Gå til innhold

Anbefalingstråden: Trenger du filmanbefalinger? Spør her!


Xanman

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg ser også etter Westerns, men jeg vil ha eldre, gjerne fra før 60, kan godt være s/v

MEN ingen Wayne filmer, med noen få untak liker jeg ikke hvordan han spiller og syns filmene hans blir for pompøse

2 bunnsolide filmer: Denne og denne.

 

Takk, akurat det jeg så etter, noen flere?

Selvsagt. To andre oldschool westerns som er rimelig bunnsolide er denne og denne. Forøvrig bør du også få med deg denne og denne.

Lenke til kommentar

Skulle akkurat til å spørre om noen hadde en finfin samuraifilm eller fem å anbefale før jeg så Montags signatur.

 

Det jeg har sett av samuraifilmer begrenser seg veldig: jeg har så vidt jeg vet kun sett Shichinin no samurai og Zatoichi, da den nyeste med Takeshi Kitano. Det jeg ser etter er en veldig basic samuraifilm, et godt sted å starte. Yojimbo og Ran virker å være de best representerte på topplister rundt omkring, mens coveret til Shogun Assassin har fristet meg siden jeg var 12.

 

Hva skal jeg gå etter?

Lenke til kommentar

Det spørs litt hva du er ute etter. Alle filmene de nevner er ganske forskjellige.

 

Hvis du likte Shichinin no Samurai kan du jo begynne å ta en kikk på andre av Kurosawas samuraifilmer. Dette inkluderer blant annet Kumonosu jô, Kagemusha, Kakushi-toride no san-akunin, Tsubaki Sanjûrô, og ikke minst Ran og Yojimbo.

 

De to siste er nok, ja, to av de mest kjente filmene til Kurosawa (sammen med Shichinin no Samurai). Men de er også ganske forskjellig. Ran er fylt med vakre bilder, store slag og en litt mer dramatisk historie. Yojimbo på sin side er en litt mer actionfylt historie om en ensom helt.

 

Liker du disse filmene så er det bare å pløye seg gjennom Montag sin liste fra toppen av. Brorparten av filmene hans er av den mer "seriøse" samuraifilmene fra 50- og 60-tallet. Liker du spesielt Yojimbo vil jeg anbefale filmen Dai-bosatsu tôge (film nr. 6 på listen til Montag), og Tsubaki Sanjûrô som er en slags oppfølger til Yojimbo.

 

Hvis du likte den nye Zatoichi-filmen med Takeshi Kitano, anbefaler jeg deg å se flere Zatoichi-filmer. Jeg elsker den nye Zatoichi-filmen, og elsker stort sett samtlige av de eldre også (jepp, sett alle sammen). Samtidig vil jeg anbefale Lone Wolf & Cub-serien. Serien består av 6 filmer som alle er svært underholdende. De første to av disse filmene har blitt klippet sammen, maltraktert, dubbet om, og blitt gitt ut i vesten som 'Shogun Assassin'. Uansett omdu likte coveret anbefaler jeg deg på det sterkeste å gå for originalen.

 

Liker du den nye Zatoichi-filmen, men vil ha noe mer seriøst, kan du prøve deg Tasogare Seibei (2002).

 

Så hvor du vil begynne er helt opp til deg. Vanskelig å lede vei uten å helt vite hva du er ute etter. Lykke til.

Lenke til kommentar
Noen som kan anbefale en komedie? Helst en slik som Borat, der det er non-stop fliring. Liker filmer med Will Ferrel og det gjenget der. :D

 

Filmer jeg ler godt av:

- Cannibal! The Musical

- Apatow-filmene

- Kevin Smiths filmer

- Killer Klowns From Outer Space

- BASEketball

- Bad Taste

- Beavis and Butt-Head do America (Når dog ikke heeelt opp til serien)

- Blazing Saddles

 

Apatow var et herlig tips fra deg. Når jeg kikket nærmere på han, ser jeg at han har værrt innblandet i mange andre herlige komedier, som jeg allerede har sett. Holder på med resten nå. :)

 

Er fortsatt åpen for flere komedie-tips, men også blu-ray fra litt nyere tid.

Lenke til kommentar

Filmer jeg ler godt av (i tillegg til mange av de Infenso nevner):

- The Toxic Avenger

- Troll 2

- Kung Pow

- Office Space

- Class of Nuke 'Em High Part 2

- Borat

- Hatchet

- Tenacious D In The Pick of Destiny

- Hot Fuzz

- Naked Gun

- Spongebob Squarepants: The Movie

- Austin Powers-filmene

- Hot Rod

- Scary Movie-filmene

- Weird Science

Endret av GoreGalore
Lenke til kommentar
Jeg ser også etter Westerns, men jeg vil ha eldre, gjerne fra før 60, kan godt være s/v

MEN ingen Wayne filmer, med noen få untak liker jeg ikke hvordan han spiller og syns filmene hans blir for pompøse

2 bunnsolide filmer: Denne og denne.

 

Takk, akurat det jeg så etter, noen flere?

Selvsagt. To andre oldschool westerns som er rimelig bunnsolide er denne og denne. Forøvrig bør du også få med deg denne og denne.

 

 

Takker igjen, da har jeg 6 filmer å kjøpe, hvordan er "how the west was won"? er den noe, MANGE kjente med

Lenke til kommentar

Er det noen som vet om noen bra filmer som enten er basert på eller inspirert av tegneserier? Eksempler: Creepshow, Heavy Metal, Swamp Thing, 300 og Sin City. Det kan være hvilken som helst sjanger, men SVÆRT gjerne skrekkfilm.

 

Edit: Gjerne litt eldre filmer.

Endret av GoreGalore
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...