Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den store kjemiassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei! Har en Kjemi2 oppgave her som jeg ikke klarer å løse.

 

I 1H-NMR - spektret av en blanding av metanol (CH3OH) og etanol (CH3CH2OH) er arealet under metyltoppen fra etanol 4,2 ganger større enn arealet under metyltoppen fra metanol. Beregn prosenten metanol i blandingen.

 

Fastien sier at svaret er 19%

 

Er det slik at metyltoppene er toppene fra CH3 ene til henholdsvis metanol og etanol?

Endret av CasioCFX
Lenke til kommentar

Hei! Har en Kjemi2 oppgave her som jeg ikke klarer å løse.

I 1H-NMR - spektret av en blanding av metanol (CH3OH) og etanol (CH3CH2OH) er arealet under metyltoppen fra etanol 4,2 ganger større enn arealet under metyltoppen fra metanol. Beregn prosenten metanol i blandingen.

Fastien sier at svaret er 19%

Er det slik at metyltoppene er toppene fra CH3 ene til henholdsvis metanol og etanol?

1/(4,2+1))*100 = 100/5,2 = 19,2%

 

metylprotonene i EtOH spinn-spinnkobles til metylenprot. og gir en triplett (1:2:1). disse er ganske skjerma og har derfor lavt shift.

 

mens metylprotonene i MeOH forblir en tjukk singlett med større kjemisk shift (mindre skjerma enn de over).

OH-protonene i begge alkoholer gir kun små topper med store shift. Ofte kan disse toppene også "forsvinne" pga dynamiske protoner som midler ut shiftet...

Lenke til kommentar

FIXurDV.jpg

Sliter litt med å forstå hvorfor molekylet over sitt rikitige navn er 3-aminobutansyre, og ikke 2-aminobutansyre. Hvilken regel er det jeg glemmer? Burde man ikke telle fra venstre til høyre, slik at tallet blir lavest mulig (2 istedenfor 3)?

fordi du skal begynne fra funksjonell gruppe med høyeste prioritet...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei kan noen hjelpe meg med denne?

 

Hvor mye fast strontiumsulfat er det mulig å løse i 1L 0,1 mol/L Na2SO4?

 

Jeg gjorde det slik:

 

x*(x+0,1)=ksp ksp=3,40E-07

 

x^2+0,1-3,40E-07=0

 

x=1,69994E-06 mol/L

 

1,6999E-06 * (87,62+32,07+16*4)= 3,12E-04 g/L ==> dette stemmer altså ikke med fasit. :(

Lenke til kommentar

Hei kan noen hjelpe meg med denne?

 

Hvor mye fast strontiumsulfat er det mulig å løse i 1L 0,1 mol/L Na2SO4?

 

Jeg gjorde det slik:

 

x*(x+0,1)=ksp ksp=3,40E-07

 

x^2+0,1-3,40E-07=0

 

x=1,69994E-06 mol/L

 

1,6999E-06 * (87,62+32,07+16*4)= 3,12E-04 g/L ==> dette stemmer altså ikke med fasit. :(

 

Du må huske å ha med x'en. :)

Lenke til kommentar

Hei, hadde en oppgave der jeg skulle finne syrekonstanten for noen forskjellige stoffer bla HF, fikk da HF+H20->H30^+ +F^-

Ka= (H3O^+)*(F^-)/(HF) Dette stemmer på fasitten og den gjorde det på de andre også. Så kommer spørsmålet hvilken syre er svakest og hvilken er sterkest. Da skulle jeg tydeligvis svare den med størst og lavest syrekonstant, men hvordan regner jeg ut dette? Regner med at det er konsentrasjonen av de ulike ionene som skal puttes inn i (), men oppgaven oppgir ingen tall.

Lenke til kommentar

Heia!

 

Jeg skal skrive ei protolyseligning for stoffet Na2Co3. Men hvordan i alle dager kan man gjøre det?

 

Alle natriumsalter er lettløselige i vann. Du kan overse natrium i protolyselikningen. Dermed står du igjen med CO32-:

 

1. H2O + CO32- -> HCO3- + OH-

 

2. HCO3- + H2O -> H2CO3 + OH-

 

Protolyseringen skjer her i flere trinn. :)

 

Om du er nerd kan du jo alltids ta med dette også først: (egentlig er det kjekkere om du skriver H2​O over reaksjonspilen i stedet for på venstre siden, men litt vanskelig her på forumet.)

 

Na2CO3 (s) + H2O -> 2 Na+ (aq) + CO32- (aq)

Endret av -sebastian-
Lenke til kommentar

Alle natriumsalter er lettløselige i vann. Du kan overse natrium i protolyselikningen. Dermed står du igjen med CO32-:

 

1. H2O + CO32- -> HCO3- + OH-

 

2. HCO3- + H2O -> H2CO3 + OH-

 

Protolyseringen skjer her i flere trinn. :)

 

Om du er nerd kan du jo alltids ta med dette også først: (egentlig er det kjekkere om du skriver H2​O over reaksjonspilen i stedet for på venstre siden, men litt vanskelig her på forumet.)

 

Na2CO3 (s) + H2O -> 2 Na+ (aq) + CO32- (aq)

 

Jaa, tusen takk! Burde man ikke ta å inkludere ionene helt til slutt? ("Tislkuerne")

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...