Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Intel 320-serie. Intel's pålitelighet er stikkordet her. Det er riktignok noen Sandforce'er som er raskere på en del områder, men det er en ekstra raskhet (er det et ord?) som knapt noen "vanlig" bruker vil merke noe til.

 

Edit: Eventuellt også X25-M, som man kanskje kan få tak i billig nå som avløseren har kommet. Fremdeles en rask og pålitelig SSD.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Noen som kan gi tips til hvilken SSD som er det beste kjøpet for å dytte inn i en ny laptop med SB CPU? Tenker størrelse rundt 120GB.

Hold deg iallefall unna Vertex 3, den bruker alt for mye strøm for å få min anbefaling for laptop bruk.

 

Hvis du er litt prisbevist går du for Intel 320@120GB, eventuelt 160GB versjonen som er svært rimelig.

 

Hvis du har en 6Gb/s sata fetish og tenner veldig på sånt kan du jo eventuelt gå for en Crucial RealSSD C300@128GB ;)

Lenke til kommentar

Venter på en intel 320 som kommer i posten i løpet av dagen/morgendagen. Etter hva jeg har skjønt bør jeg sette på AHCI i BIOS, fremfor alternativet. Akkurat nå kjører jeg OS fra en partisjon på en 320gb disk. Er det lureste å sette inn ssd'en, sette på AHCI i bios, installere os på ssd for å så formatere den gamle OS-partisjonen i Windows? Lurer også på om det er mulig å slå sammen den formaterte partisjonen med resten av disken ved å bruke "utvid volum" i diskbehandling?

Lenke til kommentar

Hei

 

Lurer på om det er noe vits å gå for den MAX versjonen av OCZ Vertex 3 ? Vil man merke noen ytelse forskjell? Er 300kr forskjell på netshop nå og den uten MAX IOPS står er forventet på lager om noen få dager, så er fristende å gå for den (uten MAX) da.

Lenke til kommentar

Etter hva jeg har skjønt bør jeg sette på AHCI i BIOS, fremfor alternativet. Akkurat nå kjører jeg OS fra en partisjon på en 320gb disk. Er det lureste å sette inn ssd'en, sette på AHCI i bios, installere os på ssd for å så formatere den gamle OS-partisjonen i Windows? Lurer også på om det er mulig å slå sammen den formaterte partisjonen med resten av disken ved å bruke "utvid volum" i diskbehandling?

AHCI er et must om du ikke vil miste mye ytelse, ingen AHCI = ingen NCQ! Akkurat som: ingen Kims = ingen Kos ;)

 

Det lureste du kan gjøre er å sette inn SSD, så gå inn i BIOS å slå på AHCI og etterpå legge inn OS på nytt. Det er kun systemdisken som vil "bruke" AHCI, så hvorfor du blander inn spørsmål om den gamle disken din aner jeg ikke.

 

For å slå sammen partisjoner anbefaler jeg deg å bruke Arconis eller Partition Magic. Jeg har ikke hørt at man kan bruke win diskbehandling til å merge eller splitte allerede aktive partisjoner!

Endret av ArcticOC
Lenke til kommentar

 

For å slå sammen partisjoner anbefaler jeg deg å bruke Arconis eller Partition Magic

 

Partition Magic bør man styre laangt unna.

Massevis av trøbbel med det , og Symantec tilbyr ikke dette programmet mere.

Virker sannsynligvis bare på XP (selv med XP ville jeg ha styrt unna ), og du må sannsynligvis innom bukta for å få lastet det ned...

 

Acronis og EASUS Partition Manager som er gratis , bør klare det.

Endret av johome
Lenke til kommentar

For å slå sammen partisjoner anbefaler jeg deg å bruke Arconis eller Partition Magic

Partition Magic bør man styre laangt unna.

Massevis av trøbbel med det , og Symantec tilbyr ikke dette programmet mere.

Virker sannsynligvis bare på XP (selv med XP ville jeg ha styrt unna ), og du må sannsynligvis innom bukta for å få lastet det ned...

Takker for tips! Jeg brukte Partition Magic mye i min barndom, men mye har tydeligvis skjedd siden da ;-)
Lenke til kommentar

Etter hva jeg har skjønt bør jeg sette på AHCI i BIOS, fremfor alternativet. Akkurat nå kjører jeg OS fra en partisjon på en 320gb disk. Er det lureste å sette inn ssd'en, sette på AHCI i bios, installere os på ssd for å så formatere den gamle OS-partisjonen i Windows? Lurer også på om det er mulig å slå sammen den formaterte partisjonen med resten av disken ved å bruke "utvid volum" i diskbehandling?

AHCI er et must om du ikke vil miste mye ytelse, ingen AHCI = ingen NCQ! Akkurat som: ingen Kims = ingen Kos ;)

 

Det lureste du kan gjøre er å sette inn SSD, så gå inn i BIOS å slå på AHCI og etterpå legge inn OS på nytt. Det er kun systemdisken som vil "bruke" AHCI, så hvorfor du blander inn spørsmål om den gamle disken din aner jeg ikke.

 

For å slå sammen partisjoner anbefaler jeg deg å bruke Arconis eller Partition Magic. Jeg har ikke hørt at man kan bruke win diskbehandling til å merge eller splitte allerede aktive partisjoner!

Takk for svar!

Lenke til kommentar

Everlong, responsiviteten til systemet vil forbli omtrent lik, da den er hovedsaklig avhengig av accesstime for små filer, og dette forandres ikke med RAID. Du vil kunne se forskjeller i lasting av programmer, spill, og arbeid med større filer. Jo kraftigere CPU du har, jo mer utslag vil RAID ha. Om du allerede har en C300 og trenger mer kapasitet og har ledige porter er det en grei vei å gå.

 

Har du under 4 kjerner og/eller kjører under 3GHz vil det være lite å hente i de fleste tilfeller. Kjører du en i7 eller Phenom II x4/6 over 3,5-4GHz vil det være en aktuell oppgradering. Men det kommer jo også an på bruksområdet for maskinen.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Hei Lurer på om det er noe vits å gå for den MAX versjonen av OCZ Vertex 3 ? Vil man merke noen ytelse forskjell? Er 300kr forskjell på netshop nå og den uten MAX IOPS står er forventet på lager om noen få dager, så er fristende å gå for den (uten MAX) da.

 

 

Noen som tror jeg vil merke forskjell i vanlig bruk ? Regner med det er litt forskjell i benchmark og lignende, men vil det være merkbart i praktisk bruk?

Lenke til kommentar

120GB utgaven av V3 ser fin ut den, det er bare vi extrem-entusiastene som må ha det beste av det beste :)

 

Du vil ikke merke forskjell mellom standard og MaxIO-utgaven med mindre de tweaker noe voldsomt ved lav-QD.

Tweaker de i den ene enden vil man tape i en annen ende med mindre de har holdt igjen noe i begge ender på standardutgaven.

 

Jeg vil tro de øker iops med 5-15.000 og struper litt på throughput om nødvendig, vi får se.

Kanskje jeg legger inn en bestilling i påvente av spesifikasjonene. (kan jo alltids avbestille)

Ja, det var litt shitty av OCZ å lansere den MAX IO utgaven like etter entusiastene hadde fått kjøpt vanilla versjonen :(

 

Har du hørt noe nytt på ocz forumet om ytelse? den bør jo være bra når de har bestemt seg for å ta 550kr. extra for den MI versjonen, og er det værdt så mye (selv for entusiastene)? hmm....

Lenke til kommentar

LSI WarpDrive SLP-300 300GB PCI Express SSD Review

 

http://www.legitrevi...article/1535/1/

 

 

 

Synes prisen var veldig stiv. 7500 USD? Mot rundt 1000 USD for RevoDrive X2 240GB. Dessuten var den ikke noe særlig bedre enn RevoDrive, med unntak på random write IOPS. Det er kanskje en av de viktigste testene, men likevel.

 

Er det mulig å finne noen realistiske priser på ioDrive Octal? 5,12TB, 6GB/s read og over 1 million IOPS vil jeg tro koster mer enn et hus (hvis man får lov å kjøpe en til å begynne med).

Endret av Zeke
Lenke til kommentar

Everlong, responsiviteten til systemet vil forbli omtrent lik, da den er hovedsaklig avhengig av accesstime for små filer, og dette forandres ikke med RAID. Du vil kunne se forskjeller i lasting av programmer, spill, og arbeid med større filer. Jo kraftigere CPU du har, jo mer utslag vil RAID ha. Om du allerede har en C300 og trenger mer kapasitet og har ledige porter er det en grei vei å gå.

 

Har du under 4 kjerner og/eller kjører under 3GHz vil det være lite å hente i de fleste tilfeller. Kjører du en i7 eller Phenom II x4/6 over 3,5-4GHz vil det være en aktuell oppgradering. Men det kommer jo også an på bruksområdet for maskinen.

Takk for svar.

 

Jeg har bestilt meg et 1155 i5 2500k sett nå, så hadde vel håpt å få klokket den til i overkant av 4GHz. Men da vet jeg jo at det er mulig, øker jo diskplassen med 64GB og tillegg bedre fart! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...