Gå til innhold

Hvordan kan man tro på Gud?


Anbefalte innlegg

Nei, jeg ville ikke kritisert hans grunn.

 

Er dette et håp for deg at vi fritar din tro for videre kritikk eller...? :) Religion har jo vært like ille som nazisme var på sitt verste, der folk ble hentet, torturert og drept for alskens rare påstander fra hekseri til ateisme og uenighet med de geistelige.....

 

Og dette vil noen ha tilbake i en hellig kristen verden? Neitakk sier jeg ihvertfall.... :no:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men det er ikke et argument. Spørsmålet lyder hvordan man kan tro på Gud. Jeg skal faktisk si meg enig at jeg synes det var litt unødvendig å henge seg opp i den påstanden, men med tanke på at vi er i et diskusjonsforum og i en tråd som diskuterer hvordan man kan tro på Gud, så ser jeg ikke noe galt i det etter trådens rettningslinjer.

Lenke til kommentar
Jo, men jeg ville ikke kritisert hans begrunnelse for å være nazist.

Da vet vi hvor du står. Vi kan bare konkludere med at vi er grunnleggende uenige her. Jeg ville i aller høyeste grad kritisert begrunnelsen hans for å være nazist, da jeg anser nazisme for å være ekstremt negativt, og noe jeg ønsker å bekjempe.

 

Men du mener tydeligvis at man ikke trenger å bekjempe nazisme, så...

Lenke til kommentar
Poenget mitt er at han ikke gav uttrykk for det heller.

 

Med andre ord så spammet han, eller postet i feil tråd? Han trodde kanskje han postet i hvorfor tror du på Gud?, eller tror du på Gud? trådene?

 

Lakus, jeg tror en stor faktor har noe med vår evne til å akseptere alderens autoritet. Eldre mennesker som forteller oss hva som er sant, kan ofte bety mer enn faktiske sannheter. En blanding av ærefrykt og generell frykt for å tenke selv kanskje?

Endret av Mirzá_Rezá_Kirmán
Lenke til kommentar

Kan ikke fok slutte og skrive som om "Gud" eksisterer, eller er en person som sitter vedsiden av en.. ?

 

"Gud" er og forblir oppfunnet tøv, så enkelt er det.

Skjønner ikke hva som er så vannskelig med å se det, egentlig.

 

Men det var vel sånn før i tiden... om naboen din drepte sin nabo og sa det var greit, så er det vel greit å drepe naboen sin da, antar jeg. Siden de gjorde det før i tiden. :roll:

 

Takker faan for...

...Evolusjon (latin evolutio = utfolding) betegner innen biologi endringen av arter og deres antall. Endringer av arter innebærer endringer i organismenes bygning (morfologi), genetikk, økologi, atferd m.m. Endringer i antall arter innebærer at nye arter kan oppstå og at arter kan dø ut. Evolusjon undersøkes av evolusjonsbiologer og forklares med evolusjonsteorien.

Lenke til kommentar
Balansegangen om hvorvidt en er blitt hjernevasket av miljøet rundt en?

Hva?

 

Med andre ord så spammet han, eller postet i feil tråd? Han trodde kanskje han postet i hvorfor tror du på Gud?, eller tror du på Gud? trådene?

Eller så forklarte han hvordan han kan tro på Gud.

 

Men det er jo en mangel på forklaring? Han sier han tror på Gud fordi det er hans erfaring at han eksisterer. Hva med å fortelle oss om denne erfaringen?

Lenke til kommentar
Kan ikke fok slutte og skrive som om "Gud" eksisterer, eller er en person som sitter vedsiden av en.. ?

 

"Gud" er og forblir oppfunnet tøv, så enkelt er det.

Skjønner ikke hva som er så vannskelig med å se det, egentlig.

 

Men det var vel sånn før i tiden... om naboen din drepte sin nabo og sa det var greit, så er det vel greit å drepe naboen sin da, antar jeg. Siden de gjorde det før i tiden. :roll:

 

Takker faan for...

...Evolusjon (latin evolutio = utfolding) betegner innen biologi endringen av arter og deres antall. Endringer av arter innebærer endringer i organismenes bygning (morfologi), genetikk, økologi, atferd m.m. Endringer i antall arter innebærer at nye arter kan oppstå og at arter kan dø ut. Evolusjon undersøkes av evolusjonsbiologer og forklares med evolusjonsteorien.

 

Skal vi ikke bare legge ned hele forumdelen som heter Religion, filosofi og livssyn.. Siden alt er bare tull og du har svaret!

Lenke til kommentar
Kan ikke fok slutte og skrive som om "Gud" eksisterer, eller er en person som sitter vedsiden av en.. ?

 

"Gud" er og forblir oppfunnet tøv, så enkelt er det.

Skjønner ikke hva som er så vannskelig med å se det, egentlig.

 

Men det var vel sånn før i tiden... om naboen din drepte sin nabo og sa det var greit, så er det vel greit å drepe naboen sin da, antar jeg. Siden de gjorde det før i tiden. :roll:

 

Takker faan for...

...Evolusjon (latin evolutio = utfolding) betegner innen biologi endringen av arter og deres antall. Endringer av arter innebærer endringer i organismenes bygning (morfologi), genetikk, økologi, atferd m.m. Endringer i antall arter innebærer at nye arter kan oppstå og at arter kan dø ut. Evolusjon undersøkes av evolusjonsbiologer og forklares med evolusjonsteorien.

 

Skal vi ikke bare legge ned hele forumdelen som heter Religion, filosofi og livssyn.. Siden alt er bare tull og du har svaret!

 

Er nok best det ja.... Men grit å opplyse noen om alternativene til vissvasset også da.... ikke sant?

Lenke til kommentar

Ja, beklager, skal legge til noen alternativer neste gang :p

 

 

Poenget mitt er ikke at "jeg har svaret". For det har jeg ikke, selv om det for meg høres utrolig logiskt ut.

Poenget mitt, som ikke kom fram i posten i det hele tatt, er at vi utvikler oss for hver generasjon, og jeg synes at på en tidsperiode på over 2000 år burde vi ha ristet av oss noe så banalt som religion.

 

Men nå poster jeg i så mange religions-tråder som omhandler neste akkurat samme spørsmålet/problemstillingen at jeg blir litt forvirret.

Lenke til kommentar
Kan ikke fok slutte og skrive som om "Gud" eksisterer, eller er en person som sitter vedsiden av en.. ?

 

"Gud" er og forblir oppfunnet tøv, så enkelt er det.

Skjønner ikke hva som er så vannskelig med å se det, egentlig.

 

Men det var vel sånn før i tiden... om naboen din drepte sin nabo og sa det var greit, så er det vel greit å drepe naboen sin da, antar jeg. Siden de gjorde det før i tiden. :roll:

 

Takker faan for...

...Evolusjon (latin evolutio = utfolding) betegner innen biologi endringen av arter og deres antall. Endringer av arter innebærer endringer i organismenes bygning (morfologi), genetikk, økologi, atferd m.m. Endringer i antall arter innebærer at nye arter kan oppstå og at arter kan dø ut. Evolusjon undersøkes av evolusjonsbiologer og forklares med evolusjonsteorien.

 

Skal vi ikke bare legge ned hele forumdelen som heter Religion, filosofi og livssyn.. Siden alt er bare tull og du har svaret!

 

Er nok best det ja.... Men grit å opplyse noen om alternativene til vissvasset også da.... ikke sant?

 

Jo visst, men er en forskjell på og opplyse folk og si det slik som XanderZ gjorde her.. Men som IHS fremsto i den andre tråden, og slik som XanderZ fremstår her.. Så vil ingen av de klare og oppnå noe.. En troende vil ikke slutte og tro, og en ikke troende vil heller ikke begynne og tro med en slik holdning.. Mener jeg da.. Ikke at poenget her er misjonering av en slag.. Men ja!

Lenke til kommentar

Lex_Luthor.. du kan jo prøve og lese resten av inleggene mine og ikke fokusere på det ene utbruddet mitt.... kanskje du skjønner litt mer av synet mitt angående temaet.

 

Men er målet her inne og omvende (fanatisk) religiøse ?

Da tror jeg vi har en stor-jobb foran oss.

(spesielt med slike innlegg som jeg bidrar med, tydeligvis..)

 

 

-----

 

Men for å ta spørsmålet mitt da.

Hva er det som er så vanskelig med å forstå/se/oppfatte at religion er menneskeskapt overtro på noe vi, før i tiden, ikke kunne forklare ?

Endret av XanderZ
Lenke til kommentar
Lex_Luthor.. du kan jo prøve og lese resten av inleggene mine og ikke fokusere på det ene utbruddet mitt.... kanskje du skjønner litt mer av synet mitt angående temaet.

 

Men er målet her inne og omvende (fanatisk) religiøse ?

Da tror jeg vi har en stor-jobb foran oss.

(spesielt med slike innlegg som jeg bidrar med, tydeligvis..)

 

hehe, tror det mindretallet av religiøse har en større jobb med og vende om alle dere ateister her inne hehe :)

Men nei, det er ikke meningen og omvende folk her, men og diskutere synspunkter og meninger omkring religioner..

Men skjønner jo hva du mener, at du blir litt oppgitt av at noe som er så logisk for deg, men for noen av oss helt ulogisk, er forståelig..

Hva er det som er så vanskelig med å forstå/se/oppfatte at religion er menneskeskapt overtro på noe vi, før i tiden, ikke kunne forklare ?

 

Egentlig er det ikke så vanskelig, for jeg tenker slik om de som tror på Odin og Tor.. Det som gjør at jeg holder fast med kristendommen er at jeg kan ikke klar og få meg til og tro at det ikke er noe mer i verden, at det ikke var noen skaper av universet.. For meg MÅ det være noe mer.. Og jeg ser på Bibelen som en god bok med greie rettningslinjer for og være det jeg tror andre syntes er ett godt medmenneske..

Lenke til kommentar

Du postulerer jo videre på et postulat. Først kommer du med en naken påstand om at 'dette kan ikke være alt' - selv uten å vite hva "dette" innebærer, det er nok av mysterier der ute. I neste omgang tilegner du denne egenskapen, noe mer, til en oppfatning kun beskrevet i form av dogmaer, men som likevel ikke blir beskrivet ved denne egenskapen?

 

Hvorfor din gud er til, og må eksistere vil jeg ønske å besvare en annen gang - i første omgang er jeg mer interrisert i å vite hva som gjør din oppfatning av en gud, til den samme Gud som beskrevet i bibelen?

Lenke til kommentar
Lex_Luthor.. du kan jo prøve og lese resten av inleggene mine og ikke fokusere på det ene utbruddet mitt.... kanskje du skjønner litt mer av synet mitt angående temaet.

 

Men er målet her inne og omvende (fanatisk) religiøse ?

Da tror jeg vi har en stor-jobb foran oss.

(spesielt med slike innlegg som jeg bidrar med, tydeligvis..)

 

hehe, tror det mindretallet av religiøse har en større jobb med og vende om alle dere ateister her inne hehe :)

Men nei, det er ikke meningen og omvende folk her, men og diskutere synspunkter og meninger omkring religioner..

Men skjønner jo hva du mener, at du blir litt oppgitt av at noe som er så logisk for deg, men for noen av oss helt ulogisk, er forståelig..

Hva er det som er så vanskelig med å forstå/se/oppfatte at religion er menneskeskapt overtro på noe vi, før i tiden, ikke kunne forklare ?

 

Egentlig er det ikke så vanskelig, for jeg tenker slik om de som tror på Odin og Tor.. Det som gjør at jeg holder fast med kristendommen er at jeg kan ikke klar og få meg til og tro at det ikke er noe mer i verden, at det ikke var noen skaper av universet.. For meg MÅ det være noe mer.. Og jeg ser på Bibelen som en god bok med greie rettningslinjer for og være det jeg tror andre syntes er ett godt medmenneske..

 

 

Holder det ikke med sunn fornuft og medmenneskelighet ?

Hvorfor ha en bok som styrer ens liv ? Det finnes vel nok skrevne og uskrevne regler i dagens samfunn om en ikke skal følge en (sci-fi-action-horror-thriller-komedie-)bok i tillegg ? :!:

 

Btw, er det folk som tror på Tor og Odin fortsatt ?

Det blir jo akkurat det samme som andre religioner..

"Tor leker seg med hammeren sin" sa de sikkert for mange hundre år siden før kristendommen kom og erstattet den troen...

I dag sier vi "det er torden og lyn ute" fordi vi vet det er lynet som slår ned en plass også hører vi lyden av det etter en viss stund. Dette er fordi vi i dag vet bedre enn det vi gjorde den gangen Åsatro var en del av samfunnet.

Forstår du tanken min ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...