Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst]hvordan unngå NRK-lisens?! har ikkje behov for det!


lknight

Anbefalte innlegg

Når skal de endre loven?

 

Det er ikke rettferdig at alle med analoge mottakere skal betale lisens, når de ikke sender analogt lenger.

 

Men jeg tipper at den loven ikke blir endret, slik at NRK skal få mest mulig penger.

 

Dette er en av de mest urettferdige utgiftene vi har her til lands. Da det kun var NRK å se på, så var saken en helt annen.

 

Skal man si opp lisensen, så er det bare å kontakte lisensavdelingen, og si ifra. Da vil man mulig få et skjema man må fylle ut og sende tilbake.

 

Om en lisenskontrollør kommer, så kan du selvsagt nekte persoen adgang. Om kontrolløren hører noen tv-lyder, så kan du også si at du streamer fra nettet, noe som faktisk ikke er lisenspålagt.

 

Men jeg anbefaler at alle som har tv og får inn NRK om å betale lisensen som er pålagt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Når skal de endre loven?

 

Det er ikke rettferdig at alle med analoge mottakere skal betale lisens, når de ikke sender analogt lenger.

 

Men jeg tipper at den loven ikke blir endret, slik at NRK skal få mest mulig penger.

 

Dette er en av de mest urettferdige utgiftene vi har her til lands. Da det kun var NRK å se på, så var saken en helt annen.

 

Skal man si opp lisensen, så er det bare å kontakte lisensavdelingen, og si ifra. Da vil man mulig få et skjema man må fylle ut og sende tilbake.

 

Om en lisenskontrollør kommer, så kan du selvsagt nekte persoen adgang. Om kontrolløren hører noen tv-lyder, så kan du også si at du streamer fra nettet, noe som faktisk ikke er lisenspålagt.

 

Men jeg anbefaler at alle som har tv og får inn NRK om å betale lisensen som er pålagt.

 

Loven sier at den med mulighet for å motta tv-signaler skal betale lisens.

 

Det er ikke loven som må endres, men tolkningen av den :). Dette vil bli en debatt i 2009 etterhvert som analoge nettet slukkes overalt.

 

EDIT: Videre diskusjon rundt akkurat dette temaet kan tas her:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=896008

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

Hijacker denne tråden litt...

 

Er det meningen at jeg skal betale lisens dersom jeg bruker TV-en utelukkende som skjerm til PC-en/Xbox? Dette innebærer da også avspilling av lagrede videoklipp/streaming fra internett - men ikke input fra et TV-kort f.eks. Jeg har altså ikke noe utstyr som benytter antenne/coax/smartcard.

Tven din har innebygget tvtuner og dermed mulighet for å motta nrk. Du må dermed betale lisens.

Men om antennen plomberes/fjernes?

 

Og hva med internett-tv løsninger? Nextgentel har vel noe greier der. Disse bruker jo RJ-45 kontakt regner jeg med - kan en da bare vise en plombert TV-antenne til NRK-kontrolløren og slippe unna?

Lenke til kommentar

Avgiften i en del utvalgte land:

* Albania: Lekë 800 (€ 6,30)

* Danmark: DKK 2090 (€ 280 )

* Finland: € 200

* Frankrike: € 116

* Irland: € 155

* Italia: € 100 .

* Kroatia: € 100

* Norge: NOK 1 969 (€ 260)

* Sveits: CHF 450,35 (€ 292)

* Storbritannia: GBP 131,50 (€ 183)

* Sverige: SEK 1968 (€ 206 )

* Tyskland: € 204

* Østerrike: € 206-243

Lenke til kommentar

ja det er sant.

 

det er ingen vits i å lyve med lisensen, men når man simpelten ikkje har bruk for lisensen i det hele tatt, så syns eg det blir for drøyt å betale det.

 

tråden som ilpostino har nyttefulle tips, så absolutt.

 

en stor takk til isbilen også! :)

 

tråden er løst.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...