Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Plug & play. OS ser ikke noen prinsipielle forskjeller på SSD og HDD. Koble den i en ledig SATA-port på hovedkortet og start opp.

 

 

Noen forbehold må jeg likevel ta med:

- Sett SATA-porten i ACHI-modus via bios. Det vil bedre ytelsen.

- Noen hovedkort har 3. parts SATA-kontrollere (for å tilby ekstra porter). Noen av disse støtter ikke boot eller gjør det vanskeligere å konfigurere boot. Det gjelder uavhengig av om du kobler til SATA eller SSD. Hvis du kobler SSDen på SATA-porten der dagens OS-disk står så er du sikker på å unngå det problemet. Koble dagens OS-disk i en annen SATA-port.

Lenke til kommentar

Hver gang jeg skal installere win7, så må kun SSDen det skal være på være koblet inn. Win7 lager en partisjon på 100MB til et eller annet, og hvis det er noen andre disker koblet til, så legger den denne partisjonen på en annen disk, og hver gang man skal skru på maskinen vil ikke windows starte med mindre man har i DVDen.

 

Har fått dette bekreftet med 6 forskjellige utgaver av windows 7 på to typer SSDer.

Lenke til kommentar

Som Theo sier, dette har jeg sett før også. Med mindre man skal ha dual BOOT er det best å koble fra alle andre disker når man skal installere. Skal man ha dual BOOT er det en fordel å ha disken med det andre OSet koblet til når man installerer har jeg funnet ut. Jeg har hatt mye krøll tidligere rundt dette.

 

Om man skal ha andre disker koblet til når man installerer W7 så er det en fordel å slette partisjonen på lagringsenheten om det er en der fra før og opprette en med installasjonsprogrammet, da setter den automatisk av 100MB når partisjonen opprettes så man slipper krøll.

Lenke til kommentar
Skjerpings.

 

Dette fenomenet er ikke nytt for Windows 7, i alle NT versjoner har man hatt system partition og boot partition, så slik har man opplevd før i mange år.

 

:)

 

Det er riktig at det er ikke nytt for W7 men det har aldri vært så "problematisk" som det er med W7.

Lenke til kommentar
Skjerpings.

 

Dette fenomenet er ikke nytt for Windows 7, i alle NT versjoner har man hatt system partition og boot partition, så slik har man opplevd før i mange år.

 

Hm. Har hatt win 95, 98, 98SE, XP, Vista og Win7, og aldri sett dette fenomenet før...

Jeg nevnte ikke ms-dos Windows så forstår ikke hvorfor du nevner det. Dette som nevnes har vært en sak siden 1994/95 minst.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Jeg nevnte ikke ms-dos Windows så forstår ikke hvorfor du nevner det. Dette som nevnes har vært en sak siden 1994/95 minst.

 

Jeg bare tenkte siden dette tydeligvis var så "skjerpings". Kan godt hende at det har vært sånn i mange år, men jeg har aldri merka det i nevnte utgaver av windows, så at folk kan bli forvirra av det er vel ikke så rart?

Lenke til kommentar

Som jeg har antatt tidligere i tråden tror jeg TRIM bare vil være brukt i en overgangsfase før diskene selv tar seg av garbage collection. Dette er en mye smartere løsning enn bruk av TRIM kommandoen siden denne ikke krever OS støtte.

 

De første bevisene på min teori er allerede begynt å vise seg i markedet, den nye Marvell controlleren med 6Gbps SATA leder ann:

The write placement algorithms are similar in nature to what Intel does. There's no funny SandForce-like technology at work here. Every time a write is performed the controller does a little bit of cleanup to ensure that the drive doesn't get into an unreasonably slow performance state. Unlike Intel however, Micron does do garbage collection while the drive is idle. The idle garbage collection works independently of OS or file system.

 

TRIM is supported but only under Windows 7. There are no software tools to manually TRIM the drive. Micron hopes that its write placement algorithms and idle garbage collection will be enough to keep drive performance high regardless of OS.

Endret av ArcticOC
Lenke til kommentar

Det har skjedd meg minst 5-6 ganger før, de siste 3 var nå i juleferien når jeg skulle installere windows 7 på 3 maskiner, 2 av dem hadde andre disker tilkoblet under installasjonen.

 

Jeg holder nå på å lage en bootable USB installsjons-device for W7 for å installere på gaming riggen min. W7 skal på et RAID-0 av 2x Mtron Pro 7025 2x32GB (62000MB i RAID BIOS).

Når jeg har installert kommer jeg tilbake med om den lagde en 100MB partisjon der og, og deretter blir det litt benching.

 

Jeg hadde egentlig lyst til å benche de både singel og RAID-0 uten OS på, men når jeg koblet de til ville ikke maskinen boote... Hadde allerede et clusterfuck i OS-menyen med 4 mulige OS å boote der kun 1 av de eksisterte, og den leste MBR fra en annen disk enn denne vår på virket det som. Når jeg koblet om SATA kablene og porter ville den ikke finne OS og boote, så jeg fikk alså ikke testet Mtron uten OS :(

Jeg regner med å kjøre CDM 3.0 og et par kjappe runder i IOmeter i kveld etter å ha installert drivere og programmer, så får jeg se om jeg bencher mer i marra.

Lenke til kommentar

Fikk det nå også.

Når jeg skulle lage en ny partisjon på det tomme RAIDet kom meldingen:

"Install Windows

(i)

To ensure that all Windows features work correctly, Windows might create additional partitions for system files"

 

Og så lagde den en 100MB partisjon reservert for systemfiler

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...