Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Den er ikke speedet opp i den forstand... det er mangel på FPS som får det til å se kjappere ut. Men når jeg setter fps høyere ser det helt fjernt ut. Men som sagt ... det er ikke langt fra virkeligheten.

 

Uploader til utube as we speak (treeeeiigt får jo bare 50KB/sek mot youtube.)

Endret av JKJK
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er en halvgammel dell latitude D630 med 2Ghz T7250 og 2GB ram.

CPU bruken er; som sagt, grunnet at hypercam tar opp og komprimerer video i 1400x900 oppløsning realtime. Cpubruken ligger bare å putrer på noen få prosent til vanlig.

 

edit: Argh... mye typos. Slitent tastatur. Har heldigvis bestilt nytt.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

Hmm hadde vært gøy å se hva en slik gjorde med en Thinkpad T42/43 med en P-M740 og 1.5GB på Win7. Ikke at man bruker den slags penger på en så gammel laptop, men ja.

 

EDIT:

Takk for Win7 64bit B7048 linken her forøvrig. Akkurat hva jeg ønsket meg nå før vertex :)

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Satt opp x25-m på min stasjonære. quad 9500 8 gig 1066 mhz ram. Hvordan setter man stripe størrelse osv? leste noe om det i noen poster. Har skrudd av paging, defrag og indexing.

Super tråd forresten, fulgt med helt siden begynnelsen. Derfor det ble en intel:)

post-186526-1236159144_thumb.jpg

Lenke til kommentar

http://support.microsoft.com/kb/245436

To determine your hard drives cluster size, perform the following steps: Click Start, point to Programs, and then click MS-DOS Prompt. For Windows Me, Click Start, point to Programs, point to Accessories, and then click MS-DOS Prompt.

Type chkdsk, and then press ENTER.

Note the number next to the bytes in each allocation unit line.NOTE: The bytes in each allocation unit is your cluster size. To obtain the cluster size in kilobytes (KB), divide the number you noted by 1024.

 

For example, if Chkdsk shows 4,096 bytes in each allocation unit, then your cluster size is 4 KB.

4,096 bytes / 1,024 bytes per KB = 4 KB

At the command prompt, type exit, and then press ENTER to return to Windows.

Click Start, point to Programs, and then click MS-DOS Prompt. For Windows Me, Click Start, point to Programs, point to Accessories, and then click MS-DOS Prompt.

Type chkdsk, and then press ENTER.

Note the number next to the bytes in each allocation unit line.NOTE: The bytes in each allocation unit is your cluster size. To obtain the cluster size in kilobytes (KB), divide the number you noted by 1024.

 

For example, if Chkdsk shows 4,096 bytes in each allocation unit, then your cluster size is 4 KB.

4,096 bytes / 1,024 bytes per KB = 4 KB

At the command prompt, type exit, and then press ENTER to return to Windows.

For additional information about clusters and the FAT file system, click the article numbers below to view the articles in the Microsoft Knowledge Base:

67321 FAT Type and Cluster Size Depends on Logical Drive Size

69912 MS-Dos Partitioning Summary

 

 

Min chkdskinfo:

77943807 KB total disk space.

23439276 KB in 78292 files.

45124 KB in 12731 indexes.

0 KB in bad sectors.

196523 KB in use by the system.

65536 KB occupied by the log file.

54262884 KB available on disk.

 

4096 bytes in each allocation unit.

19485951 total allocation units on disk.

13565721 allocation units available on disk.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar
Endelig en ærlig dato på OCZ Vertex 30GB, ETA: 31.12.2009

 

hehe...bare å smøre seg med tålmodighet da ;)

 

Jeg kjøpte Intel X25-M ssd'en for noen uker siden og er fortsatt overrasket over hastigheten og responsen til denne i forhold til vanlige snurredisker.

Kjøpte selvfølgelig denne rett før prisene gikk ned, men den er så bra at den var verdt hver krone :)

Endret av joerntp
Lenke til kommentar

Slik jeg har forstått det ble enhetene vi kommer til å motta utsatt pga tilbakekalling fra OCZ for firmware update. Jeg tror det er til verson 10, alså IO-optimalisert. Det går på bekostning av noe sekvensiell skrivehastighet, men for min del er det likegyldig så lenge det er over 100MB/s for C: (selvfølgelig er det bedre med mer, men IOPS for total prioritet over det)

Lenke til kommentar
Endelig en ærlig dato på OCZ Vertex 30GB, ETA: 31.12.2009

 

hehe...bare å smøre seg med tålmodighet da ;)

 

Jeg kjøpte Intel X25-M ssd'en for noen uker siden og er fortsatt overrasket over hastigheten og responsen til denne i forhold til vanlige snurredisker.

Kjøpte selvfølgelig denne rett før prisene gikk ned, men den er så bra at den var verdt hver krone :)

Intel X25-M er sikkert bra, ingen tvil om det, men prisen er fremdels litt for høy.

 

Jeg vurderer Vertex 30GB(skal kjøpe 1 først + muligens 1 til senere for raid0), fordi prisen på dette er veldig bra. Jeg venter at noen prøvekaniner skal bekrefte ytelsen først, men det virker at det kan ta sin tid. Jeg vurderer G.skill Titan 128GB også, og får se hva det blir etterhvert.

 

Intel X25-M er veldig fin og overlegen, men jeg kommer ikke til å merke noe særlig forskjell på mine real-life applikasjoner (iforhold til Vetrex eller Titan), tenker jeg.

Lenke til kommentar
Slik jeg har forstått det ble enhetene vi kommer til å motta utsatt pga tilbakekalling fra OCZ for firmware update. Jeg tror det er til verson 10, alså IO-optimalisert. Det går på bekostning av noe sekvensiell skrivehastighet, men for min del er det likegyldig så lenge det er over 100MB/s for C: (selvfølgelig er det bedre med mer, men IOPS for total prioritet over det)

 

Det er allerede en ny fw på tur.

Quote fra Tony

"For now it levels performance accross 30 60 120 and 250 drives with an increase in sequential write speed with no loss of IO performance"

 

Link

Lenke til kommentar
...

Intel X25-M er veldig fin og overlegen, men jeg kommer ikke til å merke noe særlig forskjell på mine real-life applikasjoner (iforhold til Vetrex eller Titan), tenker jeg.

 

Når det gjelder Vertex er det vel litt tidlig å si enda men alt tyder på at den blir bra.

Når det gjelder Titan derimot er det litt mer tvetydig, det finnes rapporter om "stuttering" på denne men de fleste er fornøyd.

 

Det er bare Intel jeg kan uttale meg og den er rett og slett utrolig bra!

80GB til 3.200 er selvsagt ikke rimelig men ytelsen du får kan du ikke sammenligne med en HD.

Lenke til kommentar

Men da lurer jeg litt på hvilken ytelse den anvil tilsynelatende får tilsendt vil ha. Hvis den ikke er IOPS-optimalisert.

 

Ang X-25m vs. titan: Etter litt bruk så merker jeg faktisk noe forskjell på hvordan maskinen oppfører seg med intel'en mot titanen. Det KAN selvfølgelig være placeboeffekt, men jeg mener at ting er litt mer "tvært" med intel'en, der man kunne ane bittebittepittelitt nøling med titanen.

 

Ifg. pakkesporingen så er titanen min omlastet i arendal for en liten time siden, så den er vel snart hos multicom.

 

Blir spennende og se om den blir lagt ut som demo, og til hvilken pris.

 

 

Edit: Er det meg, eller har dette blitt en litt sånn "kompis-tråd"? Koselige diskusjoner blandt "SSDkjernen"? :laugh:

Endret av JKJK
Lenke til kommentar
...

Intel X25-M er veldig fin og overlegen, men jeg kommer ikke til å merke noe særlig forskjell på mine real-life applikasjoner (iforhold til Vetrex eller Titan), tenker jeg.

 

Når det gjelder Vertex er det vel litt tidlig å si enda men alt tyder på at den blir bra.

Når det gjelder Titan derimot er det litt mer tvetydig, det finnes rapporter om "stuttering" på denne men de fleste er fornøyd.

 

Det er bare Intel jeg kan uttale meg og den er rett og slett utrolig bra!

80GB til 3.200 er selvsagt ikke rimelig men ytelsen du får kan du ikke sammenligne med en HD.

Ja, ingen av disse kan sammenlignes med HDD, men jeg er litt usikker hvor "metningspunktet" befinner seg for de fleste desktop-applikasjoner.

 

Jeg har ett inntrykk at de alle fleste applikasjoner vil yte "nesten" det samme over 200MB/s, men jeg har ikke studert dette nøye. Vet noen hvor grensen for overkill/overflødig bandwich ligger ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...