Gå til innhold

Bedrifter/jobber for programmerer eller webutvikler i Oslo


Anbefalte innlegg

Jeg er inne i det siste semesteret av en Bachelor i Programvareutvikling ved Høgskolen i Gjøvik, med andre ord er jeg, i første omgang, ferdig med utdanningen min i mai/juni.

 

Planen er å flytte til Oslo i juni/juli, men jeg er først nødt til å finne en jobb.

Er det noen som kan gi meg noen tips om hvilke bedrifter som finnes innen utvikling/programmering og/eller webutvikling?

Jeg har kjennskap/kompetanse innen objektorientert systemutvikling, C++, Java, PHP, Ajax, Javascript, SQL og (etter fullført Bacheloroppgave) C# og ASP.NET.

 

Jeg har funnet noen bedrifter som ser interessante ut, men det finnes antagelig mange jeg ikke finner helt uten videre.

Om det er noen som kan hjelpe meg med litt kartlegging setter jeg stor pris på det. :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet ikke om det er dette du ønsker å vite, men rubrikk.no og nav.no lar deg lagre søk på region og bransje slik at du får oppdatering på epost. Du vil oppdage mange bedrifter som behøver utviklere på den måten som du kanskje ikke ville hørt om gjennom andre kanaler. Det virker som om Oslo koker over av IT jobber sammenlignet med resten av landet så dette ordner seg nok for deg. Lykke til.

Lenke til kommentar

Takk for tips tickinghd, fikk faktisk akkurat det samme tipset fra en kamerat, sitter å ser på nav nå ;)

Håper det stemmer at det finnes nok IT jobber i Oslo, skader ikke med en jobb.

 

Skal se litt nærmere på MS også BlackH, litt skeptisk til rein MS, men verdt en kikk ;)

Lenke til kommentar
Skal se litt nærmere på MS også BlackH, litt skeptisk til rein MS, men verdt en kikk ;)

Jeg har aldri vært særlig pro ms, og hadde planer om å få meg en jobb innenfor noe java-greier, men var ei som maste om at det bare var å melde meg på, trengte ikke ta jobb. Jeg meldte meg til slutt på, og var gjennom en kjempeerfaring som var 99% positiv. Jobber i dag med MS teknologi, og trives veldig godt med det.

 

Det som er bra med MS University er at du får en pang-erfaring med intervjuer osv. De har speeddating hvor du møter flere firmaer på en og samme dag. Jeg fikk flere tilbud, og kunne selv velge hvor jeg ønsket å jobbe. Kan sterkt anbefales.

 

Og om du ikke finner noen firmaer du liker, så har du hvertfall fått masse god intervjuerfaring =)

Lenke til kommentar

finn.no er også et greit sted for å finne navn på forskjellige bedrifter. Sjekk også med bedriftskontakten ved skolen din (eller andre skoler).

 

Viktigste er vel å finne ut hva du liker best. .NET , Java, C++ ? Som regel gir bedriften deg mye opplæring i rammeverk, programmeringsmetodologier osv.

 

MS University virker som en god ide men merk at man også knytter seg helt eller delvis opp mot MS teknologi.

Lenke til kommentar
MS University virker som en god ide men merk at man også knytter seg helt eller delvis opp mot MS teknologi.

Ikke noe mer enn man knytter seg opp til andre teknologier ved andre typer jobber.

 

Min erfaring er at teknologien i seg selv ikke har så mye å si. Det er hva jobben tilbyr av utfordrende oppgaver og miljø på arbeidsplassen som teller.

Lenke til kommentar
Som regel gir bedriften deg mye opplæring i rammeverk, programmeringsmetodologier osv.

 

Dette er som regel ikke tilfelle. Jeg jobber i et IT konsulentfirma, og vi som sitter med kompetanse på rammeverk og programeringsmetodologier er kontinuerlig ute hos kundene og jobber. Nyansatte hos oss har som regel den kompetansen vi er ute etter, og rammeverk de ikke har vært borti må de sette seg inn i selv.

 

Werner

Lenke til kommentar
Som regel gir bedriften deg mye opplæring i rammeverk, programmeringsmetodologier osv.

 

Dette er som regel ikke tilfelle. Jeg jobber i et IT konsulentfirma, og vi som sitter med kompetanse på rammeverk og programeringsmetodologier er kontinuerlig ute hos kundene og jobber. Nyansatte hos oss har som regel den kompetansen vi er ute etter, og rammeverk de ikke har vært borti må de sette seg inn i selv.

 

Werner

Jeg generaliserte litt. Dette gjelder selvsagt ikke alle bedrifter. Av informasjon jeg har fått fra bedriftspresentasjoner og nyansatte kontakter i store IT konsulentfirmaer så gir de full opplæring i både rammeverk, programmeringsmetodologier og utviklingsprosess de har kompetanse på. De antar at kandidaten ikke kan noe og sender de på alle slags kurs og sertifiseringer.

 

Selv om din erfaring er annerledes så betyr det ikke at utdanning på manglende kompetanse hos kandidater ikke skjer i det hele tatt.

Endret av LordjOX
Lenke til kommentar

Og hva legger dere i å "få opplæring"?

 

Min erfaring er at man ofte får mange lovord om opplæring hos de fleste, men at man i praksis må ta ansvaret for mesteparten av egenkompetansen selv. Bedriften legger til rette for at man skal kunne utvikle seg, men det forventes at man må bruke mye tid utenom arbeidstid.

 

Edit: Nå synes ikke jeg nødvendigvis det er en dum ting. Man bør klare å ta litt ansvar selv, men det er greit å ha flinke folk i nærheten som man kan spørre om spesifikke ting man lurer på i stedenfor å sløse bort tiden på små detaljer.

Endret av BlackH
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
MS University virker som en god ide men merk at man også knytter seg helt eller delvis opp mot MS teknologi.

Ikke noe mer enn man knytter seg opp til andre teknologier ved andre typer jobber.

 

Min erfaring er at teknologien i seg selv ikke har så mye å si. Det er hva jobben tilbyr av utfordrende oppgaver og miljø på arbeidsplassen som teller.

 

Ser at man kan velge mellom forskjellige "linjer" på MS University, jeg lurte da på hva valgte du? Og om du hadde noe interaksjon med de andre som deltok om du vet om de var like enige med deg om at det var en positiv opplevelse?

 

Jeg ble først oppmerksom på MS U når jeg leste dette idag, og kunne absolutt tenkt meg å søke på .NET linja deres. Er det utplassering innen de 4-6ukene eller er det først etter disse ukene du kom i kontakt med bedrifter?

 

Virker som et bra sted å bruke en måned eller to nå i disse finanskrise tider.

 

Edit: Poster dette mens jeg leser om opplegget, mens jeg husket på hva jeg lurte på :p

Endret av kvitrafn
Lenke til kommentar
Ser at man kan velge mellom forskjellige "linjer" på MS University, jeg lurte da på hva valgte du? Og om du hadde noe interaksjon med de andre som deltok om du vet om de var like enige med deg om at det var en positiv opplevelse?

 

Jeg ble først oppmerksom på MS U når jeg leste dette idag, og kunne absolutt tenkt meg å søke på .NET linja deres. Er det utplassering innen de 4-6ukene eller er det først etter disse ukene du kom i kontakt med bedrifter?

 

Virker som et bra sted å bruke en måned eller to nå i disse finanskrise tider.

 

Edit: Poster dette mens jeg leser om opplegget, mens jeg husket på hva jeg lurte på :p

Jeg gikk .net tracket. "Bli kjent" delen og dagene som var generell ms-propaganda var felles for alle linjene (ca en uke til sammen). Utenom det var man delt opp etter hvilke linje man tok (vi var ca 12 personer mener jeg).

 

Det fungerer slik at du søker.. så en gang på våren blir du henta inn til adecco for intervju hvor de går igjennom litt mer om hva MSU er, hvilke linjer du kunne tenke deg osv.

 

Senere på våren (april eller noe), så er det speed-dating intervjuer. Da har bedrifter sett på internprofilen som adecco har satt sammen når man var der på intervju (samt cv). Litt i forkant får man en mail med de bedriftene som ønsker å snakke med deg, og du kan da velge om du også vil snakke med dem.

 

Så er det å møte opp på intervjuene, selge seg selv, og etter noen dager har man dybdeintervju hos aktuelle bedrifter som er videre interessert, og til slutt ender man forhåpentligvis med ett eller flere jobbtilbud.

 

Jobbtilbud og msu-track henger sammen.. alt etter hva arbeidsgiveren ønsker.

 

Man er så ansatt fra kurset begynner i august, og får da vanlig lønn. Når kurset er ferdig vil man tre rett inn i stillingen man fikk hos arbeidsgiveren sin.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei, dersom du/dere kan php /MySQL så er jeg på jakt etter noen som

kan hjelpe meg med kvalitetsiikring av kode og oppgradering fra php4 til 5 mot bytte i eierskap i prosjekter/aksjer eller annet.

Er du den rette person kan jeg skaffe deg mange kunde/betalebare frilansoppdrag senere og kan gi seriøs positiv attest for videre bruk i karrieren..

 

Jeg representerer flere prosjekter/firma, men har grunnet familiesaker fokus på det og søker derfor etter yngre partner(e).

KE

Bruk eventuelt [email protected] og merk e-postref med "samarbeidephp"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...