Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ser at Vantage koster $20 for å kunne kjøre alle testene.

Vet ikke om jeg gidder å bruke $20 på noe jeg egentlig ikke har bruk for.

Den krever i tillegg Windows Vista etter som jeg kan se.

 

Link

 

Dette bør absolutt være noe GullLars tar med i sine tester hvis han skal skrive for HW.

 

edit:skriveleif

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Vantage gir deg en trialkey til "1 run" og kjører fint i Win7 ( gratis ).

 

EDIT:

Hehe, så nå at det ikke var 3dmark du snakket om selvf. Men bruk gjerne eldre versjon av PCMARK da jeg synes vantage blir noe irrelevant i akkurat den sammenheng.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Fikk nettopp en tankevekker ang. det å slå av swap. Skulle rasterisere en stor PDF i Photoshop CS3. Photoshop brukte veldig fort over 1,5GB minne alene, men deretter begynte den å swappe mye.... siden det er en 32bits applikasjon så får man ikke allokert stort mer i ram uansett.

 

Min umiddelbare tanke ble derfor ... skru av swap på 32bit os hvis du bruker programmer som kan kreve mye minne... DUMT!

 

På laptopen så har jeg ikke gjort noe med swapstørrelsen. Den lever sitt eget liv på SSD'en foreløbig. På win7 32bit os. Skal bytte til 64bit når jeg får rambrikkene jeg har bestilt (2 ganger nå... gidder ikke å vente på føckings multicom lenger).

 

På stasjonæren har jeg 64bit Vista, og der kan man i teorien allokere litt mer minne til en 32bit prosess i noen tilfeller. Men det begynte å swappe rimelig raskt der også. Der har jeg satt swapfila til 8GB fast (tror jeg, husker ikke helt i farta) på en egen 36GB raptor på en egen partisjon. Har 8GB ram. Men den swapfila fyltes jævli fort. Alt for fort. Nå vet jeg ikke hva som hadde skjedd hvis jeg hadde deaktivert swap på stasjonærpc'en, men det ga meg en tankevekker i alle fall.

 

Nå har jeg såvidt fått med meg at CS4 også finnes i 64 bit versjon. Jeg har hittil valgt å holde meg til CS3, da jeg har lisens på Master Collection til denne. Men det ser ut som jeg blir nødt til å vurdere å anskaffe CS4 på ett eller annet vis. Håpet er at jobben skal oppgradere innen rimelig tid.

 

 

Men det jeg begynte å lure litt på var "hvilken type ytelse man er avhengig av" for å skrive/lese swap mest mulig effektift?! Sekvensiell skriving/lesing eller random skriving/lesing?

 

Tenker litt sånn i ssd/hdd sammenheng hvis man skal sette opp en _værsting_ photoshopmaskin (som er ganske relevant i min jobb). Da tenker jeg i rettning egne dedikerte raid til både OS/apps, swapfil og datastore.

 

Når man har 500 CS3 master collection lisenser så kan det være attraktivt å tyne ut mest mulig av en 32bits app med å kjøpe en fet rigg eller 2 imot å oppgradere lisensene :)

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

Jeg tror de mest effektive vil være å få tak i 32gb intel x25-e SSD og plassere os, programmer og swapfile på den. Da vi du få nok IOPS til å dra CS3 med tilstrekkelig ytelse. det koster kanskje litt mer, men du vil få bra nokk resultater.

 

EDIT: For swapfile har randrom IOPS mest å si. Så om du trenger over 32 GB plass (for OS, programmer, og swapfile) kan en 64GB eller fler i raid være moe å vurdere. Eventuelt få tak ui en egen x25 ssd å putte swapfile på.

 

Rettet gramatikken her, var tydeligvis ikke helt støtig når jeg skreiv dette i natt :p

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Sitter nå med en Vertex 250GB i handa ;-)

 

Skal installere på den bærbare senere i dag men skal først sjekke CDM og ATTO på HTPC'n.

 

edit:

Førsteinntrykket er at den er *mye* tyngre enn Intel diskene, det virker som det er metall og ikke plast. Den ser også ut til å være tykkere.

Sjekket nå og tykkelsen er den samme, den bare virker større da Intel'n har en annen design.

 

HDTune Pro (trial)

4kb avg read 45.gMB/s

64kb avg read 218.7MB/s (hadde en rar dropp et stykke uti, skal kjøre den igjen)

128kb avg read 239.2MB/s

256kb avg read 248.0MB/s

 

post-137664-1236429755_thumb.jpg

IKKE imponert over denne!

 

post-137664-1236430135_thumb.jpg

Merkelig, meget dårlig skrive ytelse.

 

Dette er med partisjonen som *var* på disken da jeg satte den inn.

 

Testet nå med å kopiere en 3.5GB fil fra en Samsung F1 disk og den lå på rundt 100MB/s så disse test programmene må man ta med en klype salt. Jeg tror ikke Samsungen klarer å levere stort mere i snitt enn rundt 100MB/s.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar
Du skal likesom være prøvekaninen og er best å være nøytral kanin.

 

Jeg har gjort akkurat det samme på denne som på Intel'ene.

 

Dvs testene kjøres "standalone" uten OS på disken, med andre ord er det en ren test av disken.

 

Jeg skal prøve å se om jeg finner noe om dette på OCZ forumet.

 

 

 

Husk at du kanskje også bør forsøke en "partition alignement" om du ikke kommer i mål med bedre ytelse via andre tweaks.

 

Partition alignment er bare nødvendig på Windows XP.

 

Jeg kjører testen på en maskin med Vista X64.

Lenke til kommentar
Disse resultatene står ikke i forhold til forventningene, Vertex skulle liksom være en stor forbedring, jo. Betyr dette at Vertex er ikke noe særlig bedre enn Apex?

 

De kommer med en ny FW i løpet av ca 1 uke som øker skriveytelsen med ca 20% 25%

Link

 

Jeg formaterte disken på nytt og leseytelsen ser ut til å ha steget noe men skriveytelsen ser ut til å være uforandret.

 

Som jeg skrev i innlegget så ser skriveytelsen ut til å være bedre i praksis enn i benchmarks. Den klarte å kjøre 100MB/s som er det en Samsung F1 1TB kan levere og det er ikke ille.

 

Skal som sagt finne ut litt mer før jeg setter den inn i den bærbare, jeg har god tro på denne enda men det trenges nok en ny FW.

 

edit:

Fant en tråd på OCZ hvor de nå sier at Vista/W7 bare delvis gir rett alignment så jeg prøver det nå snart. (nå må de bestemme seg snart)

 

Link

 

edit:

Har nå kjørt diskpar i øst og vest til liten nytte, ytelsen er den samme.

(4,8,16,32,64,128,256,512,768,1024,2048,3072)

Partisjonen min var alignet til 1024 fra fabrikk.

 

Oppskrift for å sjekke alignment i Vista

DISKPART

SELECT DISK n (hvor n er 0 hvis Vertex'n er OS disken)

LIST PARTITION (viser offset)

 

Dette er den siste ATTO'en jeg kjørte, read er litt opp mens write er nesten som før.

 

post-137664-1236460347_thumb.jpg[

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Hmmm synd du skal slite sånn med denne Vertexen og det virker som du har såpass god oversikt at du har prøvd det som prøves kan ift. tweaking fra blockstørrelser til andre enden. Men som du sier får du uansett MYE mer ytelse enn før.

 

Hvilken firmware har du i den om du ikke har nevnt det? 10?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Hvilken firmware har du i den om du ikke har nevnt det? 10?

 

Har ingen anelse, det er nok den som det ble tatt "vote" på på OCZ forum.

 

Den føles rask og er også "kald" for de som lurer på det.

Jeg regner med at det kan komme *mange* nye FW på Vertex og som sagt er det allerede en på tur som øker skriveytelsen med rundt 25%.

 

Jeg er fornøyd uansett men ytelsen er litt tvilsom til 7595,- ;-)

 

edit: fant fw nå, det står 00.PT1

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Enig med din konklusjon Anvil, men det er ikke tvil om at du har fått en god disk og jeg tror også du vil få noen gledelige oppgraderinger til den etterhvert. Det som dog er litt kjedelig er vel at du må styre med backup, reinstallasjon og restore ved FW oppgradering om det er en systemdisk.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...