Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den store kjemiassistansetråden


Anbefalte innlegg

ok, synd. hvordan var oppgavene? og hvordan gikk det med deg?

det var 2. runde kjemi OL UiO 2013...

 

Det var vanlege fleirvalsoppgåver i byrjinga. Så handla oppgåve 2 om organisk syntese. Vi hadde propen i utgangspunktet. Så skjedde det ein heil del reaksjonar med propen, og vi skulle teikne reaksjonsprodukta. Eg synest noko av det var vanskeleg.

 

Oppgåve 3 handla om uorganisk analyse. Vi hadde ein tabell der det var forskjellege salt i loddrett retning, og saltsyre, salpetersyre og natronlut i vassrett retning. Vi skulle fylle ut tabellen med kva stoff som vil vere til stades i vassløysninga etter eventuelle reaksjonar som skjedde.

 

Oppgåve 4 handla om redokstitrering med tiosulfat, kopar og jod. Ikkje så mykje meir å seie om ho.

 

Oppgåve 5 handla om klorvatn. Klorgass skulle både oksiderast og reduserast til høvesvis underklorsyrling og kloridion. Eg klarte ikkje å få dette til å stemme med spenningsrekkja, så eg var nøgd med at det vart danna hypoklorittion. Siste deloppgåve i oppgåve 5 gjekk ut på å teikne Lewis-struktur til kloration og hypoklorittion. Det klarte det eg absolutt ikkje.

 

Oppgåve 6 handla om litiumhydrid. Det var ei oppgåve der litiumhydrid reagerte med vatn, og ei der litiumhydrid reagerte med nitrogengass. Det var litt rekning med løyselegheit om balansering av likningar.

 

Eg fekk litt over 80 poeng viss eg har telt poenga mine riktig. Det kan hende eg har mista enda fleire. Viss eg får den poengsummen som eg trur eg får, så skulle det vere nok til finaleinvitasjon. Det har berre vore eitt år tidligare der poenggrensa for finalen har vore 82 poeng. Men eg veit ikkje noko sikkert. Eg hadde håpt det skulle gå betre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg sliter litt med en oppgave.

 

post-76920-0-38924700-1358698082_thumb.png

 

Det er b jeg ikke får til. Jeg forstår ikke helt hvordan informasjonen i oppgaven skal anvendes. Jeg mistenker det er noe forholdstall med 4700/10^6 også at summen av massen(til vannet og brom) blir 1.1kg/L. For å i alle fall finne hvor mye Br- det er per liter. Men det er ikke riktig det heller tror jeg siden det er salt i vannet og. Sitter pris på tips fremfor en fullstendig løsning.

Lenke til kommentar

Jeg sliter litt med en oppgave.

Det er b jeg ikke får til. Jeg forstår ikke helt hvordan informasjonen i oppgaven skal anvendes. Jeg mistenker det er noe forholdstall med 4700/10^6 også at summen av massen(til vannet og brom) blir 1.1kg/L. For å i alle fall finne hvor mye Br- det er per liter. Men det er ikke riktig det heller tror jeg siden det er salt i vannet og. Sitter pris på tips fremfor en fullstendig løsning.

saltvannet inneholder jo: (1,1 kg/l)*4700 ppm bromid.

og så har du m(brom), du er du veldig nær volumet...

Lenke til kommentar

Jeg sliter litt med logikken bak denne oppgaven, jeg har løst den altså. Men jeg forstår ikke hvorfor det er sånn. Eller hvordan ppm anvendes i kjemien.

 

post-76920-0-11128200-1359011686_thumb.png

 

Oppgaven er å finne ut hvor mange liter vann man trenger for å produsere 1Kg med chart?cht=tx&chl=B_2. Det er 4700ppm med chart?cht=tx&chl=Br^- i vannet per liter. Vannet veier 1.1Kg/L.

 

Hvordan kan man bruke forholdet chart?cht=tx&chl=\frac{4700}{10^6} til å finne mengden Bromioner per liter vann når bromionene sikkert ikke har samme formelmasse som de resterende partiklene i løsningen? Jeg ser bare ikke logikken her. Forholdstallet er et forhold mellom antall partikler, ikke mellom vekten av partiklene.

Endret av 5D6A15
Lenke til kommentar

Kjemi 1: Syrer og baser

 

4.52

Vil løsningen du får når du blander like store stoffmengder av syrene og basene nedenfor, være sur, basisk eller nøytral? Skriv reaksjonslikningen som del av begrunnelsen.

a)HCl + KOH

b)HBr + Ca(OH)2

c)H2SO4 + NaOH

 

HCl (aq) + KOH (aq) = H2O (l) + KCl (aq)

 

HBr (aq) + Ca(OH)2 (s) = H2O (l) + OH- (aq) + Ca2+ (aq) + Br- (aq)

 

H2SO4 (aq) + NaOH (aq) = H3O+ (aq) + Na2SO4 (aq)

Endret av Magnus_L
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg sliter litt med logikken bak denne oppgaven, jeg har løst den altså. Men jeg forstår ikke hvorfor det er sånn. Eller hvordan ppm anvendes i kjemien.

 

post-76920-0-11128200-1359011686_thumb.png

 

Oppgaven er å finne ut hvor mange liter vann man trenger for å produsere 1Kg med chart?cht=tx&chl=B_2. Det er 4700ppm med chart?cht=tx&chl=Br^- i vannet per liter. Vannet veier 1.1Kg/L.

 

Hvordan kan man bruke forholdet chart?cht=tx&chl=\frac{4700}{10^6} til å finne mengden Bromioner per liter vann når bromionene sikkert ikke har samme formelmasse som de resterende partiklene i løsningen? Jeg ser bare ikke logikken her. Forholdstallet er et forhold mellom antall partikler, ikke mellom vekten av partiklene.

Min måte å tenke på her: vi bruker m = n · M = c · V · M. Da er m = 1000 g, c = 4700 ppm og M = molvekten av Br. Videre kan vi finne et uttrykk for c i mol/L:

 

L} \cdot \frac{1}{M}

 

Samlet:

 

L}}

 

Vet ikke helt hva du lurer på ved det forholdstallet, men 4700/10⁶ er en vektfraksjon (4700 av 10⁶ vektenheter av løsningen er Br). Når vi multipliserer tettheten av løsningen med denne vektfraksjonen får vi altså konsentrasjonen av Br.

Endret av GeO
Lenke til kommentar

Det var generelt. Det er litt som å forvente at forholdet mellom antall bananer og epler i en pose vil, ganget med totalvekten, gi vekten på henholdsvis bananene og eplene. Det betyr liksom ikke noe at den molare massen til de individuelle partiklene er ulik. Snakket med læreren om det så du har helt rett i den representasjon av det. Det er altså en forenkling. Alle vannløsninger antas 1kg/L så lenge ikke annet er oppgitt.

Lenke til kommentar

Konsentrasjon i ppm er en vektfraksjon (iallfall er dette vanligst, så det er naturlig å anta det når ikke annet er nevnt), så det er ingen forenklinger der. Av 1 tonn løsning (10⁶ g) vil 4,7 kg (4700 g) være Br. 4700/10⁶ = 4700 ppm. Det man må huske på er altså at tallene (4700 og 10⁶) representerer masse og ikke antall.

 

At fortynnede vannløsninger antas å ha tetthet 1 kg/L er greit nok, men i dette tilfellet er det jo spesifikt angitt at tettheten er 1,1 kg/L.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-kIKtgsN1

SYRE-BASETITRERING (kvantiativ uorganisk analyse)

 

Hei,

kan noen vise meg framgangsmåten for å regne ut følgende:

 

"Ved titrering av svovelsyre mot natronlut går det 28,4cm^3 0,100 M NaOH for å nøytralisere 20,0 cm^3 H2SO4. Finn svovelsyras konsentrasjon."

 

Fasit svar: 0,071 M

 

 

Takk! :)

Endret av Slettet-kIKtgsN1
Lenke til kommentar

SYRE-BASETITRERING (kvantiativ uorganisk analyse)

 

Hei,

kan noen vise meg framgangsmåten for å regne ut følgende:

 

"Ved titrering av svovelsyre mot natronlut går det 28,4cm^3 0,100 M NaOH for å nøytralisere 20,0 cm^3 H2SO4. Finn svovelsyras konsentrasjon."

Fasit svar: 0,071 M

Takk! :)

for hver mol svovelsyre trengs 2 mol base:

 

n = 0,0284*0,1=C*0,02

 

C(syre) = 0,142 (M)

men dele på 2 pga forklaringa over

C(syre)= = 0,071 M

============

H_2SO_4 + 2NaOH => Na_2SO_4 + 2H_2O

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...