Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den store kjemiassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

hva med å scanne inn oppgavene i K2 her...

 

Jeg har ikke scanner, men tok bilde av oppgavesettet med speilrefleks. Nå kom jo alle skribleriene mine på flervalgsdelen med, så det kan jo potensielt bli flaut om jeg har gjort mye feil, men det får så være. Er jo kjekt å få vite det om jeg har gjort riktig. Litt usikker på hvordan det er riktig å legge inn så mange bilder på forumet så om jeg gjør det feil skrik ut.

 

 

fw3epd.jpg

1f9qpl.jpg

2hxcdvn.jpg

Endret av aagmed
Lenke til kommentar

fine greier, prøver å se litt på oppg,

 

men på oppg 1 o) er nok C. korrekt. Da dannes Cu(s) ved (-) og O_2(g) ved (+).

Ang KOH, så dannes hhv H_2(g) (-) og O_2(g) ved (+).

====

skal prøve å se på flere seinere...

 

Fader altså, ser nå ja at jeg overså den første setningen "ved den positive elektroden blir det dannet en gass og den negative et metall". :hm:

 

Jeg klarer meg med en 5er, men blir det dårligere må jeg ta den på nytt.

Lenke til kommentar

Fader altså, ser nå ja at jeg overså den første setningen "ved den positive elektroden blir det dannet en gass og den negative et metall". :hm:

Jeg klarer meg med en 5er, men blir det dårligere må jeg ta den på nytt.

på del 1 fikk jeg, med 1-2 unntak, samme som deg. nevnte delopp. over og delopp k. der er jg litt usikker (leser dårlig) + at jeg er litt rusten i kjemi for tida. ser jo bra ut på del 1 da...

Lenke til kommentar

på del 1 fikk jeg, med 1-2 unntak, samme som deg. nevnte delopp. over og delopp k. der er jg litt usikker (leser dårlig) + at jeg er litt rusten i kjemi for tida. ser jo bra ut på del 1 da...

 

Det høres bra ut :) takk for at du så over. Om denne gikk bra må jeg bare klare en 4'er på den muntlig-praktiske, selvom jeg ikke har hatt labkurs, også blir det medisin til neste år :w00t:

Lenke til kommentar

på del 1 fikk jeg, med 1-2 unntak, samme som deg. nevnte delopp. over og delopp k. der er jg litt usikker (leser dårlig) + at jeg er litt rusten i kjemi for tida. ser jo bra ut på del 1 da...

 

På 5 b (http://i49.tinypic.com/2rhr57b.jpg) er riktig svar der at hvis vi tilsetter stivelse som indikator så vil cl2 i prøven redusere jodid i kaliumjodid til jod og dermed gi positiv observasjon at løsningen blir blå da jod og stivelse danner blått kompleksion?

Lenke til kommentar

På 5 b (http://i49.tinypic.com/2rhr57b.jpg) er riktig svar der at hvis vi tilsetter stivelse som indikator så vil cl2 i prøven redusere jodid i kaliumjodid til jod og dermed gi positiv observasjon at løsningen blir blå da jod og stivelse danner blått kompleksion?

har ennå ikke sett på oppgavene 4 og 5 del 2. Men det høres fornuftig ut. Bare at klorgass oksiderer iodid til iod (men d er bagatell). Motsatt av delopp j) del 1.

håper du fixer 5 da, mhp medisin-studiet

:-)

Endret av Janhaa
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg trenger hjelp med en oppgave om redokstitrering. Står helt fast.

 

 

For å finne innholdet av jod i en løsning ble den titrert med natriumtiosulfat.

 

Reaksjonen i titreringskolben kan skrives slik:

I2(aq) + 2S2O32−(aq) → 2I(aq) + S4O62−(aq)

 

 

Volumet til prøveløsningen var på 50,0 mL. Forbruket av 0,100 mol/L tiosulfatløsning var

10,0 mL. Like før endepunktet ble det tilsatt litt stivelse til titreringskolben. Stivelse og jod

danner et blåfarget kompleks.

 

1) Forklar hvordan man kan se endepunktet for titreringen.

2) Beregn konsentrasjonen av jod i løsningen i mol/L.

3) Dersom stivelsen blir tilsatt helt fra starten av titreringen, er det lett å tilsette for mye

natriumtiosulfat. Forklar hvordan det vil påvirke den beregnede konsentrasjonen av jod

i prøveløsningen.

 

 

Dette er en tidligere eksamensoppgave.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...