Gå til innhold

– Funcom bryter norsk lov


Anbefalte innlegg

Til RamGuy

 

Jeg skjønner ikke hva du babler om, AoC er et fantastisk spill med utsøkt grafikk, moro og nyskapende gameplay (ja, det er faktisk velfungerende og intenst). Spillet var ikke så alt for bra ved launch, men nå er spillet et veldig bra spill. Jeg selv begynte igjen for 3 uker siden og angrer ikke ett sekund på det. Jeg har stengt av WoW kontoen min fordi jeg innså hvordan Blizzard bare melker ut av World of Warcraft så lenge de klarer. Etter jeg nådde level 72 fikk jeg rett og slett nok av den nye ekspansjonspakken.

 

Alt i alt så vil jeg si: Age of Conan er et herlig spill for den som liker et litt mer voksent miljø med hjelpsomme spillere. Du mp nok venne deg til tanken at det ikke er 1000 level 80 spillere pålogget samtidig, men det er så absolutt verdt det!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vel ingen hemmelighet at mange spillutviklere har problemer med å holde seg til slike standarder. Det er en grunn til at de setter opp treningsstudioer, dusjer og vaskemaskiner på arbeidsplassen. Det er fordi de ikke vil at du skal dra fra jobb. Alle som ønsker å jobbe innenfor dette arbeidslivet må regne med at det kan bli beinhardt og tidlig utbrent. Mest sannsynlig har de større selskapene bedre arbeidsmiljø enn de mindre.

 

Når Rare jobbet for Nintendo og gav ut toppspill etter toppspill, så kan følgende siteres om deres arbeidsdag:

"The company itself being understaffed, did not commit themselves to trade shows and only granted interviews once their current project was completed. Tim Stamper said in a CRASH interview that the only time off they had during the Ultimate years was two Christmas mornings. They worked all seven days a week, and the only hours in which they did not work were 2:00-8:00 am"

 

Nå jobber ikke jeg i spillbransjen, men for hver eneste intervju, feature eller post jeg leser om det så blir jeg konstant minnet på hva slags arbeidsdager jeg kan vente meg. Jeg vet at det er minst 2-3 på forumet her som jobber/har jobbet med det, kanskje de kan bekrefte.

Endret av Syvertsen
Lenke til kommentar
jeg jobber i Funcom selv, og ... kommer klokka 9 og går klokka 5, behøver sjelden eller aldri å jobbe overtid, og den overtiden jeg har hatt har jeg enten kunnet ta ut i avspasering eller fått utbetalt.
Godt å høre. :)

 

Du sitter ikke og ser på klokka og venter på at den skal bli 17:00 så du kan pakke sakene og dra hjem. Noen ganger føler du at du er såpass på glid at du bare fortsetter selv om det ikke er noe spesielt behov for det. Slik er det bare.
Det er en stor forskjell på å sitte en halvtime ekstra for å bli ferdig med noe, og det å sitte flere timer overtid hver eneste kveld fordi deadline alltid gjør det nødvendig.

 

Tim Stamper [at Rare] said in a CRASH interview that the only time off they had during the Ultimate years was two Christmas mornings. They worked all seven days a week, and the only hours in which they did not work were 2:00-8:00 am".
Sånne arbeidsforhold går utover kvalitet og på lengre sikt produktivitet.
Lenke til kommentar
Sånne arbeidsforhold går utover kvalitet og på lengre sikt produktivitet.

Man skulle anta det, men ved å se på hva slags produkter som faktisk kom ut av Rare på den tiden:

Perfect Dark (97% metacritic Nr.2 Worldwide)

Banjo-Kazooie (92% metacritic)

Banjo-Tooie (90% metacritic)

Goldeneye (96% metacritic)

++ mange flere.

 

Spill som GTA, Metal Gear, Final Fantasy og de overnevnte har hatt ufattelig lang produksjonstid, men har i gjengjeld blitt et av de beste spillene som finnes. (men nå har vel ikke alle så ekstreme arbeidsforhold som det rare hadde på den tiden)

Endret av Syvertsen
Lenke til kommentar
Det hadde ikke vært mye fremgang i verden om alt skulle gått etter fagforeningenes bøker gitt.

 

Jo, det hadde blitt ganske mye framgang. De fleste jobber jo innenfor overtidsbestemmelsene i Norge. Samfunnet hadde neppe stagnert om det hadde vært tilfelle for alle.

 

Ellers skjønner jeg ikke "alle andre gjør det"-argumentet. Skal det liksom forsvare handlingen?

 

AtW

Lenke til kommentar
Det hadde ikke vært mye fremgang i verden om alt skulle gått etter fagforeningenes bøker gitt.

 

Det er faktisk totalt feil, det er takket være fagforeningers bøker at man har såpass mange gode ordninger man har i dag.

 

Det er en generell misoppfatning at fagforeninger=null fremgang og beinfaste regler som ikke kan brytes. Takket være fagforeninger er det lettere for arbeidere å forme arbeidsplassen til noe de selv er fornøyd med og skaper høy trivsel. Mye av dette kommer av at arbeidsgivere har veldig lite lyst i å ende i en konflikt med en fagforeningsorganisasjon som f.eks Fellesforbundet fordi de vet at arbeiderne har mye sterk støtte i ryggen. Noen som igjen skaper en mer balansert og nøyansert debatt og begge partene blir enige og forhåpentligvis fornøyd med de avtaler de har diskutert frem.

 

F.eks her på hotellet har man diskutert frem at man kan gå mer enn 9 timer om dagen uten overtidsbetalt. Dette fordi vi er et hotell og har få ansatte, noe som krever litt fleksibilitet. I stede kan den ansatte velge om han vil å ta ut overtiden som fridager. De ansatte er fornøyd, de får mer timer, og arbeidsgiveren er fornøyd, de får flere ansatte å rutte med uten at det koster dem ekstra per time. Begge er fornøyd, miljøet er godt og stemningen på jobb er stigende. Vinn-vinn spør du meg.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-105082
Nå har det seg derimot slik at jeg jobber i Funcom selv, og har jobbet der i 7 1/2 måned - og for min egen del kan jeg iallefall avkrefte at tingenes tilstand er så dramatisk som media vil ha det til.

 

Jeg kommer klokka 9 og går klokka 5, behøver sjelden eller aldri å jobbe overtid, og den overtiden jeg har hatt har jeg enten kunnet ta ut i avspasering eller fått utbetalt. Jeg føler meg priviligert over å kunne jobbe med noe som jeg faktisk liker, sammen med likesinnede folk fra alle verdens hjørner, og jeg håper på å fortsette i samme spor i lang tid fremover.

 

Jeg har forøvrig en 23 dager lang juleferie som venter på meg fra og med i morgen. God jul :)

 

Hvilken rolle har du i Funcom da? Sitter du i sentralbordet å svarer telefoner, eller hva? Nå kan det jo også være at de tidligere ansatte som har gått ut i media, har hatt det helt jævlig før du startet der.

Endret av medlem-105082
Lenke til kommentar

Jeg sitter ikke i sentralbordet og svarer på telefoner, nei. Heller ikke er jeg ansatt som vaskehjelp, vaktmester, dørvakt eller heisfører. Men hyggelig at du lurte.

 

Angående hva tidligere ansatte som var der før meg har opplevd gjelder, så kan jeg ikke uttale meg - og det gjorde jeg heller ikke:

...og for min egen del kan jeg iallefall avkrefte at tingenes tilstand er så dramatisk som media vil ha det til.

Jeg bare forklarte hvordan situasjonen ser ut fra mitt ståsted, her og nå.

Lenke til kommentar

Fin artikkel, samt at den holder seg til god presseskikk med å hente kommentar fra alle "parter". Synd en av de tidligere ansatte tyr til å være anonym.

 

Det som beskrives i artikkelen er ikke akkurat uvanlig. I de årene jeg var tillitsvalgt i Posten var det galematias til tider med overtid og arbeidspress. Forsvaret var langt bedre, der var det nærmest en drøm å være tillitsvalgt. Men lederstrukturen er mer på plass i forsvaret, den er nesten nødt til å være det.

 

For programmeringsmiljøer er kanskje det "agile manifest" noe som burde være aktuelt? Får håpe Funcom nå har en lederstruktur med et mellomledernivå som sørger for at det operative blir tatt hånd om :)

Lenke til kommentar

jeg er helt klart positiv til loverket¸ dog synes jeg at enkelte her inne er i en ekstrem hakke/angripsposisjon mot fc. Jeg har selv jobbet i bedrifter som bryter aml, i staten, og har kjennskap til at bydelene i oslo sliter med samme problemstilling. At db/media* har et korstog mot FC derimot feil. Vinklingen blir overdramatisert og krisemaksimert. Slik jeg forstår det så skyldes mye av overtiden frivillighet pga arbeidsstolthet (som sikkert mange fagfolk/håndverkere/journalister kunne trengt (les korrektur!!)) og prosjekter.

For ca 2 år siden husker jeg en notis i aftenposten om at klassekampen ikke overholdt aml-regelverket. De hadde nektet pappapermisjon, nektet tilspasning osv... At problemet oppsto i en arbeideravis gjør saken intressant, enda mer da nho måtte inn og megle.

Men dette kom ikke i "arbeiderbladets/db" avis. Derfor synes jeg det er feil når de nå posisjonerer seg mot FC.

 

Når det kommer til lønnen så er det innlysende at tilbud/etterspørsel er viktig. Vil mange jobbe med spill så synker lønnen. Det norske spillmarkedet er uansett for lite til å kreve mer lønn før det er lønnsomt. Noe FC per dags dato ikke er. Dette er noe de ansatte kan bidra til ;)

 

Et annet ankepunkt er argumentasjonen mot denne "ekstreme" overtiden. Om dette virkelig gjør folk automatisk syke så kollapser helsenorge sammen. Pronto. Ta en tur på sykehusene og spør turnuslegene hvor lenge de har jobbet siden siste blund... Spør pollitifolkene om deres ekstreme skift eller entrepenører og ledere om deres arbeidsvilje. Å trekke likhetstegn mellom overtid og sykdom er feil. Men denne overbevisningen enkelte har smitter desverre over. Jeg tviler på at FC-ansatte er like ekstreme med overtiden som de overnevnte yrkesgrupper.

Lenke til kommentar
Nå representerer Bråten fire Funcom-ansatte, og det har i løpet av to år kommet rundt 30 medlemmer av over 250 Funcom-ansatte til fagforeningen.

Og jeg håper flere melder seg inn.

 

Men hvis noen oppfordrer til innmeldelse internt, så får dem vel en "sluttpakke" ;)

 

Man stiller uansett sterkere med en fagforening i ryggen. Og den lille summen du må betale i måneden er verdt det i mine øyne.

Lenke til kommentar
Tipper Funcom neppe betaler overtid, noe resten av it bransjen heller ikke gjør. Alle er på fastlønn. Du kan istedet avspassere. Timer som ikke er avspassert innen 31.12 blir slettet.

 

Hmm, jeg jobber i en av Norges største IT-bedrifter og her har vi 50%, 100%, 150% og 200% overtid utfra hvilke dager det er og hvilken tid på døgnet. Vi har også diverse vaktordninger som vi kan gjøre hjemmefra og får da 150% overtid eller mer. Avspasering er noe jeg aldri ville funnet meg i da det er en løsning som er helt tullete. Ofte har man ikke annet valg enn å jobbe overtid og ofte har man heller ikke tid til å ta avspaseringen heller. Derfor sitter man igjen med nada nix. Jeg hadde aldri akseptert en slik løsning med kun avspasering. Da hadde jeg ihvertfall satt hardt mot hardt og krevd å få fri de dagene jeg skulle ha fri. Uansett om det var deadline eller ikke.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...