Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den store fysikkassistansetråden


Anbefalte innlegg

Hei folkens:

 

 

Har kjapt spørsmål:

 

Ved ekvator på en planet som er ganske lik jorda (samme masse og radius) står en romfarer fra jorda på en badevekt. Han leser av et tall på badevekta som bare er 75 % av hans vekt på jorda. Finn planetens rotasjonstid.

 

 

Jeg vil ikke ha svaret, bare formelen som utrykker dette :p

 

anyone?

 

Hvor mye er det egentlig du klarer selv? Er flere formler du må kombinere her.

 

Bruk Newtons 2. lov for å finne ut hvor mye badevekta viser, (siden massen og radiusen til denne planeten er lik jorda vil da g = 9.8 m/s^2), og husk at siden han roterer rundt jorden sentrum, vil han oppleve en sentripetalakselerasjon gitt som a = v^2/r.

 

Kombiner dette og elementære omløpstid-hastighet relasjoner, og du burde finne frem.

Endret av Morridini
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Finn koordinatene til et punkt Q som ligger symmetrisk med P om Alpfa.

 

Alpha er et plan som jeg har en likningsframstilling for.

P er et punkt på en linje som er vinkelrett på planet til Alfa. Jeg har parameterframstillingen for linjen.

 

Jeg forstår ikke helt oppgaven. Hvor er det Q skal ligge? Jeg tenkte meg på motsatt side av planet Alfa, men der tok jeg feil. Tips?

Lenke til kommentar
Ved ekvator på en planet som er ganske lik jorda (samme masse og radius) står en romfarer fra jorda på en badevekt. Han leser av et tall på badevekta som bare er 75 % av hans vekt på jorda. Finn planetens rotasjonstid.

 

Bumper denne jeg,også kommer jeg med et sjapt spørsmål

 

hvorfor er

 

chart?cht=tx&chl=a \, = \, \frac{v^2}{r} \, = \, \frac{4\pi^2r}{T^2}

 

Står en forklaring i boka, men den var lang og vanskelig. Håper noen har en litt greiere forklaring

Lenke til kommentar
Ved ekvator på en planet som er ganske lik jorda (samme masse og radius) står en romfarer fra jorda på en badevekt. Han leser av et tall på badevekta som bare er 75 % av hans vekt på jorda. Finn planetens rotasjonstid.

 

Bumper denne jeg,også kommer jeg med et sjapt spørsmål

 

hvorfor er

 

chart?cht=tx&chl=a \, = \, \frac{v^2}{r} \, = \, \frac{4\pi^2r}{T^2}

 

Står en forklaring i boka, men den var lang og vanskelig. Håper noen har en litt greiere forklaring

 

chart?cht=tx&chl=a = \frac{v^2}{r} er definisjonen på sentripetalakselerasjonen, og gjelder kun for rene sirkelbevegelser.

 

Omløpstiden finner en ved å ta lengden på omløpet, og dele på hastigheten, fra den gode gamle v.

 

Så for en sirkelbevegelse, vil avstanden s være like omkretsen til sirkelen, dvs chart?cht=tx&chl=s = 2\pi r, setter vi dette inn i t = s/v, får vi: chart?cht=tx&chl=t = \frac{2\pi r}{v}.Dette uttrykket kan vi løse for hastigheten: chart?cht=tx&chl=v=\frac{2\pi r}{t}.

 

Og helt til slutt setter vi dette inn i uttrykket for sentrieptalaskelerasjonen og får;

chart?cht=tx&chl=a = \frac{v^2}{r} = \frac{4\pi^2r}{t^2}, bare bytt lille t med store T så er vi fremme til utgangspunktet.

Lenke til kommentar

chart?cht=tx&chl=a = \frac{v^2}{r} er definisjonen på sentripetalakselerasjonen, og gjelder kun for rene sirkelbevegelser.

 

Det er ikke en definisjon. Det er en sammenheng som er utledet fra generelle betraktninger av bevegelse.

 

Jeg vet ikke hvordan boka har forklart det, Nebuchadnezzar, men jeg syns det blir enklest å forstå det slik:

 

Vi ser på to punkt på sirkelbanen som er veldig nærme hverandre. Vinkelforskjellen mellom punktene tenker vi er infinitesimalt liten og kaller den chart?cht=tx&chl=\text{d}\theta. Figuren viser de to punktene med fartsvektorene tegnet inn. Trekanten på figuren viser en større figur av de to fartsvektorene chart?cht=tx&chl=\vec{v}_1 og chart?cht=tx&chl=\vec{v}_2, og differansen eller endringen mellom disse to, chart?cht=tx&chl=\text{d} \vec{v}.

 

754695.jpeg

 

Som alltid gjelder det at chart?cht=tx&chl=\vec{a} = \frac{\text{d}\vec{v}}{\text{d}t}. Fra trekanten (som er likebeint) ser vi at chart?cht=tx&chl=\text{d}v = 2 \cdot v \cdot \sin\left(\frac{\text{d}\theta}{2}\right). For veldig små vinkler chart?cht=tx&chl=\theta gjelder det at chart?cht=tx&chl=\sin \theta \approx \theta. Jo mindre vinkelen er, desto nærmere vil de to verdiene være hverandre. Ved å velge små nok vinkler vil vi i praksis få likhet. Da kan vi si at chart?cht=tx&chl=\text{d}v = 2v \cdot \frac{\text{d}\theta}{2} = v \cdot \text{d}\theta. Innsetting i ligningen for akselerasjonen gir

 

chart?cht=tx&chl=a = |\vec{a}| = \frac{\text{d}v}{\text{d}t} = \frac{v \text{d}\theta}{\text{d}t}. Definisjonen av radianer gir at chart?cht=tx&chl=\text{d}\theta = \frac{\text{d}b}{r} hvor b er buelengden. I dette tilfellet vil b være avstanden som er avlagt mellom de to punktene. Vi får da

 

chart?cht=tx&chl=a = \frac{v \cdot \text{d}b}{r \cdot \text{d}t}

 

Men endring i strekning over endring i tid er hastigheten, så

 

chart?cht=tx&chl=a = \frac{v}{r} \cdot v = \frac{v^2}{r}

 

(Merk at alle bokstaver/symboler uten vektortegn er størrelsen/lengdene til disse vektorene.)

 

Forutsetningen i hele denne utledningen er at det er ren sirkelbevegelse med konstant banefart. Hvis ikke vil ikke trekantbetraktningen som er gjort holde.

Endret av Jaffe
Lenke til kommentar

chart?cht=tx&chl=a = \frac{v^2}{r} er definisjonen på sentripetalakselerasjonen, og gjelder kun for rene sirkelbevegelser.

 

Det er ikke en definisjon. Det er en sammenheng som er utledet fra generelle betraktninger av bevegelse.

 

Ja, dårlig formulert av meg, mente bare å si at vi allerede kjenner til sentripetalakselerasjonen, at den er gitt slik, for jeg vil anta det var andre halvdel han egentlig lurte på.

 

 

p><p>

 

Liten skrivefeil vil jeg tro, bytt om teller og nevner :p

Lenke til kommentar

Hvorfor er egentlig spinn (angular momentum) bevart her? Før kollisjonen er det ingen netto ytre kraftmoment τ, siden tyngdekraften går gjennom rotasjonsaksen, men etter kollisjonen vil vel tyngden ha en "arm", og da er vel ikke spinn bevart?

 

Har løst oppgaven mhp. at spinn er bevart, siden det står i teksten, men jeg lurer egentlig på hvorfor det er bevart.

post-218415-1289305500,1561_thumb.jpg

Lenke til kommentar

chart?cht=tx&chl=a = \frac{v^2}{r} er definisjonen på sentripetalakselerasjonen, og gjelder kun for rene sirkelbevegelser.

Jeg synes det er prisverdig av Morridini å forsøke seg på å definere begrepet sentripetalakselerasjon. Definisjonen er også rimelig dekkende og med noen tilføyelser kunne den blitt riktig bra!

 

Eksistensen av, og størrelsen på, akselerasjoner for gitte banebevegelser hører inn under kinematikken, men det betyr selvsagt ikke at nye begreper ikke må defineres!

 

Jeg har forøvrig sett litt på internett etter gode norske definisjoner på begrepet "sentripetalakselerasjon", men jeg må nok si at resultatet var nokså magert.

 

(Den aller enkleste metoden rent analytisk for å finne sentripetalakselerasjonen er vel nesten denne som bygger på analogien mellom komplekse tall og todimensjonale vektorer.

 

p><p>\hat a(t) = \frac {d\hat v(t)}{dt} = -\omega ^2 Re^{i\omega t} = -\omega ^2 \hat R(t)

 

Her symboliserer chart?cht=tx&chl=\hat R etc. at det dreier seg om komplekse størrelser.)

Lenke til kommentar

Hvorfor er egentlig spinn (angular momentum) bevart her? Før kollisjonen er det ingen netto ytre kraftmoment τ, siden tyngdekraften går gjennom rotasjonsaksen, men etter kollisjonen vil vel tyngden ha en "arm", og da er vel ikke spinn bevart?

 

Har løst oppgaven mhp. at spinn er bevart, siden det står i teksten, men jeg lurer egentlig på hvorfor det er bevart.

 

Hvor finner du et kraftmoment som kunne endre spinnet i kollisjonsøyeblikket?

 

Etterpå kommer gravitasjonen inn og da vil jo spinnet endre seg kontinuerlig.

Endret av compus
Lenke til kommentar

A gas is contained in a cylinder fitted with a piston as shown below.

 

When the gas is compressed rapidly by the piston its temperature rises because the molecules of the gas:

A. are squeezed closer together.

B. collide with each other more frequently.

C. collide with the walls of the container more frequently.

D. gain energy from the moving piston.

 

Hvem er rett? bare en stemmer.

post-196743-1289326182,0868_thumb.png

Lenke til kommentar

A gas is contained in a cylinder fitted with a piston as shown below.

 

When the gas is compressed rapidly by the piston its temperature rises because the molecules of the gas:

A. are squeezed closer together.

B. collide with each other more frequently.

C. collide with the walls of the container more frequently.

D. gain energy from the moving piston.

 

Hvem er rett? bare en stemmer.

Er dette et ment som spørsmål om hjelp eller en form for spørrekonkurranse?

Det er i alle fall en grunn til å repetere termodynamikkens 1.hovedsetning.

Lenke til kommentar

Hei!

 

Har fysikkinnlevering til torsdag, og det er en oppgave som jeg lurer litt på.

 

En spiralfjær er festet til en liten vogn med massen 0,1 kg. Vi holder vogna mot en vegg slik at fjæra blir presset sammen. Fjærstivheten er k = 500N/m. Når vi slipper vogna, får den farten 3,5 m/s.

 

a) Hvor mye var fjæra presset sammen før vi slapp vogna?

 

b) Hvor stor fart hadde vogna når sammenpressingen var 3,0 cm?

 

b) klarer jeg muligens selv, litt verre med a).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...