Gå til innhold

Intel starter åttekjernediskusjon


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Oracle har det med å være dyre når antall sokler øker. Ja, en 32nm 6 kjerne Xeon DP gir mye for pengene. Er de ute ennå?

Jeg vet ikke om det var retorisk ment, men jeg svarer nå likevel: De er ventet om ca et år. Jeg har sett tall fra 4. kvartal 2009 til 2 kvartal 2010 så jeg regner med det blir i begynnelsen av 2010.

 

Men den penryn-beslektede sekskjerne 45nm Xeon "Dunnington" til sokkel mPGA604 er i salg:

L7455 2,13 GHz 9MB L2 + 12 MB L3 1066 FSB 65 Watt $2729

E7450 2,40 GHz 9MB L2 + 12 MB L3 1066 FSB 90 Watt $2301

X7460 2,66 GHz 9MB L2 + 16 MB L3 1066 FSB 130 Watt $2729

Lenke til kommentar

Blir interessant å se fremover hva som skjer med lansering av 8 kjerner. Tenk på alle de serverne som kan taes vekk fordi de ikke trenger like mange servere pga ny, mindre og mer effektiv teknologi. Blir både plass og strøm besparelse. Jeg husker jeg var på Statoil engang mange år siden. Wow, for et sykt stort server "kjeller" de hadde der! Og veldig bra gjennom lufting der. Synd ingen bra damer med skjørt var der og da haha XD

Lenke til kommentar

Håper denne nye sokkelen blir "Xenon / Server" sokkelen?

Blir bare tullete om de skal ha enda en sokkel, holder lenge med en egen for bærbar, en for mainstream, en for entusiast slik som det er nå..

 

Syntes nå 1366 kunne vært for både entusiaster og bedrifter / servere også jeg da, men men ;)

Da blir det en sokkel for bærbar, en for mainstream, en for entusiast og en for server?

 

Regner med at vi får se seks og åtte kjerne til 1366 med tiden, bare de ikke er en del av "Xenon" serien

Lenke til kommentar
Håper denne nye sokkelen blir "Xenon / Server" sokkelen?

Blir bare tullete om de skal ha enda en sokkel, holder lenge med en egen for bærbar, en for mainstream, en for entusiast slik som det er nå..

 

Syntes nå 1366 kunne vært for både entusiaster og bedrifter / servere også jeg da, men men ;)

Da blir det en sokkel for bærbar, en for mainstream, en for entusiast og en for server?

 

Regner med at vi får se seks og åtte kjerne til 1366 med tiden, bare de ikke er en del av "Xenon" serien

Vel alle dine forhåpninger vil bli oppfylt, med forbehold om 8 kjerner på LGA1366. 6 kjerner kommer rundt årsskiftet. LGA1567 er for high end servere med 4 eller flere sokler, mens LGA1366 er for entusiaster og servere med en eller to sokler. Servere med 4 sokler eller mer trenger de ekstra IO koblingene i sokkelen til ekstra guickpath linker for å kunne koble soklene tettere sammen. Det er også en ekstra minnekanal, sannsynligvis FBD2 grensesnitt med DDR3 bro på HK, på LGA1567 og antagelig noen flere pinner i sokkelen som benyttes til GND/PWR.

 

Du finner en samling av alle rykter og offentliggjort informasjon her:

http://en.wikipedia.org/wiki/Nehalem_(microarchitecture)

 

Edit:

Her er et sammendrag av hvilke sokler Intel vil benytte på sine Quickpath baserte arkitekturer:

Itanium: Foreløpig ukjent, mulig det blir en LGA1567 variant

High-end server: LGA1567

Midrange og Low-end server samt entusiast: LGA1366

Desktop: LGA1156

Mobil: mPGA989

Netbook: Foreløpig ukjent, kan bli uten sokkel slik som Atom

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Det var jo flere på tidlig 80 tallet som mente at man aldri kom til å trenge mer en 640 KB ram i en datamaskin. Men etterhvert som kapasiteten på hardware økte kom også nye bruksområder for datamaskinen. Hvorfor i all verden stoppe på 2 og 4 kjerner fordi man i dag ikke kan se nytten av mer. Data er mer enn chatting og surfing.

Endret av christdi
Lenke til kommentar

Sitatet om 640k er mistolket opp og ned i media i flere tiår. 640k var sikkert nok for de fleste desktop-brukere da det ble uttalt, men det var ikke ment for en evig fremtid.

 

Man ser og har sett fordelen av flere kjerner i årtier. At noen hevder det motsatte skyldes skylapper for andres bruksområder og generell inkompetanse.

 

Når det er sagt så kan vi jo diskutere hvor og når 8 kjerner vil bli brukt. Servermarkedet, som denne artikkelen handler om, er en åpenbar kandidat på kort sikt. På lengre sikt blir det ennå flere kjerner. På desktop ser det ut til å gå mot en stagnering på antall x86-kjerner, men påbygning av mange små massivt parallelle kjerner (GPGPU).

 

Et potensielt nytt navn på slike kan være OpenCL-kjerner.

Lenke til kommentar

GPGPU er i realiteten dataparallell prosessering, generelt sett. DPP? DataParallell Prosessor. Jeg ville vært tilbøyelig til å kalle f.eks en ati/nvidia gpu eller Intel Larrabee for en stykk DPP.

 

Om du integrerer en DPP med en multicore CPU så har du heterogen eller asymmetrisk prosessering, litt avhengig av hva som er likt og forskjellig i de to. Det var vel slik at en heterogen prosessor har to eller flere forskjellig optimaliserte kjerner som alle kan kjøre de samme trådene, men ytelsessmessig er en avhengig av at en scheduler gjør det "riktig", mens asymmetrisk oppsett tilsier at kjernene ikke har noe felles og heller ikke kan kjøre hverandre sine tråder siden de gjerne har forskjellig ISA og minnemodeller.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...