Gå til innhold

OCZ Vertex SSD


Anbefalte innlegg

Ehh. Jeg vil bare ha en stille jævel som ikke dirrer så mye, så jeg installerer Windows 7 på en slik en SSD. I følge guiden til Gullars så holder det med en 32gb, så fører jeg temp-filer og annet stash over på min gode gamle 7200rpm bråkete Samsung Spinpoint.

 

Performance er ikke så sinnsykt viktig altså. Må jeg allikevel opp på Vertex-modellen til OCZ? Eller kan jeg komme unna med å kjøpe de rimeligere modellene?

 

Og et til spørsmål; Siden jeg vil installere Windows(Og age of empires 3) på SSDen, da jobber ikke Samsungen min med mindre jeg henter informasjon fra den, sant? Med andre ord om jeg skulle åpne en mp3-fil eller spille gamle spill eller noe slikt. Det viktigste for meg er stillheten.

 

Slik jeg forstod det så må jeg inn i BIOS og skru på RAID for å få maskina til å oppdage SSDen. Hvor skrur jeg av indeksering, defragmentering og det andre mambo-jamboet jeg ikke vil ha påskrudd på SSDen?

 

Takker og bukker for svar.

Endret av LoKe2k
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm.. Utifra OCZ forumet så ser ICH10R ut til å gjøre det godt, om ikke bedre enn Adaptec 5405?

 

ICH10R is performing well. I personally would did not choose the hardware raid option as the access times of the vertex is only 0.1ms, by adding a raid card that only has 0.1ms latency will double the access time!

 

I currently have 2x vertex on ICH10R, they scale really well all the way up to 3 drives! 4 drives is too much for ICH10R!

Which is why I ordered a 3rd today!

 

Så en Adaptec RAID 5405 vil faktisk doble access tiden? Hmm..

 

 

from what i've seen of other's ich10r results, you would be in good company, though it looks like 3 is the magic number on the mobo ports. the adaptec gettes taller speeds, but because the adaptec w/ teh 348 iop will not allow windows advanced drive features to be used, and the intel mobo ich caching seems to give the smaller r/w higher results, you might prefer the mobo to the adaptec, atm. i like my adaptec 5405

 

Låter ikke så godt for Adaptec kontrolleren egentlig?

Virker ikke akkurat som den er verdt 3'500kr, om jeg da ikke skal kjøre mer enn 3x disker?

For ikke å glemme de ekstra 40sekundene det tar å boote med Adaptec kontrolleren.

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar
Hmm.. Utifra OCZ forumet så ser ICH10R ut til å gjøre det godt, om ikke bedre enn Adaptec 5405?

 

ICH10R is performing well. I personally would did not choose the hardware raid option as the access times of the vertex is only 0.1ms, by adding a raid card that only has 0.1ms latency will double the access time!

 

I currently have 2x vertex on ICH10R, they scale really well all the way up to 3 drives! 4 drives is too much for ICH10R!

Which is why I ordered a 3rd today!

 

Så en Adaptec RAID 5405 vil faktisk doble access tiden? Hmm..

 

 

from what i've seen of other's ich10r results, you would be in good company, though it looks like 3 is the magic number on the mobo ports. the adaptec gettes taller speeds, but because the adaptec w/ teh 348 iop will not allow windows advanced drive features to be used, and the intel mobo ich caching seems to give the smaller r/w higher results, you might prefer the mobo to the adaptec, atm. i like my adaptec 5405

 

Låter ikke så godt for Adaptec kontrolleren egentlig?

Virker ikke akkurat som den er verdt 3'500kr, om jeg da ikke skal kjøre mer enn 3x disker?

For ikke å glemme de ekstra 40sekundene det tar å boote med Adaptec kontrolleren.

 

Spørsmålet er vel om man merker at access tiden er 0.1ms VS 0.05ms? Jeg vil si neppe. Det kan jo være at man får et par dårligere IO operasjoner av det, men regner med at IOP'en og den ekstra rammen på kontrolleren gjør opp igjen for det som eventuelt blir mistet av accesstid. :)

 

 

Edit: Ja, når ble RAID stress Betroz? :hmm:

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar
Så at de var på lager hos Amentio for et par dager siden, men siden jeg HATER Amentio, så var ikkje det aktuelt. Venter fortsatt på PS.NO

De hadde ikke disker på lager. Amentio lurte ihvertfall meg. Bestilte på mandag når de viste 10-29 Vertex 30GB på lager, men ingen pakke er sendt fra Trøndelag ennå. Grrr!

Lenke til kommentar

Utrolig mye bra lesing på OCZ sitt forum!

Mange guider, tweaks osv.. å finne der, det som overrasker meg mest er at defragmentering ser ut til å være anbefalt?

Gode defragmenterings-programmer slik som PerfectDisk og Diskeeper har visst sine egne SSD defragmenterings metoder som skal hjelpe for å få tømt celler på SSD enhetene?

 

Selvsagt så må du jo deaktivere all auto-defragmentering osv.. Så disse programmene ikke plutselig starter "vanlig" defragmentering av diskene dine, da det fort har en veldig negativ innvirkning på ytelsen til SSD enheter.

Lenke til kommentar

Fikk kjørt HDDErase 3.3 på Vertex 30GB. Måtte bruke IDEA (legacey) mode, ellers ville den ikke funke. Flashet til til FW1275 og det har vært raskt og stabilt hittil.

 

Jeg har hatt 3 BSOD med FW1199 mens jeg installerte OS eller SW, men FW1275 har vært stabilt og fint mens jeg installerte W7, drivere, programmer og gikk gjennom SSD -teawks, osv.

 

Størrelsen har blitt 0.6GB mindre nå, og jeg tror OCZ prøver å være i tråd med Anandtech's anbefaling om en liten ledig partisjon. Tok ett par HD tune read-test, og lese-ytelsen virker til å være det samme som den var ny med FW1199. Foreløpig er jeg mye mer fornøyd mer FW1275 stabiliteten.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Jeg har hatt 3 BSOD med FW1199 mens jeg installerte OS eller SW, men FW1275 har vært stabilt og fint mens jeg installerte W7, drivere, programmer og gikk gjennom SSD -teawks, osv.

 

Fikk en total krasj under installasjon av et spill med FW1199. Windows Vista greide å gjenopprette OS'et men det var mange programmer som ikke virket lenger. Etter å ha flashet inn FW1275, ser det så langt bra ut :) . I følge OCZ-forumet tålte ikke FW1199 å bli stresset.

 

Størrelsen har blitt 0.6GB mindre nå, og jeg tror OCZ prøver å være i tråd med Anandtech's anbefaling om en liten ledig partisjon. Tok ett par HD tune read-test, og lese-ytelsen virker til å være det samme som den var ny med FW1199. Foreløpig er jeg mye mer fornøyd mer FW1275 stabiliteten.

 

Enig. Det kan virke som at FW1275 er mer stabil. Jeg mistet 3 GB plass etter flash fra FW1199 til FW1275. Det blir ca. 0,75GB mindre plass pr. disk (teoretisk sett). Det stemmer sikkert at det er 0,6GB pr disk som er det riktige, bare at raid-kontroleren min runder av til nærmeste hele GB.

 

Ellers er ytelsen akkurat som før, hos meg også.

Lenke til kommentar
Ser at vi må benytte oss av en jumper ved firmware oppdatering? Er jo da litt snålt / dårlig at det ikke følger med noen jumper?

 

Ja de burde hatt 3 pinner bakpå diskene, og en jumper. Pinne 1 og 2 kunne vært "hvilestilling" og pinne 2 og 3 kunne vært flash-modus. Kanskje burde det også vært en "Reset"-knapp i tillegg. Resetknapp burde vært obligatorisk for alle SSD som taper ytelse over tid.

 

Jeg tok en jumper fra en gammel PATA DVD-ROM, og den passet ok :)

Lenke til kommentar

Kjekt å vite.. Tenkte å fyre opp min 120GB Vertex nå og bruke den i min nåværende ThinPad, skal inn i min nye MacBook Pro til uka, men har lyst til å leke meg litt med den før den tid!

 

Da må den jo først oppdateres, og utifra det jeg forstår så er prosedyren da slik:

 

- Sette på jumper

- Koble disken til ICH10R sørbrikka på hovedkortet (kjører RAID mode, det gjør vell ikke noe?)

- Starte Windows og sette i gang flashinga?

 

Er ikke noe mer hokkus pokkus enn som så?

Lenke til kommentar
Kanskje burde det også vært en "Reset"-knapp i tillegg. Resetknapp burde vært obligatorisk for alle SSD som taper ytelse over tid.

Ja eller at SSD'n hadde en slags BIOS som man kan gå inn i og resette den. Iallefall noe som er enklere/raskere enn det man må i dag. Enten det eller at Windows 7 får et innebygd verktøy som gjør det når man skal sette opp 'diskene' i starten av install.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...