Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tja, med et søk på prisguidenså kommer det opp 3 produsenter og totalt 6 modeller så utvalget her er ihvertfall magert.

 

Når det gjelder de modellene som vises til på Netshop så er det disker som er helt nye og blir levert nå i disse dager. Disse er Vertex 2 med større kasse for lettere å kunne settes i pcer. Gjør tross alt ting lettere å montere. En bra utvikling egentlig med mindre kabinetter kommer med dedikerte 2,5" spor. 2,5" tar tross alt mindre plass

 

OCZ Vertex 2 3,5" 90

OCZ Vertex 2 3,5" 120

OCZ Vertex 2 3,5" 180

OCZ Vertex 2 3,5" 240

Er akkurat det du sier med monteringen jeg er ute etter :) Ellers er jeg enig i det siste du skriver ;)

Lenke til kommentar

GullLars og de andre veteranene:

 

Jeg var jo relativt tidlig ute med å kjøpe X-25M 80GB Gen1 i laptopen. 

 

Nå har jeg muligheten til å bytte den ut. Jeg har vært fornøyd med G1, og jeg har G2 i både stasjonær hjemme, på jobb og laptop på jobb som jeg også er fornøyd med.

 

Men når jeg har mulighet til å bytte, vurderer jeg å prøve noe annet. Jeg tviler på at jeg kan vente til Intel G3 kommer, men er det noe poeng i å prøve Sandforce, eller bør jeg holde meg til Intel siden jeg er fornøyd med det? Det er et poeng at man kan flashe firmware uten tap av data.

 

Skal ha minimum 160GB.

 

 

Lenke til kommentar

Kan man fjerne plasskrevende funksjoner i W7, som hibernation og pagefiles, nevnt over, i ettertid, eller må sånt gjøres ved installeringen?

 

Har nylig kjøpt ssd (CR300 64 gig) og ny bærbar (Asus N73jn). Monterte ssd i ledig diskbrønn og klonet OS-et, det gikk fint. Bruker W7 home premium.

 

Problemet er at OS tar halve plassen. (29 gig). Har prøvd å slå av hvilefunksjoner, men finner ikke noe mer ledig plass på os-disken for det.

Endret av united59
Lenke til kommentar

Ta deg en tur til benchetråden, og les de første tre innleggene.

Imponerende resultater! Har sendt en PM til en av de topprangerte for å utrede litt om hvordan disse fantomscorene kommer til. harhar.gif

Et veldig godt kontrollerkort(dyrt) + flest mulig C300 ssder, så har du et godt utgangspunkt :)

Lenke til kommentar

GullLars og de andre veteranene:

 

Jeg var jo relativt tidlig ute med å kjøpe X-25M 80GB Gen1 i laptopen. 

 

Nå har jeg muligheten til å bytte den ut. Jeg har vært fornøyd med G1, og jeg har G2 i både stasjonær hjemme, på jobb og laptop på jobb som jeg også er fornøyd med.

 

Men når jeg har mulighet til å bytte, vurderer jeg å prøve noe annet. Jeg tviler på at jeg kan vente til Intel G3 kommer, men er det noe poeng i å prøve Sandforce, eller bør jeg holde meg til Intel siden jeg er fornøyd med det? Det er et poeng at man kan flashe firmware uten tap av data.

 

Skal ha minimum 160GB.

Det er liten vits i å oppgradere, selv om du kan få noe ytelsesøkning er det lite i forhold til når du puttet i x25-M. Jeg vil anbefale å vente til Intels neste generasjon (ikke refreshen som kommer nå over nyåret kalt gen 3), SandForce SF-2xxx, eller eventuelt Indilinx 6Gbps (JetStream, som har blitt utsatt).

Ytelsen på x25-M er allerede såpass god at det vil være lite praktisk å hente i en laptop med mindre den er high-end (3Ghz+ Dualcore eller en Quadcore) og brukes til tunge ting. Det som gjenstår å se er om den nye generasjonen SSDer med 6Gbps som kommer utover våren og sommeren 2011 gir bedre respons, spesielt ved random mixed R/W.

 

 

Kan man fjerne plasskrevende funksjoner i W7, som hibernation og pagefiles, nevnt over, i ettertid, eller må sånt gjøres ved installeringen?

 

Har nylig kjøpt ssd (CR300 64 gig) og ny bærbar (Asus N73jn). Monterte ssd i ledig diskbrønn og klonet OS-et, det gikk fint. Bruker W7 home premium.

 

Problemet er at OS tar halve plassen. (29 gig). Har prøvd å slå av hvilefunksjoner, men finner ikke noe mer ledig plass på os-disken for det.

Ja.

*Deaktiver eller reduser pagefile til 512-1024MB dersom du har 3-4GB RAM (eller 2 og vet du ikke trenger mer). Det blir fort 6-10GB mer ledig plass.

*Skru av hibernation (dvale) og hybrid sleep. Sparer så mye du har i RAM.

*Deaktiver IE, mediacenter, tablet utilities, osv. som du ikke trenger/bruker under skru av/på windows funksjoner.

*Sett en begrensning på plass til recovery, 0-2GB avhengig av hva du føler du trenger. Standard er 10-15% av plass mener jeg på, som er unødvendig høyt.

Og til slutt kjør en runde med CCleaner og bli kvitt alt av temp og utgåtte register oppføringer. Dette blir også gjerne noen GB etter noen uker/månder med bruk.

 

Anbefales det en ny installasjon av OS ved bytte til SSD, eller går det greit å bare "speile" nåværende partisjon over på nye disken?

 

Fint med et kjapt svar her da jeg skal hente disken på posten nå:-)

Ny installajson anbefales, men det er ikke nødvendig.

Gjør de samme tweaks som jeg listet over etter du får OS over på SSDen. Se i SSD benchmark trådens post 1-3 for ekstra tips.

 

Ta deg en tur til benchetråden, og les de første tre innleggene.

Imponerende resultater! Har sendt en PM til en av de topprangerte for å utrede litt om hvordan disse fantomscorene kommer til. harhar.gif

Fra hardware siden, god CPU, kjapp RAM, og rask SSD, SSD RAID, og/eller SSD fra RAID kontroller med cache.

Fra software siden: Deaktivere alle unødvendige oppstartstjenester, og sett forsinket oppstart på alt du ikke trenger de første 30 sekundene du er i OS. Etter det, sett superfetch til 3(?) og ReadyBoot på, og kjør et par restarter med boot trance enabled.

Selv med en velociraptor fra ICH10R kan du få ned i 12-15 sec boot fra windows splash med tweaking (anvil gjorde det mener jeg på).

Legg merke til at alle tallene er målt fra windows begynner å laste, ikke fra strømknappen trykkes. POST og initialisering av hardware regnes ikke med, og kan fort ta 10-15 sekunder (eller mer) på større systemer med RAID.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk GullLars for oppløftende melding.

Nå blir selvsagt oppfølgingsspørsmålet konkret HVORDAN gjør jeg disse endringene i W7 for å frigjøre plass på OS-disken.

Finnes det en guide noe sted?

 

Har foreløpig prøvd å rote litt i innstillingene, har slått av alt som heter dvale og hvile i strømstyringen, men ser ikke noe økning i tilgjengelig plass under "Datamaskin". Kan fortsette litt med dette, venter ikke at du skal gi det inn til meg med teskjeer, på stående fot.

 

Etter et par timer med ny pc med OS på cr300 er jeg meget fornøyd med ytelsen (ikke testet ennå). Men jeg måtte inn med firmware 06 for at noe skulle skje med ssd'en, før det skåret den 5,9 på windows opplevelsesindeks, nå er den oppe i 7,7.

Lenke til kommentar

Fine greier, tipsene skal sjekkes ut.

Har fått til å redusere vekslingsminnet (bruker norsk w7), det ga meg 3 gig ekstra. Men fant ut at jeg IKKE har noe recovery. Noe som må skjedd ved kloningen. Det er kanskje ikke så farlig, men det er lite ekstra å få der da.

 

Kan nok leve bra med ca 30 gig ledig på OS-disken også, har jo den opprinnelige os-disken (500 gig) til lagring.

 

Men ssd er godt å ha ja, litt julaften i dag, alle avtaler avlyst, heller være hjemme med pc'n..:)

 

Stor takk til denne tråden.

Lenke til kommentar

Problemet er at OS tar halve plassen. (29 gig). Har prøvd å slå av hvilefunksjoner, men finner ikke noe mer ledig plass på os-disken for det.

Ja.

*Deaktiver eller reduser pagefile til 512-1024MB dersom du har 3-4GB RAM (eller 2 og vet du ikke trenger mer). Det blir fort 6-10GB mer ledig plass.

 

Jeg skrudde av swapfila på 90-tallet - for godt. Resultat; et mer responsivt system. Alternativt kan en software RAM-disk brukes til swapfilen for de fåtall svært eksentriske applikasjoner som krever dette.

Min erfaring er kort slik, basert på vanlig bruk (ikke for mye spilling):

 

* Win 95: sjelden noe problem (kunne kræsje i ytterste konsekvens ved "eksprimentering" med nye applikasjoner)

* Win XP: nesten aldri noe problem, og hvis en applikasjon klaget, så kræsjet ikke OS'et

* Win 7x64: aldri det minste problem (men har alltid hatt minst 4GB med RAM)

 

:)

Lenke til kommentar

Hög felfrekvens för SSD-enheter

2010-12-14 10:49

Trots minneskretsar och inga rörliga delar, andelen fallerande SSD-enheter är lika hög som för mekaniska hårddiskar, tvärtemot vad tillverkarna låter påskina.

 

Må minne meg selv på å kjøre noen runder med acronis minnepluggen litt oftere igjen. Selv om jeg har Intel som kommer best ut har jeg opplevd feil/RMA på 2 av 7 stk enheter jeg har vært borti.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...