Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Arne, NTFS kompressjon er juks :p

Det gir ikke så gode resultater som dette i praktiske workloads, da de ikke kan komprimeres ubegrenset. Du vil sansynligvis bli CPU begrenset med NTFS kompressjon på den SSDen (om ikke kompressjonen er flertrådet).

SandForce SSDer er også litt tullete å gjøre det på, da de selv bruker kompressjon internt :p

Får se om jeg kobler til Samsung 830 128GB og tar en ASU test på den med 0% og 46% mens NTFS kompressjon er aktivt, må bare åpne kabinettet og koble den til igjen og tømme den for data først :p

Lenke til kommentar

GullLars: Artig er det nå lell :p Toms Hardware som hadde en test av kompresjon på ssder for en stund siden. På enkelte ting så har det faktisk ofte litt for seg, men som man ser på write ytelse så taper det seg der men man tar det jo sånn sett igjen på levetid(som om det betyr noe særlig lenger) ved at antall write cycels faktisk går ned, man kan jo egentlig bare prøve seg litt frem. Kan jo velge komprimering på en og en mappe i windows. I benchmarker så er det iallefall gøy å knuse selv de råeste raidene med en enkel disk selv om det er litt juks. Det er jo uansett slikt alle benchehorer gjør for å tweake tester som 3dmark osv når de skal ta rekorder.

 

 

Owners of large SSDs should keep NTFS compression in mind too, though. So long as you have a fast-enough processor, there's no reason to not consider enabling it.
Endret av ArneJ.
Lenke til kommentar

Etter å ha lest et par tester der den kommer ut sånn ca likt med Samsung 830, bestillte jeg meg en slik, 128GB utgaven, Tror ikke du finner bedre ssd til den prisen. Etter det jeg har skjønnt er det mindre problemer med marvel kontrolleren i disse ssd`ene en det er med sandforce baserte ssd`er Blir en rimlig og god oppgradering fra min nåværende 80GB Intel x25-m. 80 Gigen får et nytt liv i minilatoppen jeg har liggende.

Lenke til kommentar

Hei folkens! Har ramlet litt av lasset når det gjelder hva som er best for pengene, men er dette en god disk til min nye spille-pc? Er de eventuelt gode å kjøre i RAID-0? Hvordan er det med firmware osv? Hadde egentlig tenkt å kjøpe Intel 520, men synes prisen så ok ut, og har egentlig bare hørt positivt om plextor.

 

http://www.komplett....aspx?sku=649669

 

Hva er egentlig det råeste jeg kan kjøpe av ssd for tiden? (Størrelse 128GB-256GB)

 

 

Setter pris på raskt svar da tilbudet bare gjelder i dag! På forhånd takk :)

 

Edit: Å hadde jeg brukt 30 sekunder på å lese litt i slutten av tråden, hadde jeg sett at disken jeg linker til blir diskutert... Beklager :blush:

Endret av TXD1979
Lenke til kommentar

TDX1979:

Den er ikke på toppen av benchmarks, men generell ytelse skal være midt i klassen blandt nyere gode SSDer. Om du ikke trenger høyere båndbredde enn 500/320 sekvensielt er det lite poeng i å kjøre RAID over dobbelt så stor singel drive, men det er jo kult å være med i GB/s boot drive klubben ;)

Du vil også da kunne få 100K IOPS random read/write ved høy QD (write før steady state, og kanskje etter avhengig av bruksmønster), men det har mindre praktisk betydning.

 

Jeg tror jeg kommer til å sitte på mine 4R0 C300 64GB til det kommer et bootbart native PCIe kort (altså ikke SATA/SAS protokoll i internt RAID). Kanskje jeg forandrer mening om det er noen gode priser når jeg skal oppgradere riggen, regner med det blir rundt eller etter sommerferien.

Noen som har hørt ETA på Ivy LGA2011? Mulig jeg går 3930K og oppgraderer CPU senere, om ikke 3770K klokker 5-5,2GHz 24/7 F@H stabilt med NH-D14.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Takk for svar GullLars :)

 

Hva hadde du valgt hvis du skulle kjøpt den råeste 256GB SSD'en som er på markedet?

 

Når det gjelder ETA på Ivy-E har jeg lest Q4 2012 nylig, men føler det er mye usikkerhet rundt akkurat det. Jeg har akkurat bestilt meg 3930K og et Gigabyte UD7 E-ATX, så det er dette jeg skal ha den nye SSD'en til. Har lyst på noe som står i stil :)

Lenke til kommentar

På toppen av listen min akkurat nå er nok OCZ Vertex 4*, SanDisk Extreme, og Plextor M3P.

*Vertex 4 er 1. plass med forbehold om at OCZ fikser ytelse for sekvensiell les ved lav QD og liten block størrelse i førstkommende FW update som lovet. Den er veldig god på random IOPS, spesielt ved lav QD, og har utmerket skriveytelse for ukomprimerbar data. Som alltid med OCZ er stabilitet i firmwares det første året et lite spørsmålstegn å ha i bakhodet.

 

Om du skal kjøpe noe som er ute nå uten forbehold står toppen mellom SanDisk Extreme og Plextor M3P avhengig av om du forventer mye bruk av komprimerbar data eller ikke.

I 256GB kapasitet har det ikke så mye å si, siden forskjellen i ytelsen ved komprimering ikke er så stor der.

Ved 128GB tror jeg jeg ville gått for M3P over Extreme pga fallet i skriveytelse ved lite komprimerbar data, og M3P er bedre på random read IOPS ved lave QD ref: http://www.storagereview.com/plextor_pxm3p_ssd_review

Lenke til kommentar

Takker igjen for svar! Må innrømme jeg sliter litt med å forstå dette med komprimerbar og ukomprimerbar data. Jeg bruker maskinen til spill, film og musikk og overfører ofte større mengder data fra ssd til en lagringsdisk. Er det noen plass jeg kan lese litt mer om komprimerbar/ukomprimerbar data + QD, 4K osv, slik at jeg henger litt mer med når dere eksperter diskuterer? :blush:

Endret av TXD1979
Lenke til kommentar

Oppsummeringen av mye komprimerbar / lite komprimerbar / ukomprimerbar er egentlig kort:

All multimedia; film, musikk og bilder, er allerede komprimert av software og kan derfor ikke komprimeres i lagringsmedie. Det er altså ukomprimerbar data. Dette gir worst case tall for SandForce SSDer, mens alle andre SSDer merker ingen forskjell da de ikke bruker komprimering.

 

Mye komprimerbar data er f.eks. tekst, dokumenter, visse programfiler (exe, dll, bat, og ting som ikke er kabinett filer), databaser, og data dump som logg filer ol. Hvor mye komprimerbar disse er kan du finne ut selv ved å prøve å zippe forksjellige mapper, du vil få omtrent samme med SandForce. SandForce selv regner Windows + grunnleggende programmer til å være ca 50% komprimerbart (altså det blir halvparten av størrelsen når det komprimeres), tekst, .exe og databaser er ofte komprimerbart til 10-25% av orginal størrelse.

 

Lite komprimerbar data er data som ikke allerede er komprimert, men ikke inneholder mye gjentagende informasjon. Jeg har ikke noen gode eksempler i farta, men en del støttefiler for programmer faller inn under dette, og datadump av data som er tilfeldig av natur.

 

Dersom du skal bruke C disken din til å lagre og flytte multimedia (f.eks. download, iTunes, og bilde/video redigering) og mye arkiv filer (zip, rar, iso, installasjonfiler), ville jeg gått for M3P.

Endret av GullLars
  • Liker 3
Lenke til kommentar

TDX1979:

Den er ikke på toppen av benchmarks, men generell ytelse skal være midt i klassen blandt nyere gode SSDer. Om du ikke trenger høyere båndbredde enn 500/320 sekvensielt er det lite poeng i å kjøre RAID over dobbelt så stor singel drive, men det er jo kult å være med i GB/s boot drive klubben ;)

Du vil også da kunne få 100K IOPS random read/write ved høy QD (write før steady state, og kanskje etter avhengig av bruksmønster), men det har mindre praktisk betydning.

 

Jeg tror jeg kommer til å sitte på mine 4R0 C300 64GB til det kommer et bootbart native PCIe kort (altså ikke SATA/SAS protokoll i internt RAID). Kanskje jeg forandrer mening om det er noen gode priser når jeg skal oppgradere riggen, regner med det blir rundt eller etter sommerferien.

Noen som har hørt ETA på Ivy LGA2011? Mulig jeg går 3930K og oppgraderer CPU senere, om ikke 3770K klokker 5-5,2GHz 24/7 F@H stabilt med NH-D14.

 

Virker vanskelig med ivy å få 5ghz + på luft. Så gå for 2011 med 6 kjerner og oppgrader når den skikkelige 2011 cpuen kommer :p

Lenke til kommentar

Det er jo en av grunnene til at denne tråden ble opprettet for ca 3,5 år siden ;)

Vi har hatt mange tekniske diskusjoner også, men dette med å hjelpe folk å finne ut hva som passer best å kjøpe for deres oppsett står sentralt. Det lar oss også diskutere hvilke SSDer som er relevante for hvilke situasjoner, og denne diskusjonen gir en bedre oversikt over markedet og forskjellene mellom SSDer. Når man setter SSDer opp mot hverandre slik ser man også hvilke kompromisser som gjøres, og hvilke ting som kan/burde forbedres. Ofte kan det gi en pekepinne på hva som kommer fremover, da det virker som utvilkere ofte får de samme tankene som oss, men som regel noe tidligere, og noen ganger også noe senere :p

 

 

Det jeg savner mest på mange moderne SSDer nå er skaleringen av IOPS ved lav QD, og skaleringen av sekvensiell ytelse ved lav blokkstørrelse og QD.

 

Det første, IOPS ved lav QD, kan løses ved å ta i bruk NCQ allerede fra QD 2 for les og 1 for skriv, og buffre skriving.

Man burde ikke trenge mer enn 512-1024KB skrivebuffer for å streame (interleave) 64-128KB blokker ved maks fart til alle flashkanaler effektivt, man har jo LBA abstraction.

Om integritet er et problem trenger man ikke veldig store caps/supercaps for dumpe en 512KB-1MB skrivebuffer mens strømmen går ut om man har satt av pre-erased flash å dumpe det til.

 

Når det gjelder sekvensiell ytelse ved lav block størrelse og QD blir det for skriving det samme som nevnt over med en buffer (men da mindre behov for å sette sammen logisk spredte LBA til større fysiske blokker), og for lesing finnes det jo allerede teknologi som heter read-ahead. En slik read-ahead cache trenger heller ikke være veldig stor for å kunne makse ut alle flashkanaler. De fleste SSDer har onboard DRAM (typisk 64-512MB DDR3), så om noe av denne er ledig hadde sikkert 8-16MB av denne brukt til slik buffering og read-ahead kunnet øke ytelsen merkbart. Utfordringen kommer nok hovedsaklig under prioritering av forespørsler ved mixed read/write og seq/random.

 

 

EDIT: Nizzen, det er nettopp det jeg heller mot for øyeblikket, har bare lyst til å se det an når Ivy treffer markedet før ferien.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...