Gå til innhold

Hvordan kan man tro på Gud?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

Ah beklager.

Tilbake til debatten.

 

Hvordan kan man tro på Gud?

 

Som å tro på seg selv.

 

 

Jeg kan se og føle meg selv, jeg kan ikke se og føle gud.

Har du prøvd ?

Ja det har jeg. Da jeg var liten trodde jeg på gud ettersom vi av og til var i kirken, man hørte juleevangeliet, og man stolte på at voksne mennesker ikke løy. Jeg var så åpen som bare en lite barn kan være. Jeg ba til og med til gud om diverse ting. Ikke leker og liknende, men svar på spørsmål jeg hadde ettersom enkelte sa de fikk svar av gud når de ba til ham. Dette virket jo logisk der og da så dette holdt jeg jo på med en god stund.

 

Selvsagt helt til jeg innså at å spørre andre mennesker om råd, tenke ut ting selv og generellt stole på meg selv var en bedre måte å løse problemer og spørsmål på. Guden din suger, han svarte meg ikke en eneste gang.

 

Det er ikke det samme hvordan du ber.

Jeg ba slik man ble fortalt at man skulle be av presten i min lokale kirke.

Hvordan var det ? Hva fortalte han ?

Lenke til kommentar
Det er ikke det samme hvordan du ber.

 

Unnskyldninger og atter unnskyldninger... Ikke for at jeg hadde ventet meg noe annet... Vi var, såklart, ikke ORDENTLIGE kristne slik som deg og fikk derfor ikke til dette med bønn... :roll:

 

Men bønn virker ikke for deg heller... :)

Hvordan kan du si noe så dumt ? :dontgetit:

 

Det bare renner inn !

 

Har du rotter på loftet eller? Skal du quote noe hadde det vært fint å fått med seg ALT og heller uthevet det en ville skrive noe om....

 

Dumt? Det er nå faktisk DU som sier det dumme i og med at det var DU som hevdet at bønn virket, men det virker kun for de rette kristne... :roll: Sorry, men du klarer ikke å komme men EN eneste ting som bønn har hjulpet for annet enn personlige "bevis" fra lettlurte fjols ... :no:

 

Vil heller påstå at vi er smartere enn deg, for vi var ikke så lette å lure til å tro at bønn virket, vi klrevde bevis allerede den gangen for at ting skulle passere som bevist :) (Selv om ihvertfall jeg ønsket det veldig den gangen.,..)

 

Troen er et pant på det vi håper, et bevis for det vi ikke ser. (Heb 11,1)

 

Vi har ikke det synlige for øye, men det usynlige. For det synlige tar slutt, det usynlige er evig. (2. kor 4,18)

 

 

Selvfølgelig er det naturlig for et menneske å tro på det en kan se og føle med de fysiske sanser. Men det er vel litt for ignorant å påstå at sannheten er begrenset til det fysiske og synlige? :-) Vitenskapen er ikke til å stole på. Det vi mener er rett i dag viser seg å ikke være det allikevel. Det å tro er et valg du tar. Troen er et håp, og jeg har valgt å håpe! :-) Vil du?

 

Tror du på troll, drauger, tusser, enhjørninger, det flygende spagetti monstret? Hvorfor? Er du ikke da veldig ignorant for disse KAN finnes! At vi enda ikke har sett dem er ingen unnskyldning for ikke å tro på dem min venn! Og tror du på dem vil det føre til mye godt i ditt liv OG i det neste, tror du ikke på dem derimot... da åker det RETT til helvette med deg!

 

Gud stiller i den samme kategorien er jeg redd... De fleste religiøse tror at guden deres har en særstilling i forhold til andre eventyr, men den guden kommer med akkurat like troverdig innpakning, en må bare ta av seg de religiøse brillene for å se det...

 

Vitenskapen kan du ikke stole på? He he, den kommentaren viser bare at du ikke har den fjerneste peil på vitenskap ER for noe og hvordan den jobber det min venn, ikke at religiøst vissvass er bedre. Men du mener sikkert at fordi vitenskapen ikke slår ting fast som "sikkert" som de gamle dogmene gjør så har vitenskapen mindre troverdighet enn bibelen? Vel, som jeg sa, du har virkelig ikke peiling.. :no: Men du, skal du kritisere noe er det kanskje lurt å sette seg litt inn i hva du faktisk kritiserer, og ikke bare høre på den ignorante himmel losen som forteller deg dette? Kommentarer som den du kom med er bare latterlige, for det skinner så klart i mellom at du ikke er mer enn en religiøs ignorant som villig kaster alt vi VET ut av vinduet for å støtte seg til dogmer. Det er ditt liv, så lykke til videre, men skal du kritisere noe så tror jeg det er best at du leser det opp, hvis ikke blir du lett det vi andre kaller et gudsord fra landet... :)

Endret av RWS
Lenke til kommentar
Det er ikke det samme hvordan du ber.

 

Unnskyldninger og atter unnskyldninger... Ikke for at jeg hadde ventet meg noe annet... Vi var, såklart, ikke ORDENTLIGE kristne slik som deg og fikk derfor ikke til dette med bønn... :roll:

 

Men bønn virker ikke for deg heller... :)

Hvordan kan du si noe så dumt ? :dontgetit:

 

Det bare renner inn !

Dumt? Det er nå faktisk DU som sier det dumme i og med at det var DU som hevdet at bønn virket, men det virker kun for de rette kristne... :roll: Sorry, men du klarer ikke å komme men EN eneste ting som bønn har hjulpet for annet enn personlige "bevis" fra lettlurte fjols ... :no:

Enda dummere :dontgetit:

 

Tror du kristne lyver om dette for å bevise noe ? :cry:

Lenke til kommentar
Tror du kristne lyver om dette for å bevise noe ? :cry:

Ja det gjør jeg! Ikke direkte løgn da de sikkert tror at dette virker, men løgn nok til å opprettholde troen på det isteden for å se skikkelig på dette med et åpent og ærlig sinn. Det MÅ jo virke for en kristen, hvis ikke faller jo hele gude korthuset sammen... Og så har du dette med at det liksom virker for noen, men aldri for andre... Personlig tror jeg det er mange, MANGE kristne som har innsett at bønn ikke virker, men det kan de jo ikke gå ut å si, kan de vel? Det ville jo rokket med selve troen det....

 

Jeg har sagt det før og jeg kan si det igjen, jeg personlig syntes det er utrolig at folk klarer å opprettholde troen på dette i et opplyst samfunn.... Men regner med, siden det blir færre og færre som tror på dette her i landet, at opplysningen har kommet opp på et nivå der slikt fremstår som det religion i bunn og grunn er: overtro! For hvis et menneske har set skikkelig på alternativene til det religiøse vissvass vil ikke det mennesket være i tvil om at religiøst vissvass er akkurat det: vissvass! Så hvordan noen fremdeles klarer å klamre seg til denne overtroen og tro at dette kan være sant er mer enn jeg fatter, men så har jeg også glemt i det store og hele den følelsen de ga meg å være i det tankefengslet som religiøs tro fremkaller, der frykt for straff var daglige tanker der en fryktelig uforutsigbar og, ser jeg i dag, ond gud som satt på skulderen min og så ALT jeg gjorde, følte og tenkte... Ja jeg kaller det et tankefengsel, for det er akkurat det dette er! Du har ingen frie tanker og kan ikke tenke fritt uten å hele tiden måtte legge bånd på tankene dine og føle en totalt falsk følelse av synd og skam i omtrent alt du tenker.... Det ER ingen skam eller synd å tenke som du vil skal jeg si deg, men religion fremkaller slike idiotiske følelser hos religiøse, som befinner seg i dette tankefengslet... :no:

 

Husker fremdeles den fryktelige følelsen jeg hadde når jeg begynte å tvile, for jeg var helt SIKKER på at gud kom til å straffe meg på en eller annen måte for det :( Det gikk over når jeg skjønte at det ikke finnes noen guder... :)

 

 

Og i dag lever jeg som et menneske som tenker på andre menneskers ve og vel og ikke på hva en sint gammel gud måtte mene og tro om meg... Deilig!!!! :grin:

Endret av RWS
Lenke til kommentar
Det er ikke det samme hvordan du ber.

 

Unnskyldninger og atter unnskyldninger... Ikke for at jeg hadde ventet meg noe annet... Vi var, såklart, ikke ORDENTLIGE kristne slik som deg og fikk derfor ikke til dette med bønn... :roll:

 

Men bønn virker ikke for deg heller... :)

Hvordan kan du si noe så dumt ? :dontgetit:

 

Det bare renner inn !

Dumt? Det er nå faktisk DU som sier det dumme i og med at det var DU som hevdet at bønn virket, men det virker kun for de rette kristne... :roll: Sorry, men du klarer ikke å komme men EN eneste ting som bønn har hjulpet for annet enn personlige "bevis" fra lettlurte fjols ... :no:

Enda dummere :dontgetit:

 

Tror du kristne lyver om dette for å bevise noe ? :cry:

 

Ja, at enkelte lyver om det skal du ikke se bort i fra, men at de faktisk er så naiv og tror det er ingen umulighet.

Kunne være en bra start å dempe ned på kirkekaffen.

http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=546121

 

Slik jeg har påpeket tidligere:

"Bønn" kan fungere i form av en placebo effekt og det har ingen betydning om du henvender deg til et jødelik eller magiske analkuler. Og da er det placeboeffekten som virker og ikke jesus eller analkulene.

 

Men vi kan gjøre et ekskriment IHS :yes:

Du kan be til jødeliket jesus eller krigsguden javehe, så skal jeg be til en tilfeldig hedensk gud så kan vi se hvilken gud som oppfyller "bønnen" først. For å gjøre dette rettferdig bør "bønnen" være relatert tidligere "mirakler" eller "bønnehøringer" disse gudene angivelig skal ha utført.

 

Tar du utfordringen, eller tviler du på din gud?

Du burde utvilsomt ha et fortrinn her siden du hevder at man må tro for at det skal virke.

Endret av analkløe
Lenke til kommentar
Jeg ber 5 ganger daglig, føler at det hjelper meg, men kun psykisk,.

Det er jo ikke slik at jeg kan be til Gud og spørre om en Aston Martin, oxo pling står den i garasjen,.

Hadde vært ganske deili, men slik funker det ikke,.

Hvorfor ikke? Hvorfor er det å be om for mye?

 

Ser dere ikke at grense for HVA dere kan be om går akkurat der, slik at dere vil bli beskylt for å være grådige og lignende hvis dere så gjorde? Er dere så blinde at dere ikke evner å se den "magiske" grensen?

 

Men svar meg på en ting: Hvorfor klarer gud bare å helbrede "usynlige" sykdommer på mirakuløst vis ved bønn, mens tusner på tusner av folk med amputerte armer og ben ber så det støver etter nede i afrika og andre steder uten å få så mye som et hårstrå ekstra fra den samme guden? Er DET for mye å be om også kanskje?

 

Ber du fem ganger om dagen? Jobbet sammen med en muslim for noen år siden og han krevde å få be tre av de gangene i arbeids tiden og FIKK DET! Vi andre ikke fikk så mye som en røykepause engang mens fyren lå der og lekte sykkelstativ store deler av arbeids dagen, med eget bønne rom og det hele :mad: Det er også en ting som irriterer meg med religion, de tror de har noe mer rett på respekt for sin tro nettopp fordi de tror... :no:

Endret av RWS
Lenke til kommentar
Jeg ber 5 ganger daglig, føler at det hjelper meg, men kun psykisk,.

Det er jo ikke slik at jeg kan be til Gud og spørre om en Aston Martin, oxo pling står den i garasjen,.

Hadde vært ganske deili, men slik funker det ikke,.

 

Takk!

Dette sier ALT.

Flott det finnes ærlige religiøse som ikke dikter opp mirakuløse vitnesbyrder for å "vertifisere" sin tro.

 

Er vi enig omt gudstro kun påvirker en person psykisk og hans/hennes adferd utad?

"Gud" kan ikke påvirke ting fysisk?

 

Men ok.

Tror du jeg som ateist har klart å oppleve en tilsvarende "bedre psykisk følelse" ved å benytte en anti-stressball eventuelt kombinert med meditasjon?

Hvis ikke, hva er forskjellen?

Lenke til kommentar
Hvorfor ikke? Hvorfor er det å be om for mye?

Jeg ber ikke til Gud om å få matriele ting,.

Men svar meg på en ting: Hvorfor klarer gud bare å helbrede "usynlige" sykdommer på mirakuløst vis ved bønn, mens tusner på tusner av folk med amputerte armer og ben ber så det støver etter nede i afrika og andre steder uten å få så mye som et hårstrå ekstra fra den samme guden? Er DET for mye å be om også kanskje?

Usynlige sykdommer?Ved bønn?Nå vet jeg ikke hva du snakker om?

Ber du fem ganger om dagen? Jobbet sammen med en muslim for noen år siden og han krevde å få be tre av de gangene i arbeids tiden og FIKK DET! Vi andre ikke fikk så mye som en røykepause engang mens fyren lå der og lekte sykkelstativ store deler av arbeids dagen, med eget bønne rom og det hele Det er også en ting som irriterer meg med religion, de tror de har noe mer rett på respekt for sin tro nettopp fordi de tror...

Ja jeg ber 5ganger daglig men ikke på jobben, synes det ikke passer seg, selvom det hadde vært mulig å be på jobben,Store deler av dagen vet jeg ikke tar 3min å be da, men uansett kjedelig at du/dere ikke fikk Deres røykepauser da, snakk med ledelsen,.Jeg krever ikke no mer respekt enn en jøde,kristen, buddhist, ateist osv,.

Lenke til kommentar
Jeg ber 5 ganger daglig, føler at det hjelper meg, men kun psykisk,.

Det er jo ikke slik at jeg kan be til Gud og spørre om en Aston Martin, oxo pling står den i garasjen,.

Hadde vært ganske deili, men slik funker det ikke,.

 

Takk!

Dette sier ALT.

Flott det finnes ærlige religiøse som ikke dikter opp mirakuløse vitnesbyrder for å "vertifisere" sin tro.

 

Er vi enig omt gudstro kun påvirker en person psykisk og hans/hennes adferd utad?

"Gud" kan ikke påvirke ting fysisk?

 

Men ok.

Tror du jeg som ateist har klart å oppleve en tilsvarende "bedre psykisk følelse" ved å benytte en anti-stressball eventuelt kombinert med meditasjon?

Hvis ikke, hva er forskjellen?

Etter min mening og det jeg har opplevd i mitt liv, så har ikke Gud påvirket ting fysisk, kun psykisk, men jeg har trengt det psykiske for å tak i det fysiske, visst du skjønner hva jeg mener?

Tror du som ateist har opplevd en bedre psykisk følse ja, du føler deg sikkert friere og du trenger ingen Gud å forholde deg til,.Det respekterer jeg, fordi de fleste er muslimer fordi foreldrene deres var muslimer, kristen fordi foreldrene var kristen, men ateister derimot, de tenker litt annderledes,.Flere ganger jeg har vært i tvil, men etter å ha lest Bibelen, Koranen Toraen så føler jeg at mine tanker samsvarer med det Koranen hadde å tilby for å si det sånn da,.

Lenke til kommentar
Jeg ber 5 ganger daglig, føler at det hjelper meg, men kun psykisk,.

Det er jo ikke slik at jeg kan be til Gud og spørre om en Aston Martin, oxo pling står den i garasjen,.

Hadde vært ganske deili, men slik funker det ikke,.

 

Takk!

Dette sier ALT.

Flott det finnes ærlige religiøse som ikke dikter opp mirakuløse vitnesbyrder for å "vertifisere" sin tro.

 

Er vi enig omt gudstro kun påvirker en person psykisk og hans/hennes adferd utad?

"Gud" kan ikke påvirke ting fysisk?

 

Men ok.

Tror du jeg som ateist har klart å oppleve en tilsvarende "bedre psykisk følelse" ved å benytte en anti-stressball eventuelt kombinert med meditasjon?

Hvis ikke, hva er forskjellen?

Etter min mening og det jeg har opplevd i mitt liv, så har ikke Gud påvirket ting fysisk, kun psykisk, men jeg har trengt det psykiske for å tak i det fysiske, visst du skjønner hva jeg mener?

Tror du som ateist har opplevd en bedre psykisk følse ja, du føler deg sikkert friere og du trenger ingen Gud å forholde deg til,.Det respekterer jeg, fordi de fleste er muslimer fordi foreldrene deres var muslimer, kristen fordi foreldrene var kristen, men ateister derimot, de tenker litt annderledes,.Flere ganger jeg har vært i tvil, men etter å ha lest Bibelen, Koranen Toraen så føler jeg at mine tanker samsvarer med det Koranen hadde å tilby for å si det sånn da,.

 

Ja jeg skjønner hva du mener mht. at du har trengt det psykiske for å tak i det fysiske.

Du sa: Jeg ber 5 ganger daglig, føler at det hjelper meg, men kun psykisk

 

Det jeg lurte på om du tror jeg som ateist kan oppnå tilsvarende effekt/tilværelse ved å benytte anti-stressball og meditasjon som feks du opplever ved bønn?

Lenke til kommentar
Ja jeg skjønner hva du mener mht. at du har trengt det psykiske for å tak i det fysiske.

Du sa: Jeg ber 5 ganger daglig, føler at det hjelper meg, men kun psykisk

 

Det jeg lurte på om du tror jeg som ateist kan oppnå tilsvarende effekt/tilværelse ved å benytte anti-stressball og meditasjon som feks du opplever ved bønn?

Mener fortsatt det jeg sa, Ja jeg tror du som ateist kan ha samme effekt/tilværelse og meditasjon som jeg opplever ved bønn,.Trodde jeg svarte på det når jeg sa:

Tror du som ateist har opplevd en bedre psykisk følse ja, du føler deg sikkert friere og du trenger ingen Gud å forholde deg til,.
Lenke til kommentar
Ja jeg skjønner hva du mener mht. at du har trengt det psykiske for å tak i det fysiske.

Du sa: Jeg ber 5 ganger daglig, føler at det hjelper meg, men kun psykisk

 

Det jeg lurte på om du tror jeg som ateist kan oppnå tilsvarende effekt/tilværelse ved å benytte anti-stressball og meditasjon som feks du opplever ved bønn?

Mener fortsatt det jeg sa, Ja jeg tror du som ateist kan ha samme effekt/tilværelse og meditasjon som jeg opplever ved bønn,.Trodde jeg svarte på det når jeg sa:

Tror du som ateist har opplevd en bedre psykisk følse ja, du føler deg sikkert friere og du trenger ingen Gud å forholde deg til,.

Ok, da var det jeg som misforstod.

Da er vi enig ;)

Lenke til kommentar
Ja jeg skjønner hva du mener mht. at du har trengt det psykiske for å tak i det fysiske.

Du sa: Jeg ber 5 ganger daglig, føler at det hjelper meg, men kun psykisk

 

Det jeg lurte på om du tror jeg som ateist kan oppnå tilsvarende effekt/tilværelse ved å benytte anti-stressball og meditasjon som feks du opplever ved bønn?

Mener fortsatt det jeg sa, Ja jeg tror du som ateist kan ha samme effekt/tilværelse og meditasjon som jeg opplever ved bønn,.Trodde jeg svarte på det når jeg sa:

Tror du som ateist har opplevd en bedre psykisk følse ja, du føler deg sikkert friere og du trenger ingen Gud å forholde deg til,.

Ok, da var det jeg som misforstod.

Da er vi enig ;)

Godt å høre at vi er enige da :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...