Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst]hvordan unngå NRK-lisens?! har ikkje behov for det!


lknight

Anbefalte innlegg

eg vandrer mye i fjellet, skogen og sånt, og eg har ikkje behov for noge tv da eg har hverken tid eller mulighet til å se på tv/parabol. har riktignok en gammel paraboltuner fra viasat som eg ikkje bruker lenger (sikkert 3-4 år gammel).. eg har solgt tv'en til tanten min (litt før jul) da eg ikkje har behov for den lenger.

 

eg fikk lisensregningen fra NRK for 2 dager sia, og eg har ikkje tenkt å kaste bort 1000kr+ på noge eg ikkje har.. hva kan eg gjøre med lisensregninga?? nogen forslag kanskje? lisensen står jo på mitt navn. og nei, eg setter ikkje lisensa på min mor/far sitt navn...

 

nogen forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lisens må man jo betale, hvis man har tv-apparat. Og forsøker man å unnslippe og betale vil man igjen bare senere på regningen, og man må betale drastisk mer, enn normalt. Dette med tanke på at du er selv pliktig i å melde ifra om at du ikke har tv.

 

Og for at de skal være sikker på om at du har tv, kjører de jo rundt å sjekker det. Har i flere tilfeller sett bilen dems kjørende rundt i gatene.

Lenke til kommentar

Skrot tuneren fra viasat hos en elektro- forhandler og få det skriftlig at du har levert den inn, få også en kvitering på at tven er solgt. Scann disse inn og legg de ved en mail du sender til lisenskontoret der du beskriver at du ikke lenger har noen tv eller tunere og er selvfølgelig ikke lisenspliktig lenger. Men denne lisensen må du nok betale, selv om det er litt surt.

Lenke til kommentar

Kvittering treng du ikkje, det er NRK sitt ansvar å eventuelt bevise at du har mottakarutstyr. Det bryr du deg ikkje med. Om dei vil sende kontrollør til deg så kan dei få lov til det, men du må skrote eller gje vekk den tuneren din. Eventuelt gøyme den vekk, ein kontrollør går uansett ikkje og sjekkar alle skuffer og skap. :p

 

Send ein e-post der du skriv at du ikkje har mottakarutstyr lengre, legg ved navn og lisensnummer som står på rekninga.

 

Du kan lese om ein som gjorde dette her: https://www.diskusjon.no/index.php?session=...&p=12833899

 

Som det står er det to terminar, 1. januar og 1. juli, seier ein opp etter ein av dei datoene må lisens for den perioden betalast. :)

 

Edit: Her er forresten e-postadressa til Lisenskontoret: [email protected]

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Er dette noe nytt, at kontrollører går inn i husstanden, og ser rundt etter bokser? Såvidt jeg vet kjører de rundt i biler og ser etter signal, som kan få opp tven din?

 

Går inn i hustanden gjør de aldri da de ikke har noen rett til det. Det typiske er at de ringer på dører som ikke står på listene deres som "kunde".

At de kjører rundt med peileutstyr er bare en gammel myte.

Lenke til kommentar

Ja så lenge TVen ikkje kan sjåast eller høyrast frå døra (eller eventuelle vindu som det er lett å sjå inn frå) så er det berre å seie at du ikkje har TV visst ein kontrolør kjem. Har dei ein sterk mistanke om at du har TV men nektar å innrømme det så kan dei i skjeldne tilfelle be politiet om assistanse slik at dei kan gå inn og kontrollere. Men dette trur eg aldrig skjer.

 

Det som er vanlig er at folk ikkje klarer å lyge når ein kontrollør kjem på døra, dei blir då registrert som lisensbetalarar og får regning i posten. Det er også veldig vanlig å å bli tatt fordi du åpner døra for lisensmannen i det "Hotell Cæsar" melodien brakar laust frå stova, det er då vanskelig å bløffe om at du ikkje har TV.

Lenke til kommentar
Ja så lenge TVen ikkje kan sjåast eller høyrast frå døra (eller eventuelle vindu som det er lett å sjå inn frå) så er det berre å seie at du ikkje har TV visst ein kontrolør kjem. Har dei ein sterk mistanke om at du har TV men nektar å innrømme det så kan dei i skjeldne tilfelle be politiet om assistanse slik at dei kan gå inn og kontrollere. Men dette trur eg aldrig skjer.

 

Det som er vanlig er at folk ikkje klarer å lyge når ein kontrollør kjem på døra, dei blir då registrert som lisensbetalarar og får regning i posten. Det er også veldig vanlig å å bli tatt fordi du åpner døra for lisensmannen i det "Hotell Cæsar" melodien brakar laust frå stova, det er då vanskelig å bløffe om at du ikkje har TV.

 

Ser ikke egentlig problemet. "Ser på TV2 Sumo!"

Lenke til kommentar

Må si jeg blir forbauset over hvordan lisens meklingen framkommer. At en kontrollør kontrollerer hver husstand, dør til dør, aksjon. Sier vel sitt. At man igrunn skal lyve på seg at man ikke har tv, når man har det, er usselige saker.

 

Har folk virkelig så mye pengemangel at de trenger å lyve på seg noe sånt? :p

Lenke til kommentar
Har folk virkelig så mye pengemangel at de trenger å lyve på seg noe sånt? :p

Tja, når jeg bodde på leilighet når jeg var 17 år med 3k i stipend, og 3k i husleie, da hadde jeg dårlig råd. Da åpnet jeg ikke når kontrolløren kom, og jeg har aldri hørt nå mer.

 

Året etter åpnet jeg, fikk regningen. Jeg betalte ikke, og har ikke hørt siden.

Lenke til kommentar
Har folk virkelig så mye pengemangel at de trenger å lyve på seg noe sånt? :p

Tja, når jeg bodde på leilighet når jeg var 17 år med 3k i stipend, og 3k i husleie, da hadde jeg dårlig råd. Da åpnet jeg ikke når kontrolløren kom, og jeg har aldri hørt nå mer.

 

Året etter åpnet jeg, fikk regningen. Jeg betalte ikke, og har ikke hørt siden.

Sånne tilfeller er noe jo annet, selvfølgelig tilspisses økonomien når man ikke har store inntekter, og kanskje har endel annet å betale. Men dette med å gi faen, ser jeg på som avpassende. Hvis man ikke har råd til lisensen, syntes jeg igrunn at man ikke heller "bør" ha råd til å ha en tv. Når sånne plikter innfeller tv bør man kunne se litt i framtiden, og tenke på at det koster og ha en tv også.

Lenke til kommentar

Hijacker denne tråden litt...

 

Er det meningen at jeg skal betale lisens dersom jeg bruker TV-en utelukkende som skjerm til PC-en/Xbox? Dette innebærer da også avspilling av lagrede videoklipp/streaming fra internett - men ikke input fra et TV-kort f.eks. Jeg har altså ikke noe utstyr som benytter antenne/coax/smartcard.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...