Gå til innhold

Fornyer Aspire One


Anbefalte innlegg

Hvor ble egentlig netbooks av? Dette skulle være enkle og billige maskiner. Nå synes jeg det stort sett er en laptop med 10" skjerm og høyere priser.

 

12.1" har vi fra før og da synes jeg snart poenget har blitt helt borte.

Helt enig. Maks pris på 1500kr, maks 10", linux og minnepinnelagring på 64GB. Hvor mye enklere kan det bli?

 

Vi vil ikke ha 3G, Bluetooth, multitouch, ssd, cd-rom og minnekortleser. La det være ekstrautstyr.

Endret av Todda7
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg skylder på microsoft, og skremte produsenter som prøver å berge marginene vs eksisterende produktkategorier...

 

og ett potensielt ekstra element er alle bloggene og forumene hvor folk legger inn alt mulig rart på sine maskiner.

 

dette kan få produsentene til å tro at hva folk vil ha er en fysisk liten laptop, mens netbooks startet som en "internet-terminal"...

 

forøvrig så har problemet med små-laptopene til nå vært at dem gjerne har kostet 5-10x en gjennomsnitts 14-15" laptop, og da helst solgt til bedrifter, ikke privatbrukere...

Lenke til kommentar
Hvor ble egentlig netbooks av? Dette skulle være enkle og billige maskiner. Nå synes jeg det stort sett er en laptop med 10" skjerm og høyere priser.

 

12.1" har vi fra før og da synes jeg snart poenget har blitt helt borte.

 

nei, overhode ikke. jeg synest ikke at det er negativt. for det er mang inkludert meg selv som har lyst på en liten pc som klarer litt mer enn bare internet.

Lenke til kommentar
Hvor ble egentlig netbooks av? Dette skulle være enkle og billige maskiner. Nå synes jeg det stort sett er en laptop med 10" skjerm og høyere priser.

 

12.1" har vi fra før og da synes jeg snart poenget har blitt helt borte.

Helt enig. Maks pris på 1500kr, maks 10", linux og minnepinnelagring på 64GB. Hvor mye enklere kan det bli?

 

Vi vil ikke ha 3G, Bluetooth, multitouch, ssd, cd-rom og minnekortleser. La det være ekstrautstyr.

 

 

en barebone maskin hadde vært tingen. få bestemme hvilket operativ system, hvor mye minne og om du vil ha 8 gig ssd eller 500 gig 2,5"

 

 

25% av prisen er jo XP

 

på denne nye modellen bør de ha gjort noe med viftrestøy og ordent ram luke under slik at man enkelt kan oppgradere

Lenke til kommentar
Hvor ble egentlig netbooks av? Dette skulle være enkle og billige maskiner. Nå synes jeg det stort sett er en laptop med 10" skjerm og høyere priser.

 

12.1" har vi fra før og da synes jeg snart poenget har blitt helt borte.

 

nei, overhode ikke. jeg synest ikke at det er negativt. for det er mang inkludert meg selv som har lyst på en liten pc som klarer litt mer enn bare internet.

 

Da er det ikke en netbook lengre men en laptop. Skal man bruke den mye og til masse annet blir skjermen ofte for lite. Slitsomt å stirre på den i en sånn oppløsning over tid. Da må man over på 12.1 og der finnes det massevis som kan alt. Prisen blir selvsagt deretter.

Lenke til kommentar
en barebone maskin hadde vært tingen. få bestemme hvilket operativ system, hvor mye minne og om du vil ha 8 gig ssd eller 500 gig 2,5"

Multicom har to "barebone" netbooks da, ikke alt man kan konfigurere, men man kan i alle fall velge å få den uten OS, og litt config på minne/cpu/hdd :)

Synd at begge i min mening ser utrolig stygge ut da.

 

Ett skritt i riktig retning er det i alle fall.

 

Maskinene:

Alishan 7" - Xishan 10"

Lenke til kommentar
Multicom har to "barebone" netbooks da, ikke alt man kan konfigurere, men man kan i alle fall velge å få den uten OS, og litt config på minne/cpu/hdd smile.gif

Synd at begge i min mening ser utrolig stygge ut da.

 

 

triste greier, stygg og tung, tastaturet ser veldig lite ut, lita batteri, dyrt var det også, men som du sier et skritt riktig retnig :)

 

 

ser for meg en side der man kan velge allt. ser man på 1000h som har masse ekstrautstyr. den kunne vært meget fin som gjør det selv pc. batteri kan fåes helt opp til 13000mAh. flere ladertyper, og nnet ekstrautstyr

 

 

batteri

Lenke til kommentar

Vet ikke om jeg har vært heldig med min AA1, men klager man på lydnivået fra den jeg har (A150) er man ærlig talt litt vel fintfølende. Hører den hvis jeg legger øret inntil, men som regel sitter jeg ikke med huet nedpå tastaturet. Den overdøves glatt av eksterne disker og Thinkpad'en min.

 

Hadde ikke vært meg imot med 10" skjerm, men blir litt mye styr å selge A150'en og kjøpe en ny, så lar det vel være.. eller hmm..

Lenke til kommentar
Hvor ble egentlig netbooks av? Dette skulle være enkle og billige maskiner. Nå synes jeg det stort sett er en laptop med 10" skjerm og høyere priser.

 

12.1" har vi fra før og da synes jeg snart poenget har blitt helt borte.

Helt enig. Maks pris på 1500kr, maks 10", linux og minnepinnelagring på 64GB. Hvor mye enklere kan det bli?

 

Vi vil ikke ha 3G, Bluetooth, multitouch, ssd, cd-rom og minnekortleser. La det være ekstrautstyr.

 

Jeg er både enig og uenig med deg. Jeg lurer også på hvor det ble av netbooks. De ble i utgangspunktet lansert som og slo gjennom på at det skulle være en "mobil Internett terminal" som ikke skulle erstatte en ordinær PC fullt ut. Så langt er vi nok enige.

 

Det jeg ønsker meg derimot er egentlig en forvokst mobiltelefon/PDA. En netbook som jeg kan ta med meg nesten overalt, men som har stor nok skjerm til å se på vanlige nettsider og som har et ordinært tastatur, i motsetning til mobiltelefoner/PDA. Når jeg er hjemme vil jeg ikke bruke netbooken. Da har jeg TVen med HTPC for video, musikk og nettsurfing fra sofaen. Laptopen for hjemmekontor og den stasjonære for spilling mv. Jeg har aldri forstått dem som absolutt skal ha en netbook som kan kjøre 1080p HD-video.

 

Jeg ser for meg en slank netbook med ca. 10" skjerm. Noe vesentlig større eller mindre er ikke så aktuelt. Det er rundt 10" at tastaturet blir stort nok til å skrive touch forholdsvis normalt. Oppløsningen bør være slik at man kan surfe på vanlige nettsider uten å måtte horisontalt scrolle.

 

Dernest bør man kutte ut alt som øker vekten og batteriforbruket. Her bør man igjen se på mobiltelefoner. Kutt ut nesten alt av tilkoblingskontakter slik som vga/dvi, nettverk, seriell/parallell osv. Behold 2 stk. USB, samt en kombikontakt for kablet headset m/mic, strøm osv. slik som på mobiltelefoner.

 

Min syltynne Sony E. mobil har både 3G, minnekortleser, GPS osv. Alle disse mobile teknologiene ønsker jeg meg selvfølgelig i netbooken. Internett som virker over alt (3G), vite hvor du er med oppdaterte google-maps GPS (båt og bil navigasjon m.v.). Minnekortleser er ikke noe must, men kan være praktisk i forbindelse med overføring av f.eks. feriebildene fra kameraet (uten å måtte dra med en ekstra kabel), men også fordi det gir ekstra lagringsplass for netbooken (inntil 32 GB) uten å ta særlig med plass eller å stikke ut som en USB-pinne.

 

Integrert webkamera er supert. Videochat osv. Dette klarer de til og med å få inn i mobiltelefoner, så da burde det åpenbart vært med i en netbook.

 

Det er meget viktig at vekten ikke blir over 1 kg. Min laptop på 2,2 kg gidder jeg ikke å drasse på med mindre det er strengt tatt helt nødvendig, og da må jeg ha egen bæresekk til den.

 

Jeg har troen på at min ønsker først blir oppfylt når ARM-prosessorene for fullt slår inn i netbook-markedet. Mindre og mye mer strømgjerrige prosessorer. Ubuntu/Firefox for ARM lanseres i April, og Microsoft har Windows Embedded CE med Internet Explorer som kan kjøre på ARM. Jeg tipper Microsoft kommer med en versjon av CE for netbooks sammen med Windows 7 lanseringen. Ryktene går om at de har mange hemmelige møter med de store partnerne.

 

Alle Atom PCene er jo dønn like. Hvorfor kan ikke noen lage det jeg vil ha... :-))

 

EDIT: Jeg kom akkurat på en idé. Hvorfor kan ikke noen lage en netbook som må dockes med en mobiltelefon? Netbooken består da bare av skjerm, tastatur og batteri osv., mens mobiltelefonen tar seg av kamera, 3G, minnekortleser, GPS, bluetooth osv.

Endret av reidar76
Lenke til kommentar
Samme bedrøvlige oppløsning. Er overbevist om at det er mulig å produsere en relativt slank og lekker maskin med 10"-12" skjerm på 1280x800, uten at det koster skjorta.

 

Men vil de egentlig det? Hvorfor mange av oss ville bladd opp 4 ganger så mye for en 12-13" laptop da?

Dell USA selger minibærbare med 12" skjerm og 1280x800. De koster fra 399$ (~2800kr). Intel har til og med lisensiert grafikk fra en ekstern produsent så det skal passe bedre til disse maskinene. Jeg liker designen bedre enn Acer Aspire One, men liker mindre at de har 1,8" harddisk og onboard ram.

Lenke til kommentar
EDIT: Jeg kom akkurat på en idé. Hvorfor kan ikke noen lage en netbook som må dockes med en mobiltelefon? Netbooken består da bare av skjerm, tastatur og batteri osv., mens mobiltelefonen tar seg av kamera, 3G, minnekortleser, GPS, bluetooth osv.

 

http://www.celiocorp.com/product/

 

Samme bedrøvlige oppløsning. Er overbevist om at det er mulig å produsere en relativt slank og lekker maskin med 10"-12" skjerm på 1280x800, uten at det koster skjorta.

 

Men vil de egentlig det? Hvorfor mange av oss ville bladd opp 4 ganger så mye for en 12-13" laptop da?

Dell USA selger minibærbare med 12" skjerm og 1280x800. De koster fra 399$ (~2800kr). Intel har til og med lisensiert grafikk fra en ekstern produsent så det skal passe bedre til disse maskinene. Jeg liker designen bedre enn Acer Aspire One, men liker mindre at de har 1,8" harddisk og onboard ram.

dell har mye rart, men som oftest kommer det mest spennende bare i usa...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...