Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den store fysikkassistansetråden


Anbefalte innlegg

Snekker Hamre er fysikkinteressert og vil finne ut hvor stor kraften er på ein spiker som han slår inn i veggen med en hammer. Hammerhodet har massen 1,2 kg, det treffer spikeren med en fart på 4 m/s og slår spikeren 1 cm inn i veggen. Finn kraften som hammeren virker på spikeren med. Hvile forutsetninger bygger du utregningene på?

(1/2)*m*v^2=(1/2)*1.2*kg*(4.0 m/s)^2=9.6 Kg*m^2/s^2=9.6N.

Så J=N? Du må dele på strekningen kraften virker over.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Espen...: Hvorfor kan du ikke bruke F=ma? Fordi fasiten sier det, så skal du bruke en annen formel. Interessant... Kraften som virker på spikeren fra hammeren er den samme kraften, men motsatt rettet, som virker på hammeren fra spikeren. Skjønner ikke hva du snakker om at F=ma ikke gir mening. Tidløs formel gir deg at a=800m/s^2 (egentlig negativ hvis du definerer fartsretningen mot spikeren). Du ganger dette tallet med massen til hammeren. Du bør ha en bedre begrunnelse når du kommer med vås om at det ikke passer inn..

Mulig jeg har misforstått, men du tar jo urgangspunkt i å bruke verdien 0,96 kN, en verdi som bare står i fasiten og ikke i oppgaven. Det fungerer riktignok som kontroll etter hva jeg kan se, men ikke om jeg får en lignende oppgave på prøve.

 

Dere andre som regner ut, har dere lyst å forklare hva dere gjør? Takker for all hjelpen.

 

 

Edit: fikk den til nå. Feilen lå i foruttagelsene mine, da jeg ikke skjønte hvorda tidlos formel kunne brukes da farten var konstant 4 m/s. men så ble derett med sluttfart er lik 0. Takker igjen for hjelpen:)

Endret av Gjest
Lenke til kommentar

En bil med masse 1200 kg kjører oppover en rett bakke som er 100 m lang. Da kommer bilen 8.4 m høyere opp i terrenget. Utenom tyngden er det to krefter som utfører arbeid på bilen: en trekkraft fremover på 1500 N og en samlet motstand bakover på 800 N. Nederst i bakken er farten 14 m/s

 

a) Vis at dei to nemnde kreftene til saman utfører eit aribed på 70,0 kJ på bilen på vegen opp bakken

 

Sliter litt med denna...

Lenke til kommentar

Dersom du har sinusverdien til en vinkel, så benytter du inversfunksjonen til sinus for å få ut vinkelen. Denne kalles enten arcsin eller chart?cht=tx&chl=\sin^{-1}, jeg vet ikke hva du er vant med. Men sinus av en vinkel ligger alltid mellom -1 og 1, så du må ha regnet feil et sted.

Endret av Jaffe
Lenke til kommentar

Takk! nå klarte jeg den.

 

Men jeg fyrer opp nok et spørsmål:

 

En person kaster en ball fra to meter over bakken i 17m/s i en vinkel av 40 grader. Hvor langt går ballen?

 

Skjønner ikke helt hva jeg skal gjøre siden landingspunktet er 2 meter under startpunktet.

 

Noen tips og formler å bidra med? :)

Lenke til kommentar

Hint: Skrått kast blir lengst ved 45 graders vinkel.

 

Hei. Hvorfor blir det 45 grader? Håper du har annledning til å vise dette matematisk, da jeg ikke fikk det til selv.

 

Du kan bruke posisjonsformelen ved konstant akselerasjon. S = Vstart x t + 0,5at^2 + S0. Bruk denne formelen separat på x-retningen og y-retningen.

 

I oppgaven du nevnte setter du Sy = 0. Så finner du tiden, og deretter regner du ut Sx. Husk at Sy0 = 2 meter, siden det startet 2 meter over bakken. Og jeg regner med at du med trigometri kan regne ut startfarten i både x- og y-retning!

Endret av PrincepBaker
Lenke til kommentar

Men jeg fyrer opp nok et spørsmål:

 

En person kaster en ball fra to meter over bakken i 17m/s i en vinkel av 40 grader. Hvor langt går ballen?

 

Skjønner ikke helt hva jeg skal gjøre siden landingspunktet er 2 meter under startpunktet.

 

Noen tips og formler å bidra med? :)

 

Bevegelsesligninger:

 

chart?cht=tx&chl=x = v_{0,x}t

 

chart?cht=tx&chl=y = y_0 + v_{0,y}t - \frac{1}{2}gt^2, \qquad \qquad y_0 = 2 \, \mathrm{m}

Endret av Imaginary
Lenke til kommentar

Hint: Skrått kast blir lengst ved 45 graders vinkel.

 

Hei. Hvorfor blir det 45 grader? Håper du har annledning til å vise dette matematisk, da jeg ikke fikk det til selv.

 

Standard bevegelsesligninger:

 

chart?cht=tx&chl=x = v_0 \cos (\alpha) \cdot t

 

chart?cht=tx&chl=y = v_0 \sin (\alpha) \cdot t - \frac{1}{2}gt^2

 

Vi skal finne maksimal lengde i chart?cht=tx&chl=x-retning, altså setter vi chart?cht=tx&chl=y = 0. Dette finner sted ved chart?cht=tx&chl=t = 0 eller

 

chart?cht=tx&chl=t = \frac{2 v_0 \sin (\alpha)}{g}

 

Sett inn dette i ligningen for chart?cht=tx&chl=x:

 

chart?cht=tx&chl=x = \frac{2 v_0^2 \sin (\alpha) \cos (\alpha)}{g} = \frac{v_0^2 \sin (2\alpha)}{g}

 

Denne er maksimal når chart?cht=tx&chl=\sin (2\alpha) = 1, dvs chart?cht=tx&chl=\alpha = 45^{\circ}

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...