Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kjapt spørsmål. Jeg er vant til å bruke RAID, og får ikke riktig ytelse nå med singel SSD med AMD SATA driver, hvordan får jeg byttet tilbake til MSAHCI?

 

Har du kontrolleren i raid mode?

Hvis du har den i raid-mode skal Catalyst chipset driveren gi deg NCQ, ytelsen blir da betydelig bedre.

(du må selvsagt aktivere NCQ i RAIDXpert men det kjenner du vel til)

 

Hvis den ikke er i raid mode vet jeg sannelig ikke, kanskje en roll-back kan gjøre susen.

,

@Ourasi,

 

Det var da en ekstrem ytelse :), over grensesnittet men da bare med 100MB test størrelse.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Kjapt spørsmål. Jeg er vant til å bruke RAID, og får ikke riktig ytelse nå med singel SSD med AMD SATA driver, hvordan får jeg byttet tilbake til MSAHCI?

ytelse ref:

719412.jpeg

 

Reg. adressen står i bunn av bildene, sett verdi "0" på "Start", avinstaller AMD driverne, reboot og sett AHCI i bios, og du er klar for MSAHCI som velges automatisk..

post-72177-1284322077,9365_thumb.jpg

post-72177-1284322100,0321_thumb.jpg

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Kjapt spørsmål. Jeg er vant til å bruke RAID, og får ikke riktig ytelse nå med singel SSD med AMD SATA driver, hvordan får jeg byttet tilbake til MSAHCI?

 

Har du kontrolleren i raid mode?

Hvis du har den i raid-mode skal Catalyst chipset driveren gi deg NCQ, ytelsen blir da betydelig bedre.

(du må selvsagt aktivere NCQ i RAIDXpert men det kjenner du vel til)

 

Hvis den ikke er i raid mode vet jeg sannelig ikke, kanskje en roll-back kan gjøre susen.

,

@Ourasi,

 

Det var da en ekstrem ytelse :), over grensesnittet men da bare med 100MB test størrelse.

 

Vi hadde 100mb default tidlig i benchetråden, men tok en på 500mb au, stripa var dessverre ganske brukt på denne, men fikk 600mb når jeg fulgte samme rutine, alle ganger, også på E stripa :thumbup:

post-72177-1284322306,8559_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Ourasi:

Var det med den gamle firmwaren? Im getting around to it soon, typisk at det skal bli mye familiært i helgene hehe.

 

Nye firmwaren, skrev litt om hvordan man fikk denne ytelsen i benchetråden får endel måneder siden, dette har nå blitt en standard metode idag ved at man legger inn Storage Manager/RST F6 driver via OS setup..

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

http://cgi.ebay.com/CORSAIR-X256-EXTREME-SERIES-256GB-SSD-SOLID-STATE-DRIVE-/220668064841?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3360d77449#ht_2015wt_1139

 

Er dette en bra ssd?

Vurderer og skaffe meg en ssd til min macbook pro 13", og man sparer så sykt mye med å kjøpe på ebay.

Denne koster jo bare 5-600 mer enn en 128gb i Norge. Ser mange 256gb i Norge koster over 5k. Denne blir på ca 3k.

Lenke til kommentar

http://cgi.ebay.com/CORSAIR-X256-EXTREME-SERIES-256GB-SSD-SOLID-STATE-DRIVE-/220668064841?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3360d77449#ht_2015wt_1139

 

Er dette en bra ssd?

Vurderer og skaffe meg en ssd til min macbook pro 13", og man sparer så sykt mye med å kjøpe på ebay.

Denne koster jo bare 5-600 mer enn en 128gb i Norge. Ser mange 256gb i Norge koster over 5k. Denne blir på ca 3k.

Regner du med moms, moms på frakt, og fortollingsgebyr havner du på ca 4300,-

I tillegg har du noen usikkerhets momenter ved å kjøpe fra Usa over ebay. Vanskelig med garanti osv. Lang leveringstid?

 

Jeg ville heller gått for C300 på en norsk side.

Lenke til kommentar

http://cgi.ebay.com/CORSAIR-X256-EXTREME-SERIES-256GB-SSD-SOLID-STATE-DRIVE-/220668064841?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3360d77449#ht_2015wt_1139

 

Er dette en bra ssd?

Vurderer og skaffe meg en ssd til min macbook pro 13", og man sparer så sykt mye med å kjøpe på ebay.

Denne koster jo bare 5-600 mer enn en 128gb i Norge. Ser mange 256gb i Norge koster over 5k. Denne blir på ca 3k.

 

3k er et dårlig overslag.

 

(Vareverdi + frakt) * momspåslag * kurs + gebyr = totalsum =>

(499$ + 10$) * 1,25 * 6,1 NOK/USD + 120 NOK ~= 4k NOK

 

Enig med Teac.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...