Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den store kjemiassistansetråden


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg forbreder meg til tentamen, og lurte på om noen her kunne hjelpe meg med å løse denne oppgaven. Kjemi 2.

 

Abdi og Con skal analysere en legering som inneholder minst to følgende metaller:

- Gull

- Sølv

-Kobber

- Krom

 

Abdi forsøker og å løse en bit av legeringen i konsentert saltsyre. Noe, men ikke alt, løser seg.

 

a) hvilket metall kan abdi ut fra dette si at legeringen innholder? skriv reaksjonlikning.

 

Se på standard reduksjonspotensial for hvert metall, sammenlign med det for H⁺/H2 (som per definisjon er 0 V).

 

Con løser 1,258 g av legeringen i fortynnet salpetersyre. Alt løser seg.

 

b) Hvilke metaller kan legeringen innholde?

skriv reaksjonslikning for oppløsning i salpetersyre for hvert av metallene.

 

Igjen, se på standardreduksjonspotensial, men sammenlign nå med halvreaksjonen som inneholder nitrat, og se om flere metaller kan løses da.

 

Con tilsetter noen dråper ammoniakk uten å se noen tegn til reaksjon.

 

c) Hvilke metaller inneholder legeringer?

 

Hva hadde skjedd i dette trinnet dersom det var Cu i legeringen ...?

 

Con fortynner løsningen med rent vann til et totalvolum på 1,000 L. Han tar ut 250 mL til elektrolyse med en strøm på 1,25 A. Det tar 16 minutter før alle metallionene i løsningen er redusert.

 

d) Tegn figur av elektrolysekaret. Marker anode, katode og hvor elektronene går. Skriv reaksjonslikninger for det som skjer ved elektrodene.

 

Denne er vel grei. Reduksjon av metall på katoden, oksidasjon av vann på anoden.

 

Abdi påstår at Con for å bli fortere ferdig like gjerne kunne ha brukt en høyere spenning, for eksempel slik at strømstyrken er 20 A i et minutt.

 

f) Drøft Abdis påstand

 

Stikkord her er f.eks. konsentrasjonsoverspenning og grensetrømtetthet. Pga. at metallioner må diffundere bort til katoden før de kan reduseres, er den en grense for hvor stor strøm man kan bruke før man i stedet bare får hydrogenutvikling på katoden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ZnS (s) + O2 (g) -> ZnO + SO2

 

c) Av sinkoksidet fra røstingen lages det en sinksulfatløsning ved at oksidet løses i svovelsyre. Denne løsningen inneholder også noe kadmiumsulfat. Kadmium felles fra løsningens som metall ved å tilsette sinkstøv.

 

1) Beregn hvor mye konsentrert svovelsyre det går med til å løse opp 180 000 tonn sinkoksid.

 

Jeg prøvde å finne mol sink også gange det med molare massen til svovelsyre, men funket ikke. Klarer ikke å sette opp noe reaksjon :/

Lenke til kommentar

ZnS (s) + O2 (g) -> ZnO + SO2c) Av sinkoksidet fra røstingen lages det en sinksulfatløsning ved at oksidet løses i svovelsyre. Denne løsningen inneholder også noe kadmiumsulfat. Kadmium felles fra løsningens som metall ved å tilsette sinkstøv.1) Beregn hvor mye konsentrert svovelsyre det går med til å løse opp 180 000 tonn sinkoksid.Jeg prøvde å finne mol sink også gange det med molare massen til svovelsyre, men funket ikke. Klarer ikke å sette opp noe reaksjon :/

reaksjonslik blir:

ZnO + H2SO4 => ZnSO4 + H2O

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei, har store problemer med kjemi og læreren min svarer med spørsmål mer enn svar.

Oppgaven jeg virkelig sliter med er denne

Kjemien stemmer 4.2 konsentrasjon av et stoff i en blanding 4.2.4

A) på en tannpastatube er det oppgitt: << inneholder: natriummonoflourfosfat 0.76% (0.1% F-).>>

Kontroller at flouridkonsentrasjonen er som angitt, når du får oppgitt at formelen for saltet er Na2PO3F.

B) på flasken for en tannskyllingsvæske for daglig skylling er innholdet av natriumflourid (NaF) oppgitt til 0.025%. Sammenlign denne tannskyllingsvæsken med tannkremen og regn ut hvilket produkt som har høyest masseprosent av flourid.

 

Hadde vært fantastisk med svar i dag gjerne, på forhånd tusentakk!

Lenke til kommentar

Hei, har store problemer med kjemi og læreren min svarer med spørsmål mer enn svar.

Oppgaven jeg virkelig sliter med er denne

Kjemien stemmer 4.2 konsentrasjon av et stoff i en blanding 4.2.4

A) på en tannpastatube er det oppgitt: << inneholder: natriummonoflourfosfat 0.76% (0.1% F-).>>

Kontroller at flouridkonsentrasjonen er som angitt, når du får oppgitt at formelen for saltet er Na2PO3F.

B) på flasken for en tannskyllingsvæske for daglig skylling er innholdet av natriumflourid (NaF) oppgitt til 0.025%. Sammenlign denne tannskyllingsvæsken med tannkremen og regn ut hvilket produkt som har høyest masseprosent av flourid.Hadde vært fantastisk med svar i dag gjerne, på forhånd tusentakk!

http://realisten.com/smf/index.php?topic=652.0

Lenke til kommentar

Hei!

 

Er det noen som kan forklare hvorfor det blir dannet klorgass ved en elektrolyse av natriumklorid løst i vann? Vann har jo et større oksidasjonspotensiale enn klor, men likevel blir det dannet klorgass (klor blir oksidert) ved den positive elektroden.

Endret av CasioCFX
Lenke til kommentar

Jeg klarer fremdeles ikke få til stykket, tror jeg tenker helt feil. Molforholdet er 1-1 så skjønner ikke. Fasitsvar: 217 000 tonn

n(ZnO)= m/M =(180*10^6)/ 81,4 = 2,211 kmol = n(svovelsyre)

 

m(svovelsyre) = M*n = 98,1*n= 216,9*10^6 kg = 217 000 tonn

Endret av Janhaa
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg sitter å jobber med organisk kjemi, og føler jeg begynner å få det veldig bra til, men det er en ting jeg lurer på, som jeg ikke forstår så godt med det første tydeligvis. Speilbildeisomeri? Jeg har kjemi på 2. året på videregående.

 

Kan en eller annen hvis dem har tid, ta å gi meg et lite eksempel på et stoff som kan ha denne egenskapen med et annet? Og hvorfor?

 

Tusen hjertelig!

~Simen

Lenke til kommentar

Når du har et C-atom som er koblet til fire andre ulike atomer eller atomgrupper. Verre er det ikke. Det C-atomet kan kalles for et kiralt senter. Hva nå det betyr vet jeg ikke. Men når det er tilfelle så er ikke speilbildet likt utgangspunktet. Eller likt er det, men med en annen 3D struktur på en måte.

Lenke til kommentar

Hei!Jeg sitter å jobber med organisk kjemi, og føler jeg begynner å få det veldig bra til, men det er en ting jeg lurer på, som jeg ikke forstår så godt med det første tydeligvis. Speilbildeisomeri? Jeg har kjemi på 2. året på videregående.Kan en eller annen hvis dem har tid, ta å gi meg et lite eksempel på et stoff som kan ha denne egenskapen med et annet? Og hvorfor?Tusen hjertelig!~Simen

melkesyre, 2-hydroksipropansyre, er en speilbildeisomer/optisk isomer der C-atom nr 2 er et kiralt C-atom. de 2 ulike isomerene er hverandres speilbilder. til det kirale C-atomet er det bundet 4 ulike atomer/atomgrupper...

 

propansyre er ikke en speilbildeisomer

Lenke til kommentar

Takk, vil det ha noe å si om det er dobbeltbinding eller ei?

ja, hvis der er dobbeltbinding (d.b.) på det kirale C-atomet, er det ikke en speilbildeisomer (pga ikke 4 ulike atom/atomgr).

 

men den ene atomgruppa festa til det kirale C-atomet kan gjerne inneholde d. b.

 

f eks har forbindelsen under:

 

B

|

H2C=CH - C - H

|

A

 

der A og B er ulike alkylgr, et kiralt C-atom er er en speilbildeisomer

 

=====

A og B er festa på C-atomet lengst til høyre (har forskyvd seg).

Lenke til kommentar

ja, hvis der er dobbeltbinding (d.b.) på det kirale C-atomet, er det ikke en speilbildeisomer (pga ikke 4 ulike atom/atomgr).

 

men den ene atomgruppa festa til det kirale C-atomet kan gjerne inneholde d. b.

 

f eks har forbindelsen under:

 

B

|

H2C=CH - C - H

|

A

 

der A og B er ulike alkylgr, et kiralt C-atom er er en speilbildeisomer

 

=====

A og B er festa på C-atomet lengst til høyre (har forskyvd seg).

De gav mening faktisk :D Takk igjen!
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...