Gå til innhold

Hvordan kan man tro på Gud?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det er ingen grunn til at det skal være to. Om han har flere samarbeidspartnere er irrelevant, men jeg tror en gud skapte universet.

Er det noen grunn til at det skal være en, men ikke to?

 

Ikke bare begrenser du det til en gud, men det er også en mann! Ja nå snakker vi uneketlig om midtøstlig religion, for dette er ikke typisk i europeiske skapelsesberettninger.

 

Du tror at alt ble skapt av en gud og at dette var en mannlig gud. Det kunne like gjerne vært 8 kvinnelige guder som skapte universet, men du foretrekker den jødiske fortellingen.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar
Er det noen grunn til at det skal være en, men ikke to?

 

Ikke bare begrenser du det til en gud, men det er også en mann! Ja nå snakker vi uneketlig om midtøstlig religion, for dette er ikke typisk i europeiske skapelsesberettninger.

 

Du tror at alt ble skapt av en gud og at dette var en mannlig gud. Det kunne like gjerne vært 8 kvinnelige guder som skapte universet, men du foretrekker den jødiske fortellingen.

 

Greit å quote hele posten er det ikke?

Lenke til kommentar

At du, Ozi, klarer å opprettholde troen på dette vissvasseriet er helt utrolig!!

 

Må bare ta av meg hatten, for det tankefengslet du sitter i er jo så og si rømnings sikkert for deg... For å si det enkelt: Hadde JEG blitt foret med så mye fakta og beviser som deg når jeg var tretten og begynte å stusse over en del ting i kristendommen så hadde jeg FORLENGE siden skjønt at det MÅTTE ha vært noe muffens og råttent i den troen og allikevel klarer du ikke bare å beholde troen, men også troen på at det bare MÅ være den jødiske guden som står bak!! Utrolig! Deg må hjernevaskerne ha gjort en ekseptionel god jobb med siden du klarer å fastholde på vissvass når du får så mye fakta... :no: Enten det ellers så er du gastronomisk ignorant...

 

 

Sant og si begynner jeg å helle til det siste, for du blir virkelig drevet fra den ene skansen og bakover til den neste, men ikke før en skanse ligger nede har du funnet på unnskyldninger så den spretter opp igjen.. :no:

 

Kognitiv dissonans Ozi, har du hørt om det? Tror du er et stort offer for den nemlig....

 

Har du noensinne forsøkt å tømme jesus tankene ut av hodet og bare nyte stillheten før du på en upartisk måte setter fakta opp mot vissvasset eller klarer du kun å være i forsvar for vissvass modus? Du er vel den kristne som folk har brukt aller lengst tid på her inne nettopp fordi du virker som en fornyftig kar.... , men jeg ser at vi har tatt feil, for på et eller annet forunderligvis klarer du ikke å skille møkk fra spiselig... :no:

 

Synd...

Lenke til kommentar
Du svarte ikke særlig utfyllende. Utdyp, er du snill. Hvorfor den jødiske, eller kristne, gud?

Denne diskusjonen har dreid seg om den(de) guden(e) som har skapt universet. Jeg har aldri dratt inn den kristne eller den jødiske. Så det er et irrelevant spørsmål.

Javel?

Hvilke guder er nominerte?

Om ikke javehe er en av de, hvorfor er du kristen da?

Lenke til kommentar
Denne diskusjonen har dreid seg om om det er noe som har skapt universet, så uansett er det irrelevant.

Om man skal velge å tro at det er en Gud som har skapt universet, så skal jeg ikke nekte noen det. Men hvem i all verden var det som skapte denne Guden. Jeg synes det er et like stort spørsmål, om ikke større, så hvordan stiller du deg som troende i forholdt til det Ozi?

 

Noe annet er at det nesten ikke finnes noen som helst bevis for at Gud eksisterer, og de som kalles bevis er overraskende lett å motbevise. Min mening er at Gud er bare en vrangforestilling.

Lenke til kommentar
Denne diskusjonen har dreid seg om om det er noe som har skapt universet, så uansett er det irrelevant.

 

Det er ikke irrelevant, nei. Noen avsnitt lengre oppe insisterte du på at det hadde en bedre praktisk betydning at det var én gud som skapte universet. Du er kristen, la oss ikke løpe fra det - hvorfor er din gud 'praktisk'? Ser du ikke at den mest praktiske løsningen ville være å ikke anta det ene eller det andre, og for hver antagelse du gjør så trår du lengre inn i uvissheten..? Den kristne gud, Gud, er ikke av praktisk betydning. Ei heller er noen gud, og det er ikke på sin plass å krangle seg til at det skal være én gud.

 

Og la oss nå definere nye begreper etter nye definisjoner. Hva nå enn som stod for universets opphav, enn om noe, vil ikke bli kalt gud. Dette er ikke ditt valg, slikt definerer vi hensiktsmessig. Av samme prinsipp finner vi ikke naturlige fenomener som heter tusser eller troll, bare fordi noen insisterte på at ett eller annet uvisst skulle vi kalle for dette. Det henger da virkelig ikke på greip..

Endret av cuadRo
Lenke til kommentar
Denne diskusjonen har dreid seg om om det er noe som har skapt universet, så uansett er det irrelevant.

Om man skal velge å tro at det er en Gud som har skapt universet, så skal jeg ikke nekte noen det. Men hvem i all verden var det som skapte denne Guden. Jeg synes det er et like stort spørsmål, om ikke større, så hvordan stiller du deg som troende i forholdt til det Ozi?

1. Noe fysisk trenger ikke nødvendigvis noen skaper.

2. Om en Gud har skapt all energi og masse er han vel uavhengig fra den.

3. Han kan alltid ha vært da han skapte tiden, eller er uavhengig av den, slik defineres i alle fall Bibelens gud.

Lenke til kommentar

Om mannen sin tro er dette, hvorfor ikke la han tro på det? Det inntrykket jeg har fått av han er ikke noen religiøs tulling, men en fyr som tror på noe annet enn bl.a meg. Han virker rimelig åpen for vitenskapen på området, og ser ikke ut til å nekte for noen fakta.

 

Han har valgt å tro på en forklaring som for han gir mening og gir han svar i de spørsmål han trenger svar i. Hva er galt med det? Og hva er forskjellen på det og det vi prøver og oppnå?

 

Ingen av oss vil sannsynligvis noensinne oppleve det at gåten bak Big Bang og livets begynnelse blir løst, og dermed er det vel lov å tenke seg til andre løsninger enn X og Y? Om du mener troen til en annen person er rett eller ikke får være en ting, men prøv å ikke angrip personen for troen han har. Det er å synke lavt.

Lenke til kommentar

Ok, dette at Jorden og universet er så komplekst at det trenger en skaper, er den mest irrasjonelle, rasjonaliseringen av gudetro som noen gang er kokt i hop. Kreasjonistenes yndlingsargument er jo at verden er så kompleks at den må ha en skaper, det tullingene ikke forstår er at skaperen må igjen være enda mer kompleks og således, om man skal følge den logiske tankerekken - trenge en skaper. Hvorfor er det lettere å tro at noe som må være uendelig mer komplekst enn universet, noe som man må regne som en forutsetning for å ha skapt dette, ikke trenger en skaper, mens noe som er uendelig mye mindre komplekst, trenger en skaper. Smak litt på den dere kreasjonister.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...