Gå til innhold

– Funcom bryter norsk lov


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-105082

Hadde håpet Mjoellnir]/b] kunne komme å kommentere i denne tråden. Han er også en ex-Funcom ansatt som ikke er helt fornøyd med selskapet og har derfor sluttet, men kunne ikke si hvorfor på grunn av NDA. Kanskje det er mulig nå som dette er tatt opp i media uansett.

Endret av medlem-105082
Lenke til kommentar
hvilken IT-bedrift er det som faktisk ikke bryter med overtids-regler og lignende?

tviler på at det er mange.

jeg jobber i staten og de fleste som jobber på min avdeling bryter masse overtids-regler(ja, vi jobber med IT).

 

Men har dere kontraktsfestet brudd på overtidsreglementet? Her er et utdrag fra arbeidskontrakt hos funcom. Denne er lagt inn i kommentarfeltet på dagbladet sin artikkel, så det er der jeg har hentet dette fra:

 

"The position is of a specifically independent nature, and the employee must actively and responsibly contribute in setting his or her personal deadlines and milestones. As such, the position will not be regulated by the overtime compensation rules of the Norwegian Work Environment Act."

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8974asdfnb

hmm... Vet ikke helt hva jeg skal tro jeg... Både gamer og dagbladet (såvidt i siste avsnitt) sier jo at det går riktig vei, så da håper jeg det er bedre nårhvis jeg får jobb der :)

 

Det sto foresten at funcom er eneste norske spillfirma internasjonalt et sted her.. Men er finnes det mindre spillfirmaer i Norge i det hele tatt egentlig?

Lenke til kommentar
hmm... Vet ikke helt hva jeg skal tro jeg... Både gamer og dagbladet (såvidt i siste avsnitt) sier jo at det går riktig vei, så da håper jeg det er bedre nårhvis jeg får jobb der :)

 

Det sto foresten at funcom er eneste norske spillfirma internasjonalt et sted her.. Men er finnes det mindre spillfirmaer i Norge i det hele tatt egentlig?

 

Finnes vel noen småselskaper som lager spill.

Mente jeg så et intervju med noen som lagde DS spill for Nintendo, men kan huske feil.

Funcom er eneste av stor internasjonal oppmerksomhet sikter de nok til.

Lenke til kommentar
Kan du utdype hvorfor du tror det?

Eh, hvorfor tror du vanligvis at noen tar betalt for å skrive? Trenger jeg virkelig å forklare deg noe jeg skulle tro var basic journalistikk-teori? Ved å betale en journalist, så kan man få denne til å vinkle en tekst i sitt eget favør. Deres artikkel minner meg om slikt og det er derfor jeg tror det. Det som er karakteristisk for artikler hvor forfatteren har fått betalt, er ofte at de er overaskende lite nøytrale eller heller i en vinkel man ikke helt skulle tro.

 

Anmeldelser er én ting, her er det nettopp en mening man er ute etter, det tror jeg til og med dere har uttalt dere om - men dette har heller et nyhetsrettet preg over seg. Det er vanlig skikk å da prøve å holde en viss nøytralitet. Det dere ser ut til å prøve å formidle er helt feil og det virker som Mats Remman egentlig ønsker å kaste lys over saken, men med deres valg av sitater får dere det til å høres ut som om han nesten roser Funcom.

Wikipedia, eller?

Lenke til kommentar

Jeg klarer ikke å finne igjen en artikkel i Teknisk Ukeblad på tu.no, men for noen uker siden stod det at "vaktstilling" blir overbrukt, og at mange derfor går glipp av overtidsbetalingen de egentlig har krav på.

 

Jeg mener at en utviklerjobb ikke er en "vaktstilling" utenom kræsj i eksisterende systemer (feks kan det være en ide å ha en utvikler på vakt hos en ISP om alt plutselig skulle kræsje, og denne utvikleren får betalt en vaktlønn uansett om det kræsjer eller ikke) mens arbeid med et nytt prosjekt ikke gir rom for ubetalt overtidsbetaling. Hos Funcom vil det si at en alvorlig bug kan føre til at utviklere hos drift må jobbe litt på kvelden for å fikse dette mens overtid hos utviklingsavdelingen fordi en ekstrapakke må bli ferdig innen en gitt frist går utenom en "vaktstilling" og er betalt overtid.

 

 

Mente jeg så et intervju med noen som lagde DS spill for Nintendo, men kan huske feil.
Jo, mener å huske de holder til å Sørlandet. Endret av Sigmund_Freud
Lenke til kommentar
hvilken IT-bedrift er det som faktisk ikke bryter med overtids-regler og lignende?

tviler på at det er mange.

jeg jobber i staten og de fleste som jobber på min avdeling bryter masse overtids-regler(ja, vi jobber med IT).

 

Men har dere kontraktsfestet brudd på overtidsreglementet? Her er et utdrag fra arbeidskontrakt hos funcom. Denne er lagt inn i kommentarfeltet på dagbladet sin artikkel, så det er der jeg har hentet dette fra:

 

"The position is of a specifically independent nature, and the employee must actively and responsibly contribute in setting his or her personal deadlines and milestones. As such, the position will not be regulated by the overtime compensation rules of the Norwegian Work Environment Act."

 

ikke i ansettelses-kontrakten nei, men som en bi-effekt av andre kontrakter.

er kanskje ikke like drøyt som Funcom, men lignende forhold går igjen veldig mange steder.

Lenke til kommentar
Hadde jeg vært redaktør i Gamer.no nå, tror jeg at jeg ville prøvd å få til et intervju med Erling Ellingsen (?), tidligere ansatt i Gamer.no, nå i Funcom, om deres versjon av saken.

 

Erling jobber vel i PR-avdelingen, og vi vet alle at det er de som er ekspertene på bullshit. Hva han sier er lengt mindre relevant enn hva HR-sjefen sier(som de har snakket med).

 

Funcom må forbedre seg, fordi de holder til i norge. Det som er synd er at de bare følger resten av spillbransjen, og forholdene for mange utenlandske spillutviklere vil forbli elendige.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2

Synes det er forkastelig at disse unge flotte menneskene skulle få deres liv ødelagt på grunn av et idiotisk spill prosjekt.

 

Ser ikke dere i Funcom at helsen til menneske liv er mer viktig enn pengene dere tjente ved og gi det ut fortere enn det som egentlig var mulig?

 

Håper Funcom blir saksøkt, slike arbeidsforhold er uverdige, selv om de så hadde laget verdens beste spill. Faste arbeidstider og kontrakter, menneskene som jobbet med dette har jo et liv UTENOM og.

Lenke til kommentar

Tør jeg spørre; hvilket selskap i Norge bryter ikke med AML på noen punkter? AML er en lov som er ufattelig vanskelig å tilfredsstille fordi den sier "du skal ikke" men føyer til en drøss med "hvis ikke/om ellers" og "kan fravikes". Det er komplett umulig for et selskap å forholde seg 100% til AML fordi loven er som vanlig i norsk praksis så full av slike ting som det lar seg gjøre.

 

Det er forøvrig heller ingen problemer for Funcom å oppfylle i alle fall overtidsdelen av AML uten å bryte den ved å sette opp en velstrukturert skiftordning hvor folk jobber i 8 timer og når de 8 timene er over kommer neste mann inn og overlapper. Si at kontoret er åpent til 10 på kvelden, da har man i alle fall plass til 3 skift (7 til 22.00).

 

Fint forøvrig av Gamer.no at de skriver flere synspunkter fra andre kilder fremfor den stereotypiske journalistfremgangen i VG og Dagbladet hvor man spør 1 person deretter dikter ut etter det for deretter å ha minst 10 oppslag rundt samme sak hvor det i realiteten hadde holdt med 1 hvis all fakta hadde kommet på bordet med en gang.

Lenke til kommentar

Som noen sa tidligere her: dette er ikke unikt for Funcom, langt ifra. Men det har jo nærmest gått sport i å pirke på alt Funcom gjør. Hvorfor? Fordi journalister har valgt å ta flommen av ukontrollert nerdrage som fulgte i kjølvannet av AoC release som god fisk. Og skandaler og negativitet vet vi journalister elsker å tro selger bedre enn alt annet.

 

Dette er vanlig i IT bedrifter. Og særlig når man jobber med utvikling av et produkt. Folk jobber mye overtid fordi de har spesialiserte roller som dikterer at det kun er en person som kan gjøre jobben pga. spisskompetanse og arbeidserfaring. Samtidig har Funcom slitt med overgangen fra "bedroom coding" fasen, til å takle store prosjekter. I starten av Funcoms historie var det helt vanlig å se på arbeidet som en idealistisk ting. Sove i feltseng på jobb fram mot deadline, osv.

 

Det sier seg selv at dette ikke fungerer når firmaet skalerer opp, men ledelsen var vant til et gammelt tankesett og omstilte seg ikke bra nok for å møte sin nye situasjon.

 

Utfordringen for journalister er å skille på nerdrage-kritikk og rettmessig kritikk, det har de ikke klart. Konsekvensen er at Funcom måtte slite ekstra mye pga. nervøse avislesende aksjeeiere.

 

Men, ja - det var nok også lett for ledelsen i Funcom å lene seg på at spillutvikling er en svært ettertraktet jobb.

 

Konklusjonen blir uansett at ledelsen i Funcom ikke har taklet utfordringene. Men krisene i Funcom er både oppblåste og overeksponerte.

Lenke til kommentar

Var da voldsomt til svartmaling.

 

Etter å ha lest artikkelen på dagbladet.no og diverse kommentarer både her og der, så kunne jeg nesten trodd at det å jobbe i Funcom var sidestilt med å lage joggesko i en asiatisk sweat-shop og at alle de ansatte bare er noen dråper frustrasjon unna å gjøre opprør. Nå har det seg derimot slik at jeg jobber i Funcom selv, og har jobbet der i 7 1/2 måned - og for min egen del kan jeg iallefall avkrefte at tingenes tilstand er så dramatisk som media vil ha det til.

 

Jeg kommer klokka 9 og går klokka 5, behøver sjelden eller aldri å jobbe overtid, og den overtiden jeg har hatt har jeg enten kunnet ta ut i avspasering eller fått utbetalt. Jeg føler meg priviligert over å kunne jobbe med noe som jeg faktisk liker, sammen med likesinnede folk fra alle verdens hjørner, og jeg håper på å fortsette i samme spor i lang tid fremover.

 

Jeg har forøvrig en 23 dager lang juleferie som venter på meg fra og med i morgen. God jul :)

Lenke til kommentar

er på ingen måte sjokkert, alle spillbransjer jobber overtid på prosjekter. epic-ansatte som jobbet med gears of war 2 sa de sov knapt under utviklingen. man blir vel personlig involvert, og der og da virker det sikkert ikke farlig å jobbe litt ekstra for å bli ferdig med mesterverket. litt dumt at det går utover lovenes begrensninger..

Lenke til kommentar
Synes det egentlig er litt synd at de blir svertet på denne måten vi ser i Dagbladet, da det er liten tvil om at Funcom burde være en lukerativ arbeidsplass med rom for mye utvikling og læring. Serlig for nyutdannede.

Fordi du ikke liker det Dagbladet skriver må Funcom være en lukurativ arbeidsplass?

 

Hæ?

 

Ellers, hvis det DB skriver stemmer er det jo ganske alvorlig. Knivskarpt marked eller ikke.

Lenke til kommentar
Det er forøvrig heller ingen problemer for Funcom å oppfylle i alle fall overtidsdelen av AML uten å bryte den ved å sette opp en velstrukturert skiftordning hvor folk jobber i 8 timer og når de 8 timene er over kommer neste mann inn og overlapper. Si at kontoret er åpent til 10 på kvelden, da har man i alle fall plass til 3 skift (7 til 22.00).

Prøver du å være morsom eller? Unnskyld at jeg er så krass, men vet du faktisk hvordan spillutvikler bransjen fungerer? For vet du det, så vet du like godt som meg at det er særdeles få stillinger som det kan brukes skiftordning på. Er vel omtrent bare eventuelle assistenter som det kan brukes skiftordning på.

Er ikke akkurat produktivt å ha en jobbe 8 timer. Så kommer neste mann, bruker halve tiden av sitt skift på å gå gjennom alt personen før seg har gjort også fortsetter det slik.

For ikke å snakke om når ting begynner å gå galt. Så må de finne ut hvem av dem som har gjort feilen, hvor og forhåpentligvis hvorfor feilen har oppstått.

 

Jeg har selv studert Opplevelsesproduksjon og Interaktive Medier og vil nå påstå at arbeidsoppgaver her og i lignende utdanningslinjer som Spillutvikling, osv. gir en god pekepinne på hvordan arbeidsmiljøet er. Her jobbes det dag og natt for å rekke deadlines. Takler du dette greit, så er nok ikke dette noe verre.

Nå vet jeg ikke hvordan lønningssystemet og lignende er i Funcom. Men får de betalt så er ikke overtid noe problem.

Dette er en spesiell bransje. En bransje hvor folkene stort sett brenner for det de driver med. Du sitter ikke og ser på klokka og venter på at den skal bli 17:00 så du kan pakke sakene og dra hjem. Noen ganger føler du at du er såpass på glid at du bare fortsetter selv om det ikke er noe spesielt behov for det. Slik er det bare.

 

Jeg vet det er en hårfin linje, men skal en straffes eller nektes å jobbe med noe du brenner for fordi du flere ganger ikke føler for å dra hjem med en gang arbeidstiden er over?

 

Selvsagt uheldig om folk føler at de tvinges til det, men loven er vel kanskje litt vel firkantet og burde være litt mer fleksibel når det kommer til frivillig kontra tvang.

Endret av Cappo
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...