Gå til innhold

OCZ Vertex SSD


Anbefalte innlegg

Hallo!

 

Har fått meg 2 stk OSZ Vertex 30GB. Satte de opp i RAID-0 via onboard kontrolleren på ASUS P5n-E hovedkortet mitt. Jeg installerte W7 build 7057 og testet dem i ATTO. Der fikk jeg en topphastighet på ca 300MB/s på write. Er dette lite?

 

Installerte deretter XP, kjørte inn diverse drivere og får nå en max write på ca 200MB/s på write :/

 

Er det noen tweaks jeg burde kjøre både i XP og W7? Eller er det kanskje onboard raidkontrolleren som ikke holder mål?

 

 

- Sindre

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hallo!

 

Har fått meg 2 stk OSZ Vertex 30GB. Satte de opp i RAID-0 via onboard kontrolleren på ASUS P5n-E hovedkortet mitt. Jeg installerte W7 build 7057 og testet dem i ATTO. Der fikk jeg en topphastighet på ca 300MB/s på write. Er dette lite?

 

Installerte deretter XP, kjørte inn diverse drivere og får nå en max write på ca 200MB/s på write :/

 

Er det noen tweaks jeg burde kjøre både i XP og W7? Eller er det kanskje onboard raidkontrolleren som ikke holder mål?

 

 

- Sindre

 

Jeg har kjørt disse tweaks på min Vertex 30GB, og er veldig fornøyd med resultatet på W7 7000.

 

http://www.ocztechnologyforum.com/forum/sh...goto=nextoldest

Lenke til kommentar
Båndbeddetallene er glimrende. Hvordan er ytelsen? (IOPS og 4k random les/skriv og oppstart av OS/programmer)?

 

Ytelsen som jeg opplever i praksis er helt fenomenal :) Maskinen er 10 ganger mer responsiv enn tidligere, og kopiering av og utpakking av komprimerte filer er av en helt annen verden!

 

Har nå installert W7 igjen, men denne gangen satt jeg RAID-et til 64KB striping, istedet for 128KB. Jeg laget også en egen partisjon for W7 og en for spill og programmer. Vil dette på noen måte påvirke ytelsen?

 

Resultatene kan dere se i vedleggene. Har også lagt med resultatet av benchmark på en vanlig disk, bare for å vise SSD-ens ekstreme overlegenhet ;)

 

Det var en ganske stor forskjell på partisjonene! Noen som vet hva det kan skyldes? Første gang jeg installerte W7 med kun 1 partisjon ble resultet noe likt det resultatet jeg fikk på OS-partisjonen nå.

 

- Sindre

post-19043-1238769650_thumb.png

post-19043-1238769655_thumb.png

Lenke til kommentar

Hehe, tviler ikke på det :) Hvordan setter jeg ATTO til å teste random?

 

Anyways, jeg har fått inn Windows XP igjen, da jeg ser at W7 ikke er helt klar for min del. Jeg tok et par tester uten å installere nVidias nForce pakke, og fikk resultatene som vist under. Så installerte jeg pakken og fikk jeg veldig reduserte resultater igjen, ca de samme som jeg fikk i W7 på OS-partisjonen :hmm:

 

Velvel, jeg er ganske fornøyd med resultatene nå iallefall :)

post-19043-1238833352_thumb.png

Lenke til kommentar

Mine 3x Vertex på Rampage II Extreme med ICH10R kontroller gir meg:

 

Minimum read: 450mbps

Average read: 500mbps

Maximum read: 650mbps

 

Access time: 0.3ms

Burst speed: 370mbps

 

 

Det er vell helt greie resultater tatt i betraktning at den da står og kjører Windows Vista Business 64bit Service Pack 2, med alt av programmer osv.. installert mens jeg kjører HD Tune Pro?

Lenke til kommentar

Hvis du ikke har windows på raidet prøv å sette stripe 128 og så om du får bedre fart ;)

Problemet kan jo også være nVidia kontrolleren. De er ikke kjent for å være det beste man får akkurat...

Jeg fikk ikke noe svar på firmware. Det kan også ha en del å si (spesielt på skriving).

Edit: Du får i alle fall helt brukbare random 4k tall, de kunne kanskje vært noe høyere, da spesielt skriv.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

God morgen :)

 

Jeg trenger litt hjelp fra dere som er eksperter på SSD'er og innstillinger. Har en Lenovo X301 som inneholder en SSD disk. Denne maskinen blir ufattelig treig over tid, det virker som sirup når man har tunge programmer og drar store ressurser over nettverket (jobbsammenheng).

 

Er det noen innstillinger jeg kan gjøre i Windows XP / Vista som kan løse på noe av problematikken? Later til å være fin når den er nyinstallert og akkurat satt opp, men så går det litt tid og den blir treig.

 

Sette veldig stor pris på litt hjelp her. Om dere trenger å vite hva slags SSD som er inni, må dere si ifra slik at jeg får hentet alle opplysninger.

 

Gjelder Lenovo X300/301.

 

På forhånd takk ;)

Lenke til kommentar
Hvis du ikke har windows på raidet prøv å sette stripe 128 og så om du får bedre fart ;)

Problemet kan jo også være nVidia kontrolleren. De er ikke kjent for å være det beste man får akkurat...

Jeg fikk ikke noe svar på firmware. Det kan også ha en del å si (spesielt på skriving).

Edit: Du får i alle fall helt brukbare random 4k tall, de kunne kanskje vært noe høyere, da spesielt skriv.

har ikke oppdatert firmwaren på de og har windows på det arrayet, sett at nvidia sine raid ikke har fått mye skryt akkurat så blir vell ta et image av maskinen så jeg slipper installere alt igjen og se om jeg har en kontroller liggende som gir bedre resultat.

Lenke til kommentar
God morgen :)

 

Jeg trenger litt hjelp fra dere som er eksperter på SSD'er og innstillinger. Har en Lenovo X301 som inneholder en SSD disk. Denne maskinen blir ufattelig treig over tid, det virker som sirup når man har tunge programmer og drar store ressurser over nettverket (jobbsammenheng).

 

Er det noen innstillinger jeg kan gjøre i Windows XP / Vista som kan løse på noe av problematikken? Later til å være fin når den er nyinstallert og akkurat satt opp, men så går det litt tid og den blir treig.

 

Sette veldig stor pris på litt hjelp her. Om dere trenger å vite hva slags SSD som er inni, må dere si ifra slik at jeg får hentet alle opplysninger.

 

Gjelder Lenovo X300/301.

 

På forhånd takk ;)

ENTEN har du en samsung SSD (muligens av eldre generasjon ut fra hva du opplyser), ELLER så har du en "random jalla SSD" som det passende har blitt kalt før. Hvis du har mulighet, så sprett den åpen og se om du ser et klistremerke på den som forteller merke.

Hvilke tweaks du kan/burde gjøre avhenger litt av xp eller vista, men det blir kort sagt slik:

XP: Skru av pagefile om du har nokk RAM, flytt tempfiler til en annen disk (ikke mulig for deg), flytt downloads til en annen disk (ikke mulig for deg), deaktiver indeksering. Og hvis du skal gjøre en fresh install så kan det være en fordel å sette partition allignment til x*[eraseblock], vanligvis vil 1024kb (=2048 blokker) være fint (dette er standard for vista). Og sørg for at "cluster size" er 4kb under formatering (standard i vista for SSD).

Vista: Skru av pagefile om du har nokk ram, deaktiver autodefragmentering, deaktiver indeksering, skru av superfetch, flytt tempfiler til en annen disk ikke mulig for deg), flytt downloads til en annen disk (ikke mulig for deg).

 

Hvis du har en GOD SSD skal ikke flesteparten av disse være nødvendige, men kan gi økt ytelse om du gjør de. Hvis du har en gammel (for SSD er det de fleste over et år gamle) eller "random jalla SSD" vil en del av disse være nødvendige for å ikke oppleve "stuttering" og maskinfrys.

 

Som et tips er det også noen SSDer som vil holde seg raskere etter bruk over tid dersom du ikke partisjonerer hele mediet, men lar det være noe upartisjonert (gjelder hovedsaklig kontrollere med dynamisk wear-leveling).

Lenke til kommentar

Trenger litt hjelp med flashing av min nyinnkjøpte Vertex 120GB fra 1199 til 1275. Prøver å følge denne guiden:

http://www.ocztechnologyforum.com/forum/sh...ead.php?t=52848

Greia er at jeg har et system som er satt opp med RAID0 men i guiden står det at systemet må være satt til IDE-mode i bios. Er noen kjent med en fremgangsmåte for å foreta flashingen i RAID-modus. Vil helst slippe en full reinstallering for å få til flashingen.

Lenke til kommentar

Du må ha en kontroller i IDE modus ja.

Dette er en kjent sak med flashing, samme greia går for Seagate sine disker når det skal flashes, de tas riktignok før OS.

 

Så her må du gjøre noen krumspring.

 

1. Skaffe en PCI / PCI-E SATA kontroller og koble SSD'en på for å så flashe via den.

 

2. Skaffe en billig SATA harddisk å legge inn OS på, plugge ifra alle andre harddisker på HKet og så slå over til IDE modus og flashe.

Lenke til kommentar
Du må ha en kontroller i IDE modus ja.

Dette er en kjent sak med flashing, samme greia går for Seagate sine disker når det skal flashes, de tas riktignok før OS.

 

Så her må du gjøre noen krumspring.

 

1. Skaffe en PCI / PCI-E SATA kontroller og koble SSD'en på for å så flashe via den.

 

2. Skaffe en billig SATA harddisk å legge inn OS på, plugge ifra alle andre harddisker på HKet og så slå over til IDE modus og flashe.

 

Boot disken trenger IKKE å stå i IDE mode.

 

Man kan "hot-plug" flashe Vertex med boot disk i AHCI mode.

 

edit:

 

Jeg har brukt Vista boot DVD'en for å flashe, man må da ha fw tilgjengelig på en synlig partisjon på pc'en.

Jeg skal prøve å flashe med kontrolleren i raid-mode senere i dag (skal oppgradere en 120GB fra 1199 til 1275)

Endret av Anvil
Lenke til kommentar
Joda AHCI funker om du titter på OCZ sin guide, men her har vi med ett RAID å gjøre...

RAID funker heller dårlig i AHCI, i allefall om du bare slår over uten videre. (Hos meg blir det blåskjerm med en gang)

Jeg antar han også har OSet på RAIDet.

 

Vertex diskene kan ikke være i raid, det har du helt rett i.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...