Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I et nøtteskall betyr det at SSD ytelsen ikke skalerer med belastning.

Vanligvis kan du gjøre fler ting mot SSDen samtidig uten at de individuelt sakker av betydelig (med mindre det er sekvensiell les/skriv med maks fart). Dette er fordi SSDer har fler flash-kanaler.

Uten AHCI må SSDen besvare forespørsler i den rekkefølgen de kommer, og må dele på samme ytelse mellom alle oppgaver, på en måte.

De fleste SSDer er begrenset til rundt 5-8000 IOPS les uten AHCI, men de kan klare 10-40.000 skriv grunnet caching.

Forskjellen mellom AHCI og IDE er merkbar når man multitasker eller laster visse programmer, men du vil fortsatt få ytelse langt over HDD.

Lenke til kommentar

Jeg har akkurat bestilt en IDE-CF adapter og skal bestille 8-16 GB CF minnekort når jeg finner ut hva som yter brukbart. Det skal jeg prøve i en eldre bærbar.

 

Høg pris på de CF korta. Har du sjekket hvilken tilkoblingen CD/Dvd spiller har? Kan være at den er SATA selv om HDD er ide. Eller så kan du jo vurdere pcmcia SSD? Tittet på ebay og det blir kostbart.....

 

Du sier din bærbare er mest en stasjonær, og da kan løsningen være skremmende enkel og billig. Ta en titt på denne Pcmcia Raid controlleren, som gir deg 2 SATA eller eSata på din laptop. Da kan du kjøre tradisjonelle SATA SSD'er og du kan kanskje gå for 2 av de biligste diskene og kjøre raid? Noe gøy finner du jo alltids på med en ekstra eSata kontakt.

Endret av mrs.robinson
Lenke til kommentar

Jeg byttet for en tid tilbake ut min Intel X25-M 80GB (gen 2) med en Crucial C300 128GB.

 

Så idag at Windows Experience Index (som jeg i og for seg ikke fester all verdens lit til) viste kun 5,9 på disk performance. Med den gamle Intel-SSDen fikk jeg 7,7.

 

Testet å flippe frem og tilbake mellom IDE- og AHCI-modus, og i IDE-modus får jeg 7,3(!), mens i AHCI er og blir den 5,9.

 

Er det noen som har noen idé om hva dette skyldes?

 

Edit: For ordens skyld, kontrolleren er ICH10R, driveren er msahci.

Endret av Sokkalf™
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...