Gå til innhold

Test: Syvio 200


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Disse HTML-greiene du har ordnet for å få en litt finere visning. Er dette noe kan man hente ned ferdiglagd, så man slipper å sulle med det selv? Kan den hente ned cover-art og sånn automatisk i tilegg?

 

AtW

 

husk å skille mellom HTPC og MCPC...

 

Denne fattige maskinen alla popcorn kan ikke erstatte en HTPC, men en MCPC.

 

en HTPC behandler både lyd og bilde slik at du får topp kvalitet. mens en MCPC eller en popcorn hour har kun det som trengst for å vise media..

 

så nei.. dette er ikke noe HTPC dreper by a long shot.. men kansje du mente MCPC dreperen?

 

Det skillet i begreper er det ikke alle som følger, mange bruker HTPC om begge deler. Ellers vil jo en PC stort sett alltid kunne gør en bedre jobb, såfremt du kaster penger på den, og investerer tiden det tar å sette opp. Nesten alt en PC gjør gjør den best, om de to forutsetningene er tilstede.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Multiflex. Mange av BD-spillerene bruker nok samme chip'en som Syvio'en, da Sigma selger den til slike også. Lurte litt på den nye BD-spilleren til Oppo som snart lanseres, så om jeg går for en slik så kan jeg ihvertfall sammenligne med den. Når det gjelder hakking så har jeg ikke merket noe når filmen er oppe og kjører. På flipping mellom spooling og avspilling så hender det at den bruker et par sekunder på å komme seg, men det er stort sett det.

 

kanneolje. Enig i det. Som sagt, bruker du bare HTPCen din til streaming av lyd/bilde fra nett eller disk kan du like godt gå for en sånn her. Det er forsåvidt ikke noe i veien for at den også kan være en frontend for en HTPC som står et annet sted, slik at du får pose og sekk eller slipper å ha to HTPCer. Så lenge HTPCen din klarer å streame ut innholdet sitt over nett. Flere som feks bruker MythTV som backend og forer NMT'en sin med data over nett via UPnP.

 

Mozze fant selv ut at boksen har vanlig nettverk også, bra. Lurte på en faktaboks, man fant ut at det var så lett å surfe etter slikt.

 

Åsmund, dårlig med pc spill og emulatorer ja. Men husk at det primært er et alternativ for folk som _ikke_ gidder å dille med en HTPC.

 

ATWindsor. Det finnes allerede en del skins ute som du bare kan laste ned. Sjekk Skins/Theme kategorien på www.networkedmediatank.com Mitt er nok litt vel tilpasset lokale forhold til å bli gitt ut sånn umiddelbart, men det henter all info over nett ja. IMDB-info, subtitles, cover-art, posters osv. Mye av ideene og grafikken har jeg rappet fra www.treasure-cove.net/moviejukebox.htm , selv om måten de gjør det på er helt forskjellig.

 

OK

Lenke til kommentar
Phax, hva har du å utsette på PCH'en din? Gitt begrensningene som plattformen har siden den er basert på SMP8635 selvsagt, det går det ikke an å gjøre noe med.

 

Jeg eier ingen popcorn hour, heldigvis. :) Men jeg har hatt den hjemme på test, samme modell som du nevner. Og et mer ustabilt søppelprodukt har jeg sjelden vært borte i. Det første som skjer er at boksen låser seg og jeg får ikke liv i den før jeg har tatt en kaldstart. (Ut og inn med strømmen.) Kobler meg så til nettverket og får oppdatert boksen til nyeste programvare. Kanskje det hjelper på stabiliteten. Men neida, boksen fortsetter å låse seg når den føler for det. De øyeblikkene den fungerer fomler jeg rundt i det litt kjipe brukergrensesnitt. Prøver så og få delt filer fra HTPC'en og teste mediaavspillingen. Det er jo litt av poenget med denne saken. Lettere sagt en gjort.. Etter et kvarters fomling gir jeg opp. Det fungerer bare ikke. Henter så USB-disken og legger over et utvalg av forskjellige filer. Kobler opp og prøver meg frem, denne boksen skal jo takle "alt" skrytes det av så her var jeg optimistisk, utrolig nok. DVD filmene lagret i ISO format ville den ikke spille av, neivel. Prøver med h264 og mkv da. Ikke noe hell der heller.. Jaggu. Hva spiller den egentlig av da? Kjører igang noen TV-serier i Xvid og det spiser den hvertfall. Går så over til lyd, kjører igang noen mp3 filer og ser på noe forferdelig 90-talls grafikk på skjermen. Ikke noe albumart altså? Blir litt oppgitt over brukervennligheten på musikkavspillingen og skal til å legge fra meg fjernkontrollen da boksen henger seg igjen.

 

Sikkert en helt ok boks som du kan konfigurere akkurat slik du vil med riktig kunnskap og en god porsjon tålmodighet. Men et produkt som fungerer så dårlig ut av eska har jeg lite til overs for. Jeg vil anse meg som mer enn nok datakyndig men dette produktet klarte jeg bare ikke å få til å gjøre som jeg ville.

 

HTPCen lever fortsatt trygt i min stue hvertfall...

Endret av phax
Lenke til kommentar

Da må du ha hatt en mandagsutgave. Eg plugget min til og startet opp uten problemer. Den fant alle delte mapper på nettverket og de den ikke fant la eg til via grensesnittet. Alt av filmer eg har servert den har den vist uten problemer, bortsett fra opptak i fra dreamboxen. Av en eller annen grunn så kan et 60 minutters opptak kun spilles av i ca 40-45 minutt. Men det er ikke big deal, de tar dreamboxen seg av uansett.

 

Siden eg kjøpte den har eg kun hatt ett heng, men dette mistenker eg har noe med filen å gjøre, og ikke selve boksen. Filen var en gammel film som det viser seg at eg heller ikke får spilt av på kontormaskinen.

 

Så ellers, i forhold til pris, er Popcorn'en utmerket. Den kunne vært kjappere, men som en mediastreamer så fungerer det tilfredstillende.

Endret av nomore
Lenke til kommentar
husk å skille mellom HTPC og MCPC...

 

Denne fattige maskinen alla popcorn kan ikke erstatte en HTPC, men en MCPC.

 

en HTPC behandler både lyd og bilde slik at du får topp kvalitet. mens en MCPC eller en popcorn hour har kun det som trengst for å vise media..

 

Det er ikke noe skille mellom MCPC eller HTPC, begge deler er en PC som viser filmer, bilde, spiller musikk o.l. kvaliteten spiller ingen rolle. Det er ikke noe feil ved å kalle en PC som spiller av 1080p og DTS-HD for MCPC, og heller ikke feil å kalle en liten PC som bare klarer DivX for HTPC.

 

Men som endel andre så er jeg kraftig uenig i at dette produktet kan erstatte en HTPC. Ikke har den Blu-Ray, ikke har den mulighet for TV, og den er langt mer begrenset.

 

Som jeg har sagt tidligere så gjelder jeg meg til vi får se komplette løsninger, gjerne noe som er baser på ett skikkelig mediasenter program som MediaPortal og Meedios hvor man man ikke er begrenset på samme måten som man er med disse "liksom" boksene.

 

Dette produktet er selvfølgelig bra for de som bare vil se en film en gang i blant, men for oss som ønsker en komplett pakke er ikke dette ett alternativ.

Lenke til kommentar

"Når det gjelder WDTV, så sliter jeg hardt med å se hva den har å komme med i forhold. Det er såvidt jeg har fått med meg akkurat samme prosessoren i begge boksene, det vil si at det eneste som kan skille mellom de to er brukergrensesnittet."

(Les; schizofren?)

 

Også skulle jeg visst liste opp hva WDTV har som Syvio ikke har og visa versa, men det klarte du fint å svare på selv :thumbup:

 

Den koster halvparten av prisen til den boksen der (betalte 918,- pluss frakt), og yter akkurat like bra (sier du selv som du ser over), bortsett fra at den ikke har wifi, noe JEG ikke ser på som nødvendig. Jeg har faktisk energien til å koble fra og til 1Tb-disken min for å overføre de seriene og filmene jeg vil se på senere og starter du overføring for du evt. finner på noe annet (hvis du da i det hele tatt beveger deg ut døra) er dette ferdig til du kommer tilbake, som regel.

Ang brukervennligheten så er den på topp når det gjelder WDTV, og hadde du prøvd den så hadde du ikke engang svart på min mening om testen her.

Det var absolutt ikke "troll"-ing, det var dønn alvorlig, du har jo ikke prøvd WDTV engang så du har absolutt ingenting å stille opp med.

 

Du bør tåle at noen stiller seg skeptiske til en så overfladisk og objektiv test av et produkt og vite at det ikke er nødvendig å forsvare produktet du har testet, uansett om du er uenig i kommentarer fra andre. :roll:

Endret av XanderZ
Lenke til kommentar

Hei, greit nok at produkter basert på samme Sigma design 8630 i utgangspunktet støtter de samme codecs etc. Men det kan være stor forskjell på produktene nettopp i brukergrensesnitt, brukervennlighet, støtte for nettverksprotokoller ol.

Jeg vil tro at ting som:

 

- hvordan store mengde musikkfiler organiseres

(på artist, album, genre)

- mulighet for spillelister, favoritter

- husking av status

- manøvrering i menyer

- hvordan musikk, bilder, filmer presenteres

 

ol. kan variere mye og kan oppleves som bra eller dårlig. Tvix skal visstnok være mer gjennomført en Popcorn Hour og andre NMTer.

 

Kan du i tillegg kommentere evnen til å opp og nedskalere, og hvordan støtte for HD lydformater er implementert? Kan feks. 1080p nedskaleres til 720 og omvendt?

 

Og til slutt, all den stund det finnes Popcorn Hour 100 og 110, og denne, og andre NMT-maskiner på markedet så er det vel nettopp der vi trenger hjelp.... til å velge blant de som finnes.

Jeg mener, artikkelen din kan gjøre to poeng:

 

1. Hva får du og er det verdt det?

2. Hvilken bør man kjøpe

 

Du har besvart 1. men 2. er vel ikke helt besvart? Eller mener du det er et fett hvilken man velger?

Lenke til kommentar

På han igjen. :-)

 

Fruktkake. Nei, den lagrer veldig lite i minne siden den har veldig lite minne. På mp3 og andre små formater klarer den et lite buffer, men på filmer så er minnet for lite til at det monner. Sliter du med dårlig WiFi-dekning så bør du nok over på kabel.

 

Phax, du har helt klart fått et mandagseksemplar. Jeg ville gå så langt som å si at boksen rett og slett var ødelagt. Har ikke merket noe av det du nevner, og det har heller ikke noen jeg har pratet med. På NMT-forumet som har rundt 20000 medlemmer så har jeg heller ikke sett spesielt mye klager i den retningen.

 

XanderZ. Nå har jeg lest spesifikasjonene, brukermanual og release notes for de siste firmwarene til WDTV. Såvidt jeg kan se så er forskjellene i WDTV sin favør at den har et pent grensesnitt, at Media Library-funksjonaliteten lar deg sortere innholdet på disken du kobler til på litt ymse måter og at den støtter HFS. I motsatt favør støtter den ikke ISO, den mangler dekoding DTS/etc til PCM for de som faktisk ønsker å koble den rett på TVen. Den har ikke HDMI 1.3 støtte, så der ryker både sortere enn sort og støtte for de nye HD lydformatene som Dolby TrueHD, DTS-MA og DTS-HD selv i pass through. Den støtter heller ikke feks ekstern USB DVD-spiller skulle du ønske å koble til det. Og den har ikke nett. Samt at den nyeste firmware-oppdateringen fikk støtte for ting NMT har hatt i et års tid eller noe slikt. Så jeg lurer fremdeles på hva som er så spesielt med WDTVen, bortsett fra prisen da.

 

thehunger. Status, manøvrering, organisering o.l. er nettopp det jeg nevner som den store forskjellen på disse produktene. NMT sin tilnærming her er at de har laget noe som er rimelig primitivt. Men som vist kan du gjør mye selv med litt jobbing. Jeg skulle helt klart ønsket at de hadde lagt seg litt mer i selen der, men ville ikke byttet bort all funksjonaliteten for litt pynt.

 

Opp og nedskalering går helt greit. Du har valg for hvilken oppløsning TVen din takler, så skalerer den alt du hiver etter den opp/ned til det formatet. Evt så kan du også be den vise det i "normal" størrelse på skjermen.

 

På spørsmål #2, så er svaret: Ikke kjøp PCH 100, det er forrige generasjon. Aldri kjøp forrige generasjon av noe digitalt, verden går for fort fremover. :-) Når det gjelder valget mellom PCH 110, Syvio, HDX og de andre NMT-baserte produktene, så er det rimelig hipp som happ. Ønsker du å få beta-firmware og lyseblå bakgrunn på menyene så kjøper du en 110. Trenger du WiFi så går du muligens heller for en Syvio som legger ved en USB WiFi-dongle for en billigere penge enn PCH. Har du tid og penger, og ønsker ALT så kjøper du kanskje en HTPC isteden. Det er umulig å anbefale det samme til alle.

 

For tilsvarende løsninger med innebygget Blu-Ray så se på feks Israelske DuneHD (hdi.il.co). Vet lite om den. Visstnok var den basert på NMT firmwaren fra Syabas og skulle vært på markedet for et par år siden, men så bestemte de seg for å skrive firmware selv isteden og har først nå fått den ut døra. Hadde vært en artig maskin å teste.

 

Hvor mange av HTPC gutta her har TrueHD/DTS-HD som ikke er downsamplet pga AACS? Det har jo ikke vært på markedet i mange ukene...

Lenke til kommentar

Først, bare la meg få en ting sagt.

Gi den personen (okolbu) en medalje!! Ekstrem flott oppfølging og tilbakemelding!

 

Når det gjelder HTPC og MCPC forskjeller, er jeg ikke sikker på om det faktis stemmer.

MEN jeg har alltid hatt oppfattningen at en HTPC er en MCPC som har krefter nok til å bl.a skalere, de-interlace osv osv osv..

 

ATWindsor: Jeg forklarte kanskje litt dårlig, men mener ikke at en HTPC er en ren skalerer, men heller en MCPC med krefter nok til å feks oppskalere en DVD til Full HD, uten at bilde blir utvasket

 

zicoz: tja, som sagt, det er kun min oppfatning av forskjellen mellom HTPC og MCPC. En Media Center PC klarer jo lett å vise 1080p uten problemer, men mener ikke at den kan kalles en HTPC hvis den ikke klarer å behandle en std/lav oppløst, interlaced DivX video til ett høykvalitets 1080p video

Lenke til kommentar

Hva om den klarer det - men at bruker likevel velger å ikke gjøre det - eller ikke kan. Er det da en mediesenter-PC eller en HTPC?

Hva om man ikke bruker et mediesenter, men er koblet til TV likevel (permanent). Kan det være en mediesenter-PC uten at man bruker et mediesenter? Eller er det da en HTPC?

 

Litt banale saker, I know, men det er nesten noe særnorsk å dele mellom HTPC og andre varianter(tror det stammer fra dette forumet). Google litt definisjoner av HTPC å se selv.

Endret av Spragleknas
Lenke til kommentar

For ikke å snakke om at begrepet HTPC har eksistert lener enn PCer som kan gjøre den jobben keramikklampe beskriver på en skikkelig måte.

 

Jeg synest wikipedia sin definisjon er veldig god:

 

"HTPC (Home Theatre PC, hjemmekino-PC) er en PC som er beregnet for bruk til visning av film eller fjernsyn. Dette er ikke en spesifikasjon som stiller krav til maskinvare eller programvare, men en betegnelse på en PC hvis hovedoppgave er å spille av media."

 

Som Spragleknas sitter også jeg med ett inntrykk at dette merkelige skillet mellom HTPC og MCPC er ett særnorsk fenomen, og da kanskje også spesiellt ett fenomen som eksisterer på dette forumet. Hverken Avforum.no eller mspc.no har dette skillet.

 

Og mye av dette kommer av en "informasjonstråd" som var sticky i htpc-delen av forumet for en tid tilbake hvor det var endel feilinformasjon på dette emnet.

Lenke til kommentar

Jeg har sett litt mer på dette med themes, og blir ikke helt klok, systemet anmelder bruker forutsetter at man legger inn masse filmer i movie collector, det orker jeg ikke å gjøre. Og de andre skinsene viker som de bare endrer på bilder og farger i menyene. Finnes det ikke noe theme som ordner det slik at filmer blir satt opp på en litt ordentlig måte (ne liknende av slik anmelder har gjort det), og som henter ned informason om filmene via nett basert på filnavnet, og lagrer informasonen lokalt på boksen?

 

AtW

Lenke til kommentar

Men du har fortsatt ikke prøvd en selv ?

Tror du du får en bruker-opplevelse av et produkt ved å lese brukermanualer og spesifikasjoner ?

 

Nå har jeg nevnt det opp til flere ganger; JEG har ikke bruk for wifi så JEG bryr meg ikke om akkurat den biten og skal man ha det aller siste av hdmi-versjoner og opp/ned-skaleringer og det som er så må man vel betale litt for det også, og det ser man jo på prisforskjellen på de to, selv om WD garantert kommer med oppdateringer til WDTV som også luker ut den biten.

 

Når det gjelder avspilling av ISO filer har jeg ikke testet dette selv, men lest på flere forum at det faktisk fungerer ypperlig, så hvor du har det fra at det ikke stemmer vet jeg ikke, du leste vel spesifikasjonene dine og tok din egen konklusjon tenker jeg.

 

Men et par siste ting;

Hvorfor skal man ha en slik boks til å spille av filmer/musikk/serier i beste mulige oppløsning og lyd fra filer som man (hvis man ikke er en "pirat") ripper selv fra sine egne HDDVD/BRD`er ? Kan man ikke likesågodt kjøpe en BlueRay spiller ? Det ville vel gitt et enda bedre bilde og muligens en enda mer "ekte" opplevelse av filmen?

 

Jeg laster ned det jeg vil se og høre på fra "det vide store internettet", både når det gjeler serier, filmer og musikk og det kan jeg banne på at de fleste som kjøper en slik boks også gjør.

*(Men nå skal det sies at hvis jeg finner det jeg laster ned verd å bruke penger på, går jeg fakisk ut og kjøper det i reelt format :yes: )

Jeg tviler nemlig sterkt på at folk ripper sine filmer til et format som er dårligere både på lyd og bilde enn orginalen som de tilsynelatende skulle hatt stående i hylla.(?)

 

Til syvende og sist er det kun èn ting som er avgjørende for kjøpet av en slik boks og det er tre ting; ønskelige muligheter, smak og behag.

(Jeg vil nok tro det kommer flere og enda bedre "htpc-killers enn det vi ser på markedet pr dags dato)

 

:woot:

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...