Gå til innhold

Store muligheter for liv på Mars ifølge Nasa


Anbefalte innlegg

Da må man finne ut om disse Mars-bakteriene har RNA/DNA, og hvis de har det om dette har noen fellesgener med livet på Jorda.

• Hvis de har det, så tyder dette på at livet på Jorda og Mars har felles opphav. Dette kan i såfall tyde på at livet ikke oppstod på Jorda eller Mars, men regnet ned i kometer eller lignende i planetenes barndom.

• Hvis livet på Mars ikke har noe fellesgener med livet på Jorda, kanskje til og med har en totalt annen struktur, kanskje til og med uten RNA/DNA, så kan dette tyde på at liv noenlunde lett oppstår alle steder der det finnes gunstige forhold for liv.

 

Tenk så fett det hadde vært om de finner ut av at livet stammer fra mars!

 

Tenk så fett om de hadde funnet en helt annen form for liv, som viser at vil oppstår relativt lett!

 

Det syntes jeg hadde vært langt mer spennende. ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Da må man finne ut om disse Mars-bakteriene har RNA/DNA, og hvis de har det om dette har noen fellesgener med livet på Jorda.

• Hvis de har det, så tyder dette på at livet på Jorda og Mars har felles opphav. Dette kan i såfall tyde på at livet ikke oppstod på Jorda eller Mars, men regnet ned i kometer eller lignende i planetenes barndom.

• Hvis livet på Mars ikke har noe fellesgener med livet på Jorda, kanskje til og med har en totalt annen struktur, kanskje til og med uten RNA/DNA, så kan dette tyde på at liv noenlunde lett oppstår alle steder der det finnes gunstige forhold for liv.

 

Tenk så fett det hadde vært om de finner ut av at livet stammer fra mars!

 

 

 

Oi, tenk på hva som hadde skjedd med religion hvis man kunne bevise det?

 

HAHA! Jeg kan se det for meg!

Vel, de hadde vel enten:

1. Nektet å tro på det. Det er vel ikke så uvanlig at religiøse personer gjør. Bare se på evolusjon.

2. Sagt at gud gjorde at livet kom fra mars og ned på jorden. Kanskje at "Edens hage" var mars en gang for lenge siden.

Hmm, hvorfor ikke. Hadde iallfall vært veldig kult om det har blitt funnet ut at det engang var planter over hele planeten som kunne vise seg å være en hage :p

 

Relgion kommer kom til å si at vi ble forvist til jorden.

Lenke til kommentar

om det er liv på mars skal ikke forundre meg, her på jorda har vi jo bjørnedyret, det tåler å bli tråkka på, kokt, og fryst ned til så godt som 0 grader kelvin.

bjørnedyret blir funnet på alle plasser i verden, inkludert langt oppe i himalaya.

 

så at det er liv andre steder er jeg sikker på. men at vi møter inteligent liv det tviler jeg sterkt på at kommer til å hende.

men bakterier og andre enkle organismer det finns det helt sikkert mange steder og det kan det være vi finner.

så at det kan være bakterier på mars er like sansynlig som at det er bakterier på en planet som går rundt en annen stjerne.

Lenke til kommentar
Årsak nummer 1, vulkansk virksomhet, har NASA nå utelukket, for da burde det også være en viss andel svovelgasser i metanforekomstene. Det er det ikke, dermed har NASA nå trukket konklusjonen at det enten er spesielle geologisk-kjemiske prosesser som produserer metanet, eller enkle bakterielignende organismer som avgir metan som overskuddsprodukt ("fis").

 

En annen snodig sak med denne gassen var jo at den kun hovedsakelig oppstod om sommeren, når det var varmere enn normalt. Det kunne jo påvirke kjemiske prosesser, men mer sansynelig i min oppfatning er det at det er da mikrobiologien vokser og sprer seg, akkurat slik livet her i Norge gjør om sommeren, og det blomstrer.

 

Jeg holder foreløpig en finger på mikrobiologi over kjemi.

 

Uansett er det ingen grunn til at det ikke skal finnes liv på mer enn en planet i universet... og om det eksisterer på to planeter rett ved siden av hverandre, en hvorav liv knapt kan eksistere... ja... så er det liv OVERALT i universet, overalt hvor det kan få noen som helst grobunn.

Lenke til kommentar

Det jeg syns er mest spennende med evt. liv på mars eller andre steder er at det betyr at liv mest sannsynlig ikke oppstår som en "ulykkke", men at liv er like uunngåelig som dannelse av galakser og solsystemer osv. Gjør liv mye mer spennende for min del, fordi det betyr at liv er mye mer essensielt i en forståelse av hele universet på et fysisk nivå.

Lenke til kommentar
om det er liv på mars skal ikke forundre meg, her på jorda har vi jo bjørnedyret, det tåler å bli tråkka på, kokt, og fryst ned til så godt som 0 grader kelvin.

bjørnedyret blir funnet på alle plasser i verden, inkludert langt oppe i himalaya.

 

så at det er liv andre steder er jeg sikker på. men at vi møter inteligent liv det tviler jeg sterkt på at kommer til å hende.

men bakterier og andre enkle organismer det finns det helt sikkert mange steder og det kan det være vi finner.

så at det kan være bakterier på mars er like sansynlig som at det er bakterier på en planet som går rundt en annen stjerne.

 

Haha, Bjørnedyret? Kan blit både tråkka på og fryst til ca. 0 grader Kelvin? Wow hehe.

 

Men ja, har jo hørt om bakterier som overlever både det ene og det andre, inkl. radioaktivitet som ville vært i kategorien "veldig usunt for mennesker" (Men, det med å bli tråkka på vet jeg ikke helt :p)

 

Forøvrig enig med sealion og anonumouse.

Lenke til kommentar
Tenk om de finner liv som ikke ligner på liv fra jorden?

Det hadde vært "fett" det!

 

Joa... og forskjellig vil det nok være på flere måter, men det er begrenset hvordan lavere vesner kan arte seg. Og til syvende og sist er alt regulert av fysikkens lover, så det kan vise seg å ligne veldig mye på bakterielt liv osv. her på planeten :)

Lenke til kommentar
Tenk om de finner liv som ikke ligner på liv fra jorden?

Det hadde vært "fett" det!

 

Joa... og forskjellig vil det nok være på flere måter, men det er begrenset hvordan lavere vesner kan arte seg. Og til syvende og sist er alt regulert av fysikkens lover, så det kan vise seg å ligne veldig mye på bakterielt liv osv. her på planeten :)

 

 

men hvem sa at fysikkens lover er absolutte? kanskje fysikkens lover bare gjelder rundt oss? newton hadde mange gode poeng med sin teori til einstain kom med relavtivitetsteorien.

 

men håper inderlig at de finner liv på mars. hheeeeai,

selv om jeg er litt redd for å dø av latter når jeg leser de absolutt religiøses forklaring :D:D:D

 

 

 

 

håper også nasa får ræva i gir og sender opp noen mennesker til mars... må da være noen som er villige til å dra selv om risken er 50/50 :D

Lenke til kommentar

Finner de liv er dette rett og slett et svar på at universet kryr av liv. Finner de liv på andre planeter i vårt solsytem enn mars, burde det være en UFATTELIG mengde planeter som har liv. Vill ikke gå inn på spesifikke tall hær, men iallefall mange i våres egen galaxe! Med så mange stjerner omkring bør det være mange planeter i den "beboelige" sonen, med perfekt varme for at liv skal utvikle seg best. Men er vell flere faktorer som spiller inn, størrelse/tid/bane blablabla.

 

Og med så mange planeter som kan støtte liv, skal man ikke se bort ifra at det finnes flush av intelligente skapninger, vi kom fra apene(som jeg har lært) vi utviklet oss over lang tid. Gi en beboelig planet nokk tid så er sjansn ikke ille for at noe intelligent skapes. noen spørsmål til^^

 

Visst det nå finnes intelligente skapninger, hvordan ser de ut? sånn ca som oss? Iallefall oppreist på 2 ben, kan ikke forestille meg noe som går på på 3 bein^^ kroppen utvikler seg etter som man bruker den har jeg rett? Så feks et 3. bein virker bortkasted.

Noen som har peiling?:)

 

 

 

Men va skaper liv? altså disse mikro organismene? Mars kan ha vært en planet med litt mere avansert liv, men har dødd ut pga manglende atmosfære(pga et innaktiv kjerne har jeg rett?)

Eller kanskje mars er et svar på jordens yngre alder, at det kan skapes liv på mars visst den får nokk tid^^

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...