Gå til innhold

Hvordan kan man tro på Gud?


Anbefalte innlegg

Jeg kan ikke forstå hvordan det idag er mulig å tro på Gud. En religion som er flere tusen år gammel står fremdeles veldig sterkt i verden, og har mange tilhengere. Nå er det år 2009 og vi vet idag veldig mye mer enn hva folk gjorde da denne religionen startet. Hvordan er det fremdeles mulig å tro på et eventyr av en slik karakter? Folk tror det finnes en himmel, et paradis man kommer til etter døden. Folk tror det finnes en perleport inn til himmelen. Folk tror også at det finnes helvete hvor de ikke-kristne skal lide i flammer til evig tid, som slavene til en rød mann med horn... Hvordan er det i det hele tatt mulig å tro noe slikt og leve etter eventyret og dets regler som om det skulle vært en vitenskapelig sannhet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi tror på det vi blir lært opp av arv og miljø til å tro på, det at vi har flere påvirkninger som tar deg vek fra gudetro i dag en for tusen år siden betyr ikke at alle mennesker får med seg disse. Alle kan tro hva som helst det er det eneste naturlige. Det du sier blir altså ganske lite gjennomtenkt. Skulle jeg si at jeg forstår ikke hvorfor ikke alle har forstått dette jeg forteller om nå ? Hvordan kan du tro at alle skulle legge vek gudetroen sin på et øyeblikk i en verden fylt med religiøse og fattige.

Lenke til kommentar
Vi tror på det vi blir lært opp av arv og miljø til å tro på, det at vi har flere påvirkninger som tar deg vek fra gudetro i dag en for tusen år siden betyr ikke at alle mennesker får med seg disse. Alle kan tro hva som helst det er det eneste naturlige. Det du sier blir altså ganske lite gjennomtenkt. Skulle jeg si at jeg forstår ikke hvorfor ikke alle har forstått dette jeg forteller om nå ? Hvordan kan du tro at alle skulle legge vek gudetroen sin på et øyeblikk i en verden fylt med religiøse og fattige.

 

Uansett hva vi blir lært opp til fra vi var små, bør ikke ha innvirnking på voksenlivet. Vi ar vel alle forstått at det ikke bor noen julenisse på nordpolen? Fra mitt ståsted er figurer som nissen, tannfeen, jon blund, og ja den allmektige Gud likeverdige som eventyrfigurer. Vi kan ikke motevise Gud, men heller ikke tannfeen, men det gjør ikke at jeg tror noen av dem finnes.

Lenke til kommentar

Jeg har store problemer med voksne religiøse mennesker. Jeg kan ikke stå å snakke seriøst med en person som så blindt tror at det er et usynlig vesen som ser alt vi gjør, hører alt vi sier, og ikke minst leser hver eneste tanke vi har. Jeg kan ikke lenger ta disse menneskene seriøst for det kommer jo til et punkt hvor vi forstår at alt dette rett og slett blir for dumt. Jeg ville heller ikke kunne sett seriøst på en person som faktisk trodde at julenissen fløy rundt med masse reinsdyr hver eneste jul... Er de troende psykisk ødelagt på noe vis?

Lenke til kommentar
Uansett hva vi blir lært opp til fra vi var små, bør ikke ha innvirnking på voksenlivet. Vi ar vel alle forstått at det ikke bor noen julenisse på nordpolen? Fra mitt ståsted er figurer som nissen, tannfeen, jon blund, og ja den allmektige Gud likeverdige som eventyrfigurer. Vi kan ikke motevise Gud, men heller ikke tannfeen, men det gjør ikke at jeg tror noen av dem finnes.

 

Det bør ikke ha innvirkning på voksenlivet ? Det er umulig å ungå at barndommen dein har en stor innvirkning på deg resten av livet så hva blir poenget ditt her ? Du legger til grunn at vi har en veldig fri vilje nå. Dette er ikke bevist tvert imot all forskning peker mot at fri vilje er en illusjon skapt av hjernen for at vi skal fungere best mulig. Ikke alle hadde forstått at julenisen er et eventyr hvis det ikke var for at alle andre forholdt seg til det på den måten. Dette er forskjell på eventyr og religion. De religiøse møter likesinnede som tror på eventyrene sine og de finner opp argumenter for at det er sant. Å være dommer for hvilke argumenter som er best har vanlige mennesker aldri vært gode til. Vi velger det som passer oss best ikke det som er logisk eller riktig. Så når du er indoktrinert kristen så er deres argumenter veldig gode. Jeg er enig med deg om at vi bør leggge vekk religionen, men det du sier viser til visse missforståelser av hvordan mennesker fungerer og hva slags kapasitet vi har for å forstå sannhet.

Lenke til kommentar
de fleste mennesker føler at de trenger en overordnet mening med livet. derfor er det lett å omfavne religion, samme hvor irrasjonelt det måtte være. noen av oss kjenner ikke dette behovet like sterkt, ettersom vi har funnet mening og trygghet i livene våre.

 

Kan vi da si at religiøse mennesker ikke har funnet noen mening med å leve sitt eget liv, så derfor bruker de religionen for å føle de har en mening med å være her? Da kan vi si at dem som ikke tror på slikt føler de har en mening, mens dem som tror, ikke egentlig har noen egen grunn til å leve utenom deres tro om en bedre plass etter døden?

Lenke til kommentar
Kan vi da si at religiøse mennesker ikke har funnet noen mening med å leve sitt eget liv, så derfor bruker de religionen for å føle de har en mening med å være her? Da kan vi si at dem som ikke tror på slikt føler de har en mening, mens dem som tror, ikke egentlig har noen egen grunn til å leve utenom deres tro om en bedre plass etter døden?

Hva som er meningen med livet er helt subjektivt. Om en religiøs person har etterlivet eller guds nærvær som mål og mening, er det like mye mening som det en hedning har. Å lengte og se frem til noe er en stor del av det vi kaller lykke.

 

Jeg er ateist, hva er min mening med livet? Å oppnå suksess. Det er et mål som gir meg mer lykke enn den den faktiske suksessen.

 

Religiøses mening med livet er å følge guds ord for å fks. oppnå salighet. Det gir dem lykke, og er deres mening med livet.

Endret av fuzzyboots
Lenke til kommentar

Å jeg som trodde jeg var skikkelig negativ til religiøse :p

 

Alle religiøse har ikke den samme grunnen for å være religiøs. Alle meninger med livet som vi kaller det er menneskepåfun. Den egentlige mening med livet er livet altså å leve det er ikke mer hokuspokus. Så nei vi kan ikke si at de som ikke tror på religion tror på en mening. Jeg er et levende eksempel på det :) Og vi kan heller ikke legge de religiøse under en lignende kam.

 

Hvis du synes religion er tøv så vær en aktiv ateist prepple, men først bør du få deg noen gode argumenter bedre en "hvordan kan folk være så dumme at de er religiøse".

 

I Norge tror jeg religion vil dø ut ganske snart ettersom nye generasjoner tar over for de eldre. Det er i land som USA vi trenger litt opplysning. I Norge er new age et større problem etter min erfaring. Mye fler som tror på slikt tull, ivertfall av de yngre. Altså alternativ medisin og spirituelle retninger som ikke nødvendigvis er en religion men bare små livsynsretninger som er like ulogiske, men ikke så utbredte vær for seg. Spesielt kvinner tror jeg, sannsynligvis dobbelt så mange kvinner som tar slikt for god fisk.

Lenke til kommentar
Kan vi da si at religiøse mennesker ikke har funnet noen mening med å leve sitt eget liv, så derfor bruker de religionen for å føle de har en mening med å være her? Da kan vi si at dem som ikke tror på slikt føler de har en mening, mens dem som tror, ikke egentlig har noen egen grunn til å leve utenom deres tro om en bedre plass etter døden?

religiøse mennesker er ofte av den oppfatning at en subjektiv mening med livet ikke er bra nok, så derfor leter de etter en objektiv mening i form av religion... men mening er et subjektivt, abstrakt begrep som kun finnes i hodene våre, så hele konseptet objektiv mening blir i seg selv meningsløst. universet bryr seg ikke om oss.

 

man kan si det slik at religiøse mennesker ikke har funnet tilstrekkelig mening til å fylle livene sine, og derfor tyr de til religion. nå må det jo sies at også ateister kan slite med dette; de skulle gjerne trodd på en gud, men de vet at det i så fall ville bety å lyve til seg selv.

 

religion, hvis tolket riktig, kan være en positiv innvirkning på en persons liv. selv kjenner jeg en god del kristne, og disse menneskene er noen av de beste personene jeg noen gang har støtt på.

 

gud finnes mest sannsynlig ikke, men hva er så negativt med å la folk tro? så lenge de ikke skader og fordømmer andre mennesker, samt hindrer vitenskapelig forskning (stamcelle forskning eks.) på tåpelig religiøst grunnlag, så ser jeg liten grunn til at folk ikke skal få lov til å tro. de kommer kanskje ikke til himmelen, men hva så? de har mest sannsynlig ikke muligheten til å bli skuffet om de skulle ta feil.

Lenke til kommentar

Gud er som jeg selv mener en farsfigur alle trenger. Tror personlig ikke på han.

Men mennesker flytter hjemmefra i en viss alder. OG da forsvinner den tryggheten vi er vant til fra vi ble født. Den tryggheter lengter mange etter og der kommer gud inn som ett stepinn. Mange trenger en "farsfigur" som de kan stole på og som kan gi dem trygghet. Derfor er gud mer normal der folk har det vondt. Er ok å tro på gud, men syns det er tåpelig av paven f.eks. å holde på som han gjør å ødelegge for de som helst vil tro på gud.....

Lenke til kommentar
derfor er det lett å omfavne religion, samme hvor irrasjonelt det måtte være. noen av oss kjenner ikke dette behovet like sterkt, ettersom vi har funnet mening og trygghet i livene våre.

Er det ikke sånn at mange forblir kristne fordi de vil bli reddet fra helvete?

Det er rett og slett frykt det spilles på her, og det virker som om frykt er sterkere enn logikk.

Det er lettere å gi slipp om tanken på Gud enn tanken om helvete, men igjen er det frykt som hindrer mange fra å nå den konklusjonen da slik "vantro" er en faktor som kan sende deg til dette grufulle fantasi stedet.

Det finnes like mye bevis for teorien om helvete som teorien om at hodepine er et resultat av at de usynlige apene som bor på ryggene våre slår oss i hodet fordi de kjeder seg.

 

Gud er som jeg selv mener en farsfigur alle trenger. Tror personlig ikke på han.

Men mennesker flytter hjemmefra i en viss alder. OG da forsvinner den tryggheten vi er vant til fra vi ble født. Den tryggheter lengter mange etter og der kommer gud inn som ett stepinn. Mange trenger en "farsfigur" som de kan stole på og som kan gi dem trygghet.

En eller annen dag må man flytte ut av sine foreldres hus og starte sitt eget liv. Hvis du savner en farsfigur kan du jo ringe eller besøke din egen far, da har du i det minste noen som svarer tilbake. Med Gud er det kun mono.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789
Jeg kan ikke forstå hvordan det idag er mulig å tro på Gud. En religion som er flere tusen år gammel står fremdeles veldig sterkt i verden, og har mange tilhengere. Nå er det år 2009 og vi vet idag veldig mye mer enn hva folk gjorde da denne religionen startet. Hvordan er det fremdeles mulig å tro på et eventyr av en slik karakter? Folk tror det finnes en himmel, et paradis man kommer til etter døden. Folk tror det finnes en perleport inn til himmelen. Folk tror også at det finnes helvete hvor de ikke-kristne skal lide i flammer til evig tid, som slavene til en rød mann med horn... Hvordan er det i det hele tatt mulig å tro noe slikt og leve etter eventyret og dets regler som om det skulle vært en vitenskapelig sannhet?

 

Veit du kvifor ikkje kristne kjem til helvette?

Lenke til kommentar
Gud er som jeg selv mener en farsfigur alle trenger. Tror personlig ikke på han.

Men mennesker flytter hjemmefra i en viss alder. OG da forsvinner den tryggheten vi er vant til fra vi ble født. Den tryggheter lengter mange etter og der kommer gud inn som ett stepinn. Mange trenger en "farsfigur" som de kan stole på og som kan gi dem trygghet. Derfor er gud mer normal der folk har det vondt. Er ok å tro på gud, men syns det er tåpelig av paven f.eks. å holde på som han gjør å ødelegge for de som helst vil tro på gud.....

 

Den katolske kirken med paven er jo flotte greier sammenlignet med ID, de amerikanske kristne er vridd i hodet og tror ikke engang på evolusjon som de andre kristne faktisk har tatt til seg.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789
Gud er som jeg selv mener en farsfigur alle trenger. Tror personlig ikke på han.

Men mennesker flytter hjemmefra i en viss alder. OG da forsvinner den tryggheten vi er vant til fra vi ble født. Den tryggheter lengter mange etter og der kommer gud inn som ett stepinn. Mange trenger en "farsfigur" som de kan stole på og som kan gi dem trygghet. Derfor er gud mer normal der folk har det vondt. Er ok å tro på gud, men syns det er tåpelig av paven f.eks. å holde på som han gjør å ødelegge for de som helst vil tro på gud.....

 

Den katolske kirken med paven er jo flotte greier sammenlignet med ID, de amerikanske kristne er vridd i hodet og tror ikke engang på evolusjon som de andre kristne faktisk har tatt til seg.

 

Viss ein som kallar seg kristen trur opå evulosjons-teorien er han/ho ikkje kristen.

Det burde jo nesten person sjølv forstå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...