning til HTML, CSS, JS eller lignende. Og det motsatte er også sant. Ingen har hevdet at frontendprogrammering ikke er programmering.

Konfigurering av PHP, frameworks, etc (ikke en ferdig PHP applikasjon) der man har et problem kan selvfølgelig bli tatt opp. Den eneste forandringen eg vil ha er at dem som vil ha ferdig programvare (som CMS) heller henvises til Webprogramvare forumet istedenfor PHP forumet. Et forum for å samle alle disse postene. Der finner de kanskje allerede informasjonen de er ute etter også, eller hjelp på veien.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hva med å slå sammen gruppene som er i familie (som siikkert noen alerede har nevnt), men å innføre et valg på meldingen der man forteller språget man bruker. Eksempelvis er jo C#, VB.NET, Clarion#, ++ alle sammen .NET kode. Ved å slenge på en droplist i toppen av innlegget så kan man jo anngi språget det dreier seg om. I veldig mange av tilfellene, i hvertfall for .NET, så er jo løsningenen på problemene den samme uavhengig av språg.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Trenger man slå sammen? Hvis man må, her er mine tips:

 

- "Perl, Python, Ruby" (kanskje PHP)

 

Det er viktig at navnet på spåkene står i kategorien. Nybegynnere vet ikke om språket de søker hjelp på er dynamisk eller et scriptespråk eller objektorientert eller hvilken annen gruppe det eventuelt hører hjemme i.

 

- Web: HTML, CSS, Javascript, XML, Flash, ActionScript

 

- Dott nett hører vel med i windowsprogrammering. Men er det lurt å skille mellom window og linux/unix-programmering? De fleste språk kan brukes i begge leire.

 

Dessuten er det viktig å huske at dette er diskusjoner på norsk og at det av den grunn blir flere nybegynnere. De litt viderekommende programmererne behersker engelsk og oppsøker da heller engelskspråklige steder hvor det er flere brukere og større sjanse på svar.

Endret av Besserwisser
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

er det noen begrensning på hvor mange nivåer det kan være på en kartalogi ?

 

i stedet for å slå samme dit og da hva med å endre litt på nivåene ?

enkelt kartalogier må nødvendigvis ha flere nivåer en andre.

 

kartlogien som går direkte mot nett programering og språkene brukt der burde kansje komme i en egen undergruppe.det virker som en vanskelig kartalogi

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Da har jeg laget et forslag til en løsning:

 

|-Programmering og webutvikling

|----Assembly

|----ASP, C# og .NET-programmering

|----Brukerbidrag

|--------Arbeidslogg for programmerere

|--------Arbeidslogger for programmerere - kommentarer

|--------Bruker-guider

|----Databaser

|----Java

|----C/C++

|----PHP

|--------Databaser

|----Scriptingspråk (Python, Perl, Ruby)

|----Web-design, HTML, CSS og Javascript

|--------Flash og animasjon

|--------Webprogramvare

|--------Websidekritikk

|----Windows-programmering (DOS, Visual Basic/Qbasic)

|----Generell/annen programmering

 

Fargeforklaring:

Kursiv tekst: Snarveier til andre kategorier/fora.

Grå tekst: Kategorier jeg er usikker på.

 

Jeg er litt usikker på om Assembly burde få være egne kategorier, eller hva vi skal gjøre med den. Som allerede nevnt i tråden, så er assembly noe eget som ikke enkelt kan puttes i de eksisterende kategoriene. Alternativet til Delphi/Pascal/Kylix er å putte de i Generell/annen programmering slik som jeg gjorde med Linux/Unix-programmering. Jeg tar gjerne imot tilbakemeldinger på forslaget mitt. Ingenting er avklart enda, bare så det er sagt.

 

Endringer som er gjort:

  • Delphi/Pascal/Kylix er flettet inn i Generell/annen programmering
  • JavaScript er flettet inn i Web-design, HTML og CSS
  • Linux/Unix-programmering er flettet inn i Generell/annen programmering
  • ASP.NET / ASP, C# og .NET-programmering er flettet sammen
  • Visual Basic/Qbasic er flettet inn i Windows-programmering
  • Python, Perl og Ruby er flettet sammen til en ny skriptingspråk-kategori

Ellers legger jeg ved litt statistikk for nåværende struktur, og psuedostatistikk for mitt nye forslag.

 

 

Visninger av tråder opprettet i tidsrommet 1. juli 2008 - 1. juli 2009 (ca. det siste året):

 

PHP 230 996

Web-design, HTML og CSS 179 658

Generell/annen programmering 101 551

Websidekritikk 87 118

C/C++ 82 250

C# 81 328

Java 75 553

Visual Basic/Qbasic 68 113

Databaser 65 538

Javascript 61 293

.NET-programmering 45 571

Windows-programmering (DOS, Win16, Win32) 41 235

ASP.NET / ASP 35 979

Linux/Unix-programmering 18 878

Python 15 458

Delphi/Pascal/Kylix 15 144

Arbeidslogg for programmerere 11 120

Perl 6 352

Arbeidslogger for programmerere - kommentarer 5 719

Assembly 5 348

Bruker-guider 4 226

Ruby 2 992

 

 

Dersom jeg legger sammen tallene for kategoriene som er slått sammen i forslaget mitt, blir resultatet:

 

Web-design, HTML, CSS og JavaScript 240 951

PHP 230 996

ASP, C# og .NET-programmering 162 878

Generell/annen programmering 135 573

Windows-programmering (DOS, Visual Basic/Qbasic) 109 348

Websidekritikk 87 118

C/C++ 82 250

Java 75 553

Databaser 65 538

Scriptingspråk (Python, Perl, Ruby) 24 802

Arbeidslogg for programmerere 11 120

Arbeidslogger for programmerere - kommentarer 5 719

Assembly 5 348

Bruker-guider 4 226

 

 

Fargeforklaring:

Grå farge: Brukerbidrags-kategorier som jeg ikke har lyst å fjerne.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg er sterkt uenig å slå sammen Python, Perl og Ruby. Riktignok er det lite aktivitet i disse kategoriene, men det er et ganske irrelevant argument så lenge en sammenslåing ikke vil føre til mer aktivitet. Den generelle grunnen til at man ønsker sammenslåing går jeg utifra er å få mindre feilposting og la det bli enklere for brukerne og finne fram. Når det gjelder programmering er det faktisk sånn at det er enklere å finne fram/poste riktig hvis man vet at hvert språk har hver sin forumkategori.

 

Et spørsmål man må stille seg er hva brukerne faktisk tjener på en sammenslåing? Når det gjelder de fleste programmeringsspråk tror jeg det er veldig få brukere som tjener på det. De som driver med Perl har sjelden behov/interesse for å vite hva som skjer i Python/Ruby-forumet og omvent. Og en som trenger hjelp til Python vil ikke få noe raskere eller bedre svar selv om Perl og Ruby-folk ser tråden.

 

Det samme tror jeg gjelder for de fleste andre programmeringsspråk. Et av de få unntakene er kanskje javascript siden det er noe veldig mange av folkene i html/css kan, mange tenkere at javascript hører hjemme der og javascript brukes mye i kominasjon med html/css, imotsetning til Python/Perl/Ruby som sjelden kombineres med hverandre.

Lenke til kommentar

Når jeg ser på statistikken over antall nye innlegg og tråder det siste halvåret, så er den slik for disse tre kategoriene:

 

Python: 21 tråder; 100 innlegg

Perl: 6 tråder; 20 innlegg

Ruby: 5 tråder; 15 innlegg

 

(1. jan 2009 - 30. jun 2009)

 

 

Python har hatt 3,5 nye tråder i måneden, mens Perl og Ruby har hatt ca. 1 ny tråd i måneden. Dersom kategoriene hadde vært kombinert blir det ca. 5,3 nye tråder i måneden, eller totalt 32 nye tråder det siste halvåret. Som standard viser kategorioversikten de siste 30 nye trådene, så med en kombinert kategori hadde nesten alle trådene siste halvåret fått plass på side 1.

 

Men er det utenkelig at en som kan eksempelvis Python også kan Perl? Hvis nei, så mener jeg at brukerne kan tjene på en sammenslåing fordi man får eksponert tråden sin for et større antall potensielle hjelpere. Det er heller ikke så mange nye tråder at det blir kaotisk, nesten alle trådene det siste halvåret får jo plass på side 1 i kategorioversikten.

Oppgaven her er å utforme et forum som er lett å bruke, oversiktlig og ikke minst aktivt. En forumstruktur med utgangspunkt i den detaljkategoriseringen vi gjør av omverdenen kan gi så mange kategorier at det virker mot sin hensikt. Blir kategoriene for snever blir resultatet at man gjemmer tråder bort, og aktiviteten i trådene og verdien av kategoriene blir deretter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...