Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Egentlig ikke noe spesielt krevende. Ingen spilling. En del bildebehandling, surfing, muligens litt enkel videoredigering etter hvert. Den gamle maskina begynner å dra på årene på alle bauger og kanter. Den nyeste komponenten i maskina er en Trion 100, 128 GB og den planlegges migrert til konas bærbare som for øyeblikket har en snurredisk.

Lenke til kommentar

Trion 100 har eg, den fungerer helt fint til det meste, men sliter kraftig ved tyngre bruk og får heile systemet til å henge. Er ein av dei treigaste SSDane eg har testa saman med nokon av Samsung sine. Skal du oppgradere så trur eg heller ville gått for snurredisk saman med Intel Optane 32GB til cache. Det er meir enn godt nok for dei fleste. Ellers så kjøper du den SSDen med mest GB per krone. Dei fleste har ganske lik ytelse, det er knapt forskjeller mellom dei fleste consumer modellane.

 

Må du ha noko som er litt betre, så er det bare Intel Optane 900p som er bedre. Overgangen fra Samsung 850 Evo, til Samsung 960 PRO M2 er ingenting i forhald å gå rett til Intel 900p

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

Så straks bedre ut da. Er det mer å hente? :dremel:

attachicon.gifCDM.jpg

 

Hmm... Jeg får 63MB/s på 4k random read på Skylake X overklokka. Dette er med SM961nvme 1TB (960 pro OEM). 

 

Prøv å sett "high performance" under "poweroptions"  og skru av  all strømsparing i bios. Altså C-states.

 

Snodig.. Kjører high performance og i bios er nesten alt(inkludert alt av strømsparing) avskrudd.

Hva står igjen da?

Lenke til kommentar

 

 

Så straks bedre ut da. Er det mer å hente? :dremel:

attachicon.gifCDM.jpg

 

Hmm... Jeg får 63MB/s på 4k random read på Skylake X overklokka. Dette er med SM961nvme 1TB (960 pro OEM). 

 

Prøv å sett "high performance" under "poweroptions"  og skru av  all strømsparing i bios. Altså C-states.

 

Snodig.. Kjører high performance og i bios er nesten alt(inkludert alt av strømsparing) avskrudd.

Hva står igjen da?

 

 

Det vet jeg sannelig ikkje :p

 

Optane er feige lag ^^

 

post-42975-0-33847500-1515024008_thumb.png

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Jeg har hatt behov for å hente ut/clone data eksternt fra NVMe disker innimellom.

Har for meg det har begynt å dukke opp løsninger for dette nå?
 

Kom over denne, men det virker ikke som den støtter passtrough? Skulle hatt noe som ikke trenger JBOD eller raid, slik at man kunne tatt ut backup / clone direkte fra/til disken.

Forslag?

Hastighet er ikke så forferdelig nøye.

http://www.storagereview.com/netstor_na611tb3_portable_nvme_enclosure_review

Lenke til kommentar

Ser etter det samme, kan utviklingen av eksterne kabinetter for PCIe ha blitt bremset / hindret av Intels Thunderbolt strategi, hvis Thunderbolt er foretrukket interface for NVMe? I så fall kan det se lysere ut i 2018?

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Thunderbolt_(interface)#Thunderbolt_3

 

On May 24, 2017, Intel announced that Thunderbolt 3 would become a royalty-free standard to OEMs and chip manufacturers in 2018, as part of an effort to boost the adoption of the protocol.[59]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...