Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Vurderer en PATA SSD for min ThinkPad T43 (de forsvinner snart) og utvalget er ikke så stort, finnes det noen alternativer til MTRON MOBI 3000?

Det finnes en 30GB Transcend som også har PATA. Jeg tror ikke ytelsen er så god som MTRON. Den blir også ganske varm i min D610. Dersom jeg restarter maskinen min blir den ikke funnet ved boot pga. varmgang. Skrur jeg av maskinen en stund går det greit. Jeg tror jeg heller ville valgt MTRON dersom jeg skulle kjøpt igjen.

Lenke til kommentar
Så en Transcend disk på 32GB som kostet 756 kroner, men skriv var på begredelige 8 MB/s :!:

Hadde jeg ikke visst at det var SSD du snakket om ville jeg tipped det der var en minnepenn...

 

For all del ikke kjøp trancend, eller andre eldre MLC. Selv om prisen er blitt satt ned mye for å få solgt unna det siste av de gamle så er ytelsen såpass dårlig at det vil gi en dårlig opplevelse.

 

Selv om Mtron Mobi ikke har verdens beste transfer rates for SSD (100 les 80 skriv), så klarer den 5000-10000 IOPS les og 200+ iops skriv. Og for "workstation" bruk, slik de fleste av oss gjør, så yter de bedre enn en Velociraptor (og KNUSER de på responstid og 90%+ les oppgaver). Hvis du er veldig glad i thinkpadden din så er SSD et fint alternativ for å holde liv i den noen år til. En annen oppdatering som passer fint i samme slengen er så du får 4GB RAM, da vil den yte godt nokk til å ha Windows 7 på og vil være brukbar i mange år fremover. Og hvis du skal kjøpe Mtron Mobi, så har 3500 en del optimaliseringer for strømsparing og har bedre ytelse enn 3000.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Benchmark av både Mtron og Intel finnes tidligere i denne tråden. Mtron 3500 har over dobbelt så høye tall som det du viser der (4x mer på 4kb les og sekvensiell skriv).

Intels MLC har ca 4 ganger på les tallene, 70MB/s sekvensiell skriv, og ca 20 ganger mer på 4kb skriv.

EDIT: alså, de har de tallene for 1000MB lengde, sammenliknet med 50MB lengden du postet bilde av først. De KNUSER 500MB lengden du la ut der.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar
Benchmark av både Mtron og Intel finnes tidligere i denne tråden. Mtron 3500 har over dobbelt så høye tall som det du viser der (4x mer på 4kb les og sekvensiell skriv).

Intels MLC har ca 4 ganger på les tallene, 70MB/s sekvensiell skriv, og ca 20 ganger mer på 4kb skriv.

Men IDE varianten er vel ikke "benchet" her noen sted. Fysiske begrensninger vil jo begrense disse noe for IDE varianten..

Lenke til kommentar

Mtron 3500 eller 7500 PATA anbefaler jeg. Ytelsen er omtrent lik, så det er kjekkest å gå for Mobi, pluss at Mobi bruker mindre strøm.

Mtron Mobi 3500 har ganske nøyaktig halvparten av disse tallene:

post-163450-1236093806_thumb.jpg

EDIT: litt høyere enn halvparten på skriv tallene.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Intel x-25m @ Dell Latitude D630 laptop:

Intel T7250 2Ghz, 2GB ram.

 

Crystaldiskmark 2.2. 100MB:

358370.jpeg

 

Crystaldiskmark 2.2 1000MB

358371.jpeg

 

(Re)boot av Windows 7 build 7022 (nevte SSD, pc og bruker :!:):

 

Til Sammenligning (samme pc, windows 7 build 7022):

G.skill titan 128GB 100MB:

358372.jpeg

 

G.skill titan 128GB 1000MB:

358373.jpeg

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...