Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Hva skal jeg gjøre hvis 750GB OS-disken min som jeg har Windows på mangler filsystem


Anbefalte innlegg

Har en 750GB disk som plutselig mangler filsystem.

 

Så jeg får ikke bootet opp systemet i det hele tatt, og jeg får i tillegg beskjed om at NTLDR mangler.

 

Når jeg kjører Windows recovery fra XP-cden, får jeg bare beskjed om at ingenting lar seg gjøre da ikke disken har noe filsystem.

 

Noen som har noen seriøst gode råd i denne forbindelse?

 

Disken dukker opp som en Samsung 750GB disk i Linux, men det er tydeligvis ikke noe filsystem på den.

 

Contents er nothing (i linux), Volume er 750GB media, og Free Space er 9,5MB.

 

Filesystem type msdos.

Endret av marw_the_big_headed_rhino
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel det kommer an på om du har tilgang til en annen pc. I så tilfelle gå til harddisk produsentens hjemside og sjekk om det er noen programmer der til å sjekke harddisken. Hvis du er 100% sikker på at det virkelig harddisken som er død kan du enten lete frem kvitteringen på den i tilfelle det er garanti igjen eller gå til produsentens hjemside å sjekke om det er muligheter for en såkalt RTM (return to manufacturer).

 

Hvis ikke så anbefaler jeg deg rett og slett og kjøpe en ny disk eller sette en stykk ny disk på ønskelisten til julenissen elns

 

;)

Lenke til kommentar

Vel en erfaring jeg har gjort etter å ha fiklet med datamaskiner i årevis på hobbybasis er at harddisker som oppfører seg slik som din nevnte hard disk, selv om den kanskje ikke er død. Så vil den nok få ett kort liv uansett. og jeg henviser igjen til forrige post ;)

 

 

Ellers om det bare er filsystemet på partisjonen(e)som er ulesbare så har man jo alltids kommandoen format C:/ og så installere allt på nytt. Litt trist om man ikke har tatt backup. (Ikke gjør som meg, jeg tar ikke backup. Kjøper bare en ny og større disk og setter i om jeg har lite plass. :p

Lenke til kommentar

Det var systemdisken min dog. Har ikke helt lyst å formattere den riktig enda.

 

Ganske ny var den også. Så jeg ville først se a) om jeg klarer å berge data, og får noen tips og pointere der og b) se om jeg får opp filsystemet, og dermed berger installasjonen (med alle filene) over på en annen OS-disk.

 

Harddisken er rimelig ny, og veldig pent brukt :-)

Lenke til kommentar
Det var systemdisken min dog. Har ikke helt lyst å formattere den riktig enda.

 

Ganske ny var den også. Så jeg ville først se a) om jeg klarer å berge data, og får noen tips og pointere der og b) se om jeg får opp filsystemet, og dermed berger installasjonen (med alle filene) over på en annen OS-disk.

 

Harddisken er rimelig ny, og veldig pent brukt :-)

 

Siden det ser ut til at du har tilgang til linux, kan du prøve å bruke fdisk i linux til å forandre filsystem på disken..

Regner med du husker hvilket filsystem det var på disken før den krepperte..

Jeg regner med NTFS eller FAT32.. Men dette er en LONG SHOT.. og mistenker at det ikke kommer til å hjelpe stort..

Antakelig en bad sector akkurat der partition table ligger som forårsaket dette..

Kan jo oxo prøve en chkfs i linux oxo.. eller en full sektor sjekk i windows recovery console med chkdsk.

 

Good luck..

Lenke til kommentar
Har en 750GB disk som plutselig mangler filsystem.

 

Så jeg får ikke bootet opp systemet i det hele tatt, og jeg får i tillegg beskjed om at NTLDR mangler.

 

Når jeg kjører Windows recovery fra XP-cden, får jeg bare beskjed om at ingenting lar seg gjøre da ikke disken har noe filsystem.

 

Noen som har noen seriøst gode råd i denne forbindelse?

 

Disken dukker opp som en Samsung 750GB disk i Linux, men det er tydeligvis ikke noe filsystem på den.

 

Contents er nothing (i linux), Volume er 750GB media, og Free Space er 9,5MB.

 

Filesystem type msdos.

 

Jeg har hatt god erfaring med å bruke Testdisk for å ordne opp i partisjonsstruktur. Jeg synes absolutt det er en god ide å se om det er noe å redde.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/TestDisk

Lenke til kommentar

Boot med windows cd, fordelaktig samme versjon som du har installert fra tidligere. Velg recovery console og kjør fixmbr. Du må være sikker på at driverene til SATA kontrolleren din ligger på platen! Hvis ikke vil ingenting fungere. Stikk til hjemmesiden til hovedkortet ditt, last ned SATA driveren, og bruk NLite til å slipstreame de til installasjons cden. Dette er en enkel prosedyre. Link til guide for dette. http://www.digitgeek.com/how-to-slipstream...ers-into-xp-cd/

Endret av Celeb0rn
Lenke til kommentar

Vet ikke om du har mulighet å sette inn en annen disk som os disk og installere xp og så installere GetDataBack (http://www.runtime.org/data-recovery-software.htm). Prøveversjonen tillater kun "å se" om det er filer på en gitt partisjon. Skal du kopiere filene, koster det selvsagt. Men det var absolutt verd det.

 

Jeg formaterte ved et uhell en disk, og programmet fant alle filene. Så hvis disken ikke er fysisk skadet, burdet det programmet gjøre susen..

Lenke til kommentar

Har installert XP på en en annen disk, og når jeg nå ser på 750GB disken min, er den plutselig FAT-partisjon og på 10MB. I datamaskinbehandlingen under XP, får jeg opp at det er 750GB men FAT-partisjon.

 

Noen forslag til hva jeg skal finne på for å få tilbake mine data?

 

GetDataBack er et alternativ..

 

MBR-lister resultat er vedlagt.

BPB1list.txt

Endret av marw_the_big_headed_rhino
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...