Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den store fysikkassistansetråden


Anbefalte innlegg

Da gjør du antakelsen at klossen med masse 2m står stille etter støtet, og ikke beveger seg motsatt retning av hva den gjorde til å begynne med. Uttrykket PricepBaker kom frem til er riktig.

 

Mistenker at trikset er å se på et elastisk støt (bevaring av kinetisk energi) (som vil gi den største farten for kloss 2). Ved å vise at farten ikke kan bli 3v i dette tilfellet vil man dermed ha vist at den aldri kan bli det.

 

Det er dette som er den optimale tilstanden. All kinetisk energi, ergo all bevegelsesmengde, befinner seg nå i B.

 

Vi har med dette bevist at den aldri vil kunne få en fart lik 3v, men maksimalt 2v.

Jeg er enig i at dette er den optimale tilstanden når man ser på energien og, men ikke om man kun hadde sett på bevegelsesmengde. Jeg er enig i at farten ikke kan bli 3v. Den kan vel forøvrig ikke bli dobbelt så stor, da dette vil tilsi en fordobling av systemets energi.

 

Ekfør=0.5*2m*v^2

Eketter=0.5*m*(2v)^2=2*Ekfør

 

Mulig jeg tar helt feil her, men det vil vel begrense farten til v2=v*sqrt(2

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sliter med oppgave b her. Har funnet ut at kulen må ha en sentripetalakselerasjon ∑F = M*(v^2)/R <=> 2Mg=M*(v^2/R)

 

2g=v^2/R => v=sqrt(2g*R)

 

Bruker så bevaring av mekanisk energi:

 

Edit: Tror jeg fant ut av det:

 

∆Emek=∆K + ∆Ug

Fikser på dette, setter inn for V^2, og får:

 

Mg((beta + 1)/2*2r-h)=0

(beta+1)r=h

beta=h/r + 1

 

Sr det korekt ut?

post-218415-1288721796,774_thumb.jpg

Endret av Jude Quinn
Lenke til kommentar

Sliter med oppgave b her. Har funnet ut at kulen må ha en sentripetalakselerasjon ∑F = M*(v^2)/R <=> 2Mg=M*(v^2/R)

 

2g=v^2/R => v=sqrt(2g*R)

 

Bruker så bevaring av mekanisk energi:

 

Edit: Tror jeg fant ut av det:

 

∆Emek=∆K + ∆Ug

Fikser på dette, setter inn for V^2, og får:

 

Mg((beta + 1)/2*2r-h)=0

(beta+1)r=h

beta=h/r + 1

 

Sr det korekt ut?

 

2Mg=M*(v^2/R)

 

Er ikke kulen også påvirket av en tyngdekraft mg som er rettet nedover?

Lenke til kommentar

Det er kryssproduktet, og ikke skalarproduktet.

 

Kraftmomentet om en akse er gitt som verdien av kraften multiplisert med den perpendikulære avstanden fra aksen til punktet der kraften virker, som er Fsin∂

 

Hvis du tegner det opp, så ser du det. :)

 

Det er størrelsen på vekotren som er definert slik. Retningen finner du ved å bruke høyrehåndsregelen -- evt. regne ut kryssproduktet.

 

Princepbaker: Stemmer nok det. Gikk litt fort i svingene. :p

Endret av Jude Quinn
Lenke til kommentar

Hei, lurte på om noen kunne hjelpe meg med en oppgave her:

To klosser, hver med masse m, er sammenbundet med en masseløs snor. Klossene er plassert på et skråplan med hellingsvinkel α. Den fremste klossen sklir uten friksjon. Den bakerste sklir med friksjon, og friksjonstallet er μ.

Finn et uttrykk for snordraget mellom klossene mens de sklir nedover skråplanet, uttrykt ved m, μ, g og α.

Jeg har prøvd å bruke summen av kreftene = ma, og gå utifra det, men jeg får aldri alle uttrykkene i samme likning. Noen som vet hvordan man gjør det, eller har noen ideer?

:)

Lenke til kommentar

Generelt på slike oppgaver:

 

- Tegn frilegemediagram for hver klosse, velg koordinatsystem slik at en av aksene går prallellt med bevegelsesretningen.

- Velg positiv retning. Det er greiest å velge positiv retning i hvert koordinatsystem slik at poitiv retning blir lik i begge

- Anvend newtons 2. lov

 

Her har du en ideell snor som forbinder massene. Snordraget mellom kassene er det samme. Du løser den ene mhp snordraget T og setter inn i den andre.

 

 

En slik oppgave er ikke så enkel å vise på skjermen, det er egentlig best å tegne opp. :)

Lenke til kommentar

Takker, skal se om jeg får det til nå.

 

Lurte på en annen ting også. Jeg jobber med en annen oppgave, hvor en kule A med masse m = 2,0 g henger i ro i en ikke-ledende og masseløs snor i et horisontalt, homogent elektrisk felt. Kula har ladning 3.0 *10^(-7) C . Snora danner 15 grader med loddlinjen.

Jeg skal her tegne kreftene som virker på kula, og finne snordraget. Det jeg lurer på er rett og slett hvilke krefter som virker på kula. Slik jeg ser det er det jo både tyngdekraften og snordraget, men hvordan er det med den elektriske kraften? Den virker vel mot kula, fordi kula er i ro når snora danner 15 grader? Eller er jeg helt på jordet?

:)

Lenke til kommentar

Hei folkens:

 

 

Har kjapt spørsmål:

 

Ved ekvator på en planet som er ganske lik jorda (samme masse og radius) står en romfarer fra jorda på en badevekt. Han leser av et tall på badevekta som bare er 75 % av hans vekt på jorda. Finn planetens rotasjonstid.

 

 

Jeg vil ikke ha svaret, bare formelen som utrykker dette :p

 

anyone?

Lenke til kommentar

To lodd med massene 1kg og 1.5kg er bundet sammen med en tynn tråd som går friksjonsfritt gjennom to faste ringer. Først holder vi det tyngste loddet slik at loddene er i ro i samme høyde. Så tar vi bort hånden, og loddene kommer i bevegelse. Hvor stor fart har loddene når det ene loddet er kommet 0.26M høyere enn det andre?

 

Skal løses ved at systemet har konstant mekanisk energi - noen som kan hjrlpe?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...