Gå til innhold

Intel starter åttekjernediskusjon


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er altså Nehalem-EX til LGA1567. Den vil komme med 24MiB cache i følge nye og gamle rykter, den vil komme på 45nm og ikke 32nm. Effektforbruket er ukjent, men antatt til ca 130W. Kjernefrekvensene er ukjent, men realistisk sett rundt 2-2,5GHz. Det er videre snakk om 8 kjerne med 2-way SMT som da gir 16 logiske kjerner per sokkel. Videre er dette kjent som Xeon MP (Multi processor) serien, mens de fleste her kanskje kjenner til Xeon serien som egentlig heter Xeon DP (dual processor). Xeon MP vil komme i maskiner med 4 eller flere sokler. Typisk bruker IBM å levere med opp til 16 sokler på denne serien.

 

Når det gjelder nytteeffekten av alle disse kjernene så skal det sies at det her er snakk om større servere som gjerne kjører nokså parallelle belastninger. Kan imidlertid tenke meg at mottagelsen blir litt blandet siden en må ha svært mange parallelle jobber gående for å komme i nærheten av å utnytte maskina. De mest parallelle oppgavene, slik som HPC (High Performance Computing), benytter som regel ikke slike maskiner. Her benytter en som regel Xeon DP modellen og kjøper heller flere maskiner som kobles sammen i nettverk. Det gir ca dobbelt så mye regnekraft for pengene i forhold til Xeon MP, men noen ganger foretrekkes få og store maskiner også her. Det komme litt an på hvor mye internode kommunikasjon regneproblemet genererer.

 

Videre er dette relativt dyre maskiner, typisk 100.000 NOK for en modell nesten uten innmat, så det er få privatpersoner som behøver å bekymre seg for at det blir for mye med 8 kjerner per sokkel i desktop maskina si med det første. En fullt oppsatt 4-way server vil vel fort koste 300.000 NOK.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar
Og hvorfor henger alle seg opp i ett program må kjøre på alle kjernene?

Om man har 8 programmer som kjører samtidig vil alle 8 kjøre uten køsystem.

 

Nå kan det bli nedover

Jobb 1 Jobb2 Jobb 3 Jobb 4 Jobb 5 Jobb 6 Jobb 7 Jobb 8

Jobb 1 Jobb2 Jobb 3 Jobb 4 Jobb 5 Jobb 6 Jobb 7 Jobb 8

Jobb 1 Jobb2 Jobb 3 Jobb 4 Jobb 5 Jobb 6 Jobb 7 Jobb 8

Jobb 1 Jobb2 Jobb 3 Jobb 4 Jobb 5 Jobb 6 Jobb 7 Jobb 8

 

Og med en kjerne

Jobb 1

Jobb 2

Jobb 3

Jobb 4

Jobb 5

Jobb 6

Jobb 7

Jobb 8

Jobb 1

Jobb 2

Jobb 3

Jobb 4

Jobb 5

Jobb 6

Jobb 7

Jobb 8

 

8 sykluser før det jobbes vidre med samme jobb.

 

Og hva med Commendo ,Cilk++,Cmpware CMP-DK,QNX,NI LabVIEW,Threading Building Blocks,Hoard,[1],XMTC,XC,Wind River osv.

 

Som andre har nevnt, så er det ikke så ofte man som "normal bruker" (i den grad begrepet gir mening) kjører så mange programmer som krever mye CPU samtidig. Fra 1 til 2 kjerner hjelper det mye med en dobling, fra 2 til 5 hjelper det litt, fra 4 til 8 gjetter jeg det hjelper lite for de aller fleste.

 

AtW

Lenke til kommentar

Vell når det står på som verst her så begynner det å bli trangt med 4 kjerner så til mitt bruk i privatsegmentet hadde jeg sagt velkommen til en 8 kjerners CPU faktisk.

Blir slitsomt til tider når du multitasker og har litt gående på maskinen samtidig, slik som en eventuell virus scan, ett spill og kanskje en film eller MP3 fil som encodes.

Og sistnevnte tar jeg som oftest i flere tråder for å få opp ytelsen og ned med tiden det krever.

 

E8600'n jeg har nå skal være bedre enn Quaden per tråd ytelse og det stemmer, men i spill som er produsert idag har jeg merket at Quaden min drar igjennomsnittet bedre enn Duoen, loading tidene er for eksempel kortere med Quad.

Lenke til kommentar
Revolution: Hvem kjører MSN på en server?

 

... teknisk sett jeg (xp 64bit ... win2003 kjerne).

 

Terminalserverne våre også.

 

Quaden min holder sånn akurat nå føler jeg. Hender ofte jeg kjører et par (kanskje 3 også) virtuellmaskiner samtidig, mens dvdshrink eller megui komprimerer video, med opera med 20+ tabs og photoshop er oppe... samtidig som kjerringa ser hd-video med windows media center.

 

Dette er privat .... på jobb har jeg 2x 4kjerner, og det spytter litt mer ifra.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

Som noen har påpekt så er vel det første man tenker på om man skal putte en CPU med 8 kjerner i en desktopmaskin er videoredigering hvor du skal rendre ut mye film/lyd. Det er forsåvidt slike programmer som skalerer bra med mange kjerner.

 

Ellers er det kanskje noe for de som liker å knekke passord med bruteforce litt iblant :ph34r:

 

Den gjennomsnittlige databrukeren vil da i en god tid framover greie seg helt fint med 2/4 kjerner (mener nå jeg). Så skal man ikke glemme at flere og flere prøver å få skjermkortet til å utføre forskjellige oppgaver utenom grafikkbehandling som drar nytte av flere kjerner. Får man bra støtte gjennom software så blir kanskje skjermkortene mer viktige for folk som ikke spiller og slik at man ikke trenger så kraftig CPU lenger.

 

PS: Er vel noe av det her jeg hadde i tankene da jeg sa at skjermkortet kan brukes til andre ting.

Lenke til kommentar

Har kjøpt meg en Ci7 920 nå og når 6-kjerne kommer på 32nm for samme sokkel skal jeg vurdere en oppgradering. Men 8-kjerne server CPU er ideelt for 2 sokkel markedet og virtualisering mm!

 

Ikke minst er det en del lisensieringer hvor det enorme prisforskjeller om man klarer seg innenfor 2 sokkler. En intern utviklingsdatabaseserver med 30 samtidig kjørende databaser har meget godt av 16 kjerner.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...