Gå til innhold

OCZ Vertex SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
For flashing altså...

Ah jah. Det oppdaget jeg dessverre for sent. Hadde allerede installert OS på vertexen og slettet gamle disken før jeg så at flashing måtte skje med OS på en annen disk enn den som skal flashes og ikke i raid. Ganske logisk for så vidt, men noen ganger er det jo tåke i fjellet.

Lenke til kommentar
Vi vil se et raid-0 med alle SSDene Nizzen ;)

 

Er på ferie nå på vestlandet, så her sitter jeg på en gammel celeron maskin :p

 

Ingen ssd her :(

 

Men til helgen, da kan det være 1 GB/s (ssd)lesehastighet kommer frem i lyset :whistle:

 

Håper at kotrolleren vil skalere bedre enn det adaptec og Rocketraid kontrollerene gjør med SSD. Areca er iallefall den eneste som når over 1GB/s med SAS :)

Lenke til kommentar

Fikk endelig min 30Gb Vertex fra Amentio med firmware 1199!

Jeg hadde en win7 7068 Ultimate installasjon på hardisk som jeg prøvde å overføre med Acronis True Image Home 2009. Det fungerte, men ytelsen var heller laber. Installsjonen ville kun starte i IDE mode, og alignment ble 31!!.

Jeg bet tennene sammen, og installerte på nytt med 64K alignment i raid mode. Det hjalp.

Nå er det bare gøy å starte opp autocad, mastercam og andre applikasjoner som løp på disken i en evighet før de startet.

Dette var moro, og verdt å vente på :thumbup:

Nå klarer jeg meg til neste generasjon med SSD kommer.

 

Vil Acronis klare å overføre image fra/til SSD med riktig alignment hvis jeg oppgraderer til 1275 firmware? 1275 reduserer jo størrelsen på lagringsområde noe...

Lenke til kommentar

Hvis du ikke tar "bit for bit", men kun tar image av brukt plass, og sørger for at du ikke har brukt all plassen burde det gå helt fint. Eventuelt kan du prøve å redusere partisjonsstørrelsen en del før du tar image så du er sikker på at hele partisjonen får plass etterpå, og så heller utvidde den igjen. Å ta image av en SSD med riktig allignment og så montere det på den samme SSDen skal ikke by på noen problemer.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt flere stygge BSOD som bevis på at FW1199 hadde minst en stor bugs under stress, noe som OCZ anerkjenner på sitt forum også. :p

Jeg var forresten den første som ga en detaljert beskrivelse av denne "bugs" på OCZ-forumet, og da følgte flere etter. Det var forsatt mange som ikke var klar over denne "bugs" og var strålende fornøyd med FW1199.

 

FW1275 har fungert stabilt hos meg, men jeg vet ikke hva ellers jeg går glipp av hvis jeg beholder den. Jeg er foreløpig fornøyd med FW1275, men lurer på hva får OCZ til å oppgradere den etter 10 dager.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

Har 1199 firmwaren på mine 2 (så langt) Vertexer. Vil det være noe å tjene på oppgradere den? Ser andre her har oppgradert men nevner ikke annet enn at det er stabilt, ikke om det er noe forbedring i ytelse. For min del gikk jeg fra 2 stk snurregisk (160gb og 750gb). Forskjellen fra 750-disken er stor, fra 160gb er det abnormt. Helt vanvittig.

 

Seagate 160gb:

Sequential Read : 59.334 MB/s

Sequential Write : 59.091 MB/s

Random Read 512KB : 38.218 MB/s

Random Write 512KB : 40.130 MB/s

Random Read 4KB : 0.764 MB/s

Random Write 4KB : 1.361 MB/s

 

Test Size : 100 MB

 

OCZ Vertex 30gb:

Sequential Read : 174.153 MB/s

Sequential Write : 88.252 MB/s

Random Read 512KB : 150.421 MB/s

Random Write 512KB : 80.686 MB/s

Random Read 4KB : 27.088 MB/s

Random Write 4KB : 7.648 MB/s

 

Test Size : 100 MB

Lenke til kommentar
Seagate 160gb:

Random Read 4KB : 0.764 MB/s

Random Write 4KB : 1.361 MB/s

Disse tallene er normale for å være harddisk. Men se litt mer på de. De er veldig lave sammenlignet med resten av tallene. Det er slikt som holder ytelsen til vanlige harddisker nede. Typiske brukerscenarier som bruker 4kB aksesser er OS og programmer.

 

OCZ Vertex 30gb:

Random Read 4KB : 27.088 MB/s

Random Write 4KB : 7.648 MB/s

Legg merke til at disse tallene er svært mye høyere enn for vanlige harddisker og derfor er avgjørende for ytelsen i OS og programmer. (Sekvensiell og 512kB er også høyere enn for vanlige harddisker men ikke med så stor faktor. Det er heller ikke så viktig for program og OS-ytelse.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...