Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den store kjemiassistansetråden


Anbefalte innlegg

Vet ikke hvor jeg skal spørre, men er det noen som kan gi meg en forklaring på hva tungtvann og isotoper er?

 

En isotop vil være en alternativ form av et grunnstoff. Vanligvis har et atom like mange nøytron og proton i kjernen, men en isotop har da et annet antall nøytroner.

 

Tungtvann inneholder deuterium, som er en stabil isotop av et hydrogenatom. Deuterium inneholder ett proton og ett nøytron. Det vanlige for hydrogenatom er å ikke ha nøytroner i kjernen i det hele tatt. Sånn sett er hydrogen litt spesielt i forhold til andre grunnstoff, som ellers pleier å ha like mange nøytron som proton.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En isotop vil være en alternativ form av et grunnstoff. Vanligvis har et atom like mange nøytron og proton i kjernen, men en isotop har da et annet antall nøytroner.

 

 

Det er ikkje heilt riktig. Alle atom er isotopar. Både hydrogen-1, hydrogen-2 (deuterium) og hydrogen-3 (tritium) er isotopar, ikkje berre hydrogen-2 og hydrogen-3.

 

ENDRING: Dømet mitt var kanskje dårleg for å demonstrere poenget, sidan hydrogen-1 ikkje har nøytron i det heile. Så eg kan ta eit anna døme. C-12, C-13 og C-14 er alle saman isotopar av karbon, sjølv om C-12 har like mange nøytron som det har proton.

 

Dessuten er det berre i den øvste delen av periodesystemet at dei mest stabile isotopane har like mange proton som nøytron. Jo fleire nukleon det vert i kjerna, jo fleire nøytron vert det per proton. U-238 er til dømes den vanlegaste isotopen av uran, sjølv om uran berre har 92 proton i kjerna.

Endret av Magnus_L
Lenke til kommentar

Jeg tar nå kjemi2 og det er mer enn 5 år siden jeg hadde 2kj. Ergo, jeg husker ingenting. Jeg har kjemi1+kjemi2 bøker. Oppgaven er som følgende, og handler om buffer.

 

En ammonium-ammoniakk-buffer blir laget ved å løse 0,15 mol NH4CL og 0,25 mol NH3 i vann slik løsningens totale volum blir 200ml.

 

a) Beregn ph. Det var greit nok.

b) Beregn pH i 100mL av bufferen etter en tilsetting av 10mL 1 M HCL.

 

Den siste skjønner jeg ikke. Jeg gjorde en liknende oppgave med en sur buffer og da var det bare å trekke fra stoffmengden til HCL fra basen og plusse den på syren. Også bare regne ut med formelen for ph i en buffer. Kanskje det er likt her, mistenker at volumet gjør at jeg ikke bruker riktig stoffmengde.

 

Edit: Benevningen M er altså mol/L, så jeg fikk det til nå. Hjelper å sove på det.

Endret av 5D6A15
Lenke til kommentar

Jeg tar nå kjemi2 og det er mer enn 5 år siden jeg hadde 2kj. Ergo, jeg husker ingenting. Jeg har kjemi1+kjemi2 bøker. Oppgaven er som følgende, og handler om buffer.

En ammonium-ammoniakk-buffer blir laget ved å løse 0,15 mol NH4CL og 0,25 mol NH3 i vann slik løsningens totale volum blir 200ml.

a) Beregn ph. Det var greit nok.

b) Beregn pH i 100mL av bufferen etter en tilsetting av 10mL 1 M HCL.

Den siste skjønner jeg ikke. Jeg gjorde en liknende oppgave med en sur buffer og da var det bare å trekke fra stoffmengden til HCL fra basen og plusse den på syren. Også bare regne ut med formelen for ph i en buffer. Kanskje det er likt her, mistenker at volumet gjør at jeg ikke bruker riktig stoffmengde.

Edit: Benevningen M er altså mol/L, så jeg fikk det til nå. Hjelper å sove på det.

synes du husker bra, til å huske ingenting... :-)

det du forklarer medfører jo riktighet, men husk å korrigere for volumet...

når du refererer til en oppgave som du ikke får til, så legg med fasitsvaret...og litt med tall hva du har gjort. så vi ser hvor skoen trykker...

Lenke til kommentar

Husker ikke mye, så faget blir stress. Men det er litt kjekt med kapittelprøver som elev vs. privatist.

Det er en liten detalj jeg ikke blir klok på. Spørsmålet lyder som følger.

 

Hvordan kan vi finne [H3O+] hvis vi kjenner [OH-] i en løsning ved 25 grader?

 

Jeg skjønner at det er vannets ioneprodukt det refereres til her. chart?cht=tx&chl= K_w = [H_3 O^+ ] \cdot [OH^-]

Formelen er grei nok. Men når det tilsettes eventuelt syrer eller baser til vann, gjelder formelen fortsatt? Jeg tenker på titreringskurven ved ekvivalenspunktet hvor chart?cht=tx&chl= [H_3 O^+ ] = [OH^-]. Det står i kjemi1 boken at i fortynnede vannløsninger så vil konsentrasjonene alltid tilfredsstille dette uttrykket. Eller gjelder dette bare vannets egen protolyse og ikke protolysen til eventuelt tilstatt syre/base?

 

Edit: Etter å ha gått en tur har jeg kommet frem til at jeg blander litt sammen konseptet pH med konsentrasjonene for det sure og basiske komponente i en buffer. Trenger litt lese fri.

Endret av 5D6A15
Lenke til kommentar

Trenger hjelp til en oppgave her, Kjemi 1 om syrer og baser.

 

4.23

To 100,00 mL vannløsninger av HCl har pH = 4,5 (løsning A) og pH = 5,3 (løsning B).

a) Hva er forholdet mellom H2O+ -konsentrasjonen i løsning A og løsning B?

b) Løsningene A og B blandes. Hva blir pH nå?

 

Fasit:

a) 6,3

b) 4,7

 

Håper å få noe hjelp her. :-)

Endret av satser
Lenke til kommentar

Trenger hjelp til en oppgave her, Kjemi 1 om syrer og baser.

4.23To 100,00 mL vannløsninger av HCl har pH = 4,5 (løsning A) og pH = 5,3 (løsning B).

a) Hva er forholdet mellom H2O+ -konsentrasjonen i løsning A og løsning B?

b) Løsningene A og B blandes. Hva blir pH nå?Fasit:a) 6,3b) 4,7Håper å få noe hjelp her. :-)

a) (10^(-4,5)) / (10^(-5,3))

b) n(H^+) = (10^(-4,5)*0,1) + ((10^(-5,3)*0,1) = 3,2*10^-4

[H^+] = (3,2*10^(-4)) / 0,2 = 1,6*10^-5

Lenke til kommentar

Litiumhydrid reagerer med vatn. Eg får vite at reaksjonsprodukta er hydrogengass og ein sterk base som er delvis løyseleg i vatn. Eg tenkjer at den sterke basen kan vere både litiumhydroksid og litiumoksid. Korleis skal eg tenkje for å sannsynleggjere eitt av dei to alternativa? Det der var ei oppgåve i 2. runde av Kjemi-OL.

siden:

chart?cht=tx&chl=Li_2O+H_2O=>2LiOH

 

dominerer denne:

 

chart?cht=tx&chl=LiH+H_2O=>H_2+LiOH

 

ikke sikker...

Lenke til kommentar

Ja, eg ser den. Men saltet er berre delvis løyseleg i vatn, og det stod ingenting om at reaksjonsprodukta ville vere i ei vassløysning. Eg svarte Li2O fordi eg måtte velje eit alternativ. No veit eg at det er feil.

ok, synd. hvordan var oppgavene? og hvordan gikk det med deg?

det var 2. runde kjemi OL UiO 2013...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...