Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den store fysikkassistansetråden


Anbefalte innlegg

Det jeg gjorde i forrige post var ikke noe annet enn ren matematikk. Hvis dere ikke har kommet til det i R1 enda, så er det ikke så rart om du syns det er komplisert! Hvis dere derimot har hatt det så bør derivasjonen ovenfor være ganske grei, de eneste reglene som er brukt er at den deriverte av en sum er lik summen av de deriverte leddene, den deriverte av en konstant ganger en funksjon er lik konstanten ganger den deriverte av funksjonen, og at chart?cht=tx&chl=(x^n)^\prime = nx^{n-1}.

 

Jeg kan ta et annet eksempel; La oss si posisjonen til en partikkel i meter fra origo, ved tiden t er gitt ved chart?cht=tx&chl=x(t) = 2t^2 + 9t + 2. Hva er momentanfarten etter 3 sekunder? Da må x(t) først deriveres, slik at vi får en funksjon for farten til partikkelen etter tiden t:

 

chart?cht=tx&chl=v(t) = s^\prime(t) = 2 \cdot 2t + 9 \cdot 1 + 0 = 4t + 9

 

chart?cht=tx&chl=v(3) = 4 \cdot 3 + 9 = 21

 

Så farten er 21m/s etter 3 sekunder.

Endret av Jaffe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, det må være et uttrykk som inneholder tiden som variabel. Men hvis dere ikke har hatt om dette i R1 enda, antar jeg lærerne har samkjørt det såpass at dere ikke får en slik oppgave på prøven. Med mindre dere har gjennomgått det i fysikktimene, og evt. fått lekseoppgaver om det?

Lenke til kommentar

Når jeg skal finne massesenteret til noe som ser slik ut:

H

 

Altså tre bjelker satt sammen til en H. Stengene har uniform massetetthet og samme tykkelse. Er det greiest å finne massesenteret til hver "bjelke", og behandle massesenterene som partikler, og finne massesenteret til disse igjen? Tenker generelt, hvis man har mer kompliserte objekt som ikke er symetriske, men som er sammensatt av bjelker ... F.eks.

 

l__l

l

Lenke til kommentar

Sitter med en oppgave om kinetisk energi. Jeg har hele tiden regnet med formelen Ek=(1)/(2)mv2 eller Ek=(1)/(2)mv2-(1)/(2)mv02. I denne oppgaven, derimot, får jeg ikke oppgitt massen. Da skjønner jeg ikke hvordan den skal gjøres. Oppgaven er som følger:

 

Moderne vindmøller overfører kinetisk energi hos vinden til elektrisk energi. Vi ser på en vindmølle som utnytter 40% av vindenergien. Vinden kommer inn mot møllen med en fart på 10 m/s(frisk bris). Hva blir farten når vinden har passert møllen? :p

Endret av hoyre
Lenke til kommentar

Hoyre:

 

E0 + WA = E

 

mv02 - 0,40 * mv02 = mv2

 

Stryker m-ene og samler uttrykket på venstre side.

Står igjen med 0,6v02 = v2

 

Får da at v= 7,75 eller 7,7 med gjeldende siffer(spørs om du regner 10 som 1 eller to siffer).

 

Mener dette skal være rett, men tipper noen retter meg hvis det er feil :)

Endret av stjernen1991
Lenke til kommentar

Snekker Hamre er fysikkinteressert og vil finne ut hvor stor kraften er på ein spiker som han slår inn i veggen med en hammer. Hammerhodet har massen 1,2 kg, det treffer spikeren med en fart på 4 m/s og slår spikeren 1 cm inn i veggen. Finn kraften som hammeren virker på spikeren med. Hvile forutsetninger bygger du utregningene på?

Lenke til kommentar

Tja jeg begynte med å gå utifra at 4 m/s var farten spikeren ville ha innover da kraften fra hammeren er mye mer enn motstanden spikeren vil ha. Så regnet jeg ut tiden spikeren ville ta for å komme inn 1 cm som var 0,0025s om jeg ikke husker feil. Så regnet jeg ut akselerasjonen ved å gå utifra at spikeren ikke var i fart til å begynne med og gikk utifra at den var konstant og regnestykket ble da 4 m/s : 0,0025 s som førte til svaret på 1600 m/s^2. Så satte jeg det inn i Newtons 2. lov ilag med at hammeren var 1,2 kg og fikk svaret 1920 N, mens svaret skal bli 0,96 kN. (Som forsåvidt er halvparten av mitt svar... Jeg må da ha kommet frem til noe?)

 

Aldri hatt denne typen oppgave før, og det står ikke noe lignende eksempel i boka, og prøven er i morgen i første time. Står forsåvidt tips i fasiten at jeg må regne ut motkrefter også men hvilke verdier har jeg for å regne ut motkraft? Kan ikke akkurat regne ut tettheten og strukturen til veggen og regne ut hvilken motstand den vil gjøre mot spikeren.

 

Setter pris på noen som viser fremgangsmåte grundig.

Endret av Gjest
Lenke til kommentar

Tja jeg begynte med å gå utifra at 4 m/s var farten spikeren ville ha innover da kraften fra hammeren er mye mer enn motstanden spikeren vil ha. Så regnet jeg ut tiden spikeren ville ta for å komme inn 1 cm som var 0,0025s om jeg ikke husker feil. Så regnet jeg ut akselerasjonen ved å gå utifra at spikeren ikke var i fart til å begynne med og gikk utifra at den var konstant og regnestykket ble da 4 m/s : 0,0025 s som førte til svaret på 1600 m/s^2. Så satte jeg det inn i Newtons 2. lov ilag med at hammeren var 1,2 kg og fikk svaret 1920 N, mens svaret skal bli 0,96 kN. (Som forsåvidt er halvparten av mitt svar... Jeg må da ha kommet frem til noe?)

 

Aldri hatt denne typen oppgave før, og det står ikke noe lignende eksempel i boka, og prøven er i morgen i første time. Står forsåvidt tips i fasiten at jeg må regne ut motkrefter også men hvilke verdier har jeg for å regne ut motkraft? Kan ikke akkurat regne ut tettheten og strukturen til veggen og regne ut hvilken motstand den vil gjøre mot spikeren.

 

Setter pris på noen som viser fremgangsmåte grundig.

 

 

Deler du 1 cm(0,01 meter) på 4 m/s, så vi du finne a;) Altså 4:0,01=400 m/s^2

Endret av hoyre
Lenke til kommentar

Har en oppgave dere kan bryne dere på, som også jeg lurer veldig på;

 

For at vi om natten skal kunne se en lampe som sender ut grønt lys, må et normalt øye motta om lag 530 fotoner per sekund. Tenk deg at lampa er på 60 W, at 2,1% av effekten blir sendt ut som (grønt) lys, og at dette lyset har bølgelengde 555 nm. Anta også at diameteren på øyepupillen er 7,0 mm.

 

a) Hvor mange fotoner sender lampa ut per sekund?

 

b) På hvor lang avstand kan vi se lampa?

Lenke til kommentar

Hvordan kan det ha seg, hoyre? m / (m/s) = m * s/m = s, der s er eining for sekund. Utregningen jeg gjorde ga m/s^2, altså akselerasjon, og da er vel din utregning feil er den ikke det?

Endret av Gjest
Lenke til kommentar

Har en oppgave dere kan bryne dere på, som også jeg lurer veldig på;

 

For at vi om natten skal kunne se en lampe som sender ut grønt lys, må et normalt øye motta om lag 530 fotoner per sekund. Tenk deg at lampa er på 60 W, at 2,1% av effekten blir sendt ut som (grønt) lys, og at dette lyset har bølgelengde 555 nm. Anta også at diameteren på øyepupillen er 7,0 mm.

 

a) Hvor mange fotoner sender lampa ut per sekund?

 

b) På hvor lang avstand kan vi se lampa?

 

Det bør la seg gjøre.

  1. Einn fotonenergien
  2. Finn antall fotoner pr s.
  3. Finn fotontettheten (fotoner/steradian)
  4. Finn romvinkelen som tilsvarer 530 fotoner/s
  5. Finn avstanden

Lenke til kommentar

Står i fasit at man skal regne ut kraften som spikeren virker på hammeren med, og deretter bruke Newtons 3. lov. Men hvile motkrefter kan man regne ut her da? Vi har jo ikke fått oppgitt noen tall som vi kan regne slikt med så vidt jeg vet.

 

F=ma kan vi ikke bruke, da F står bare i fasiten og å bruke fasit som utgangspunkt funker ikke på prøve.

Lenke til kommentar

Står i fasit at man skal regne ut kraften som spikeren virker på hammeren med, og deretter bruke Newtons 3. lov. Men hvile motkrefter kan man regne ut her da? Vi har jo ikke fått oppgitt noen tall som vi kan regne slikt med så vidt jeg vet.

 

F=ma kan vi ikke bruke, da F står bare i fasiten og å bruke fasit som utgangspunkt funker ikke på prøve.

Det aller enkleste: chart?cht=tx&chl=\frac{1}{2}mv^2 = Fs

Forutseningene er krystallklare, men det jeg er usikker på realismen.

Lenke til kommentar

Snekker Hamre er fysikkinteressert og vil finne ut hvor stor kraften er på ein spiker som han slår inn i veggen med en hammer. Hammerhodet har massen 1,2 kg, det treffer spikeren med en fart på 4 m/s og slår spikeren 1 cm inn i veggen. Finn kraften som hammeren virker på spikeren med. Hvile forutsetninger bygger du utregningene på?

(1/2)*m*v^2=(1/2)*1.2*kg*(4.0 m/s)^2=9.6 Kg*m^2/s^2=9.6N.

Lenke til kommentar

Espen...: Hvorfor kan du ikke bruke F=ma? Fordi fasiten sier det, så skal du bruke en annen formel. Interessant... Kraften som virker på spikeren fra hammeren er den samme kraften, men motsatt rettet, som virker på hammeren fra spikeren. Skjønner ikke hva du snakker om at F=ma ikke gir mening. Tidløs formel gir deg at a=800m/s^2 (egentlig negativ hvis du definerer fartsretningen mot spikeren). Du ganger dette tallet med massen til hammeren. Du bør ha en bedre begrunnelse når du kommer med vås om at det ikke passer inn..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...