Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den store fysikkassistansetråden


Anbefalte innlegg

To lodd med massene 1,0 kg og 1,5 kg er bundet sammen med en tynn tråd som går friksjonsfritt gjennom to faste ringer. Først holder vi det tyngste loddet slik at loddene er i ro i samme høyde. Så tar vi bort hånden, loddene kommer i bevegelse. Hvor stor fart har loddene når det ene loddet er kommet 0,26 m høyere enn det andre?

 

Først finner jeg tyngdekraften som virker på dem nedover.

Σ f=m*a

(lodd 1 kg)G=m*g=1kg*9,81m/s^2=9.8N

(lodd 1,5 kg)G=m*g=1,5kg*9,81m/s^2=14,7N

 

Så prøvde jeg å finne akselerasjon ved å se på det som et sammensatt system. Jeg tok:

a=F/m+M=14,7N/2,5 kg=5,9 m/s2.

 

Så prøvde jeg å finne farten med den tidløse formelen:

 

v2=2as-v20

v=kvadratroten av 2*5,9*0,13 meter=1,23 m/s

 

Men dette svaret stemmer ikke, for i følge fasit er svaret 0,71 m/s.

 

På forhånd takk!:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det noen av dere som husker/kan regne på carnot-syklusen?

 

Jeg lurer på hva maksimal teoretisk effektfaktor er på en varmepumpe ved innetemperatur +20'C og variabel ute temperatur. Altså teoretisk effektfaktor som funksjon av ute temperatur.

 

Veldig forenklet så har man:

 

p><p>

 

Dette forutsetter at du jobber med en gass som er tilnærmet ideell, den mer generelt er:

 

chart?cht=tx&chl=\eta \ = \ 1 \ + \ \frac{Q_{1}}{Q_{2}}

 

Her er chart?cht=tx&chl=Q_{2} den tilførte varmemengden og chart?cht=tx&chl=Q_{1} varmemengden du får ut per omløp. Hvis du jobber med en vann eller en annen veske så kan du finne ut hvordan Q avhenger av temperatur og så uttrykke dette som en funksjon av ute temperaturen.

Lenke til kommentar

Jeg blir helt sprø. Skal finne massefellespunkt.

Oppgaven lyder slik:

En tynn, jamntykk, bøyle er en del av en sirkel og har sektorvinkel 2alpha. Sirkelradiusen er R. Vis at massefellespunktets posisjon i forhold til sirkelens sentrum er:

chart?cht=tx&chl=x_{cm}=R\frac{sin(\alpha)}{\alpha}.

Om en ønsker å se figur kan en sjekke oppgave 2 her.

Jeg har klart å løse det, men jeg syntes jeg gikk så rart frem da jeg gjorde det.

Jeg bruker jo at chart?cht=tx&chl=x_{cm}=\frac{\int x \cdot dm}{M}, hvor M er massen av hele greia. Det jeg gjorde var at jeg fant massen til hele sirkelsektoren, slik at chart?cht=tx&chl=M=d R^2 \alpha, og chart?cht=tx&chl=dm = 2ydx. Er det forresten legitimt å anta at tettheten er 1 slik at massen er lik arealet? Da fikk jeg hvertfall rett svar. Men er det ikke kun bøylen jeg bryr meg om? Eller har det ikke noe å si?

Ser ikke helt hvordan en skal gjøre oppgave b, heller.

Takk.

Lenke til kommentar

Hmm. Jeg har fysikkprøve i morra og trenger hjelp med en ting. Er snakk om Fysikk 1 så regner med en del kan hjelpe meg her. Har prøvd å lese i boka og google etter bedre forklaringer. Men trenger å få det inn med teskje. Hvordan kan man finne momentanfart og momentanakselerasjon? Jeg skjønner det ved hjelp av tangent i en graf, men hvordan gjør man det med derivasjon?

 

v = s'(t)

 

Noen som har lyst å forklare, gjerne med eksempel?

Lenke til kommentar

Først og fremst må du ha en posisjon/strekningsfunksjon hvis du skal kunne derivere. Et enkelt eksempel er jo posisjonsfunksjonen for en partikkel i som har konstant akselerasjon: chart?cht=tx&chl=s(t) = s_0 + v_0 \cdot t + \frac{1}{2}at^2

 

Fartsfunksjonen er den deriverte av denne med hensyn på tiden. Da ser vi på alt annet som konstanter.

 

chart?cht=tx&chl=v(t) = s^\prime(t) = s_0^\prime + (v_0 t)^\prime + \left(\frac{1}{2}at^2)^\prime = s_0 \cdot 0 + v_0 \cdot 1 + \frac{1}{2} a \cdot 2t = v_0 + at

 

edit: fortegnsfeil...

Endret av Jaffe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...