Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Testen som Next Level Hardware.com gjorde viser at forskjellen mellom to og ni Mtron PRO 7000 i application loading og game level load times var minimale, vet ikke hvordan dette blir med W7 ettersom jeg ikke har sett noen seriøse tester med Win Server 08 workstation (dette "OSet" har ikke denne 10ms forsinkelsen bl.a.).

 

For oss dødlige så holder det med les på ca. 240 MB/s, akksen derimot har man mer bruk for så lenge "veiene" er dårlig :p

 

Edit: Krysser fingrene for at W7 kommer med et skikkelig logg-strukturert filsystem.

Endret av Ba'al
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Endelig en ærlig dato på OCZ Vertex 30GB, ETA: 31.12.2009

 

:ohmy:

 

Link

Haha :)

 

Vel PS.NO bekrefter hvertfall på e-post at våre 30GB Vertex er i postgang fra USA så det er ikke så mange dagene, kanskje neste uke.

Passer forsåvidt greit siden jeg har X58 HKet til RMA om dagen(levert i dag).

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Høy båndbredde vil gi bedre teoretisk ytelse på alt unntatt små aksesser som er IOPS-begrenset. Det vil si på filer over ~8-128 kB eller noe sånt (avhengig av type SSD).

 

I praksis tror jeg 50-500 MB/s er et slags overgangsområde mellom der folk merker forskjell og ikke merker forskjell på økt båndbredde. Selvsagt veldig avhengig av bruksmønster og personlig kjapphet. Med mitt bruksmønster har jeg ikke behov for å lese inn mer enn ca 500 MB til ram av gangen. Hvis det hadde skjedd på under 0,4 sekunder så tror jeg at jeg ville følt det som øyeblikkelig. Med andre ord 2 GB/s. Men som regel er det snakk om mindre enn 500 MB og jeg kan godt strekke meg opp til et par sekunder for f.eks 200 MB. Det vil si at 100 MB/s føles som regel kjapt nok ut for meg.

 

Men når det er sagt så er ikke båndbredde noe problem for meg i dag selv på jobbmaskina som bare klarer ~50 MB/s. Problemet på den er IOPS. IOPS begrenser båndbredden på alt av aksesser under ca 1 MB. Mange av programmene jeg bruker aksesserer små filer så jeg tipper IOPS ofte begrenser båndbredden til 0,1-10 MB/s. Det er slikt jeg regner med vil sparke hardt i fra når jeg oppgraderer til SSD og får ~100 ganger raskere IOPS. Dvs. går opp fra 0,1-10 til 10-100 MB/s i praksis.

 

Med andre ord er det ~100 ganger raskere IOPS jeg bedriften betaler for å få. At båndbredden på store filer blir 2-4 ganger høyere enn på den gamle harddisken på jobben ser jeg på som en liten bonus jeg får med på kjøpet.

Lenke til kommentar

Fusion-io Joins with HP to Accelerate Enterprise Server Application Performance for HP BladeSystem Customers. Nå skal HP begynne å bruke ioDrive i en utgave av sine Blade servere.

 

EDIT: en podcast om SSD: http://www.denali.com/wordpress/index.php/...holding_up_the_

Veldig mye interresant her

 

Edit2: Ja JKJK, jeg editerte vekk en lang post, fordi jeg så ba'al og simen1 hadde svart på det rett over, og det samme står i første post. Pluss det jeg skrev ble litt rotete og usammenhengende.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar
Fusion-io Joins with HP to Accelerate Enterprise Server Application Performance for HP BladeSystem Customers. Nå skal HP begynne å bruke ioDrive i en utgave av sine Blade servere.
Gode nyheter, håper andre følger etter raskt. For OSet på jernet er det totalt unødvendig med konvensjonelle HDDer. De burde nesten ha OS på en type EPROM og kun kjørt hypervisor. Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg har en Vertex 60GB på vei i posten som jeg har tenkt å bruke til Windows XP og programmer (OS disk). Jeg har også kjøpt et gigabyte GA-MA790XT-UD4P hovedkort.

http://www.gigabyte.com.tw/Products/Mother...GA-MA790XT-UD4P

 

Hovedkortet har to SATA kontrollere.

 

South Bridge: 6 x SATA 3Gb/s connectors

GIGABYTE SATA2 chip: 2 x SATA 3Gb/s connectors (GSATA2_0, GSATA2_1)

 

Har det noe å si hvilken av disse jeg kopler disken til eller har dette ingen betydning siden jeg ikke skal benytte RAID i denne omgang?

 

Siden jeg skal benytte Windows XP ser det ut som jeg bør ”aligne” partisjonen på disken til 64kB offset før jeg tar den i bruk:

http://www.ocztechnologyforum.com/forum/sh...ead.php?t=48309

 

Guide for å gjøre dette med Vista Recovery Disc:

http://www.ocztechnologyforum.com/forum/sh...amp;postcount=3

Lenke til kommentar

Jeg tror du burde går for sørbrua.

Den gigabyte kontrolleren der er bare en re-brand av JMicron, og de er kjent for å ikke være glade i SSD...

 

For sikkerhets skyld kan du jo kjøre benchmarks på begge to før du bestemmer deg, det er alltid lurt hvis du har muligheten.

Lenke til kommentar
Jeg tror du burde går for sørbrua.

Den gigabyte kontrolleren der er bare en re-brand av JMicron, og de er kjent for å ikke være glade i SSD...

 

For sikkerhets skyld kan du jo kjøre benchmarks på begge to før du bestemmer deg, det er alltid lurt hvis du har muligheten.

OK, takker!

Jeg skal forsøke å kjøre benchmarks, men det blir nok med XP på disken. Nåværende OS disk (Raptor) tok kvelden så jeg har ikke annen OS disk i maskinen.

Lenke til kommentar
Kan du ta en test på 1000MB?

Så forøvrig NICE ut :)

 

Hvilken kontroller?

 

Det er på HTPC'n, P5Q Deluxe.

Skal ha de på en Adaptec 3805 senere, hvis den fungerer bra på SSD.

 

Skal prøve 1000MB men tester 2 stk X25-E akkurat nå, skal legge ut 1000MB på dem også.

Lenke til kommentar

Anvil: Det jeg synes er mest interessant med de ytelsetallene er at én enkelt intel X25E og 2 stk i Raid0 yter omtrent likt på det viktigste området (4 k IOPS les) med henholdsvis 5385 og 5257 IOPS. Det er ~70 ganger bedre enn vanlige 7200 rpm harddisker. For dette viktige området er det altså ikke noe vits å investere i Raid0.

 

Ytelseforskjellen på 1 og 2 stk Intel X25E viser seg mest på de mindre viktige ytelsene som sekvensiell les/skriv og generell skriving.

Lenke til kommentar
Anvil: Det jeg synes er mest interessant med de ytelsetallene er at én enkelt intel X25E og 2 stk i Raid0 yter omtrent likt på det viktigste området (4 k IOPS les) med henholdsvis 5385 og 5257 IOPS. Det er ~70 ganger bedre enn vanlige 7200 rpm harddisker. For dette viktige området er det altså ikke noe vits å investere i Raid0.

 

Ytelseforskjellen på 1 og 2 stk Intel X25E viser seg mest på de mindre viktige ytelsene som sekvensiell les/skriv og generell skriving.

 

Ja det oppdaget jeg ganske fort men ville ikke trekke noen konklusjon før jeg hadde testet på en hardware kontroller.

Raid-0 skal forsåvidt ikke yte noe særlig bedre på hardware vs onboard kontroller men det kan hende det skalerer bedre?

 

X25-E er en formidabel single drive men den er jo så alt for liten ;-) til mitt bruk. Disse skal inn som single drives i servere og som database disker holder de en god stund.

 

Hvis dere ser på ytelsen er faktisk 2x X25-M raskere på sekvensiell lesing og rimelig nært ytelsen på de andre lese operasjonene så det er ingen grunn til å kjøpe E'en til hjemmepc bruk.

edit: (med mindre den skal stå som single drive og da er den liten)

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...